Benzine

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Locked
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

autodre wrote:
slydawg wrote:De CTR mag minimaal RON95, ikzelf tank BP ultimate, tuurlijk merk ik geen voelbaar verschil maar dat kan omdat ik nooit 95 heb getankt.
Je hoeft als je overstapt van bv. 95 naar 98 niet je ecu te resetten, deze zal uiteindelijk zichzelf aanpassen maar door het te resetten doet ie dat sneller.
Hoe resetten? Onder de motorkap fuse nr. 6 even 30sec eruit halen en dan weer terug zetten.

Okee, maar als ik dus 3 keer een volle tank vul met BP werkt het ook?(heb 2 linker handen, dus doe het liever zo :) )

Wil het wel eens proberen. Maar als ik toch geen verschil merk, zie ik het voordeel niet zo :)

Andre

Als je meteen verschil wil merken, dan moet je wel de ECU resetten natuurlijk. Anders duurt het zo lang dat je al vergeten ben hoe het was met RON95.
autodre
Posts: 898
Joined: Thu Apr 27, 2006 11:45 am

Post by autodre »

Okee, maar hoe snel gaat het als je de ECU niet reset?
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

autodre wrote:Okee, maar hoe snel gaat het als je de ECU niet reset?

Ik denk na 1 of 2 tankbeurten, maar zeker weet ik niet. Het gaat geleidelijk waardoor je het niet meteen voelt. Net als je haar laten groeien, maar na het knippen merk je het meteen.... :-)
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Kan iemand uitleggen waarom je je ECU zou moeten resetten als je andere benzine tankt?

Naar mijn idee is het namelijk behoorlijk nutteloos.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

roblom wrote:Kan iemand uitleggen waarom je je ECU zou moeten resetten als je andere benzine tankt?

Naar mijn idee is het namelijk behoorlijk nutteloos.

Je ECU stelt parameters (fuel map en ignition map offsets) in tijdens deellast aan de hand van de lambda sonde inputs. Die parameters onthoud ie en gebruikt ie ook bij vollast. Als je je ECU reset, dan gaat ie de offsets opnieuw bepalen met de huidige setup.
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

ECU resetten gaat dacht ik anders (althans dat heb ik van Frans begrepen). Zekering eruit. Tijdje wachten. Zekering er weer in. Vervolgens de motor 10 minuten stationair laten draaien, daarna eventjes op 2000tpm, eventjes op 3000tpm en daarna op 4000tpm.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

AccordTypeaRd wrote:ECU resetten gaat dacht ik anders (althans dat heb ik van Frans begrepen). Zekering eruit. Tijdje wachten. Zekering er weer in. Vervolgens de motor 10 minuten stationair laten draaien, daarna eventjes op 2000tpm, eventjes op 3000tpm en daarna op 4000tpm.


Ja, dat stationair draaien is om je stationair toerental weer te leren zeg maar. Zodat ie niet gaat lopen schommelen als je bij bv. 5000 gas los laat en koppeling in.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

kan dat ook de oplossing zijn voor mijn probleem?
als ik namelijk echt lang over de snelweg met een constante snelheid (+-140) heb gereden in 5e versnelling (meestal naar tcc). als ik dan de afslag bleiswijk neem, blijft de toerenteller altijd even hangen op de 1500 toeren, wil af en toe nog zelfs even oplopen, waarna hij pas terug zakt naar 800 (?) ofzo
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Hij blijft van mij ook altijd als ik net stop voor een stoplicht op 1100rpm hangen en na een paar seconden later daalt hij naar 800rpm.
De ene toerenteller kan wat meer afwijken als de ander.

Zoals sommige zeggen dat ze de 9Krpm aantikken , dan is bij mij de begrenzer er al ingeschoten , op 8800/8900rpm is bij mij op de toerenteller al de begrenzer.
Dus de ene zal zuiverder zijn waarde aangeven als de ander.

Maar even terug te komen op dat van jou die van mij heeft dat dus met 1100rpm>>>>800rpm.
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

ITR1689 wrote:
roblom wrote:Kan iemand uitleggen waarom je je ECU zou moeten resetten als je andere benzine tankt?

Naar mijn idee is het namelijk behoorlijk nutteloos.

Je ECU stelt parameters (fuel map en ignition map offsets) in tijdens deellast aan de hand van de lambda sonde inputs. Die parameters onthoud ie en gebruikt ie ook bij vollast. Als je je ECU reset, dan gaat ie de offsets opnieuw bepalen met de huidige setup.

Dus hij heeft dynamische fuel en ignition maps?
Volgens mij liggen die dingen gewoon vast en pikt hij aan de hand van de sensor waarden een waarde uit die tabel. Kan je resetten wat je wil maar volgens mij verander je daar niks mee.
Ik weet het niet zeker maar volgens mij heeft een ECU alleen maar een 'geheugen'voor zijn foutcodes en stationair toerental.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

User avatar
itr703
Posts: 401
Joined: Thu Jan 15, 2004 11:26 pm
Contact:

Post by itr703 »

Wel aardig mischien om wat verbruikscijfers te melden.
Sind ik met de ITR aan de pomp kom heb ik e.e.a. bijgehouden:

Totaal gereden : 146349,4 km
Totaal Getankt : 14649,2 liter
Verbruik Gemiddeld : 1 liter op 9,99 km
Meest onzuinige rit : 1 liter op 7,636 km (rit over 240 km)
Meest zuinige rit : 1 liter op 15,025km (rit over 446km in Noorwegen) (oh ja ... op euro95 :-) )

Brrrrr ....... al bijna 15000 liter in de tank gegooid 8)

Grtx;
ITR703
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

[quote="itr703"]Wel aardig mischien om wat verbruikscijfers te melden.
Sind ik met de ITR aan de pomp kom heb ik e.e.a. bijgehouden:

Totaal gereden : 146349,4 km
Totaal Getankt : 14649,2 liter
Verbruik Gemiddeld : 1 liter op 9,99 km
Meest onzuinige rit : 1 liter op 7,636 km (rit over 240 km)
Meest zuinige rit : 1 liter op 15,025km (rit over 446km in Noorwegen)

Brrrrr ....... al bijna 15000 liter in de tank gegooid 8)

Grtx]

mwa... gemiddeld is de benzine 1.45 zeg maar. is toch 21750 euro :shock:
User avatar
itr703
Posts: 401
Joined: Thu Jan 15, 2004 11:26 pm
Contact:

Post by itr703 »

mr. X wrote:
itr703 wrote:Wel aardig mischien om wat verbruikscijfers te melden.
Sind ik met de ITR aan de pomp kom heb ik e.e.a. bijgehouden:

Totaal gereden : 146349,4 km
Totaal Getankt : 14649,2 liter
Verbruik Gemiddeld : 1 liter op 9,99 km
Meest onzuinige rit : 1 liter op 7,636 km (rit over 240 km)
Meest zuinige rit : 1 liter op 15,025km (rit over 446km in Noorwegen)

Brrrrr ....... al bijna 15000 liter in de tank gegooid 8)

Grtx]

mwa... gemiddeld is de benzine 1.45 zeg maar. is toch 21750 euro :shock:


Heb ik ook nog bijgehouden !!!
Gemiddeld 1,22 euro/ltr dus bijna 17250euro :shock: :shock:
Nou ja ... die 6,5 mooie jaren zijn onbetaalbaar 8)

Grtx;
ITR703
ITR1217
Posts: 571
Joined: Sat Apr 15, 2006 1:59 am

Post by ITR1217 »

Tanken jullie euro 95 ? :-?
Ik dacht hoe hoger het octaan gehalte hoe beter ? dus ik tank superplus 98 .
Of ben ik mis ? :roll:
User avatar
itr703
Posts: 401
Joined: Thu Jan 15, 2004 11:26 pm
Contact:

Post by itr703 »

ITR1217 wrote:Tanken jullie euro 95 ? :-?
Ik dacht hoe hoger het octaan gehalte hoe beter ? dus ik tank superplus 98 .
Of ben ik mis ? :roll:


Nee hoor .... ik schreef al eerder:

"
Er staat inderdaad RON98 in het instructieboekje voor de ITR.
Als je verder leest (pag.91) staat er ook nog:

"
Indien u geen loofdvrije superbenzine kunt vinden, dan kunt u in de plaats daarvan loodvrije normale benzine gebruiken. De motor zal voor het lagere oktaangetal compenseren hoewel het dan mogelijk is dat u een vermindering in vermogen gewaarwordt.
"

Kortom ..... Hij gaat er niet kapot van maar "you could experience less performance" :-(

"

Die 1 op 15,025 kon ff niet anders dan op RON95 want kon op dat moment niets anders krijgen in Noorwegen :o ops:
RON98 is dus "the way to go"; RON95 is dus blijkbaar zuiniger en merkbaar minder power (maar daar doen we het niet voor 8) 8) )

Grtx;
ITR703
autodre
Posts: 898
Joined: Thu Apr 27, 2006 11:45 am

Post by autodre »

ITR1217 wrote:Tanken jullie euro 95 ? :-?
Ik dacht hoe hoger het octaan gehalte hoe beter ? dus ik tank superplus 98 .
Of ben ik mis ? :roll:


Ligt zoals eerder in dit topic beschreven aan je auto...
MikeEp3
Posts: 326
Joined: Tue Aug 09, 2005 5:21 pm

Post by MikeEp3 »

Waar de f**ck zit fusee nr6 ik kan hem niet vinden in de CTR?
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Onder de motorkap, rechts als je voor de auto staat. Voor de veerpoot, een zwart kastje, deksel moet je eraf halen, onder het deksel is een tekening van je EML die de betreffende zekering aangeeft, het gaat om een 15A zekering.
MikeEp3
Posts: 326
Joined: Tue Aug 09, 2005 5:21 pm

Post by MikeEp3 »

oke thanks dan ga ik zo even ultimate tanken en dan 30 sec eruit en weer erin.
Locked