Benzine

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Locked
autodre

Post by autodre »

VTECCIE wrote:F*ck de dealer... wat staat in je boekje en wat staat op je tankdeksel?

Juist, RON98.

Zelfde verhaal voor een ITR.

CTR staat 95 in boekje...En op tankdeksel staat ook niks over 98
MikeEp3

Post by MikeEp3 »

Ja daarom twijfel ik ook maargoed jij tankt dus ook 95?
Gangaran

Post by Gangaran »

Ja bij mij staat ook 95 en daardoor tank ik tot nu toe alleen maar met 95
autodre

Post by autodre »

Okee boekje er even bij gepakt, omdat er nu dingen gezegd worden die niet kloppen:

Boekje over de CTR(model 2003 in mijn geval)

Uw Honda is ontworpen voor gebruik met loodvrije benzine met een research octaangetal(RON) van 95 OF hoger.

Als u benzine met een lager octaangetal gebruikt,kan dit een aanhoudend zwaar kloppend metaalgeluid in de motor veroorzaken, dat op den duur tot mechanische schade kan leiden.

Dus in het boekje staat 95, en het MAG/KAN hoger.

Zelf merk ik met mijn CTR voor 'normaal' gebruik GEEN verschil.(met euro 98, geen BP ultimate geprobeerd)

En om de vraag te beantwoorden, ja ik gebruik dus Euro 95. Niet vanwege de prijs, maar omdat ik simpelweg geen verschil merkte. En met 2000-3000KM in sommige maanden, maken die paar centen ook wel wat uit :) Als ik nu verschil merkte maakte het me niet uit. Maar nu dus wel :)
HONDA

Post by HONDA »

In dat geval neem ik mijn woorden terug. Bij een ITR staat dit namelijk duidelijk vermeld en ik dacht te weten dat dit bij een CTR ook zo was.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
autodre

Post by autodre »

VTECCIE wrote:In dat geval neem ik mijn woorden terug. Bij een ITR staat dit namelijk duidelijk vermeld en ik dacht te weten dat dit bij een CTR ook zo was.

Het is je vergeven :wink:
ITR1689

Post by ITR1689 »

Ik denk wel dat de CTR profijt heeft van RON98. Het is niet noodzakelijk, maar de ECU zal zeker de ontsteking vervroegen. Je moet wel je ECU resetten anders weet de computer niet dat er iets is veranderd.
mr. X

Post by mr. X »

ik merk wel degelijk het verschil tussen ron 98 hier in nederland (welke pomp dan ook) of de benzine in duitsland met een hoog octaan gehalte. vind hem stukken vlotter oppakken..
maargoed, tanken wat je zelf denkt dat goed (genoeg) is!
autodre

Post by autodre »

ITR1689 wrote:Ik denk wel dat de CTR profijt heeft van RON98. Het is niet noodzakelijk, maar de ECU zal zeker de ontsteking vervroegen. Je moet wel je ECU resetten anders weet de computer niet dat er iets is veranderd.

Hoe werkt dat dan? Stel ik rij nu nog euro 95. Bij een bijna lege tank, moet ik dan eerst tanken ( 98 ) en dan? Hoe moet je de ECU resetten? En hoe weet ie dat ik nu WEL 98 heb? Of weet ie dat niet, en gaat ie zodra ik start 'testen' en zet ie het op 98?
wilco

Post by wilco »

VTECCIE wrote:In dat geval neem ik mijn woorden terug. Bij een ITR staat dit namelijk duidelijk vermeld en ik dacht te weten dat dit bij een CTR ook zo was.

Same hier :o ops:
HondArd

Post by HondArd »

Bij een ATR wordt 98 ook aanbevolen.
Katana

Post by Katana »

AccordTypeaRd wrote:

Haal het aub bij een ATR niet in je hoofd om er 95 in te gooien, ze zal zeker protesteren. Een maal gebeurd bij mij door een misverstand en ik had meteen een foutmelding op de ECU.

Ik heb het bij twee andere auto's geprobeerd en het geeft geen problemen maar ik merk duidelijk bv bij rustig optrekken, stationair, enz dat de motor met 98 een stuk rustiger loopt en vloeiender oppakt. Koppel is ook hoger.

In dit geval is "duurder"= beter..
JDMTEG

Post by JDMTEG »

AIYOKU wrote:
AccordTypeaRd wrote:

Haal het aub bij een ATR niet in je hoofd om er 98 in te gooien, ze zal zeker protesteren. Een maal gebeurd bij mij door een misverstand en ik had meteen een foutmelding op de ECU.

Ik heb het bij twee andere auto's geprobeerd en het geeft geen problemen maar ik merk duidelijk bv bij rustig optrekken, stationair, enz dat de motor met 98 een stuk rustiger loopt en vloeiender oppakt. Koppel is ook hoger.

In dit geval is "duurder"= beter..

Bedoel jij niet, "haal het niet in je hoofd om er 95 in te gooien"?
Katana

Post by Katana »

Pff, ik ben nog niet helemaal wakker zie ik, Koffie! :o ops:
HondArd

Post by HondArd »

Ik heb noodgedwongen een keer 95 erin moeten gooien (5 liter of zo), maar schijnbaar zat er nog genoeg 98 in de tank om het een beetje te verdunnen.
mr. X

Post by mr. X »

AccordTypeaRd wrote:Ik heb noodgedwongen een keer 95 erin moeten gooien (5 liter of zo), maar schijnbaar zat er nog genoeg 98 in de tank om het een beetje te verdunnen.

heb dit ook één keer moeten doen. Dat was op de eerste dag dat ik de auto had en vanaf den haag naar huis reed. kás leeg die tank en er kwam maar geen benzine pomp, ik zweten. komt er een shell maar die hebben natuurlijk geen 98. noodgedwongen een liter of 10 95 erin gegooid en mooi met 100 km/h naar de eerste de beste andere pomp gereden en hem vol gegooid
slydawg

Post by slydawg »

De CTR mag minimaal RON95, ikzelf tank BP ultimate, tuurlijk merk ik geen voelbaar verschil maar dat kan omdat ik nooit 95 heb getankt.
Je hoeft als je overstapt van bv. 95 naar 98 niet je ecu te resetten, deze zal uiteindelijk zichzelf aanpassen maar door het te resetten doet ie dat sneller.
Hoe resetten? Onder de motorkap fuse nr. 6 even 30sec eruit halen en dan weer terug zetten.
autodre

Post by autodre »

slydawg wrote:De CTR mag minimaal RON95, ikzelf tank BP ultimate, tuurlijk merk ik geen voelbaar verschil maar dat kan omdat ik nooit 95 heb getankt.
Je hoeft als je overstapt van bv. 95 naar 98 niet je ecu te resetten, deze zal uiteindelijk zichzelf aanpassen maar door het te resetten doet ie dat sneller.
Hoe resetten? Onder de motorkap fuse nr. 6 even 30sec eruit halen en dan weer terug zetten.

Okee, maar als ik dus 3 keer een volle tank vul met BP werkt het ook?(heb 2 linker handen, dus doe het liever zo :) )

Wil het wel eens proberen. Maar als ik toch geen verschil merk, zie ik het voordeel niet zo :)

Andre
slydawg

Post by slydawg »

Het verschil zal misschien niet duidelijk merkbaar zijn maar je blok zal er zeker niet slechter van lopen. Zal mischien zelfs beter reageren op het gaspedaal.
Het is maar wat je zoekt, bedoel je met verschil verschil in vermogen, dat je sneller gaat of zo?
Ik wil gewoon een gezonde motor, uiteindelijk helpen alle kleine details.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

mijn ervaring met bp ultimate is net als die andere civic rijder op zandvoort dat je zon 50km verder komt op een tank!
En das niet niks!
Locked