Koelvloeistof bijvullen?

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
BlackTeg
Posts: 205
Joined: Sat Feb 14, 2004 12:15 pm

Koelvloeistof bijvullen?

Post by BlackTeg »

Mijn koelvloeistofniveau is op het minimum, mag ik dit zomaar bijvullen? Moet ik ergens op letten? Type etc...

Bedankt,

Greetz
Image
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Nee kan je zo bijvullen met koelvloeistof.
Misschien een idee om eerst het oude even af te tappen (kraantje aan de radiateur) en hem dan voorzien van helemaal verse vloeistof.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

maar door dat kraantje, loopt dan alles weg? is dat het laagste punt? anders ga ik dat ook maar weer eens binnenkort doen is hij weer lekker schoon :)
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Kraantje onderaan je radiateur is het laagste punt ja.
Kijk anders even op mijn website, daar staat een handleiding over hoe de koelvloeistof te vervangen. Is wel van een crx maar het principe is hetzelfde.
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Volgens de handleiding moet er bij de ITR speciale Honda vloeistof in ivm het evntueel opvreten van je blok.
Maar dat zal dan ook wel een verkoop trucje wezen , ik heb bij mij er wel Honda vloeistof in gedaan
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Vroeger was Honda een van de weinigen met ALU motorblokken, dus je mocht geen koelvloeistof erin gooien die ze normaal voor gietijzeren blokken gebruikten.
Maar tegenwoordig bouwt iedereen ALU motorblokken, dus de meeste koelvloeistoffen zijn geschikt voor ALU motorblokken.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

roblom wrote:Kraantje onderaan je radiateur is het laagste punt ja.
Kijk anders even op mijn website, daar staat een handleiding over hoe de koelvloeistof te vervangen. Is wel van een crx maar het principe is hetzelfde.


site heb ik idd al een keer met plezier doorgelezen want sleutel graag aan dingen :wink:
meeste dingen lukken me nog wel maar iig bedankt voor de tip :-)
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

wilco wrote:Volgens de handleiding moet er bij de ITR speciale Honda vloeistof in ivm het evntueel opvreten van je blok.
Maar dat zal dan ook wel een verkoop trucje wezen , ik heb bij mij er wel Honda vloeistof in gedaan

Ik denk ook aan een verkooppraatje is. Samenstelling van koelvoeistof is in de basis gewoon water (gedeminderaliseerd bij voorkeur) met 40-50% 1,2-EtaanDiOl (iets anders kan ook, zolang het kookpunt maar niet te laag ligt en het vriespunt heel laag is), plus een beetje corrosie-inhibitor. Dat laatste is van belang voor het blok want de ene inhibitor (combinatie) werkt goed op staal, de andere op aluminium. Als je het omdraait kan het misschien schadelijk voor je blok zijn.
CWATR
Posts: 275
Joined: Wed Apr 14, 2004 3:36 am

Post by CWATR »

Voor die paar centen gooi ik er wel spul van Honda in.....weet ik zeker dat 't goed is.
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Als je expantie vat onder minimum staat zou ik eerst op lekken controleren en de radiateurdop eraf draaien.

Voor dat je gaat bijvullen zou je je koelvoeistof kunnen (laten) doormeten.
Als het nieuw is en BLAUW van kleur is het vaak Honda stuf.

Twijfel je dan gewoon (laten) vervangen, zeker met dit warme weer 8) .

Als je het zelf gaat doen vergeet dan niet de ontluchtings bout op het blok los te draaien.

Grz
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Hmmm ik heb hier Honda vloeistof staan en die is voor de modellen van voor 99- licht blauw en na 99+ en alle modellen donkerblauw.
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Herstel! :o ops:
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

:lol: :wink:
autodre
Posts: 898
Joined: Thu Apr 27, 2006 11:45 am

Post by autodre »

Wat ik 'lastig' vind bij mijn CTR, is dat het het niveau zo moeilijk kan aflezen :-( Bij mijn andere auto's kon je gewoon van buitenaf kijken hoe vol(of leeg) het tankje zat.
Locked