hoe kom ik door de apk??

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Locked
HondaFan
Posts: 77
Joined: Mon Jan 23, 2006 9:28 pm

hoe kom ik door de apk??

Post by HondaFan »

Toen ik mijn ITR kocht zat er al een Invidia catback, Katvervanger en een Cold air intake op. Nu mijn vraag......mijn auto moet binnenkort apk gekeurd worden. Nu weet ik dat hij zo nooit door de apk komt. Wat moet er allemaal teruggezet worden?? Ik heb de standaard uitlaat nog en de katalysator ook. Alleen de orginele filterbox heb ik niet meer. Is het voldoende om alleen de originele katalysator terug te zetten? Of moet de hele orginele uitlaatsysteem teruggezet worden om door de apk te kunnen komen??
MikeEp3
Posts: 326
Joined: Tue Aug 09, 2005 5:21 pm

Post by MikeEp3 »

Ik had ook invidia catback. testpipe en aem v2 op mijn vti. Ik had de originele katalysator erop gezet en kwam er zonder problemen mee weg dus je hoeft niet veel te doen lijkt mij.
User avatar
Gangaran
Posts: 1894
Joined: Sun Apr 16, 2006 8:12 pm

Post by Gangaran »

Alleen je Kat zou genoeg moeten zijn, want deze die houdt de meeste CO2 tegen. Misschien je achterdemper voor het extra geluid. Maar bij mij deden ze niet moeilijk hierover. Luchtfilter kan gewoon blijven, dit heeft niks te maken met de emissie.
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Moet de orginele katalysator wel passen...

Ik heb een Spoon uitlaatlijn en de lengtes van de Japanse delen zijn anders dan de Europese delen. Voor mij houdt dat in dat ik elk jaar een Japanse katalysator eronder moet hangen.

Doe het wel een dag van te voren en niet een uurtje van te voren want daardoor heb ik een keer een kwartier staan blazen voordat ik door de CO meting heen kwam.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
User avatar
JDMTEG
Posts: 2820
Joined: Sun Mar 26, 2006 12:31 am

Post by JDMTEG »

Ging het in België ook maar zo gemakkelijk. Hier mag je zo goed als niks meer.
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Gangaran wrote:Alleen je Kat zou genoeg moeten zijn, want deze die houdt de meeste CO2 tegen.

Hoeveelheid CO2 in de uitlaatgassen maakt niet uit, anders zou een Hummer nooit door de APK komen. CO2 is namelijk niet per definitie schadelijk, zit namelijk ook in je uitgeademde lucht. CO (koolmonoxide), NOx (stikstofoxides), SO2 (zwaveldioxide), en HC (Koolwaterstoffen) zijn op de één of andere manier weer wel schadelijk en worden door een kat "onschadelijk" gemaakt (of een groot gedeelte daarvan).
User avatar
Gangaran
Posts: 1894
Joined: Sun Apr 16, 2006 8:12 pm

Post by Gangaran »

Thnks for the headsup. Je hebt totaal gelijk, was idd vergeten over e andere gassen.
eteuben
Posts: 1781
Joined: Tue Jun 21, 2005 8:57 pm
Contact:

Post by eteuben »

Zou alleen de kat terugzetten en misschien even je demper in de uitlaat. Mocht ie nog vallen over het harde geluid, kan dat een opmerking schelen. Of bij een onverwachtse steekproef!

Maar hard geluid is geen afkeur, begrijp me goed... :wink:
MikeEp3
Posts: 326
Joined: Tue Aug 09, 2005 5:21 pm

Post by MikeEp3 »

Geen afkeur maar had hem voor de zekerheid er toen wel in gedaan.
User avatar
Gangaran
Posts: 1894
Joined: Sun Apr 16, 2006 8:12 pm

Post by Gangaran »

Even een vraag. Is het mogelijk om door een keuring te komen zonder kat? Een collega van mij beweerde dat het wel kan. Ik kan n.l. 1 moer niet los krijgen bij mijn spruitstuk en iedereen weet dat de EP3 heel veel ruimte heeft onder de motorkap.
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Alleen als je een ECU hebt die je helemaal zelf kan bijsturen zou het misschien kunnen volgens mij.
Goelette
Posts: 118
Joined: Mon Aug 21, 2006 7:29 pm

Post by Goelette »

ik heb wel vaker gehoord dat het zonder kat ook wel lukt. Mijn crx zonder kat (standaard) voldoet ook altijd aan de eisen die aan de versie mét kat gesteld worden.

hard geluid zal nooit en te nimmer afkeur of (officiele) opmerking zijn bij de apk, als de uitlaat maar gasdicht is.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Als je je standaard spruitstuk nog hebt moet een orginele cat meestal wel passen. Dat ding kost alleen wel een vermogen om nieuw te kopen. Van iemand even lenen is makkelijker.

Je zou ook bij TCC je kat vervanger kunnen laten ombouwen naar een Race cat. Die hebben ze daar tegenwoordig op de plank liggen. Die cats zijn wel lekker open, maar je komt er wel mee door de keuring.

Ze kunnen ook de rest van de keuring verzorgen. Wel zo makkelijk.
eteuben
Posts: 1781
Joined: Tue Jun 21, 2005 8:57 pm
Contact:

Post by eteuben »

Goelette wrote:Mijn crx zonder kat (standaard) voldoet ook altijd aan de eisen die aan de versie mét kat gesteld worden.


Auto's van voor 01-01-1993 hebben ook geen katverplichting tijdens de apk. Was ik even blij dat mijn vorige auto van febr 92 was. Ben er 8x mee door de apk gekomen met een CO onder de 0,5% (Dat is nl. wel een vereiste, met of zonder kat)
Nick
Posts: 569
Joined: Tue Oct 03, 2006 10:08 am

Post by Nick »

hmm gaskleppie, weet je zo ongeveer wat het gaat kosten om er een race kat onder te zetten?

Ik heb zoals jullie wel weten weer de orginele kat terug gezet vanwege storing.. race kat zou wel kunnen denk ik?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Die race katten kosten een eu of 350 ex montage. Kosten zijn afhankelijk van het vermogen. De veel dikkere 500+ pk katten gaan bv wel iets van dik 500euro.

Hang me er niet aan op, je moet ze maar even bellen.

De foutcodes bij een nieuwere modellen ben je dan idd ook gelijk kwijt.
Locked