Druk in de banden?

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Druk in de banden?

Post by HONDA »

Hoeveel bar persen jullie nu eigenlijk in de bandjes of wat is jullie ervaring met verschillende probeersels?

Ikzelf: Voor 2.3, achter 2.2 (17 inch Falken banden)
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Ik zet ze rondom op 2,7-2,8 bar. 2,7 wordt geadviseerd onder de zwaarste omstandigheden, en daar ik nooit weet wanneer ik zware omstandigheden heb zet ik ze daar standaard maar op.
VTECRob
Posts: 1690
Joined: Tue Apr 19, 2005 11:22 am
Contact:

Re: Druk in de banden?

Post by VTECRob »

Ik:
Voor 2.3, achter 2.2
maar dan: 15 inch Bridgestone RE720 banden[/quote]
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Die site laat geen Type-R modellen zien... Daar komt nog bij dat de standaard waarden al netjes vermeld staan in je deurstijl. Veel mensen hebben echter geen standaard wielen meer en gaan die waarden dan nog op?
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
DC2
Posts: 1088
Joined: Fri Sep 26, 2003 3:43 pm

Post by DC2 »

Voor en achter 2.3, met 17 inch dunlop banden.
Nyther
Posts: 698
Joined: Wed Nov 12, 2003 5:09 pm

Post by Nyther »

2,6/2,7
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Ik rij meestal iets harder dan de standaard waarden. 2.4 voor en 2.2 achter.
Als ik een dagje Nurburgring doe merk je wel dat voor die omstandigheden die spanningente hoog zijn. Door de warmte loopt de druk te hoog op en zeker achter wordt hij dan te springerig en verliest hij op de meest vreemde plaatsen grip. Op dat soort dagen meet ik altijd de druk na een rondje of 2 en laat ze dan aflopen tot zo'n 2.2 bar achter.
Spanningen van richting de 3 bar in de achterbanden zijn me niet vreemd na een rondje of 2!! En dan begon je dus met 2.2 bar achter!!

Hardere spanningen dan 2.5 bar voor zal leiden tot verhoogde slijtage in het middenvlak van de band. Het stuurt wel lekker strak in... dat dan weer wel!
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

AccordTypeaRd wrote:Ik zet ze rondom op 2,7-2,8 bar. 2,7 wordt geadviseerd onder de zwaarste omstandigheden, en daar ik nooit weet wanneer ik zware omstandigheden heb zet ik ze daar standaard maar op.

In de deurpost staat tevens dat de hogere drukken bij snelheden boven de 160 aangeraden zijn. Jij rijdt dus altijd op te harde bandenspanning alleen maar omdat je misschien 160 en hoger moet rijden? :roll:


Frank, de hogere aangeraden spanning gebruik ik als uitgangspunt op het circuit, en check altijd met een bandenspanningsmeter na de eerste snelle sessie waar de spanningen op zitten. Vaak zie ik dan aan de hand van de spanningen welke banden het zwaarst onder druk staan, afhankelijk van het circuit en de draairichting, en stel ik ze bij naar de aangeraden waardes. Na enkele metingen na elke sessie gaan de drukken zich stabiliseren, en kan ik geruster mijn gang gaan.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Ik rij altijd met 2,5-2,6 bar voor en 2,3-2,4 bar achter. Koud gemeten, standaard maat banden.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Het is echter ook knap afhangkelijk welk merk/type band je hebt.

De bekende Toyo T1-s moet een stuk harder gezet worden anders is het echt geen rijden. Toyo zelf adviseerd dit ook!

Andere banden met knetterharde bandwangen (zoals bridgestone) kan je zachter zetten zonder verlies van stuurpresisie.
Warm worden onder zware belasting worden ze echter allemaal!
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

IvoG wrote:
AccordTypeaRd wrote:Ik zet ze rondom op 2,7-2,8 bar. 2,7 wordt geadviseerd onder de zwaarste omstandigheden, en daar ik nooit weet wanneer ik zware omstandigheden heb zet ik ze daar standaard maar op.

In de deurpost staat tevens dat de hogere drukken bij snelheden boven de 160 aangeraden zijn. Jij rijdt dus altijd op te harde bandenspanning alleen maar omdat je misschien 160 en hoger moet rijden? :roll:

Tevens rijdt het zuiniger als je de banden iets harder zet als wat eigenlijk geadviseerd wordt, en zo lang de band gelijkmatig over de breedte afslijt denk ik niet dat ze te hard staan. Heb het zo ook met mijn vorige auto's gedaan en nooit problemen mee gehad.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Tevens rijdt het zuiniger als je de banden iets harder zet als wat eigenlijk geadviseerd wordt, en zo lang de band gelijkmatig over de breedte afslijt denk ik niet dat ze te hard staan. Heb het zo ook met mijn vorige auto's gedaan en nooit problemen mee gehad.


Dit is idd een perfecte manier om te zien of je het goed doet. Alleen ga je een dagje stoeien, zet ze dan een stuk zachter. Anders kom je daar hardhandig achter als je in de bak staat.....
itr-1895
Posts: 678
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:23 pm

Post by itr-1895 »

maar waarom heeft niemand stikstof in de banden?
lijkt mij ook beter voor op het cicuit aangezien dat dat zijn spanning beter vast houd en je dus niet naar 1 of 2 rondes je banden spaning hoeft te controleren.

of werkt dat niet helemaal zo :?:
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Dat klopt, maar dan moet je voor de trackday de spanning goed hebben zitten, en er kan alleen wat uit, niet bij of circuit; je zit vast aan de vooraf ingestelde spanning. Of je moet een fles stikstof bij je hebben...
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

stikstof kan idd ook en is zeker minder gevoelig voor uitzetten bij warmte verhoging.
Helemaal weg is het echter nooit. Dus toch goed opletten.

Even een extreem voorbeeld:
Bij de race civic zet ik ze koud op 1.4 bar voor. Na 2 rondjes staan ze dan op 2.1bar wat voor deze slicks het beste werkt. Dit is wel met normale lucht. Ik zal ron eens voorstellen om het met stikstof te proberen. Kijken wat het scheelt.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Ik heb stikstof in de mijne en heb tot nu toe 1 keer gekeken wat het verschil in druk was voor en na. Had voor staan op 2.2bar en na 3 rondjes stond de druk op 2.4bar.
Klein verschil dus.
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

slydawg wrote:Ik heb stikstof in de mijne en heb tot nu toe 1 keer gekeken wat het verschil in druk was voor en na. Had voor staan op 2.2bar en na 3 rondjes stond de druk op 2.4bar.
Klein verschil dus.
3 rondjes zegt niet zo veel, als ik een stuk of 6 rondjes op Spa doet (iets meer dan 40 km, elk rondje 6.9km) dan is er een groter verschil dan als ik 3 rondjes doe op Zandvoort.
Ashwin
Posts: 15
Joined: Sat Sep 04, 2004 4:20 pm

Post by Ashwin »

2,4 voor en 2,3 achter.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Even wat stof van dit oer-oude topic afvegen en het is weer zo goed als nieuw.

Aangezien ik niets kan vinden over de stock spanningswaarde van de CTR zal ik het maar vragen.

Wat zijn de fabrieks waarde? Dit staat niet in de deur zoals bij de ITR.
En zijn jullie hier tevreden over?

Misschien is het makkelijk om een lijstje te maken van de stock waardes van alle R's en dat bovenaan de pagina te zetten, voor de zoekers onder ons :wink:
Locked