Druk in de banden?
Druk in de banden?
Hoeveel bar persen jullie nu eigenlijk in de bandjes of wat is jullie ervaring met verschillende probeersels?
Ikzelf: Voor 2.3, achter 2.2 (17 inch Falken banden)
Ikzelf: Voor 2.3, achter 2.2 (17 inch Falken banden)
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Re: Druk in de banden?
Ik:
maar dan: 15 inch Bridgestone RE720 banden[/quote]Voor 2.3, achter 2.2
-
voor meer info zie:
Niet de juiste uitvoeringen..
http://www.cartuning-guide.com/autobanden.htm
of
http://www.bandenspanning.nl/banden/spanning%20tips.html
Niet de juiste uitvoeringen..
http://www.cartuning-guide.com/autobanden.htm
of
http://www.bandenspanning.nl/banden/spanning%20tips.html
Die site laat geen Type-R modellen zien... Daar komt nog bij dat de standaard waarden al netjes vermeld staan in je deurstijl. Veel mensen hebben echter geen standaard wielen meer en gaan die waarden dan nog op?
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
- Gaskleppie
Ik rij meestal iets harder dan de standaard waarden. 2.4 voor en 2.2 achter.
Als ik een dagje Nurburgring doe merk je wel dat voor die omstandigheden die spanningente hoog zijn. Door de warmte loopt de druk te hoog op en zeker achter wordt hij dan te springerig en verliest hij op de meest vreemde plaatsen grip. Op dat soort dagen meet ik altijd de druk na een rondje of 2 en laat ze dan aflopen tot zo'n 2.2 bar achter.
Spanningen van richting de 3 bar in de achterbanden zijn me niet vreemd na een rondje of 2!! En dan begon je dus met 2.2 bar achter!!
Hardere spanningen dan 2.5 bar voor zal leiden tot verhoogde slijtage in het middenvlak van de band. Het stuurt wel lekker strak in... dat dan weer wel!
Als ik een dagje Nurburgring doe merk je wel dat voor die omstandigheden die spanningente hoog zijn. Door de warmte loopt de druk te hoog op en zeker achter wordt hij dan te springerig en verliest hij op de meest vreemde plaatsen grip. Op dat soort dagen meet ik altijd de druk na een rondje of 2 en laat ze dan aflopen tot zo'n 2.2 bar achter.
Spanningen van richting de 3 bar in de achterbanden zijn me niet vreemd na een rondje of 2!! En dan begon je dus met 2.2 bar achter!!
Hardere spanningen dan 2.5 bar voor zal leiden tot verhoogde slijtage in het middenvlak van de band. Het stuurt wel lekker strak in... dat dan weer wel!
AccordTypeaRd wrote:Ik zet ze rondom op 2,7-2,8 bar. 2,7 wordt geadviseerd onder de zwaarste omstandigheden, en daar ik nooit weet wanneer ik zware omstandigheden heb zet ik ze daar standaard maar op.
In de deurpost staat tevens dat de hogere drukken bij snelheden boven de 160 aangeraden zijn. Jij rijdt dus altijd op te harde bandenspanning alleen maar omdat je misschien 160 en hoger moet rijden? :roll:
Frank, de hogere aangeraden spanning gebruik ik als uitgangspunt op het circuit, en check altijd met een bandenspanningsmeter na de eerste snelle sessie waar de spanningen op zitten. Vaak zie ik dan aan de hand van de spanningen welke banden het zwaarst onder druk staan, afhankelijk van het circuit en de draairichting, en stel ik ze bij naar de aangeraden waardes. Na enkele metingen na elke sessie gaan de drukken zich stabiliseren, en kan ik geruster mijn gang gaan.
- Gaskleppie
Het is echter ook knap afhangkelijk welk merk/type band je hebt.
De bekende Toyo T1-s moet een stuk harder gezet worden anders is het echt geen rijden. Toyo zelf adviseerd dit ook!
Andere banden met knetterharde bandwangen (zoals bridgestone) kan je zachter zetten zonder verlies van stuurpresisie.
Warm worden onder zware belasting worden ze echter allemaal!
De bekende Toyo T1-s moet een stuk harder gezet worden anders is het echt geen rijden. Toyo zelf adviseerd dit ook!
Andere banden met knetterharde bandwangen (zoals bridgestone) kan je zachter zetten zonder verlies van stuurpresisie.
Warm worden onder zware belasting worden ze echter allemaal!
IvoG wrote:AccordTypeaRd wrote:Ik zet ze rondom op 2,7-2,8 bar. 2,7 wordt geadviseerd onder de zwaarste omstandigheden, en daar ik nooit weet wanneer ik zware omstandigheden heb zet ik ze daar standaard maar op.
In de deurpost staat tevens dat de hogere drukken bij snelheden boven de 160 aangeraden zijn. Jij rijdt dus altijd op te harde bandenspanning alleen maar omdat je misschien 160 en hoger moet rijden? :roll:
Tevens rijdt het zuiniger als je de banden iets harder zet als wat eigenlijk geadviseerd wordt, en zo lang de band gelijkmatig over de breedte afslijt denk ik niet dat ze te hard staan. Heb het zo ook met mijn vorige auto's gedaan en nooit problemen mee gehad.
- Gaskleppie
Tevens rijdt het zuiniger als je de banden iets harder zet als wat eigenlijk geadviseerd wordt, en zo lang de band gelijkmatig over de breedte afslijt denk ik niet dat ze te hard staan. Heb het zo ook met mijn vorige auto's gedaan en nooit problemen mee gehad.
Dit is idd een perfecte manier om te zien of je het goed doet. Alleen ga je een dagje stoeien, zet ze dan een stuk zachter. Anders kom je daar hardhandig achter als je in de bak staat.....
- Gaskleppie
stikstof kan idd ook en is zeker minder gevoelig voor uitzetten bij warmte verhoging.
Helemaal weg is het echter nooit. Dus toch goed opletten.
Even een extreem voorbeeld:
Bij de race civic zet ik ze koud op 1.4 bar voor. Na 2 rondjes staan ze dan op 2.1bar wat voor deze slicks het beste werkt. Dit is wel met normale lucht. Ik zal ron eens voorstellen om het met stikstof te proberen. Kijken wat het scheelt.
Helemaal weg is het echter nooit. Dus toch goed opletten.
Even een extreem voorbeeld:
Bij de race civic zet ik ze koud op 1.4 bar voor. Na 2 rondjes staan ze dan op 2.1bar wat voor deze slicks het beste werkt. Dit is wel met normale lucht. Ik zal ron eens voorstellen om het met stikstof te proberen. Kijken wat het scheelt.
3 rondjes zegt niet zo veel, als ik een stuk of 6 rondjes op Spa doet (iets meer dan 40 km, elk rondje 6.9km) dan is er een groter verschil dan als ik 3 rondjes doe op Zandvoort.slydawg wrote:Ik heb stikstof in de mijne en heb tot nu toe 1 keer gekeken wat het verschil in druk was voor en na. Had voor staan op 2.2bar en na 3 rondjes stond de druk op 2.4bar.
Klein verschil dus.
Even wat stof van dit oer-oude topic afvegen en het is weer zo goed als nieuw.
Aangezien ik niets kan vinden over de stock spanningswaarde van de CTR zal ik het maar vragen.
Wat zijn de fabrieks waarde? Dit staat niet in de deur zoals bij de ITR.
En zijn jullie hier tevreden over?
Misschien is het makkelijk om een lijstje te maken van de stock waardes van alle R's en dat bovenaan de pagina te zetten, voor de zoekers onder ons :wink:
Aangezien ik niets kan vinden over de stock spanningswaarde van de CTR zal ik het maar vragen.
Wat zijn de fabrieks waarde? Dit staat niet in de deur zoals bij de ITR.
En zijn jullie hier tevreden over?
Misschien is het makkelijk om een lijstje te maken van de stock waardes van alle R's en dat bovenaan de pagina te zetten, voor de zoekers onder ons :wink: