ombouw 1.2 civic '78 naar TYPE-R '78

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Dimer
Posts: 2596
Joined: Sat Jul 03, 2004 7:32 pm
Contact:

Post by Dimer »

ik heb wel is een kleine auto gezien met een Hayabusa 1300 motor erin. Achterwielaangedreven :D

Leuk ding was dat en erg snel!
Dimer
Posts: 2596
Joined: Sat Jul 03, 2004 7:32 pm
Contact:

Post by Dimer »

nog een Hayabusa auto gevonden :D

De Westfield Megabusa

Specs:

Megabusa
Available as: Factory built, Complete kit (less engine gearbox wheels and tyres) and Starter kit
Engine: GSXR1300R Suzuki Hayabusa
Capacity: 1299cc
Cylinders: 4
Bore and stroke: 81.0mm x 63mm
Fuel: 95 Octane unleaded
Compression Ratio: 11.0:1
Valves: 16V
Exhaust control: Catalyst
Camshaft: DOHC
Ignition system: Electronic ignition & Suzuki throttle bodies
Max Power: 180ps @ 9800rpm
Max Torque: 138.29 NM @ 7000rpm
0-60: 3.48
Transmission: 6 speed constant mesh
Primary reduction ratio: 1.596
Final drive: 3.36/3.21 optional LSD
Steering: Rack and pinion
Lock: 2.5 turns
Brakes: Disc brakes all round
Wheels: 13 Aluminium
Tyres: 205/60X13
Fuel Tank capacity: 28.4 litres
Suspension: Fully independent wishbones front and rear with adjustable shock absorbers
Overall Length: 3340mm
Overall width: 1610mm
Weight: From 440kg


Met turbo kan je de Hayabusa motor tot 500pk krijgen! :twisted:

Maja het is geen Honda :wink:

Image
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

het kan gekker.

kijk en huiver!

Image

Image

4X4 dus!! en dat met deze spec's:

[Chassis]
Westfield SEi Wide body '99 chassis - heavily modified to accept 2 engines and provide sufficient strength and stiffness to cope with the increased power. Caged FIA/MSA Homologated T45 Roll Cage.
[Engine(s)]
2x Kawasaki ZX9R type B engines & gearboxes. 2x Tony Law exhaust manifolds and silencers.
[Transmission]
Z-Cars transfer box to combine and transmit drive from the two six speed sequential boxes to Quiafe ATB and also provide reverse gearing. Fitted with pumped oil cooling circuit and bearing retainer mods. 2x Bailey Morris custom propshafts, with torque tubes.
[Misc]
TAS 2.2 turn quick rack. Widetrack front suspension. Wilwood 4 pot front brake calipers, with 280mm vented cross drilled discs. Adjustable brake balance. Willans 4 point harnesses. RFX Revolution 15"x7" front, 15"x7.5" rear split rims. Toyo Proxes T1-S 205x50 front, 225x50 rear tyres.
[Performance & Figures]
Total power 314bhp, total torque 150lb/ft. 500bhp/ton, 0-60 in 3.5seconds, 0-100 in under 8seconds and a top speed of 145mph


eat your hart out boy!
Dimer
Posts: 2596
Joined: Sat Jul 03, 2004 7:32 pm
Contact:

Post by Dimer »

bruut!
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Gaskleppie wrote:De motor draaid dus zo'n 12.000rpm max. als de civic met z'n 4 bak bij 4000rpm zo'n 100km/h zou halen (gokje, klopt dit een beetje?) zou je dus met de cbr motor een top van 300km/h halen........ :shock:
Beetje veel dus..... dan kan je beter op zoek naar een motor van een chopper ofzo. Die halen een lager vermogen maar wel een hoger koppel bij een lager toerental.


In theorie klopt het, maar feit is wel dat op een gegeven moment de luchtweerstand een beperkende factor gaat worden. Een ander rekensommetje leert dat om de topsnelheid te verdubbelen, je het vermogen moet achtvoudigen. Dus stel (even uit de losse pols) een "bolletje" haalt met 60pk 160km/h, dan heb je voor 320km/h 480pk nodig. Een "bolletje" haalt dus nooit 300km/h met maar 149pk, maar met de juiste eindoverbrenging (bij 6000rpm 100km/h) zal het wel aardig in de buurt van de 200km/h komen.

En als een een blok van een CBR nog iets te breed is, kan je altijd nog overstappen naar een blok van een VFR (4 cilinder in V-vorm, met VTEC!)

Een blok van een chopper is over het algemeen nogal tam, maar levert wel wat meer koppel.
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

En dan heb je nog niet eens rekening gehouden met de verhoudingen en de final drive van de bak. Ook al zet je een motor met 1000PK in een auto die mechanisch maar 200km/h haalt, hij zal niet harder gaan dan die 200km/h. Hij is dan wel erg snel aan die top! :lol:
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Dat weet ik ook wel........
Het was ook een theoretische top. Meer om aan te geven dat de verhouding motor/bak helemaal fout is. Je hebt dan niks meer aan je 4e versnelling. Hij zou dan ongeveer 2000rpm bij 100km/h rijden en dat trekt zo'n koppelloze motorfiets motor niet.

vandaar ook m'n advies om een ander type motor te kiezen of een andere final drive cq complete versnellingsbak. Deze spetterd waarschijnlijk toch wel uit elkaar bij meer dan 120PK
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

OF je pakt dan een versnellingsbak van een Accord of Prelude van hetzelfde bouwjaar (of een Civic 1500), zijn waarschijnlijk iets sterker als die van een Bolletje. Ik denk persoonlijk dat niet zozeer het vermogen van een CBR 900 een probleem is voor een 4-bak van een Civic, maar wel het koppel. En het koppel van een CBR blok stelt nou niet zo heel erg veel voor. Of je pakt een blok van een CBR 600, iets tammer als een CBR 900, maar nog steeds fel genoeg om bij stoplichten iedereen voor de gek te houden.
En dan de theoretische top van een Bolletje: een Civic 1200 had een opgegeven top van 145km/h. leverde zijn maximum vermogen (55pk) bij 5500rpm. Een blok van een CBR 900 geeft zijn max vermogen bij 11250rpm, en is dus meer dan 2x5500rpm. Blok draait 2x zo snel, versnellingsbak idem, dus een theoretische top van 290km/h (er van uitgaande dat een Bolletje bij 145km/h inderdaad 5500rpm draait). 290km/h zal zo'n Bolletje nooit halen (luchtweerstand), dus het aanpassen van de eindoverbrenging naar een theoretisch top van 220km/h lijkt me wel reëel. Lijkt me ook beter met het oog op een NOG snellere acceleratie.

Maar wat wil Peter eigenlijk? Is er toevallig niet iemand bij de Civic club die ervaring heeft met het oppeppen van een Bolletje dmv een motortransplantatie?
Honda Club Zuid-Holland
Posts: 42
Joined: Thu Apr 07, 2005 5:28 pm
Contact:

Post by Honda Club Zuid-Holland »

Wij hebben in de club ook 4 "bolletjes" (hoe wij ze noemen) drie zijn er hondamatic en 1 schakel. De schakel heeft nu 110 pk :D :D :D Het blok is van civic 1, maar heeft een snelle nokkenas, dubbele teur, open luchtfilter.

Het is dan leuk om te zien hoe ie een 1.4 civic city eruit rijd :D


xxx Kaatje
Locked