Meters

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
User avatar
CyRaX
Posts: 929
Joined: Mon Jan 19, 2004 2:51 pm

Meters

Post by CyRaX »

Image

Pillar Pod (Full Size) 3 Holes in Black Finish, Fit 2 1/16" Dia Gauges


Wil bovenstaand aanschaffen en voorzien van oliedruk, temp en air/fuel meters.
VRAAG 1: De afmetingen hierboven......zijn die de "normale" afmetingen voor de meest gebruikte meters....duz de 1/16" ??.

VRAAG 2: Ben van plan om oliedruk, en temp via de oliering te gaan doen, echter is dit niet "slecht" voor de olieflow, en geeft deze de "goede" olietemperatuurwaarde ????? :D

VRAAG 3: En is dit een "klik en vast" systeem.....dus dat je hem niet hoeft vast te schroeven aan je a-stijl...??
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Wat is nou de vraag? :-?

(Tip :idea: : gebruik eens een vraagteken hier of daar! :wink: )
User avatar
CyRaX
Posts: 929
Joined: Mon Jan 19, 2004 2:51 pm

Post by CyRaX »

IvoG wrote:Wat is nou de vraag? :-?

(Tip :idea: : gebruik eens een vraagteken hier of daar! :wink: )


Ik vond het toch echt wel duidelijk genoeg......maar goed.....zo dan... :roll:
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Vraag 1: De meeste meters zijn 52 of 60 mm. 1mm = 0,039 inch dus reken maar uit.

Vraag 2: Volgens mij is een dergelijke ring niet slecht voor de olieflow. Ik heb, voordat ik de ring kocht, op internet naar de ervaringen gezocht en ik vond alleen positieve reacties.

Over de te meten waarde lopen de meningen uiteen. Mijn temp is altijd rond de 85/90 graden. Volgens Frank is dit niet handig aangezien je na de oliekoeler meet en niet ervoor. Ik heb dit echter nagevraagd aan diverse andere mensen en die zien het probleem niet .

Vraag 3: Dit is niet klik & vast... je zult moeten schroeven/lijmen om de pillar pod vast te krijgen. Soms moet je zo'n ding ook nog wat verzagen. Dit was voor mij de reden om zeker niet een pillar pod te nemen. Daar komt nog bij dat zo'n pillar pod een eind je zicht in komt wat ik niet prettig vind. Ik wilde de meters in mijn tellerbak plaatsen maar uiteindelijk heb ik voor de plakkers gekozen. Ieder zijn ding uiteraard...
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

52 mm past er inderdaad in.
Ik meet mijn olietemperatuur via een aangepaste olietapbout, en voor oliedruk gebruik ik de aansluiting van de standaard meter (welke ik dus heb verwijderd).
Guest

Post by Guest »

Ik heb mijn aansluitingen voor olie temp en druk ook op een olie ring aangesloten. Dat de temp afwijkt kan best kloppen, de mijne ligt ook tussen de 85/90 graden, de exacte temp hoef ik niet te weten, het is voor mij gewoon een aanwijzing dat de olie dan op temp is en indien nodig ik het gaspedaal verder ik kan trappen :twisted:

Die foto die staat gepost boven aan de pagina, is dat niet een hele vervangende? Dus dan vervalt je originele raamstijl.
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

SlyDawg wrote:Ik heb mijn aansluitingen voor olie temp en druk ook op een olie ring aangesloten. Dat de temp afwijkt kan best kloppen, de mijne ligt ook tussen de 85/90 graden, de exacte temp hoef ik niet te weten,


Je temp wijkt niet af, je meet alleen de temp na de oliekoeler. Voor mij, en vele met mij, geen probleem want zolang de oliekoeler het trekt is er niets aan de hand. Sommigen willen echter de temp voor de koeler weten.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Guest

Post by Guest »

Ah, ok ik snap em.
User avatar
CyRaX
Posts: 929
Joined: Mon Jan 19, 2004 2:51 pm

Post by CyRaX »

SlyDawg wrote:Die foto die staat gepost boven aan de pagina, is dat niet een hele vervangende? Dus dan vervalt je originele raamstijl.


Ja, die vervangt hem ook. Vandaar de vraag of het "klikwerk" is of niet.
Ik heb namelijk geen zin in schroefjes en andere meuk... :cry:
Guest

Post by Guest »

Ik denk klik, ja zal waarschijnlijk die clipjes moeten overzetten naar de nieuwe.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

sommige modellen zoals de mijne van Autometer vervangen je orginele raamstijl.
Die heeft van die orginele clips aan de achterkant die je in de orginele gaten vastzet.
Maar ik heb vele andere gezien die je wel moet vastschroeven, gek genoeg ook van oa autometer......

Enne wat betreft die oliering.
Voor het circuit race werk is zo'n ring niks. Maar als je hem alleen gebruikt om te zien of je olie al warm is is zo'n ring goed genoeg.
Mau il-Vec
Posts: 404
Joined: Mon Mar 01, 2004 9:23 pm
Contact:

Post by Mau il-Vec »

Ik heb bij mij de pillar pod vastgeplakt op het oude raamstijl, werkt perfect alleen de pillarpods pasvorm is effe etteren, ik had verwacht dat het wel iets beter zou passen.

Ik heb ook gewoon een ring voor het oliefilter, werkt bij mij prima en als ik 6 rondjes op het circuit aan het trappen ben geeft ie gewoon netjes 130graden aan :wink:
User avatar
CyRaX
Posts: 929
Joined: Mon Jan 19, 2004 2:51 pm

Post by CyRaX »

@ Gaskleppie: Die van jou, die komt zeker bij TCC vandaan??
crx303
Posts: 221
Joined: Sun Jan 16, 2005 11:59 am
Contact:

Post by crx303 »

Gaskleppie wrote:sommige modellen zoals de mijne van Autometer vervangen je orginele raamstijl.
Die heeft van die orginele clips aan de achterkant die je in de orginele gaten vastzet.
Maar ik heb vele andere gezien die je wel moet vastschroeven, gek genoeg ook van oa autometer......

Enne wat betreft die oliering.
Voor het circuit race werk is zo'n ring niks. Maar als je hem alleen gebruikt om te zien of je olie al warm is is zo'n ring goed genoeg.


Hoeveel graden verschil zit er dan in een cartermeting en een ringmeting?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

nee, ik heb hem destijds van Ton van Japan car parts gekregen in ruil voor mijn orginele raamstijl.
Zal wel weer een of andere demo versie geweest zijn.


Verschil tussen carter en ring meting is moeilijk te zeggen. Alleen een keer met beide meters rijden zal uitsluitsel geven.
Maar als hij bij jou 130 graden op het circuit aangaf geeft dat wel een beetje aan dat de standaard koeler verre van genoeg koeling geeft voor circuit werk!

Ik zat nog te twijfelen om het hele goede idee van Ken te gaan uitvoeren door veel kouder koelwater door de koeler heen te sturen om zo de olietemp lager te krijgen, maar ik ben bang dat dat niet genoeg zal zijn.
het idee was om het koelwater wat normaal direkt vanuit het blok de oliekoeler ingaat eerst door een externe radiateur te leiden om zo de normale oliekoeler beter te laten werken.
In race toestand gaat er zo'n dikke 90graden water door de oliekoeler. Dat zal de olie natuurlijk niet zo mega veel afkoelen. Als je er 20 graden water door laat lopen koelt dat natuurlijk veel meer!
Maarja, hoe krijg je binnen no-time 90 graden water naar 20graden?
Of een externe waterpomp en een gescheiden systeem. Maar dan ben je het voordeel weer kwijt in de winter om je olie lekker snel op te laten warmen door je koelwater wat natuurlijk veel sneller op temp is dan je olie. Scheelt mega veel in de opwarmprocedure.

2 koelers op elkaar met een gescheiden systeem, losse electrische waterpomp, en kleine extra radiator voor de zomer, en de standaard configuratie voor de winter lijkt me een aardige optie.

mmm, ik weet nog wel wat....... ff uitzoeken!
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

De watertemp bereikt met hardrijden nog wel hogere waarden dan 90°C. Waarden van 110°C is niet ongewoon. Aangezien het water onder druk staat is het kookpunt een stuk hoger.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Watertemp is normaal geen probleem bij de ITR. De radiateur van de ITR is groot genoeg, ook op het circuit. Bij mij bleef de naald van de waterthermometer stabiel op de standaard plek op het circuit.

De DC2R heeft trouwens de vorige Enduro challenge gewonnen bij Best Motoring een paar jaar geleden.
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Die standaard meter klopt van geen kant of is zeer onnauwkeurig. Als de temp 90°C is dan staat de naald op exact dezelfde positie als dat de temp 110°C is.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

VTECCIE wrote:Die standaard meter klopt van geen kant of is zeer onnauwkeurig. Als de temp 90°C is dan staat de naald op exact dezelfde positie als dat de temp 110°C is.

Hoe weet je het dan? Waar meet je het anders? Er zijn 2 sensoren. 1 gaat naar de ECU, de andere naar de temp.meter. Ik vraag me af of de ene nauwkeuriger is dan de andere.
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Lijkt me simpel... de één is een naaldje zonder schaalverdeling en de ander is een meter met schaalverdeling. Hoe weet jij wat de standaard naald aangeeft? Ik weet in ieder geval wel dat de standaard naald niet eens beweegt terwijl mijn watertemp 20°C stijgt...

Het blauwe blokje naast de radiateur is de sensor.

Image
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Locked