Aarden van de kop/kleppendeksel

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
WinFreak
Posts: 196
Joined: Fri Jan 14, 2005 3:49 pm

Post by WinFreak »

ITR1689 wrote:En de aardleiding naar de kleppendeksel toe zit op de verkeerde plek.


En hey, leg is uit wat volgens jou het verschil is als ik die zogenaamde "aardleiding :?: " op de goeie plek zou doen?
Image
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

WinFreak wrote:
ITR1689 wrote:En de aardleiding naar de kleppendeksel toe zit op de verkeerde plek.


En hey, leg is uit wat volgens jou het verschil is als ik die zogenaamde "aardleiding :?: " op de goeie plek zou doen?


Die aarddraad loopt nu naar de kleppendeksel. Je moet eigenlijk de hele cylinderkop aarden want daar zitten de bougies. Er zit een rubberen pakking tussen je kleppendeksel en cyl. kop, dus op dit moment is je cyl. kop niet helemaal geaard. Maar er gaat wel stroom anders gewoon via blok naar bak hoor. Is dus geen ramp, maar is niet ideaal.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Nou Ken, dan snap jij het niet helemaal denk ik.......

Het blok is al volledig geaard op de bak. De overgangsweestand van bak naar motor is door het supergrote contactvlak natuurlijk minimaal.
Doordat de deksel met rubbers is afgesloten van de rest wordt de deksel dus juist NIET geaard. Door daar de aard draad aan te hangen geef je hem juist aarde die hij anders niet heeft.
Meneer Honda zet het dan ook niet voor niks aan de deksel en niet aan de kop........

Of jij moet dat anders zien....
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Gaskleppie wrote:Het blok is al volledig geaard op de bak. De overgangsweestand van bak naar motor is door het supergrote contactvlak natuurlijk minimaal.
Doordat de deksel met rubbers is afgesloten van de rest wordt de deksel dus juist NIET geaard. Door daar de aard draad aan te hangen geef je hem juist aarde die hij anders niet heeft.
Meneer Honda zet het dan ook niet voor niks aan de deksel en niet aan de kop........

Of jij moet dat anders zien....
Ja, ik zie het anders. Honda heeft de kop geaard, niet kleppendeksel. Honda zet die draad dus op die "stud" aan de rechterkant. Die "stud" (tap?) gaat direkt naar de kop. Waarom zou je de kleppendeksel aarden, daar zitten geen electrische apparaten aan vast? De kop moet je aarden, want daar zitten de bougies.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Ja, en de deksel is een mooie afscherming naar boven voor de bougie storing.
Honda heeft standaard een dubbele draad dara zitten. 1 aan de stud, 1 aan de deksel. Winnie heeft maar 1 aarding op die plaats en dan is de keuze van de deksel de goede keuze omdat de kop al geaard is via het blok.
Het kan altijd beter, maar in dit geval heeft hij de goede keuze gemaakt.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Gaskleppie wrote:Ja, en de deksel is een mooie afscherming naar boven voor de bougie storing.
Honda heeft standaard een dubbele draad dara zitten. 1 aan de stud, 1 aan de deksel.


Oh ja? Bij de ITR niet hoor. Bij mij (en andere ITR's) loopt er 1 draad van stud naar chassis. En geloof me, de deksel doet niks aan de afscherming. De bougies zijn goed afgeschermd door de kop zelf omdat ze zo diep zitten. Als ze storen dan gaat het via de bougiekabels. Maar het gaat niet om de afscherming, maar om de retourleiding voor de bougies. Tussen de kop en het blok zit nog een koppakking, dus van bougies naar blok naar bak is een omweg.
En nogmaals, het werkt gewoon zo hoor, maar het is alleen niet ideaal.

Dit heb ik ff van Honda-Tech.com gejat:

Image
crx303
Posts: 221
Joined: Sun Jan 16, 2005 11:59 am
Contact:

Post by crx303 »

Welkom :D

Normaal zit er een draadje naar de deksel die doorgelust is naar dat moertje op de deksel.

Image

Dus beide opties uit dat plaatje hierboven
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Bij de ITR is het dus standaard zo:

Image
WinFreak
Posts: 196
Joined: Fri Jan 14, 2005 3:49 pm

Post by WinFreak »

Zo aard je dus wel je kop, maar je kleppendeksel weer niet...
Image
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Volgens mij zit hij standaard helemaal niet zo.....

Kijk hier maar eens:
Image
Bij jou is dat lipje ook niet voor niks helemaal kaal. Daar heeft hij een keertje fabrieks uit al gezeten. Je zal hem wel een keer verplaatst hebben.

Maargoed, naar mijn idee is het wel aarden van de deksel beter dan het niet doen. De kop is toch al geaard.
Als jij denkt dat het op jou manier beter is moet jij weten, ik aard de deksel lekker wel! lekker puh!
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

De foto die Frank gebruikt is van mijn wagen. De wagen was zo standaard als het maar zijn kan (inclusief Type-R spatlappen) dus ik denk dat de kabel bij Ken verplaatst is.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Mau il-Vec
Posts: 404
Joined: Mon Mar 01, 2004 9:23 pm
Contact:

Post by Mau il-Vec »

Spatlappen standaard? [offtopic] zeker weten?!
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

VTECCIE wrote:De foto die Frank gebruikt is van mijn wagen. De wagen was zo standaard als het maar zijn kan (inclusief Type-R spatlappen) dus ik denk dat de kabel bij Ken verplaatst is.


En bij anderen, Maurice, Ali etc.? Bij Honda-Tech zitten ze allemaal op de stud net als bij mij. Die gat aan de rechterkant is voor de JDM gaskabel bracket, zie foto:

Image[/img]
WinFreak
Posts: 196
Joined: Fri Jan 14, 2005 3:49 pm

Post by WinFreak »

Als jij alleen die stud pakt, aard je je deksel dus niet he...
Image
Mau il-Vec
Posts: 404
Joined: Mon Mar 01, 2004 9:23 pm
Contact:

Post by Mau il-Vec »

Op deze manier zit ie bij mij, is nog nooit veranderd naar mijn weten, dus standaard.


Image
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

WinFreak wrote:Als jij alleen die stud pakt, aard je je deksel dus niet he...

Ja, weet ik, de kop vind ik dus belangrijker dat die geaard is, want er zit een koppakking tussen kop en blok. Kleppendeksel hoef je niet te aarden, want daar zitten geen elec. apparaten aan vast. Mag wel, maar hoeft niet.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Mau il-Vec wrote:Spatlappen standaard? [offtopic] zeker weten?!

Nee, was dealer optie. Ik heb de optielijst hier. Kostte 75 gulden per 2.
WinFreak
Posts: 196
Joined: Fri Jan 14, 2005 3:49 pm

Post by WinFreak »

tot jij een keer met je handje erop gaat leunen... :D
Image
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

WinFreak wrote:tot jij een keer met je handje erop gaat leunen... :D

Doe ik weleens, met draaiende motor....

Voor mensen die mij nog niet geloven, dit is een scan uit de werkplaatshandboek van de ITR van Honda (ik heb dat boek gekocht bij de dealer):

Image

Ik heb ook de Amerikaanse versie van dat werkplaatshandboek in pdf formaat(55 MB). Als je interesse hebt, stuur maar een PM.
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Mau il-Vec wrote:Spatlappen standaard? [offtopic] zeker weten?!


Ik heb ze hier nog liggen. Waar denk je dat die gaten in de spatbordranden voor zijn? Genuine Honda... 8)
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Locked