te arm mengsel!

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
Tom

te arm mengsel!

Post by Tom »

Gisteren is mijn ITR weer op de rollerbank geweest.
Een paar maanden geleden in juni had ik hem ook op de bank gehad en daaruit bleek dat hij bij volgas bij 6000 toeren een te arm mengsel had.

Toen heb ik er een brandstofregelaar op laten zetten en een halve bar omhoog laten draaien. Dan zou je denken dat dit nu goed moet zijn.

Inmiddels heb ik een CAI, nieuwe einddemper, andere katvv. en vernauwing uit middendemper laten halen. Dus ik gisteren op de rollerbank (de auto dan :D ) en nu heeft hij nog een armer mengsel bij vol gas tussen 4300->7000 toeren.

Dus ik vroeg freddy om de brandstofregelaar nog iets omhoog te schroeven, maar aangezien ik nu al problemen heb met mijn koude start was hij bang dat ik de auto zou "verzuipen" als hij hem nog meer zou opschroeven.

Volgens hem moest ik de injectie tijden veranderen, maar ging hier verder niet op in. Hoe pak ik dit aan???

DTA? (dit adviseerde hij 2500euro :shock: )

Spoon ECU?

Aangezien ik hier niet zoveel verstand van heb :o ops: ....

of is er een andere oplossing?
ITR1689

Post by ITR1689 »

Als de motor binnen verder standaard is, zou het niet mogen gebeuren. Brandstoffilter verstopt mischien? En injectoren? Je kan ook proberen de ECU te resetten. Standaard brandstofdruk moet toereikend zijn voor standaard motor.

Je moet ff een keer de brandstofdruk meten zonder de vacuumslang op de brandstofdrukregelaar. Kijk of ie voldoende druk kan leveren.
Tom

Post by Tom »

Zou het misschien ook kunnen zijn dat hij de brandstofregelaar destijds een halve bar omlaag heeft gedraait inplaats van omhoog? Aangezien ik er geen meter op heb zitten...
ITR1689

Post by ITR1689 »

Zou kunnen.

Maar je hebt weinig aan een drukregelaar als de motor verder binnen standaard is. De standaard druk af fabriek is het beste voor een stock motor.
Dimer

Post by Dimer »

Het gebeurt vaak als je benzinefilter verstopt is dat ie arm gaat lopen. Zo'n filter kost niet zoveel, ik zou die eerst maar vervangen
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

haha, Tom, ik had dit wel gelezen, maar alle goede antwoorden waren al gegeven!

Maar ik neem aan dat het nu wel duidelijk is?
Tom

Post by Tom »

Gaskleppie wrote:haha, Tom, ik had dit wel gelezen, maar alle goede antwoorden waren al gegeven!

Maar ik neem aan dat het nu wel duidelijk is?

Het is me inmiddels 100% duidelijk geworden, Frank! Het zal me een hoop geld besparen..... :D
Tom

Post by Tom »

Zaterdag een metertje geinstalleerd op mijn brandstofregelaar. Blijkt deze op 2,5 bar te staan :twisted: ! Ik had begrepen dat deze met slang op 3,5 bar moet staan en zonder slang op 4 bar. Geen wonder dat hij te arm loopt! Er zit op de regelaar wel een slangpilaar waar de vacuumslang op kan (die naar het inlaatspruitstuk gaat) maar daar zit dus geen slang op! Volgens freddy hoeft dit niet, als dit zo is moet ik hem dan naar 4 bar draaien??? Of moet er toch een slangetje op?? Ik snap er niks meer van.... :-?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Er moet wel een slangetje op. Als je hem eraf haalt staat hij laag toeren onnodig hoog en ook de APK zou wel eens een probleem kunnen worden.
Als je een losse brandstofdruk regelaar achter je normale regelaar zet kan het slangetje van de standaard regelaar eraf, maar moet hij er bij de nieuwe regelaar wel op.

Maar als de brandstofdruk maar 2,5 bar is, zit dan je brandstoffilter niet verstopt?
Of heb je daar al een keer een nieuwe opgezet?
Tom

Post by Tom »

Voordat ik de brandstofregelaar er op had ik nooit geen problemen. Ga er wel een nieuwe opzetten (brandstoffilter) als hij uit de stalling komt. Maar volgens mij ligt het gewoon aan de regelaar.
ITR1689

Post by ITR1689 »

Ik vraag me af of je nou echt een regelbare regelaar nodig hebt.....
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Nou kan ik je niet helemaal meer volgen.
Voordat ik de brandstofregelaar er op had ik nooit geen problemen

Dit is wat je nu neerzet. terwijl je eerst dit zei:
Gisteren is mijn ITR weer op de rollerbank geweest.
Een paar maanden geleden in juni had ik hem ook op de bank gehad en daaruit bleek dat hij bij volgas bij 6000 toeren een te arm mengsel had.

Toen heb ik er een brandstofregelaar op laten zetten en een halve bar omhoog laten draaien. Dan zou je denken dat dit nu goed moet zijn.

De regelaar is dus niet de oorzaak van het probleem, je had het al voor je hem erop zette.

2,5bar is idd veel te laag. Normaal staat de ITR al op 3,5bar met de slang eraf.
Nou draaien de injectoren STANDAARD bij een ITR al zo goed als 100% dutycycle bij volgas. Met wat aanpassingen waardoor hij nog makkelijkker kan ademen kom je dus te kort. Wat Freddy al zei klopt dus deels dat hij iets moet doen om dat wel weer op niveau te brengen. DTA heeft geen zin. 100% is nou eenmaal 100% en een andere ecu kan van 100% geen 110% maken!
De brandstofdruk verhogen kan wel! Bij een halve bar meer leveren de standaard 240cc injectoren gewoon iets meer bij de zelfde aansturing vanuit de ecu. Het mengsel wordt dan weer iets rijker.

Met andere woorden: iedere aangepaste ITR loopt een tikkie te arm. Niet dat dit direkt problemen of schade oplevert, maar bij langdurig volgas op het circuit bv kan het wel erg heet worden met mogenlijke schade tot gevolg.

Maar dan snap ik niet hoe Freddy de regelaar omhoog geschroefd heeft. De druk staat nu op 2,5bar met de slang erop en dat is veel te laag. Dat hij na het verstellen dus nog armer draaide klopt dus helemaal!
Volgens mij heeft hij gewoon de verkeerde kant op gedraaid.
Zet hem maar eens met de slang eraf op 4bar en je problemen moeten dan weg zijn.

En ander ding snap ik ook niet helemaal van Freddy. Hij zegt dat het slangetje ook van de regelaar afgehaald kan worden zonder problemen.
En dat terwijl hij eerst dit melde:
Dus ik vroeg freddy om de brandstofregelaar nog iets omhoog te schroeven, maar aangezien ik nu al problemen heb met mijn koude start was hij bang dat ik de auto zou "verzuipen" als hij hem nog meer zou opschroeven.

Daar is dat slangetje dus juist voor! Bij een start draaid de motor een lager toerental (of stationair) en dan zorgt het slangetje ervoor dat de brandstofdruk, en dus ook de mate waarin er ingespoten wordt, lager wordt. Hij draaid dus laagtoeren zowiezo al minder rijk als het slangetje erop zit. Lekker laten zitten dat slangetje en de druk op 4bar (met het slangetje (tijdelijk tijdens afstellen) los.

snapje?
ITR1689

Post by ITR1689 »

Nog nauwkeuriger gezegd: dat slangetje zorgt ervoor dat de brandstofdruk t.o.v. de inlaatdruk (vacuum) altijd constant is. Zonder slangetje blijft de brandstofdruk constant t.o.v. de luchtdruk buiten.
Tom

Post by Tom »

Oke, ik doe even opnieuw mijn verhaal:

In juni is mijn auto op de rollerbank geweest, daaruit bleek dat hij alleen bij +/- 6000 toeren iets te arm liep. Toen heb ik op aanraden van hem een brandstofregelaar erop laten zetten.

Dat heb ik meteen laten doen 2 weken later. Hij heeft hem een halve bar omhoog gezet, volgens hem.

In oktober weer op de rollerbank geweest, daaruit bleek dat hij overr een veel breder gebied veel te arm liep. Hij zei dat dit door mijn aanpassingen kwam. CAI, einddemper. En wist niet wat hij daar aan moest doen. Op DTA na...

Op dit moment zit er dus helemaal geen vacuum slangetje op, en heeft er ook nooit opgezeten. Hij zei dat dit niet nodig was omdat dat allemaal electronisch geregeld werd en toch niet was aan te passen of zoiets.

Nog een ding, sinds de regelaar erop zit stottert (houd in) hij als ik hem start en wegrij de eerste paar meters. Ook als de motor warm is en opnieuw start.
ITR1689

Post by ITR1689 »

Waar is het orig. slangetje gebleven? Is dat gat in de inlaatspruitstuk gewoon open dan, nu?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Bij 6000rpm te arm lopen kan best omdat daar je maximaal koppel zit. Dan ademt de motor maximaal en moet er dus ook maximaal brandstof in.

Die 2 weken later, heb je toen pas die aanpassingen (cai en uitlaat) erop gezet of zaten die er 2 weken daarvoor ook al op?
Anders is het helemaal onzin wat hij zegt. 2 weken daarvoor was hij dus nog redelijk goed op die 6000rpm na, en na zijn verdraaien van de druk ineens niet meer!
Lijkt mij dat hij dat dan niet goed heeft gedaan........

als ik het zo zie heb je dus tussen juni en oktober te arm gedraaid! Ik hoop dat je daar geen schade van hebt opgelopen!

Doe nou eerst eens wat ik eerder neerzette. Dus de druk op 4 bar met de slang eraf (tijdelijk tijdens afstellen, daarna het slangetje er weer op dus) En dan bedoel ik dus de slang tussen het inlaatspruitstuk en de nieuwe regelaar. De oude regelaar kan nu zonder omdat die nu niks meer doet.
Ga dan weer eens kijken hoe hij dan rijd.

Ik rij zo, Sander rijd zo en nog veel meer lui rijden zo rond en hebben nergens last van. Ik vrees dat hij nu veeeeel te arm staat in sommige toerentallen wat zeker schadelijk kan zijn!
Tom

Post by Tom »

Die aanpassingen heb ik begin augustus erop gezet. Later heb ik ook nog een andere katvv. gemonteerd en de vernauwing uit mijn middendemper laten halen.

Dat vacuumslangetje zal nog wel op de originele drukregelaar zitten. Ik ga vrijdag wel even kijken hoe het nou precies zit...

Image

Deze drukregelaar zit erop. Op de slangtule naast de stelknop zit dus geen slangetje..
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Maak eens een paar fototjes, dan is het duidelijker.
Mail de foto's anders maar naar me.

[email="Frank_typer@zonnet.nl"]Frank_typer@zonnet.nl[/email]
Tom

Post by Tom »

Ik maak morgen wel even een paar foto's!
Locked