Mijn Motorisch project

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Marcello gaf dit als vergelijk.

Maar om nu z'n 1 jaar geleden dyno als vergelijk te nemen vind ik ook weer een beetje twijfelachtig....
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Ok, het is een tijdje stil geweest maar nu dan eindelijk mijn visie van de resultaten.

Om met het negatieve te beginnen: De piekvermogens die de motor nu levert zijn niet wat ik verwacht had. De motor had al minder piek pk's met de Toda B nokken, maar met de motor upgrade is dat nauwelijks hoger geworden.
Ik moet er wel bijzeggen dat ik ondertussen (na de dyno test) de nokkenassen op fabrieks waarden af heb kunnen stellen en dat het voelbaar beter is geworden. De "kont-dyno" zegt me dat het koppel laagtoeren iets gezakt is, maar dat hij hoogtoeren lekkerder doorloopt. Qua piek vermogen zit ik volgens mij weer op de oude waarden terwijl het mid en laagtoeren vermogen dik ophoog gegaan zijn!
Tevens rij ik sinds een tijdje met het standaard filter rond wat ook niet erg meewerkt als je piek vermogens wilt halen. De CAI die ik destijds had leverde toen qua piek vermogen zo'n 5 Pk op. Als ik dit er bij op zou tellen ga ik dus over de 220motor PK's heen. Maarja, zolang ik dit niet gemeten heb kan ik dit niet met zekerheid zeggen.
Ook de max-toeren kunnen nog wat omhoog tot 9200rpm ofzo. De koppellijn loopt nog door dus daar vallen ook nog wat PK's te halen.

Het positieve is dat het een heeeerlijk motortje is geworden met bergen koppel mid en laag toeren. Hij sleurt hem gewoon de VTEC in! Die grens is echt niet te voelen btw, naadloos gaat hij over zonder verschil in geluid of ineens toenemende kracht.
Vanaf 3000rpm gaat hij er rap vandoor en vanaf 5000 begint hij echt te sleuren!
Ik ben normaal niet zo'n koppel freak, maar het rijd wel erug lekker moet ik zeggen! :D
Ook op het circuit is dat mid toeren erg goed te gebruiken en hij accelereerd knettertje hard bochten uit zonder te morren. Heerlijk!

Hieronder dus de dyno uitdraai van voor en na de aanpassing.
In de basis is dus alleen de compressie verhoogt door andere zuigers en de opgelaste kop. Ook de inlaatkanalen heb ik opgeschuurd wat iets zou kunnen helpen.
Image

Je ziet dat laag en mid toeren de winst het grootste is. De grootste winst is zo'n 10PK en 18Nm midtoeren.
Als met al ben ik tevreden al had ik wel iets meer hoogtoeren vermogen verwacht. Andere nokkenassen kunnen dit echter aanzienlijk gaan veranderen. De Toda's zijn natuurlijk in de basis gemaakt om juist meer koppel te genereren en dat kost meestal hoogtoeren vermogen. En dat blijkt dus te kloppen!
Er komen nog Skunk2 type2 nokken aan die ik zeker ga proberen!


Raadseltje: Waar ligt het VTEC omschakelpunt???

Wie het raad mag een ritje meerijden.
:D
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

7200?
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Type-S-Boy
Posts: 667
Joined: Thu Jul 15, 2004 11:28 am
Contact:

Post by Type-S-Boy »

5200
Civic Type S
User avatar
CyRaX
Posts: 929
Joined: Mon Jan 19, 2004 2:51 pm

Post by CyRaX »

4800 tpm
dc-2
Posts: 26
Joined: Mon Jun 07, 2004 11:07 am

Post by dc-2 »

5000 tpm
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

allemaal fout!
:)
Jelte,89
Posts: 201
Joined: Sun Jun 27, 2004 11:38 am

Post by Jelte,89 »

5300 tpm

Mag je vaker al seen keer !?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

jij wel!

Nog niemand is er binnen 100 toeren in de buurt geweest......
Nyther
Posts: 698
Joined: Wed Nov 12, 2003 5:09 pm

Post by Nyther »

6100rpm
Tom
Posts: 343
Joined: Sat Jan 24, 2004 9:28 pm

Post by Tom »

4600
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

nope!
Nyther
Posts: 698
Joined: Wed Nov 12, 2003 5:09 pm

Post by Nyther »

5600

( ps.s schaalverdeling loopt per 200 rpm! ik had me al verkeken :( )
Type-S-Boy
Posts: 667
Joined: Thu Jul 15, 2004 11:28 am
Contact:

Post by Type-S-Boy »

De loterij is begonnen :D
Civic Type S
Jelte,89
Posts: 201
Joined: Sun Jun 27, 2004 11:38 am

Post by Jelte,89 »

4950 tpm
stannyitr
Posts: 116
Joined: Sun Jun 27, 2004 1:47 pm

Post by stannyitr »

5500 rpm :lol:
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

zal ik het maar zeggen?
Nyther
Posts: 698
Joined: Wed Nov 12, 2003 5:09 pm

Post by Nyther »

ja doe dat... want ik weet het niet meer hoor...
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

7200 rpm..............
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

VTECCIE wrote:7200?


Ehh... :D
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Locked