Mijn Motorisch project
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Ok, het is een tijdje stil geweest maar nu dan eindelijk mijn visie van de resultaten.
Om met het negatieve te beginnen: De piekvermogens die de motor nu levert zijn niet wat ik verwacht had. De motor had al minder piek pk's met de Toda B nokken, maar met de motor upgrade is dat nauwelijks hoger geworden.
Ik moet er wel bijzeggen dat ik ondertussen (na de dyno test) de nokkenassen op fabrieks waarden af heb kunnen stellen en dat het voelbaar beter is geworden. De "kont-dyno" zegt me dat het koppel laagtoeren iets gezakt is, maar dat hij hoogtoeren lekkerder doorloopt. Qua piek vermogen zit ik volgens mij weer op de oude waarden terwijl het mid en laagtoeren vermogen dik ophoog gegaan zijn!
Tevens rij ik sinds een tijdje met het standaard filter rond wat ook niet erg meewerkt als je piek vermogens wilt halen. De CAI die ik destijds had leverde toen qua piek vermogen zo'n 5 Pk op. Als ik dit er bij op zou tellen ga ik dus over de 220motor PK's heen. Maarja, zolang ik dit niet gemeten heb kan ik dit niet met zekerheid zeggen.
Ook de max-toeren kunnen nog wat omhoog tot 9200rpm ofzo. De koppellijn loopt nog door dus daar vallen ook nog wat PK's te halen.
Het positieve is dat het een heeeerlijk motortje is geworden met bergen koppel mid en laag toeren. Hij sleurt hem gewoon de VTEC in! Die grens is echt niet te voelen btw, naadloos gaat hij over zonder verschil in geluid of ineens toenemende kracht.
Vanaf 3000rpm gaat hij er rap vandoor en vanaf 5000 begint hij echt te sleuren!
Ik ben normaal niet zo'n koppel freak, maar het rijd wel erug lekker moet ik zeggen!
Ook op het circuit is dat mid toeren erg goed te gebruiken en hij accelereerd knettertje hard bochten uit zonder te morren. Heerlijk!
Hieronder dus de dyno uitdraai van voor en na de aanpassing.
In de basis is dus alleen de compressie verhoogt door andere zuigers en de opgelaste kop. Ook de inlaatkanalen heb ik opgeschuurd wat iets zou kunnen helpen.
Je ziet dat laag en mid toeren de winst het grootste is. De grootste winst is zo'n 10PK en 18Nm midtoeren.
Als met al ben ik tevreden al had ik wel iets meer hoogtoeren vermogen verwacht. Andere nokkenassen kunnen dit echter aanzienlijk gaan veranderen. De Toda's zijn natuurlijk in de basis gemaakt om juist meer koppel te genereren en dat kost meestal hoogtoeren vermogen. En dat blijkt dus te kloppen!
Er komen nog Skunk2 type2 nokken aan die ik zeker ga proberen!
Raadseltje: Waar ligt het VTEC omschakelpunt???
Wie het raad mag een ritje meerijden.

Om met het negatieve te beginnen: De piekvermogens die de motor nu levert zijn niet wat ik verwacht had. De motor had al minder piek pk's met de Toda B nokken, maar met de motor upgrade is dat nauwelijks hoger geworden.
Ik moet er wel bijzeggen dat ik ondertussen (na de dyno test) de nokkenassen op fabrieks waarden af heb kunnen stellen en dat het voelbaar beter is geworden. De "kont-dyno" zegt me dat het koppel laagtoeren iets gezakt is, maar dat hij hoogtoeren lekkerder doorloopt. Qua piek vermogen zit ik volgens mij weer op de oude waarden terwijl het mid en laagtoeren vermogen dik ophoog gegaan zijn!
Tevens rij ik sinds een tijdje met het standaard filter rond wat ook niet erg meewerkt als je piek vermogens wilt halen. De CAI die ik destijds had leverde toen qua piek vermogen zo'n 5 Pk op. Als ik dit er bij op zou tellen ga ik dus over de 220motor PK's heen. Maarja, zolang ik dit niet gemeten heb kan ik dit niet met zekerheid zeggen.
Ook de max-toeren kunnen nog wat omhoog tot 9200rpm ofzo. De koppellijn loopt nog door dus daar vallen ook nog wat PK's te halen.
Het positieve is dat het een heeeerlijk motortje is geworden met bergen koppel mid en laag toeren. Hij sleurt hem gewoon de VTEC in! Die grens is echt niet te voelen btw, naadloos gaat hij over zonder verschil in geluid of ineens toenemende kracht.
Vanaf 3000rpm gaat hij er rap vandoor en vanaf 5000 begint hij echt te sleuren!
Ik ben normaal niet zo'n koppel freak, maar het rijd wel erug lekker moet ik zeggen!

Ook op het circuit is dat mid toeren erg goed te gebruiken en hij accelereerd knettertje hard bochten uit zonder te morren. Heerlijk!
Hieronder dus de dyno uitdraai van voor en na de aanpassing.
In de basis is dus alleen de compressie verhoogt door andere zuigers en de opgelaste kop. Ook de inlaatkanalen heb ik opgeschuurd wat iets zou kunnen helpen.

Je ziet dat laag en mid toeren de winst het grootste is. De grootste winst is zo'n 10PK en 18Nm midtoeren.
Als met al ben ik tevreden al had ik wel iets meer hoogtoeren vermogen verwacht. Andere nokkenassen kunnen dit echter aanzienlijk gaan veranderen. De Toda's zijn natuurlijk in de basis gemaakt om juist meer koppel te genereren en dat kost meestal hoogtoeren vermogen. En dat blijkt dus te kloppen!
Er komen nog Skunk2 type2 nokken aan die ik zeker ga proberen!
Raadseltje: Waar ligt het VTEC omschakelpunt???
Wie het raad mag een ritje meerijden.

-
- Posts: 667
- Joined: Thu Jul 15, 2004 11:28 am
- Contact:
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
-
- Posts: 667
- Joined: Thu Jul 15, 2004 11:28 am
- Contact: