Maar eerst wat feitjes.
Om het vermogen zo ver mogelijk op te schroeven zonder gebruik te maken van drukvulling heb ik al het een en ander gedaan en de resultaten zijn redelijk tot nu toe.
Als eerste heb ik een complete 60mm uitlaat lijn van HKS in samenwerking met een DC sports JDM spruitstuk gemonteerd. Het resultaat was enorm! Ik ging van gemeten 193PK (helemaal standaard) naar de 215PK! juist, 22PK winst door alleen de uitlaat te verbeteren.
Daarna heb ik een Injen CAI gemonteerd. Het resultaat was hier een stuk minder van. Dit komt doordat het inlaat traject van de ITR al super dik en goed is. Nog iets minder weerstand in het inlaat traject maakt dan niet zo veel meer uit. Het resultaat was wel dat ik naar de 217PK ging. Ook krijg je van zo'n CAI een mooie "bult" op de koppelkromme bij 4500 toeren wat erg fijn is omdat je in je 5 dan net 110km/h rijd.
Daarna heb ik een brandstofdrukregelaar gemonteerd omdat ik aan m'n air/fuel meter kon zien dat ik midtoeren toch een tikkie te arm liep. De juiste druk bleek 4,05 bar te zijn. Het midtoerenvermogen ging wat omhoog maar het piekvermogen bleef hangen op 218PK.
Daarna heb ik grotere plannen gekregen en het begin daarvan waren Toda B nokkenassen in samenwerking met verstelbare SRR nokkenastandwielen. Deze heb ik nog niet op de bank gehad, maar ongetuned voelt het goed aan. Onderin is hij vanaf de 4500RPM veel sterker en hij trekt veel harder de VTEC in. De overgang is bijna niet meer te voelen en ook mid en hoog toeren trekt hij harder dan eerst. Qua vermogens winst kan ik nog weinig zeggen.
Ik had meer verwacht om eerlijk te zijn, maar omdat het geen makkelijke nokken zijn om af te stellen moet er meer uit kunnen komen. Zeker gezien deze nokken eigenlijk gemaakt zijn voor motoren met meer compressie.
En dan kom ik gelijk uit op mijn nieuwe plannen.
Ik heb hoge compressie zuiger besteld en die zijn ondertussen binnen. Ook heb ik een andere kop in bruikleen die ik samen met Eimert de Groot aan het aanpassen ben. De verbrandingsruimte wordt "gesqueert" en de kanalen worden geflowed. Ook het inlaatspruitstuk wordt net als de gasklep aangepast, allemaal naar eigen idee.
Uiteindelijk kom ik qua compressie uit op een hoge 12,5:1. Ook de ecu zal aangepast moeten worden en ook daar heb ik al ideeen voor. Verder ga ik nog een truukje met de injectoren uithalen, maar daarover later meer.
Hier een paar fototjes van de spullen die ik nu binnen heb:

De kop moet nog afgewerkt worden!
Als er meer nieuws is horen jullie het direct!