Mijn Motorisch project

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
Gaskleppie

Mijn Motorisch project

Post by Gaskleppie »

Ok, voor de gene die mij niet zo goed kennen of die juist meer willen weten over het verloop van mijn motorisch project heb ik maar eens wat fototjes geupload.

Maar eerst wat feitjes.

Om het vermogen zo ver mogelijk op te schroeven zonder gebruik te maken van drukvulling heb ik al het een en ander gedaan en de resultaten zijn redelijk tot nu toe.

Als eerste heb ik een complete 60mm uitlaat lijn van HKS in samenwerking met een DC sports JDM spruitstuk gemonteerd. Het resultaat was enorm! Ik ging van gemeten 193PK (helemaal standaard) naar de 215PK! juist, 22PK winst door alleen de uitlaat te verbeteren.

Daarna heb ik een Injen CAI gemonteerd. Het resultaat was hier een stuk minder van. Dit komt doordat het inlaat traject van de ITR al super dik en goed is. Nog iets minder weerstand in het inlaat traject maakt dan niet zo veel meer uit. Het resultaat was wel dat ik naar de 217PK ging. Ook krijg je van zo'n CAI een mooie "bult" op de koppelkromme bij 4500 toeren wat erg fijn is omdat je in je 5 dan net 110km/h rijd.

Daarna heb ik een brandstofdrukregelaar gemonteerd omdat ik aan m'n air/fuel meter kon zien dat ik midtoeren toch een tikkie te arm liep. De juiste druk bleek 4,05 bar te zijn. Het midtoerenvermogen ging wat omhoog maar het piekvermogen bleef hangen op 218PK.

Daarna heb ik grotere plannen gekregen en het begin daarvan waren Toda B nokkenassen in samenwerking met verstelbare SRR nokkenastandwielen. Deze heb ik nog niet op de bank gehad, maar ongetuned voelt het goed aan. Onderin is hij vanaf de 4500RPM veel sterker en hij trekt veel harder de VTEC in. De overgang is bijna niet meer te voelen en ook mid en hoog toeren trekt hij harder dan eerst. Qua vermogens winst kan ik nog weinig zeggen.
Ik had meer verwacht om eerlijk te zijn, maar omdat het geen makkelijke nokken zijn om af te stellen moet er meer uit kunnen komen. Zeker gezien deze nokken eigenlijk gemaakt zijn voor motoren met meer compressie.

En dan kom ik gelijk uit op mijn nieuwe plannen.
Ik heb hoge compressie zuiger besteld en die zijn ondertussen binnen. Ook heb ik een andere kop in bruikleen die ik samen met Eimert de Groot aan het aanpassen ben. De verbrandingsruimte wordt "gesqueert" en de kanalen worden geflowed. Ook het inlaatspruitstuk wordt net als de gasklep aangepast, allemaal naar eigen idee.

Uiteindelijk kom ik qua compressie uit op een hoge 12,5:1. Ook de ecu zal aangepast moeten worden en ook daar heb ik al ideeen voor. Verder ga ik nog een truukje met de injectoren uithalen, maar daarover later meer.

Hier een paar fototjes van de spullen die ik nu binnen heb:

Image

Image

Image

Image

Image

Image
De kop moet nog afgewerkt worden!

Als er meer nieuws is horen jullie het direct!
HONDA

Post by HONDA »

Gaaf dat je het zo goed aanpakt Frank. De meesten (incl. mijzelf) gaan niet zo extreem dus ik ben benieuwd wat de uitkomst gaat worden.

Keep us posted.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
CyRaX

Post by CyRaX »

Ja, leuke thread.
Ook leerzaam. Suc 6 met je project!
IvoG

Post by IvoG »

Ik was er zeker van dat ik hier ook commentaar had gegeven, alleen is die nu weg! :evil:

Anyway Frank, laat me weten als je de bank opgaat! :idea:
Nyther

Post by Nyther »

ja precies, ik ahd ook al gezegt dat het een strak projectje was, post kan ik nergens meer vinden....
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ok de kop is binnen. Ook de zuigerveren zijn toch nog uit de states overgekomen dus is het alleen nog wachten op de klepveren en titanium schoteltjes.
Ook ga ik over op een andere (programeerbare) computer. Een JDM p30 uit een civic Vti 92-95. Het voordeel van de JDM is dat er in tegenstelling tot alle europeese P30 computers een knock sensor op aangesloten kan worden. Het was een automaat computer, maar die heb ik al omgebouwd naar manual.

Image
Image
Image
DC2

Post by DC2 »

Wat is precies de functie van de koppaking en wat voor invloed heeft het vervangen hiervan door bijvoorbeeld een Spoon koppaking? Het gaat me niet zozeer om het merk, maar om de winst/voordelen met een andere koppaking.
HONDA

Post by HONDA »

Ik neem aan dunner en dus meer compressie.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

jep!
DC2

Post by DC2 »

VTECCIE wrote:Ik neem aan dunner en dus meer compressie.

En meer compressie betekent in de praktijk.. :?:
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

mmmm, jij moet nog een hoop leren.....

Hogere compressie geeft een hardere Boem! Dus meer vermogen! ;)
IvoG

Post by IvoG »

DC2

Post by DC2 »

gaskleppie wrote:mmmm, jij moet nog een hoop leren.....

Klopt, nooit te laat om te leren toch :)
Guest

Post by Guest »

:shock: Very, very nice :shock:
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ok, ik ben dan eindelijk begonnen. Het heeft even geduurd voor de klepveren binnen waren, maar nu is het zover!

Woensdag heb ik de kop eraf getrokken en vandaag de zuigers en drijfstangen eruit.

Alles met de motor nog in de ITR! Ik heb er voor gekozen om me een hoop tijd te besparen door de motor in de auto te laten. Dus de karterpan eraf, krukasbrug los en dan de drijfstangen losgedraaid. De zuigers zijn er dus aan de bovenkant uit gegaan.
Nu is het dus een questie van de andere kop weer opbouwen, drijfstangen overzetten op de nieuwe zuigers en inbouwen, kop er weer op en karren maar.
Ik hoop aan het eind van de week weer te rijden.

Ik hou jullie op de hoogte.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

We gaan lekker verder.

Gisteren heb ik de nieuwe kop op de laatste puntjes afgevlakt en bijgewerkt zodat er zo min mogelijk luchtweerstand in de kanalen zit waar de flow het hoogste is.
Ook heb ik wat putjes gemaakt in de kanalen waar de benzine geinjecteerd wordt. Daar krijg je dan kleine lucht turbulenties wat de benzine makkelijker laat mengen met de lucht.

Daarna ben ik de kop gaat opbouwen met de nieuwe klepveren en schotels. Mijn oude kleppen heb ik opnieuw ingeslepen in de nieuwe klepzittingen zodat de afdichting van de kleppen maximaal is.
Deze klepveren en schotels zijn goed voor 13.000rpm!!! Niet dat ik dat ook ga proberen, maar het is een fijne gedachte dat alles lekker overbemeten is. Max rpm blijft voorlopig op 9200.

Hier wat nieuwe fototjes:

De oude kop voor het bewerken:
Image

De oude kop na bewerken:
Image

Het opbouwen van de kop. klepveren en schotels plaatsen:
Image

tuimelaars plaatsen:
Image

standaard ITR inlaatklep. pfff, wat een dunne steel!!
Image

Anotamie van de ITR kop:
Image

En dit laten we lekker zitten in de auto, scheelt een hoop werk:
Image
Nyther

Post by Nyther »

Géweldig om te zien frank!

mooi project, what's next?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Maandag heb ik samen met Eimert de Groot de nieuwe zuigers op de oude drijfstangen gezet.
Dit doe je door de oude zuigerpen uit de drijfstang en zuiger te persen dmv een hydrolische pers.
Om de krimpverbinding van de zuigerpen op de drijfstang weer goed vast te krijgen moet je secuur te werk gaan.
De zuigerpen gaat een uurtje de vriezer in en de drijfstangen gaan we verwarmen. Als het "small end" van de drijfstang net rood gloeiend is is het tijd voor de actie. De zuiger wordt op zijn kant neergelegt en de hete (en dus uitgezette) drijfstang wordt in de zuiger gestoken. De ijskoude (en dus gekrompen) zuigerpen past dan presies in de drijfstang. Het is dus zaak om de pen presies diep genoeg te steken voor de boel vast zit. Naderhand de pen verschuiven is bijna niet te doen. De pen moet natuurlijk presies in het midden van de drijfstang zitten om geen onbalans op te wekken.
Als alles weer op kamer temperatuur is gekomen heb je een muurvaste verbinding die nooit meer los komt.

De reden waarom ik geen andere drijfstangen gekozen heb is omdat de oude drijfstangen niet zwaarder zijn dan aftermarked drijfstangen. Die zijn natuurlijk wel sterker, maar als je NA blijft zijn ze sterk genoeg. En het scheelt weer centen.

Foto's komen er aan.

Bij deze wil ik Eimert nog even bedanken voor de hulp. Super!!
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

mmm, soms krijg je dus ook tegenslagen.....
De zuiger pennen draaide naar mijn zin te zwaar door de zuigers. Ook na veelvuldig heen en weer bewegen met olie erin kwamen ze wel los als de zuiger warm werd, maar koud bleef de boel naar mijn zin te zwaar lopen.
Dus heb ik de zuigers met drijfstangen even naar een motoren revisie bedrijf gebracht die de pennen er weer uitgeperst heeft en de zuigerpengaten uitgehoond heeft.
De pennen lopen nu perfect soepen en zonder speling!! Vandaag heb ik ze dan ook gelijk in de motor geplaatst. Ook de krukasbrug en carter pan zitten er al weer onder. Foto's komen eraan!
Morgen weer verder..........
Nyther

Post by Nyther »

Kost dat niet ontzettend veel geld, om steeds je zuigers erin en eruit te laten halen?

[edit]

ik lees dat je ze ZELF plaats? danw eet ik bij wie ik moet langskomen als ik me ook zoiets aanschaf :razz:

[edit]
Locked