Bandenkeuze

Alle informatie & nieuws berichten over Honda
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

als het toplaagje eraf is kan je gewoon knallen. En dat top laagje is er sneller af als je gaat knallen. ;)
Maar dat gaat niet zo goed omdat dat toplaagje nogal glad is.......

snappie?
Nyther

Post by Nyther »

[quote="gaskleppie"]als het toplaagje eraf is kan je gewoon knallen. En dat top laagje is er sneller af als je gaat knallen. ]
Volgens mij is het al eraf het gaan want ik krijg steeds meer grip in de bochten :P

ff flink burnen heeft toch geholpen....

nee geintje :wink:
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Bij nieuwe banden heb je altijd meer flex waar je knap aan moet wennen. de vorige banden waren natuurlijk versleten en daardoor hadden ze minder rubber wat kon bewegen.
Nu heb je weer veel rubber wat lekker vers is. Daar zit veel meer beweging in.

Hoe zijn ze in verhouding met de oude bandjes?
Tom

Post by Tom »

Ik heb ze ook al een paar weekjes klaar liggen... Nu de velgen nog :D Komen als het goed is heel snel binnen, maar ja dat zeggen ze al 4 weken! :(
Nyther

Post by Nyther »

gaskleppie wrote:Bij nieuwe banden heb je altijd meer flex waar je knap aan moet wennen. de vorige banden waren natuurlijk versleten en daardoor hadden ze minder rubber wat kon bewegen.
Nu heb je weer veel rubber wat lekker vers is. Daar zit veel meer beweging in.

Hoe zijn ze in verhouding met de oude bandjes?

nou de oude banden waren zo ontiegelijk slecht dat wil je niet weten.. wat met de oude banden is gebeurt dat weet ik ook niet, volgens mij iets van de vorige eigenaar want ze waren zo erg afgesleten aan de binnekant dat er spontaan een scheur in de wang is gekomen.... ( buitenkant en loopvlak zag er vrij normaal uit )

heb de auto 2 weken terug apk laten keuren, vreemd dat ie daarmee door de apk was gekomen....

ook zag ik aan de binnekant van de wielkasten ene flinke slijtplek van de banden tegen het chassis, ( helemaal chroom van eht schuren ) maar tijdens het rijden en sinds ik de auto heb gekocht heb ik nooit last gehad van dat de banden ergens tegenaan kwamen...

wil wel eens weten wat de vorige eigenaar ermee heeft gedaan dan...

anyway, de nieuw banden rijden HEERLIJK

het voelt alsof ik een half jaar op platte banden heb gereden en nu ineens nieuwe banden, stuur lekker direct en scherp, stuurt VEEEL lichter en meer grip.... oude banden hadden vaak de neiging om te gaan schuiven, als ik een scherpe bocht nam, auto wilde rechtdoor terijl ik naar lings stuurde zeg maar
IvoG

Post by IvoG »

Nyther wrote:oude banden hadden vaak de neiging om te gaan schuiven, als ik een scherpe bocht nam, auto wilde rechtdoor terijl ik naar lings stuurde zeg maar

Verschijnsel beter bekend als onderstuur :wink:
Nyther

Post by Nyther »

haha ok dan :P

overstuur is als de achterkant uitbreekt right?
IvoG

Post by IvoG »

Yep :wink:
ITR1689

Post by ITR1689 »

Nyther wrote:ook zag ik aan de binnekant van de wielkasten ene flinke slijtplek van de banden tegen het chassis, ( helemaal chroom van eht schuren ) maar tijdens het rijden en sinds ik de auto heb gekocht heb ik nooit last gehad van dat de banden ergens tegenaan kwamen...

wil wel eens weten wat de vorige eigenaar ermee heeft gedaan dan...

Jij hebt denk ik velgen met een te lage ET waarde. Standaard is het 55 mm. Als ze lager zijn dan 55 mm, dan steken de wielen verder naar buiten en dan kunnen de banden de wielkast raken.

Voor de ITR is een ET van 45 tot 55 mm het beste.
Nyther

Post by Nyther »

Hmm ja valt mee, de BBS velgenw at eronde rliggen zijn speciaal voor ITR en prelude... ook komen ze NIET buiten de wielkasten,, ook bij volledig insturen naar beide kanten raak ik niks....

et waarde van de velgen weet ik helaas niet....

Ik weet wel de et waarde van me waarschijnlijk nieuwe velgen: et 43 dit zou ook moeten kunnen....
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

et 43 is redelijk goed. De meeste duitse velgen zijn ondanks dat ze speciaal voor de ITR gemaakt zouden zijn vaak onder of rond de et40.
Onderstuur is met foute velgen zo aan de orde. Als vergelijk, mijn racingharts zijn ET48. Met een velg zo breed als deze kan je niet hoger, anders loopt hij aan de binnenkant weer aan.

Welke bandenmaat rij je nu?
ITR1689

Post by ITR1689 »

Nyther wrote:Hmm ja valt mee, de BBS velgenw at eronde rliggen zijn speciaal voor ITR en prelude... ook komen ze NIET buiten de wielkasten,, ook bij volledig insturen naar beide kanten raak ik niks....

Ze kunnen de wielkasten nog steeds raken bij het inveren als je over een hobbel rijdt. Vaak staat de ET waarde op de velg.
Nyther

Post by Nyther »

De BBS velgen zijn 17x8J en heb er een 205-40-17 band op zitten
( et waarde kan ik nergens op velg vinden helaas )

de nieuwe velgen neem ik in 17x7J en ET 43( hoger ging nie )
ITR1689

Post by ITR1689 »

17x8J is wel erg breed.

Zelf zou ik voor 16x7J ET 45-50 mm gaan.
Nyther

Post by Nyther »

Ik wil geen 16 inch velg, oogt veel te klein voor itr.... 17 inch ziet mooist uit in de wielkasten....

Met de oude banden zat ik op op 17x8Jvelg en 215-40-17 banden, op zich liep het aardig goed, niks liep aan e.d. en hijs toch flink verlaagd aan voorzijde, krijg me vinger niet tussen band en wielkast ingeduwt...
ITR1689

Post by ITR1689 »

Wat looks betreft, iedereen heeft zijn eigen smaak natuurlijk.

Maar 15 en 16 inch ET 45 - 55 mm is beter voor de handling en acceleratie. Zelfs als een 17 inch even zwaar is als een 16 inch, dan nog is de 16 inch beter, want de massa zit dan dichter bij het middelpunt -> lager traagheidsmoment.
Nyther

Post by Nyther »

Mja de 17 inch wat ik wil weegt 7KG dus dat is op zich al vrij aardig!
Nyther

Post by Nyther »

hmm de potenza's piepen wel in de bochten :D
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

zeker op witte strepen?
Klinkt wel leuk, als je een witte streep overrijdt en je zin knap op snelheid hoor je wanneer je over de streep gaat. piiiieeeep, ene wiel, piieeep, andere wiel!

En op zandvoort natuurlijk. vanaf moment insturen tot einde tarzanbocht, een grote gilpartij!
Nyther

Post by Nyther »

gaskleppie wrote:zeker op witte strepen?
Klinkt wel leuk, als je een witte streep overrijdt en je zin knap op snelheid hoor je wanneer je over de streep gaat. piiiieeeep, ene wiel, piieeep, andere wiel!

En op zandvoort natuurlijk. vanaf moment insturen tot einde tarzanbocht, een grote gilpartij!

hmm ja idd vooral op witte strepen, als ik voor stoplicht sta zet ik de wielen altijd net ff op die witte streep.. :twisted:
Locked