Hallo R0th, :zwaaien:
De auto die je afgebeeld hebt is de nieuwe Integra Type R, met als chassis code DC5 (de oude Integra had asl chassiscode DC2)
Deze auto is niet linksgestuurd verkrijgbaar op het moment, aangezien hij alleen in Japan en Australië bij de dealer te koop is.
In Amerika en Canada is het ook verkrijgbaar onder de merknaam Acura RSX (links stuur) maar niet in de Type R uitvoering, alleen in een standaard (160PK) en een Type-S (200PK) uitvoering.
In Europa is dit chassis dus NIET nieuw bij een dealer te kopen.
Wat is echter het geval? In Engeland zijn er meerdere ingevoerd vanuit Japan, aangezien ze daar rechtsgestuurde auto's hebben. En in Belgie, Duitsland en Zwitserland zijn ook enkele Acura RSX'en ingevoerd, in Type-S uitvoering veelal.
Het zou in theorie geen probleem moeten zijn om dat ook te doen in Nederland, aangezien de wet stelt dat een auto die in een ander EU land typegoedkeuring gekregen heeft in elk ander EU land ook toegestaan is. Echter zal het nog vele haken en ogen met zich meebrengen eer je de auto bij de RDW erdoor krijgt volgens mij. Zij zullen om een certificaat van overeenstemming vragen, welke doorgaans door de fabrikant of officiële importeur afgegeven wordt. Echter zit je hier met een auto waarvoor de importeur dat niet heeft afgegeven, en dan moet je ene andere weg gaan bewandelen, je zal uit het andere EU land een typegoedkeuring moeten bemachtigen om aan te tonen dat het daar typegoedgekeurd is.
Meer informatie over deze procedure kun je bij de RDW aanvragen, of bij
http://www.vwe.nl
Als je een echte Type R wil, heb je dus de keus uit de ATR, de ITR (DC2), of de ITR (DC5) via Engeland met het stuur aan de rechterkant en alle hierboven genoemde procedures (maar dan heb je ook iets unieks in Nederland). De CTR was al afgevallen in jouw keuzelijst.
De ATR die je noemt moet je gewoon mee gaan rijden, kijken hoe dat voelt. De prijs en de KM stand zullen meewegen, maar het is moeilijk om daar iets over te zeggen zonder de staat van de auto te kennen of te zien.
Als je nog meer wilt weten over de ATR (zoals bijvoorbeeld waar je op moet letten), kan je me altijd een PM sturen, ik wil je ook wel een keertje meenemen als dat helpt :wink:
Groeten, Ivo