Motor tuning

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Erick
Posts: 271
Joined: Thu Nov 20, 2003 2:35 pm

Motor tuning

Post by Erick »

Mag ik jullie ff wat vragen motortuning??

Ik wil weer een stapje verder met het tunen van mijn B18c6 maar wat zouden jullie mij aanraden. Nou heb ik al wat spullen erop zitten maar ik wil ff wat meer vermogen.

Dit zit er al op:

Spoon bougie kabels
Spoon luchtfilter
Denzo bougies
Hyper ground kabels.


Ik zat zelf te denken aan een spruitstuk, katvervanger en wat met de brandstof maar wat kunnen jullie mij nog meer of wat anders aanraden.


Eric.
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Nou dat lijkt me voor de hand liggen. Zowel Frank, Maurice als ik hebben rond de 25 pk extra gekregen door de uitlaatlijn (spruit/tussenpijp/einddemper/kat) te vervangen.

Makkelijke keus dus...
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Mau il-Vec
Posts: 404
Joined: Mon Mar 01, 2004 9:23 pm
Contact:

Post by Mau il-Vec »

precies, daarna zou je aan een andere computer kunnen gaan denken
Erick
Posts: 271
Joined: Thu Nov 20, 2003 2:35 pm

Post by Erick »

Okee ik denk dat ik ff een belletje naar Brielle moet geven.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Inlaat, spruitstuk en uitlaat lijkt mij het meest logische. Eigenlijk is dit de eerste stap ...... Ik geloof niet zo in die bougiekabels en iridium bougies voor een stock motor.

Ken
Mau il-Vec
Posts: 404
Joined: Mon Mar 01, 2004 9:23 pm
Contact:

Post by Mau il-Vec »

Ken gelooft meer in lichtgewicht,en ik kan mededelen dat dit helpt, en veel :!: :wink:
Erick
Posts: 271
Joined: Thu Nov 20, 2003 2:35 pm

Post by Erick »

ITR1689 wrote:Inlaat, spruitstuk en uitlaat lijkt mij het meest logische. Eigenlijk is dit de eerste stap ...... Ik geloof niet zo in die bougiekabels en iridium bougies voor een stock motor.

Ken


Ga dan maar eens goed met Jim praten en wees dan eens niet zo eigenwijs en luister eens naar een ander.

Geloof me het werkt echt en je voelt verschil dus dan ben ik wel benieuwd wat er voor verschil is straks als ik de dyno op ga.
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Het verschil met bougiekabels/bougies/koppakking is qua vermogen niet zo groot. Ik heb 1 pk minder dan Jim en ik heb al het bovenstaande niet vervangen.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Met Jim praten? Ja tuurlijk, dan heb jij ook ineens 230Nm uit een stock blok.

Begin maar met de uitlaat. Het is idd wel bewezen dat dat het meeste helpt.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

DC2-SPOON wrote:Ga dan maar eens goed met Jim praten en wees dan eens niet zo eigenwijs en luister eens naar een ander.

Geloof me het werkt echt en je voelt verschil dus dan ben ik wel benieuwd wat er voor verschil is straks als ik de dyno op ga.


Ik ben ook benieuwd naar jouw Dyno resultaten. Maar doe het aub goed en nauwkeurig door met je eigen ITR een voor en na meting direkt achter elkaar te doen.

Dus eerst stock bougies/kabels erin - 2 a 3 runs -> bereken de variatie.
Dan direkt Spoon kabels en Denso bougies erin - weer 2 a 3 runs. -> bereken de variatie.
Anders kan je onmogelijk je resultaten goed vergelijken.

Vermogenwinst van Spoonkabels en Denso bougies moet groter zijn dan de variatie, anders zit het verschil binnen de meetonnauwkeurigheid en kan je geen conclusie trekken!!!
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

ITR1689 wrote:Ik ben ook benieuwd naar jouw Dyno resultaten. Maar doe het aub goed en nauwkeurig door met je eigen ITR een voor en na meting direkt achter elkaar te doen.

Dus eerst stock bougies/kabels erin - 2 a 3 runs -> bereken de variatie.
Dan direkt Spoon kabels en Denso bougies erin - weer 2 a 3 runs. -> bereken de variatie.
Anders kan je onmogelijk je resultaten goed vergelijken.

Vermogenwinst van Spoonkabels en Denso bougies moet groter zijn dan de variatie, anders zit het verschil binnen de meetonnauwkeurigheid en kan je geen conclusie trekken!!!
Dit is helemaal correct! 8)

Trouwens, dacht je dat Honda troep gebruikt heeft voor hun Type R motorelektra (bekabeling & bougies) ? Misschien dat die Spoonkabels een verbetering laten zien ten opzichte van de standaard kabels op een Civic uit 1991, maar op je ITR???
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Nou, ik vind die Spoon kabels wel interessant, omdat ze elektrisch afgeschermd zijn. Zogenaamd om storingen af te schermen. If vraag me af of dat wel echt nodig is, want er zit wel 20kV op zo'n kabel.
Meestal hebben alleen low-voltage/high-frequency kabels afscherming nodig.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

sorry?
juist WEL moeten die afgeschermd worden!
Die spanningspiek meet je in elk stukje draad in heel de auto. Ik wil die wel erg graag onderdrukken. Het zijn power spikes waar je beroerd van wordt. Elke meting is steeds even beinvloed door deze spike.
Waarom werkt een groundwire kit? Omdat hij al een deel van deze storings pieken op een andere manier wegwerkt dan via de sensoren en ecu.
Ik heb ze ook besteld en die afscherming is de enige reden dat ik de spoon kabels wil. Als je het voor de binnendraad doet kan je net zo goed een ander merk kiezen. ze werken allemaal net zo goed.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Wat ik bedoel is: Hij schermt zichzelf af om niet anderen te storen ipv. om niet gestoord te worden. Dat is het verschil.

Een 20kV signaal hoeft zelf niet afgeschermd te worden om niet gestoord te worden door anderen.
Je kan het op 2 manieren doen: je schermt de gevoelige draden af of je schermt de veroorzaker van storingen af.

Je ziet wel dat Honda er aan gedacht heeft, want alle wisselspanning/low-voltage signaal draden naar de ECU zoals de TDC,CKP,CYP draden zijn afgeschermd.

Ik geloof ook niet zo in groundwire kits met die overkill aan aardlussen. Als het werkt dan waren je aardleidingen niet zo goed meer. Ik heb de standaard aardleidingen (3 stuks) opgewaardeerd door de draden te solderen aan de bevestigingsogen en dat werkt al heel goed.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Als je de regeltjes weet van ESD en shielding weet je dat je met sterpunten moet werken om goede afscherming te garanderen.
Bij de bougiekabels is het dus de kunst om idd de stoorpulzen netjes af te voeren richting accu en niet via alle andere sensoren richting ecu.

De dynamo is ook zo'n grote stoorzender. Daar gaat bij mij dus ook een dikke aardraad heen!

Het geeft geen Pk's maar wel driveability!
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Shielding en grounding zijn 2 aparte zaken. Afscherming krijg je niet door aarding en omgekeerd.

Spoon bougiekabels hebben een afscherming, maar de afscherming zelf fungeert niet als een aardleiding.

Door extra aardleidingen te plaatsen haal je geen storingen weg. Soms zelfs integendeel -> aardlussen. Aardleidingen zorgen voor een goede retourweg van elektriciteit, bijv. van de bougies terug naar accu of dynamo.

Met een groundwire kit lijken de aardleidingen niet echt op een sterverbinding. Tel maar het aantal aardlussen in de motorruimte met een groundwire kit dan weet je wat ik bedoel.

Als je het interessant vindt, ik heb een syllabus (diktaat) met alles hierover van TU Delft. Ik heb daar nl. Elektro gestudeerd. :)
Erick
Posts: 271
Joined: Thu Nov 20, 2003 2:35 pm

Post by Erick »

Heren het is gebeurt, ik heb een spruitstuk en een katvervanger besteld bij Hyper, tussenbuis wacht ik nog ff mee tot ik mijn nieuwe einddemper ga bestellen.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Mijn zelfgemaakte groundwire kit is wel een sterpunt. Dit in tegenstelling met de gebruikelijke verkrijgbare wire kits. Daar heb jij weer gelijk in.
Daarom heb ik hem ook zelf gemaakt, en niet gekocht!
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Frank, je moet het chassis om de motor heen ook als een aardleiding beschouwen. Dan zie je een ster binnen een lus met heleboel kleine aardlussen. :D
Nyther
Posts: 698
Joined: Wed Nov 12, 2003 5:09 pm

Post by Nyther »

Ik heb 3 massa aansluitingen, eentje van accu rechtstreeks naar chassis ernaast
+ eentje direct naar gasklep
en heb het blok/kleppendeksel naar chassis vervangen

alles 25mm2 en vergulde contactpunten tegen corrosie

Image

Image
Locked