Motor tuning
Motor tuning
Mag ik jullie ff wat vragen motortuning??
Ik wil weer een stapje verder met het tunen van mijn B18c6 maar wat zouden jullie mij aanraden. Nou heb ik al wat spullen erop zitten maar ik wil ff wat meer vermogen.
Dit zit er al op:
Spoon bougie kabels
Spoon luchtfilter
Denzo bougies
Hyper ground kabels.
Ik zat zelf te denken aan een spruitstuk, katvervanger en wat met de brandstof maar wat kunnen jullie mij nog meer of wat anders aanraden.
Eric.
Ik wil weer een stapje verder met het tunen van mijn B18c6 maar wat zouden jullie mij aanraden. Nou heb ik al wat spullen erop zitten maar ik wil ff wat meer vermogen.
Dit zit er al op:
Spoon bougie kabels
Spoon luchtfilter
Denzo bougies
Hyper ground kabels.
Ik zat zelf te denken aan een spruitstuk, katvervanger en wat met de brandstof maar wat kunnen jullie mij nog meer of wat anders aanraden.
Eric.
Nou dat lijkt me voor de hand liggen. Zowel Frank, Maurice als ik hebben rond de 25 pk extra gekregen door de uitlaatlijn (spruit/tussenpijp/einddemper/kat) te vervangen.
Makkelijke keus dus...
Makkelijke keus dus...
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
-
- Posts: 404
- Joined: Mon Mar 01, 2004 9:23 pm
- Contact:
-
- Posts: 404
- Joined: Mon Mar 01, 2004 9:23 pm
- Contact:
ITR1689 wrote:Inlaat, spruitstuk en uitlaat lijkt mij het meest logische. Eigenlijk is dit de eerste stap ...... Ik geloof niet zo in die bougiekabels en iridium bougies voor een stock motor.
Ken
Ga dan maar eens goed met Jim praten en wees dan eens niet zo eigenwijs en luister eens naar een ander.
Geloof me het werkt echt en je voelt verschil dus dan ben ik wel benieuwd wat er voor verschil is straks als ik de dyno op ga.
Het verschil met bougiekabels/bougies/koppakking is qua vermogen niet zo groot. Ik heb 1 pk minder dan Jim en ik heb al het bovenstaande niet vervangen.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
DC2-SPOON wrote:Ga dan maar eens goed met Jim praten en wees dan eens niet zo eigenwijs en luister eens naar een ander.
Geloof me het werkt echt en je voelt verschil dus dan ben ik wel benieuwd wat er voor verschil is straks als ik de dyno op ga.
Ik ben ook benieuwd naar jouw Dyno resultaten. Maar doe het aub goed en nauwkeurig door met je eigen ITR een voor en na meting direkt achter elkaar te doen.
Dus eerst stock bougies/kabels erin - 2 a 3 runs -> bereken de variatie.
Dan direkt Spoon kabels en Denso bougies erin - weer 2 a 3 runs. -> bereken de variatie.
Anders kan je onmogelijk je resultaten goed vergelijken.
Vermogenwinst van Spoonkabels en Denso bougies moet groter zijn dan de variatie, anders zit het verschil binnen de meetonnauwkeurigheid en kan je geen conclusie trekken!!!
Dit is helemaal correct! 8)ITR1689 wrote:Ik ben ook benieuwd naar jouw Dyno resultaten. Maar doe het aub goed en nauwkeurig door met je eigen ITR een voor en na meting direkt achter elkaar te doen.
Dus eerst stock bougies/kabels erin - 2 a 3 runs -> bereken de variatie.
Dan direkt Spoon kabels en Denso bougies erin - weer 2 a 3 runs. -> bereken de variatie.
Anders kan je onmogelijk je resultaten goed vergelijken.
Vermogenwinst van Spoonkabels en Denso bougies moet groter zijn dan de variatie, anders zit het verschil binnen de meetonnauwkeurigheid en kan je geen conclusie trekken!!!
Trouwens, dacht je dat Honda troep gebruikt heeft voor hun Type R motorelektra (bekabeling & bougies) ? Misschien dat die Spoonkabels een verbetering laten zien ten opzichte van de standaard kabels op een Civic uit 1991, maar op je ITR???
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
sorry?
juist WEL moeten die afgeschermd worden!
Die spanningspiek meet je in elk stukje draad in heel de auto. Ik wil die wel erg graag onderdrukken. Het zijn power spikes waar je beroerd van wordt. Elke meting is steeds even beinvloed door deze spike.
Waarom werkt een groundwire kit? Omdat hij al een deel van deze storings pieken op een andere manier wegwerkt dan via de sensoren en ecu.
Ik heb ze ook besteld en die afscherming is de enige reden dat ik de spoon kabels wil. Als je het voor de binnendraad doet kan je net zo goed een ander merk kiezen. ze werken allemaal net zo goed.
juist WEL moeten die afgeschermd worden!
Die spanningspiek meet je in elk stukje draad in heel de auto. Ik wil die wel erg graag onderdrukken. Het zijn power spikes waar je beroerd van wordt. Elke meting is steeds even beinvloed door deze spike.
Waarom werkt een groundwire kit? Omdat hij al een deel van deze storings pieken op een andere manier wegwerkt dan via de sensoren en ecu.
Ik heb ze ook besteld en die afscherming is de enige reden dat ik de spoon kabels wil. Als je het voor de binnendraad doet kan je net zo goed een ander merk kiezen. ze werken allemaal net zo goed.
Wat ik bedoel is: Hij schermt zichzelf af om niet anderen te storen ipv. om niet gestoord te worden. Dat is het verschil.
Een 20kV signaal hoeft zelf niet afgeschermd te worden om niet gestoord te worden door anderen.
Je kan het op 2 manieren doen: je schermt de gevoelige draden af of je schermt de veroorzaker van storingen af.
Je ziet wel dat Honda er aan gedacht heeft, want alle wisselspanning/low-voltage signaal draden naar de ECU zoals de TDC,CKP,CYP draden zijn afgeschermd.
Ik geloof ook niet zo in groundwire kits met die overkill aan aardlussen. Als het werkt dan waren je aardleidingen niet zo goed meer. Ik heb de standaard aardleidingen (3 stuks) opgewaardeerd door de draden te solderen aan de bevestigingsogen en dat werkt al heel goed.
Een 20kV signaal hoeft zelf niet afgeschermd te worden om niet gestoord te worden door anderen.
Je kan het op 2 manieren doen: je schermt de gevoelige draden af of je schermt de veroorzaker van storingen af.
Je ziet wel dat Honda er aan gedacht heeft, want alle wisselspanning/low-voltage signaal draden naar de ECU zoals de TDC,CKP,CYP draden zijn afgeschermd.
Ik geloof ook niet zo in groundwire kits met die overkill aan aardlussen. Als het werkt dan waren je aardleidingen niet zo goed meer. Ik heb de standaard aardleidingen (3 stuks) opgewaardeerd door de draden te solderen aan de bevestigingsogen en dat werkt al heel goed.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Als je de regeltjes weet van ESD en shielding weet je dat je met sterpunten moet werken om goede afscherming te garanderen.
Bij de bougiekabels is het dus de kunst om idd de stoorpulzen netjes af te voeren richting accu en niet via alle andere sensoren richting ecu.
De dynamo is ook zo'n grote stoorzender. Daar gaat bij mij dus ook een dikke aardraad heen!
Het geeft geen Pk's maar wel driveability!
Bij de bougiekabels is het dus de kunst om idd de stoorpulzen netjes af te voeren richting accu en niet via alle andere sensoren richting ecu.
De dynamo is ook zo'n grote stoorzender. Daar gaat bij mij dus ook een dikke aardraad heen!
Het geeft geen Pk's maar wel driveability!
Shielding en grounding zijn 2 aparte zaken. Afscherming krijg je niet door aarding en omgekeerd.
Spoon bougiekabels hebben een afscherming, maar de afscherming zelf fungeert niet als een aardleiding.
Door extra aardleidingen te plaatsen haal je geen storingen weg. Soms zelfs integendeel -> aardlussen. Aardleidingen zorgen voor een goede retourweg van elektriciteit, bijv. van de bougies terug naar accu of dynamo.
Met een groundwire kit lijken de aardleidingen niet echt op een sterverbinding. Tel maar het aantal aardlussen in de motorruimte met een groundwire kit dan weet je wat ik bedoel.
Als je het interessant vindt, ik heb een syllabus (diktaat) met alles hierover van TU Delft. Ik heb daar nl. Elektro gestudeerd.
Spoon bougiekabels hebben een afscherming, maar de afscherming zelf fungeert niet als een aardleiding.
Door extra aardleidingen te plaatsen haal je geen storingen weg. Soms zelfs integendeel -> aardlussen. Aardleidingen zorgen voor een goede retourweg van elektriciteit, bijv. van de bougies terug naar accu of dynamo.
Met een groundwire kit lijken de aardleidingen niet echt op een sterverbinding. Tel maar het aantal aardlussen in de motorruimte met een groundwire kit dan weet je wat ik bedoel.
Als je het interessant vindt, ik heb een syllabus (diktaat) met alles hierover van TU Delft. Ik heb daar nl. Elektro gestudeerd.

- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm