do-dare sprintfestival Zandvoort

Alles van voor 2016 zal hier gearchiveerd worden.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

do-dare sprintfestival Zandvoort

Post by Gaskleppie »

Nou, wie niet geweest is heeft zeker wat gemist!
Bij het sprinten zijn er heel wat prijzen naar de japanse tak gegaan (in het bijzonder honda)
Er zijn er nu zelfs die met een (ik meen) crx een hoge 12 seconde rijden!!!
Dit zijn echt mega tijden!!! In een run samen met de supra reden ze lange tijd gewoon gelijk op!
Helemaal goed!

Zelf heb ik samen met Eric de ITR gebruikt waar hij voor gemaakt is, circuit rijden dus.
Na het sprinten kon je je opgeven voor vrijrijden. Samen met een batillion subarus, evo's en skylines de baan op. Nou, ik heb ze allemaal helemaal gek gereden!!!! :twisted: :twisted:
Helemaal super was het! In het begin toen iedereen nog bij elkaar zat heb ik wel meerdere keren zitten vloeken omdat er zo'n beetje niemand wist wat circuit-lijnen rijden is en daardoor soms toch wel vreemde dingen dreigde te gebeuren.
Gelukig liep het allemaal goed af, maar die gozer van Profile die in de Skyline van fili reed wist echt niet waar hij mee bezig was en reed bijna m'n kofferbak eraf. Fili is gek dat hij zijn skyline aan dit soort idioten uitleent.
Na een tijdje was ik de meute voorbij en kon ik me goed concentreren op mijn eigen lijnen en rempunten.
De snelheid ging knap omhoog en al snel ging het elke bocht jankend en krijsend door. Het klonk heel raar, als ik instuurde hoorde je eerst de voorbanden krijsen en een miliseconde later als een soort echo hoorde je de achterbanden meekrijsen!
Ja, het ging knap hard! Maar totaal controleerbaar. Nooit heeft ze me verast, nooit deed ze rare dingen!!

Echt nogmaals petje af voor de Honda techneuten die het onderstel hebben ontworpen! De balans is zo enorm goed! niet normaal meer! vierwieldriftend de bocht in? geen probleem! licht remmen in een bocht? geen probleem!
Ik snap niet dat er mensen zijn die het onderstel aanpassen! Dit kan je no-way verbeteren!!

Wat een heerlijke auto!! Ik heb het gisteren wel 100 keer gezegt!

Na een rondje of wat kwam ik Eric ook weer tegen. Netjes aan de kant gegaan Eric! Je bent nog in je leer jaren. Neem de tijd, en zoek rustig de grenzen op van de ITR. Dit soort dagen zijn hier erg geschikt voor. Laat je desnoods even afzakken tot je vrij rijd en ga een beetje spelen met de ITR. Je leert zo spelenderwijs. Eventueel kan je je opgeven voor de komende trackdays, dan rij ik een keer mee en kan ik je les geven.
Op snelheid is de ITR een heerlijkheid zonder dat hij elke fout genadeloos afstraft.

Wie volgd? Wie wil zijn ITR ook gebruiken waar ze o zo goed in is?
Ik hoor het wel! :D
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

8) Very cool dude!

Ik kan niet wachten tot 2 augustus! :P
Erick
Posts: 271
Joined: Thu Nov 20, 2003 2:35 pm

Post by Erick »

Frank ik ben echt hooked on racen geraakt na 2 keer 6a7 rondjes op Assen en Zandvoort en ben zeker van plan om vaker een circuit te gaan opzoeken met de ITR en heb dan ff wat beter aan de tand te voelen, ik doe dat liever dan op het circuit dan dat ik dat op de openbare weg doe. Wil jij niet meer zoveel auto's in 1 keer uitremmen, we zetten echt te kijken van dat kan niet goed gaan maar ik zag je een paar bochten later al niet meer maar wat die gozer met ze rooie alfa kwam doen weet ik echt niet hij kon dan misschien hard door een bocht maar remmen kon hij niet want hij zat bijna bij mij binnen toen ik remde voor de bocht daar waar ik een zwarte vlag voor kreeg( rechts links sicane na de bult achter het paddock terrein) want ik remde te hard. DUHHH.

Al met al een leerzame manier om je ITR echt een keer te testen en te zien wat hij kan want toen ik het voor gezien had gehouden na die 7 rondjes heb ik nog ff op de tribune plaats genomen om de verrichtingen van Frank te zien en dan zie pas goed wat een ITR kan met een goeie berijder maar dan zie je pas wat een wereld auto het is en hoe hard je er mee kan gaan.

Hoe hard reed jij eigenlijk op het rechte stuk en waar remde jij ?? ?? Ik reed op top 185 km/u en remde tussen de 200 en 150 m voor de tarzanbocht en nam hem in z'n 3 en soms in z'n 2 ?? ??


Echt een top middag en mijn maten die op de tribune zaten te kijken vonden het ook helemaal geweldig.

Frank als het goed is staan we allebei op de video met het vrijrijden !! !! !!


Eric.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Ok, vanaf het begin.

Image

Rechte stuk tot in de begrenzer in 4 (overschakelen heeft geen zin) tot 195km/h.
Dan terug naar 3 remmen net na het 150mtr bord. Tarzan stuur je heel laat in om de bocht netjes af te kunnen maken. Dan opschakelen halverwege het stukje achter de pits. dan weer terug naar 3 voor de rechterknik en dan weer terug naar 2 vlak voor de doordraaier naar links. Voordat ik aan het einde van die bocht ben moet ik al weer naar 3 wat knap vervelend is omdat je nog net in de bocht zit en er dus een hoop aandrijfkrachten op het stuur werken als je met 1 hand moet uitsturen terwijl je opschakeld.
Dan slingerend en opschakelend naar 4 in de slotermakers bocht(en) en op het gas blijven staan tot je over het hoogste punt van de heuvel bent. (nooit liften of remmen op het hoogste punt. Het is best eng omdat je niet ziet waar je rempunt voor het schijvlak ligt maar je hebt ruimte zat)
Tegen de heuvel op tik ik net over de 160km/h. Dan rem ik voor het schijvlak terug naar 130km/h en laat hem in 4 staan. Vol door het schijvlak en het kleine linker knikje richting de rechtse panorama bocht waar ik weer even de rem aantik en waar ik ook in 4 doorheen ga. Dit kan vreselijk hard, je hebt asfalt zat daar!
Dan ruim aansnijden en laat insturen en terug naar 3 voor de rechter renault bocht waar je je niet helemaal naar buiten moet laten gaan maar in het midden uitkomen. Dit omdat je anders niet goed uitkomt voor de Vodafone bocht wat ook een vervelende bocht is omdat je veel asfalt hebt en dus is de lijn moeilijk te vinden. Onderstuur heb je hier makkelijk.
Dan het korte rechte stuk waar je opschakeld naar 4 en remt bij het 100 meter bord waarbij je weer terug schakelt naar 2.
De audi-S moet je heel strak insturen om het 2e deel goed vol uit te kunnen accelereren. net aan het einde van de bocht schakel je weer over naar 3. In het kleine rechte stukje haal je net niet de begrenzer in 3 en rem je even voor de rechter Kumho bocht. je maakt van deze bocht eigenlijk een hele grote zodat je zo Bos uit in draaid (arie luyendijk bocht)
Tussen deze 2 bochten schakel je vroegtijdig al naar 4 zodat je niet midden in Bos uit moet overschakelen. Bos uit is helemaal vol zodat je licht driftend met 150km/h het rechte stuk opzeilt. Schakelen op het rechte stuk doe ik dus niet!

Loop de plattegrond maar eens na met bovenstaand verhaal. Leer dit uit je hoofd en dan gaan we later nog eens in de praktijk alles doornemen.
Nyther
Posts: 698
Joined: Wed Nov 12, 2003 5:09 pm

Post by Nyther »

kwil wel eens privé les van frank krijgen :)

heb vroeger veel aan kartsport gedaan maar dat kun je helemaal niet vergelijken met cirquitrijden met echte auto's :)
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Die video wil ik wel eens zien dan!!
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Ik ook!

Wil iemand weten wanneer er andere "echte" trackdays op Zandvoort zijn (geen 1.5 uur maar een hele dag!)?
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Echte trackdays op Zandvoort waren er wel redelijk veel. Ik heb al 6 keer meegedaan. Maar de laatste tijd is er weinig belangstelling ervoor.
Locked