DIY chemistry

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Locked
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

DIY chemistry

Post by HondArd »

Aangezien ik van beroep laborant ben, en we op mijn werk mengsels maken van diverse chemie, zat het een tijdje bij mij te kriebelen: eigenlijk heb ik de beschikking over vele grondstoffen om zelf mijn mengsels (behalve benzine, (motor/rem)olie) samen te stellen.
Zo ben ik al een tijdje bezig om mijn eigen ruitensproeiervloestof samen te stellen en dat lukt aardig, maar ik heb 'em nog niet voldoende antivries gekregen, of er moet te veel van iets anders in maar dat tast waarschijnlijk de ruitenwisserrubbers iets te zwaar aan, hoewel ik het al een maand of 9 gebruik en nog nix heb gemerkt.
Met koelvloeistof ben ik ook bezig, maar het is een beetje afhankelijk van wat de samenstelling van het blok van de ATR is (ik vermoed aluminium) wat ik er aan beschermende componenten in moet gooien.
Toevallig ben ik vandaag bij een recept uitgekomen voor een lakveilige teerverwijderaar (volgens de leverancier van een paar grondstoffen die hierin zitten), en het bleek dat we dit product eigenlijk al maken. Er moet echter nog iets bij, maar daar heb ik ook de beschikking over. Ik heb het getest op een klein, niet te opvallend stukje van mijn ATR waar erg veel teer zit. Het grootste deel veeg je met een in dit wasmiddel gedrenkt doekje zo weg en dat wat dan nog achterblijft weekt op een gegeven moment los waarnaar het alsnog wg te vegen is. Afspoelen met veel water en je bent eigenlijk klaar, hoewel ik denk dat het wel verstandig is om de auto hierna nogmaals met autoshampo te wassen en daarna in de was (daar ga ik mijn vingers nog niet aan branden en voorlopig hou ik het bij Meguiars) te zetten, maar het teerverwijderen zag er veelbelovend uit.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Met wasbenzine moet het ook kunnen zonder je lak aan te tasten...
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

ITR1689 wrote:Met wasbenzine moet het ook kunnen zonder je lak aan te tasten...

Daar zat ik ook aan te denken, maar het probleem met wasbenzine is dat je dat naderhand niet weg kunt spoelen met water, het is niet biologisch afbreekbaar, en het is licht ontvlambaar. Dat wat ik nu gebruik is dat alle drie niet. En met wasbenzine (is mijn ervaring) moet je net iets te hard schrobben en dat lijkt me nou net niet bevorderlijk voor de lak.
itr-1895
Posts: 678
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:23 pm

Post by itr-1895 »

en dit middel is staks gewoon bij jouw te bestellen 8)
wel een nuttig middel in ieder geval want je bent soms wel een uur bezig die teer rommel van de auto te poetsen :cry:

mischien is het ook een idee om iets te maken op die zout aanslag van de motor af te krijgen :D
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Commerciële aspiraties heb ik (nog) niet in die richting want ik wil eerst zien hoe het in zijn geheel op onze auto werkt. En om zoutaanslag op de motor te verwijderen: dan denk ik al snel aan iets heftigers op basis van een sterk zuur/complexvormer (wel uitkijken voor andere onderdelen) en dan een nabehandeling met een anticorrosiemiddel bestand tegen grote hitte zodat het minder snel terugkomt, maar eerst maar eens die teerverwijderaar verder doorontwikkelen.
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Leuk bezig.

Maar teerrommel op je wagen? Nog nooit gehad...
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Misschien omdat jij jouw kindje gewoon extreem goed bijhoud en hem voor hobbydoeleinden gebruikt? :dunno: :thumbs: Wij gebruiken de ATR dagelijks en de keren dat ik 'em was blijven er van die zwarte spikkels zitten (dat is dus de teer) die je er met de "pispanty" niet afkrijgt, en die klei van Meguiars heb ik niet tot mijn beschikking. Vandaar dat ik dus bij dat product uitkwam wat op mijn werk gemaakt word (wordt in de praktijk gebruikt bij drukkerijen om ingedroogde drukinkt te verwijderen maar verder geen schadelijke eigenschappen heeft) wat qua recept nagenoeg overeenkwam met dat wat ik bij de grondstofleverancier ben tegengekomen. Dus toen zag ik mogelijkheden om dit op mijn ATR te proberen en het beste werkt het (tot nu toe) als je dit in de volgende stappen doet:
1: auto moet droog zijn, bij voorkeur net gewassen maar is niet noodzakelijk.
2: breng het product op met een schone en droge doek.
3: even laten inwerken (product is niet vluchtig), bij voorkeur paneel voor paneel, en daarna met een schone en droge doek afdoen.
4: afspoelen met water en eventueel (nogmaals) wassen om definitief van alle restjes af te komen.

Ik hou jullie op de hoogte.
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Alle middelen die het mogelijk maken om in één veeg iets af te halen wat anders veel moeite kost zijn in mijn optiek te aggressief, en zouden maar zeer sporadisch moeten worden gebruikt.
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Aggressief voor wat Ivo? Huid? Metaal? Lak? :dunno: Toevallig heb ik ook de veiligheidsinfo voor alle grondstoffen die in "mijn" formulering gaan en deze zijn niet schadelijk/aggressief/corrosief of wat voor gevaar dan ook, of er gaat zo weinig van in dat het in de eindformulering niet eens schadelijk kán zijn. Je zou er bij wijze van spreken ook je handen in kunnen wassen en pas bij héél langdurig contact zul je er schrale handen van krijgen, maar dat heb ik ook als ik de ATR met doorverdunde autoshampo was. Je moest trouwens eens weten hoeveel aggressieve componenten er in lichaamsverzorgingsproducten gaan.
En dat spul wat ik gebruik haalt niet in één veeg de teer van de ATR af, maar je moet wel een beetje poetsen (dat wat ik met een veeg wegveegde was iets anders) en anders moet het een beeje weken.
Maar zoals ik al aangaf: ik zit nog in de testfase.
itr-1895
Posts: 678
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:23 pm

Post by itr-1895 »

VTECCIE wrote:Leuk bezig.

Maar teerrommel op je wagen? Nog nooit gehad...


heb er nu ook geen last van.
meer in de zomer maanden.
en het meeste zit rond mijn voorste wielkasten.
volgens mij is het teer kan ook rubber zijn van de band maar dat weet ik niet zekker :-?
Locked