Aangezien ik van beroep laborant ben, en we op mijn werk mengsels maken van diverse chemie, zat het een tijdje bij mij te kriebelen: eigenlijk heb ik de beschikking over vele grondstoffen om zelf mijn mengsels (behalve benzine, (motor/rem)olie) samen te stellen.
Zo ben ik al een tijdje bezig om mijn eigen ruitensproeiervloestof samen te stellen en dat lukt aardig, maar ik heb 'em nog niet voldoende antivries gekregen, of er moet te veel van iets anders in maar dat tast waarschijnlijk de ruitenwisserrubbers iets te zwaar aan, hoewel ik het al een maand of 9 gebruik en nog nix heb gemerkt.
Met koelvloeistof ben ik ook bezig, maar het is een beetje afhankelijk van wat de samenstelling van het blok van de ATR is (ik vermoed aluminium) wat ik er aan beschermende componenten in moet gooien.
Toevallig ben ik vandaag bij een recept uitgekomen voor een lakveilige teerverwijderaar (volgens de leverancier van een paar grondstoffen die hierin zitten), en het bleek dat we dit product eigenlijk al maken. Er moet echter nog iets bij, maar daar heb ik ook de beschikking over. Ik heb het getest op een klein, niet te opvallend stukje van mijn ATR waar erg veel teer zit. Het grootste deel veeg je met een in dit wasmiddel gedrenkt doekje zo weg en dat wat dan nog achterblijft weekt op een gegeven moment los waarnaar het alsnog wg te vegen is. Afspoelen met veel water en je bent eigenlijk klaar, hoewel ik denk dat het wel verstandig is om de auto hierna nogmaals met autoshampo te wassen en daarna in de was (daar ga ik mijn vingers nog niet aan branden en voorlopig hou ik het bij Meguiars) te zetten, maar het teerverwijderen zag er veelbelovend uit.
DIY chemistry
ITR1689 wrote:Met wasbenzine moet het ook kunnen zonder je lak aan te tasten...
Daar zat ik ook aan te denken, maar het probleem met wasbenzine is dat je dat naderhand niet weg kunt spoelen met water, het is niet biologisch afbreekbaar, en het is licht ontvlambaar. Dat wat ik nu gebruik is dat alle drie niet. En met wasbenzine (is mijn ervaring) moet je net iets te hard schrobben en dat lijkt me nou net niet bevorderlijk voor de lak.
Commerciële aspiraties heb ik (nog) niet in die richting want ik wil eerst zien hoe het in zijn geheel op onze auto werkt. En om zoutaanslag op de motor te verwijderen: dan denk ik al snel aan iets heftigers op basis van een sterk zuur/complexvormer (wel uitkijken voor andere onderdelen) en dan een nabehandeling met een anticorrosiemiddel bestand tegen grote hitte zodat het minder snel terugkomt, maar eerst maar eens die teerverwijderaar verder doorontwikkelen.
Misschien omdat jij jouw kindje gewoon extreem goed bijhoud en hem voor hobbydoeleinden gebruikt? :dunno: :thumbs: Wij gebruiken de ATR dagelijks en de keren dat ik 'em was blijven er van die zwarte spikkels zitten (dat is dus de teer) die je er met de "pispanty" niet afkrijgt, en die klei van Meguiars heb ik niet tot mijn beschikking. Vandaar dat ik dus bij dat product uitkwam wat op mijn werk gemaakt word (wordt in de praktijk gebruikt bij drukkerijen om ingedroogde drukinkt te verwijderen maar verder geen schadelijke eigenschappen heeft) wat qua recept nagenoeg overeenkwam met dat wat ik bij de grondstofleverancier ben tegengekomen. Dus toen zag ik mogelijkheden om dit op mijn ATR te proberen en het beste werkt het (tot nu toe) als je dit in de volgende stappen doet:
1: auto moet droog zijn, bij voorkeur net gewassen maar is niet noodzakelijk.
2: breng het product op met een schone en droge doek.
3: even laten inwerken (product is niet vluchtig), bij voorkeur paneel voor paneel, en daarna met een schone en droge doek afdoen.
4: afspoelen met water en eventueel (nogmaals) wassen om definitief van alle restjes af te komen.
Ik hou jullie op de hoogte.
1: auto moet droog zijn, bij voorkeur net gewassen maar is niet noodzakelijk.
2: breng het product op met een schone en droge doek.
3: even laten inwerken (product is niet vluchtig), bij voorkeur paneel voor paneel, en daarna met een schone en droge doek afdoen.
4: afspoelen met water en eventueel (nogmaals) wassen om definitief van alle restjes af te komen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Aggressief voor wat Ivo? Huid? Metaal? Lak? :dunno: Toevallig heb ik ook de veiligheidsinfo voor alle grondstoffen die in "mijn" formulering gaan en deze zijn niet schadelijk/aggressief/corrosief of wat voor gevaar dan ook, of er gaat zo weinig van in dat het in de eindformulering niet eens schadelijk kán zijn. Je zou er bij wijze van spreken ook je handen in kunnen wassen en pas bij héél langdurig contact zul je er schrale handen van krijgen, maar dat heb ik ook als ik de ATR met doorverdunde autoshampo was. Je moest trouwens eens weten hoeveel aggressieve componenten er in lichaamsverzorgingsproducten gaan.
En dat spul wat ik gebruik haalt niet in één veeg de teer van de ATR af, maar je moet wel een beetje poetsen (dat wat ik met een veeg wegveegde was iets anders) en anders moet het een beeje weken.
Maar zoals ik al aangaf: ik zit nog in de testfase.
En dat spul wat ik gebruik haalt niet in één veeg de teer van de ATR af, maar je moet wel een beetje poetsen (dat wat ik met een veeg wegveegde was iets anders) en anders moet het een beeje weken.
Maar zoals ik al aangaf: ik zit nog in de testfase.