Nu ligt een itr al laag met standaard al bekende goede rijeigenschappen, maar heeft een setje verlagingsveren, zoals de Tein S-Tech een positieve of negatieve invloed op de rijeigenschappen van de itr?
De verlaging met de S-tech zou zijn: voor 6,25 cm - achter 4,25 cm. Een andere optie wat veren betreft is de Tein H-tech: voor 4,25 cm - achter 1,75 cm.
Ik heb ook de Stech maar onder de Lexus en ik ben er erg over te spreken. Hoe het onder een ITR gaat voelen weet ik ook niet.
Ik sprak laatst die gozer van die Engelse Evo4 die op JAF bij Hyper stond en die zei ook dat het wereld veren waren, de wegligging was veel beter geworden en dat heb ik ook met de Lexus.
Dus er zijn wel mensen met ervaring maar niet op een ITR.
Ik vraag me trouwens af of die verlagingsgetallen die ik heb genoemd kloppen. Volgens amerikaanse websites zouden ze kloppen, die hebben het allemaal over dezelfde waarden, maar de opgave van bijvoorbeeld DBM engineering is: voor 2,6 cm en achter 3,3 cm :?:
Mij lijkt een schroefset toch een betere keus omdat je dan meteen ook een vervangende en aangepaste schokdemper hebt, of zie ik dat verkeerd? Ik heb zelf KW variant2 en verlaagd tot je een vinger tussen wiel en scherm hebt en dit vind ik behoorlijk strak op de weg liggen.
Nyther wrote:Mij lijkt een schroefset toch een betere keus omdat je dan meteen ook een vervangende en aangepaste schokdemper hebt, of zie ik dat verkeerd? Ik heb zelf KW variant2 en verlaagd tot je een vinger tussen wiel en scherm hebt en dit vind ik behoorlijk strak op de weg liggen.
Ik zou ook gaan voor een in hoogte verstelbare coilover met een bijbehorende verstelbare schokdemper.
Ik zou niet verder gaan dan 2 cm verlaging. Kijk goed naar de veerkonstantes. Standaard = 4,5 kg/mm voor en 2,5 - 4,5 kg/mm achter.
Als je veel stuggere veren neemt, moet je zeker stuggere dempers hebben, anders gaat de auto op en neer stuiteren (en de wielen ook) en dat is heel slecht voor de wegligging.
Waarom een hele set nemen als de standaard schokkers al goed genoeg zijn...
Met de wegligging en het bochtengedrag van de ITR is standaard al niets mis. Deze verlaging is voor mij puur cosmetisch, de 2 cm omlaag geven de wagen naar mijn mening een mooier uiterlijk. Dit is makkelijk te bereiken met deze veren zonder de wegligging negatief te beinvloeden.
Ik zou dus wel gek zijn om 1600 euro uit te geven i.p.v. de huidige 200+ euro. Mocht dit niet bevallen dan staan ze snel genoeg op marktplaats.
Het blijft altijd gissen naar de juiste combinatie ben ik van mening. Jammergenoeg hebben we niet een brug, materiaal en een circuit tot onze beschikking om de ideale setting te vinden....het is tenslotte geen Best Motoring :-)
Voodoo wrote:Het blijft altijd gissen naar de juiste combinatie ben ik van mening. Jammergenoeg hebben we niet een brug, materiaal en een circuit tot onze beschikking om de ideale setting te vinden....het is tenslotte geen Best Motoring :-)
Daarom wil ik liever verstelbare schokdempers. En ook in hoogte verstelbare veren. In grote lijnen geldt: hoe stugger de veren, hoe sterker de dempers moeten dempen.
off topic:
hoeveel ruimte zit er eigenlijk std bij de itr tussen wiel en scherm? bij mij kan ik namelijk nouwelijks mn vinger er tussen stoppen...
[hoogte in cm van grond tot onderkant scherm zou mooi zijn ]
Dat klopt. Te stugge dempers bij slappe veren werkt ook niet goed. Maar gelukkig zijn de KONI's verstelbaar..... Vrolijk/Happy
De demping van de ITR is juist al heel sterk. Zeker gezien de veersterkes die gebruikt zijn! De ITR heeft voor het grootste deel zijn wegligging te danken aan de demping settings. Dat kan je onder andere zien aan het overhellen wat hij ondanks zijn dikke stabilisatorstangen nog doet in extreme situaties.
Met hardere veren ben je daar gelijk vanaf en de dempers zijn zo hard dat dat bij geringen verlaging (2cm) absoluut geen probleem is.
Liever de veren vervangen en de dempers laten zitten dan de dempers vervangen en de veren laten zitten! Sorry Ken maar het is echt zo.....
Gaskleppie wrote:Liever de veren vervangen en de dempers laten zitten dan de dempers vervangen en de veren laten zitten! Sorry Ken maar het is echt zo.....
Mijn ervaring is toch anders. Ik heb in een verlaagde ITR (2,5 cm of zo) gereden met stuggere veren en standaard dempers. Dat ding bleef bij elke hobbel nadeinen en bij scherpe hobbels in een bocht komen de wielen zelfs even los van de grond (stapje opzij). Ik heb nu de standaard veren en ik heb zelfs de KONI's harder afgesteld. Dat vind ik persoonlijk het best rijden wat bochtenwerk betreft. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Sommigen willen liever een comfortabeler demping.
Als iemand een stuggere verlagingsveer heeft gemonteerd dan mag hij een keertje in mijn ITR rijden om het te vergelijken.... :idea: