Dyno uitdraai anonieme ITR

Alle informatie & nieuws berichten over Honda
Gaskleppie

Dyno uitdraai anonieme ITR

Post by Gaskleppie »

Heel mooi resultaat van een anonieme ITR rijder.........

Image

Het bewijs dat je met top producten een top vermogen kan halen!

Oja, de dubbele lijn is van voor en na het afstellen van de ApexI V-afc. Het bewijs dat het apparaatje wel degelijk werkt! Hij stond veel te rijk op zo goed als het hele toerenbereik. Door hem punt voor punt armer te zetten kreeg ik deze mooie winst eruit.
IvoG

Post by IvoG »

Ghostrider! :twisted:
ITR639

Post by ITR639 »

Mooi resultaat zeg. Ben er zelf ook heel tevreden van.
Wat vind je van mijn curve met een Vafc2 ?
Image
Bij jou is er onderin precies meer gewonnen. Kan dat aan de setup liggen?
Ik heb gewoon I,H,E (Intake enkel Comptech kit)
ITR1689

Re: Dyno uitdraai anonieme ITR

Post by ITR1689 »

Gaskleppie wrote:Oja, de dubbele lijn is van voor en na het afstellen van de ApexI V-afc. Het bewijs dat het apparaatje wel degelijk werkt! Hij stond veel te rijk op zo goed als het hele toerenbereik. Door hem punt voor punt armer te zetten kreeg ik deze mooie winst eruit.

Ik neem aan dat de onderste lijn de curve is van voor het afstellen?
Dan zie ik iets van 6-7 pk verschil tussen voor en na afstellen bij 8200 rpm. Zijn ze achter elkaar gemeten op dezelfde dag? Hoeveel keren werden er gemeten?
Het zou leuk zijn als deze ITR ook op verschillende rollenbanken gemeten wordt. Je weet het al, ik ben heel kritisch.
IvoG

Re: Dyno uitdraai anonieme ITR

Post by IvoG »

ITR1689 wrote:Zijn ze achter elkaar gemeten op dezelfde dag? Hoeveel keren werden er gemeten?
Het zou leuk zijn als deze ITR ook op verschillende rollenbanken gemeten wordt. Je weet het al, ik ben heel kritisch.
Tussen beide runs zat 13 min, gezien de tijden op de uitdraai.

Ik zou niet weten waarom deze op meerdere banken zou moeten staan. Ook al zou deze bank afwijken van wat een andere geeft, de geleverde prestatie is zeker goed te noemen. En vooral de winst met het afstellen door Frank is goed, hiervoor maakt het niet uit wat de absolute waarden zijn, de relatieve winst is al goed.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

hij is eerst 2 keer gemeten als bais. Beide lijnen lagen bovenop elkaar, dus dat zou goed moeten zijn. (of moeten er minimaal 10 basis runs gemaakt worden?)

Daarna een stuk of 8 stilstand runs om het mengsel op verschillende vaste toerentallen te meten en bij te stellen met de V-afc. Daarna een meting om het resultaat te zien. We hebben dus idd in 13 minuten de boel afgesteld. Best snel eigenlijk.... Maarja, die Vafc is ook zo kinderlijk makkelijk af te stellen!

Heel vreemd vind ik het resultaat niet. Als je het met de states vergelijkt komen ze daar met een stock block maar verder alles aangepast (met top spul) en een goede set nokkenassen tot net geen 200PK op de wielen. Die 200pk grens halen ze dan net niet. Om daar overheen te komen moet het blok open. Ik de states halen ze dit dan met een lagere compressie dan ons en wij zitten ook nog eens onder zee niveau.
Normaal heeft een ITR ongeveer 30PK wielverlies, haal je dat hier vanaf zit je tegen de 200wiel pk's.

Kom anders Dinsdag avond 6 uur even langs bij Rica. Daar gaat bovenstaande Integra weer de bank op maar nu met een grotere gasklep erop. Dan kan je zelf zien hoe alles werkt en kan je alles vragen over de bank.
ITR1689

Post by ITR1689 »

Wat ik belangrijjk vind, is het volgende:

- Meetonnauwkeurigheid: 5-10 runs achter elkaar (wel goed koelen) zonder iets te veranderen en kijken wat de gemiddelde en de variantie is, dus +/- X aantal pk. Als de meetonnauwkeurigheid 3 pk is dan kan je dus eventuele winsten van 3 pk niet aantonen. Na veranderingen ook 5-10 runs en hier ook de gemiddelde en de variantie bepalen.

- Absolute waarden vind ik hier onbelangrijk, tenzij je de auto bij meerdere banken gaat meten. Dan kan je weer gemiddelde en variantie uitrekenen. Dan moet je dus weer met de meetonnauwkeurigheid rekening houden als je met de absolute getallen iets wil bewijzen. Bijv. vergelijken met de fabrieksopgave van 190 pk.

- Altijd gecorrigeerde waarden nemen en niet de gemeten waarden. In Europa gebruiken we de DIN of ECE norm. In Amerika de SAE norm. Deze normen corrigeren de gemeten waarden voor bijv. luchttemperatuur, luchtdruk, etc. Als het een keer heel koud is, dan zal je hogere waardes krijgen; de correctiefactoren proberen dit te corrigeren.
Wat vaak de meetonnauwkeurigheid vergroot/verkleint, zijn de correctiefactoren die door de fabrikanten van rollenbanken zelf worden bepaald. Sommige banken hebben nauwkeurigere correctiemethoden dan andere.

Zo doen we het dus bij wetenschappelijke experimenten, als we een resultaat willen aantonen/bewijzen. Als we onderzoeksresultaten publiceren zonder goede metingen dan worden we uitgelachen door andere bedrijven/instituten.

Ik ben dinsdagavond pas om 19:00 thuis. Ben je dan nog steeds bezig, Frank?
IvoG

Post by IvoG »

[quote="ITR1689"]Wat ik belangrijjk vind, is het volgende:

- Altijd gecorrigeerde waarden nemen en niet de gemeten waarden. In Europa gebruiken we de DIN of ECE norm. In Amerika de SAE norm. Deze normen corrigeren de gemeten waarden voor bijv. luchttemperatuur, luchtdruk, etc. Als het een keer heel koud is, dan zal je hogere waardes krijgen]Als je goed kijkt zie je ook de DIN 70020 waarde op de printout van Frank. De correctiefactoren worden inderdaad door de rollerbankfabrikant zelf vastgesteld (dat moet ook), maar dat gebeurt door de bank te ijken, en vervolgens middels DIN 70020 terug te rekenen. Alle banken die hieraan voldoen gebruiken dus dezelfde formule, met de in de fabriek en op locatie gemeten afwjiking bij de ijking als parameter.

Dus zolang een bank regelmatig geijkt wordt en er sprake is van een reproduceerbare afwijking zal die volgens DIN dezelfde waarden moeten geven bij gelijke omstandigheden.
ITR1689

Post by ITR1689 »

IvoG wrote:Dus zolang een bank regelmatig geijkt wordt en er sprake is van een reproduceerbare afwijking zal die volgens DIN dezelfde waarden moeten geven bij gelijke omstandigheden.

Die omstandigheden (lucht temp, druk, vochtigheid etc.) zijn dus bijna nooit exact gelijk. Dus ik vraag me af hoe nauwkeurig die correctiefactoren zijn.
Hier kunnen ze het "uitrekenen":
http://wahiduddin.net/calc/cf.htm
http://wahiduddin.net/calc/calc_cf.htm

Ik neem aan dat ze bij DIN ook soortgelijke formules gebruiken en dat elke rollenbank dezelfde formule gebruikt...
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

De hele avond is het hobbie avond voor Dick, een goede vriend van Roel (rica) Dus de hele avond wordt er gerund. De Integra wordt gedaan voor dat Dick begint (voor half 8 ) dus de kans dat er gerund wordt na 7uur is erg groot. Je bent welkom om te kijken.

Ik moet wel toegeven dat ze er zelf ook elke keer van op kijken hoeveel vermogen er uit die Honda blokkies geperst wordt. Maar waarom? zeg jij het maar.....
Neem een gemiddelde rol dag en er komen hele normale waarden uit. Zet er een Honda tussen en je krijgt hoge waarden. Het voorbeeld van Sander op de "extreme machines" rollerbank dag was een mooi voorbeeld. Alle Impreza's, Evo's, cossworths kwamen met normale waarden de bank af. sommige vielen ernstig tegen (golf VR6 supercharged gaf nauwelijks meer dan standaard) Gaat Sander even tussendoor, perst hij er even 222pk uit! Hoppa, iedereen met zijn kin op de grond.......

Deze bank rekend idd het vermogen om naar DIN 70020. Kom langs dan kan je het zelf zien.

Oja, 10 runs zijn bij deze bank gelukkig nooit nodig om het zien of het een stabiele run is. Normaal gesproken kan je 2 runs doen en je zal 2 keer exact de zelfde waarden krijgen. Dat zijn de ervaringen die ik er ondertussen al mee heb.
ITR1689

Post by ITR1689 »

Ik kom dinsdag wel ff langs. Mijn ITR staat helaas in de garage (inbraak schade).
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ik las het op HT...

Ik zie je dinsdag!
stannyitr

Post by stannyitr »

Mooie winst .
Maar de wielpk's ,zijn dat er nu slechts 148.7 :?: :-?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

gaan we weer.....

Dit komt doordat er in z'n 5 gerold wordt plus het type bank wat gebruikt wordt.
Zoek op dit forum maar eens op "dyno" ,er is al eindeloos over geouwehoerd.
stannyitr

Post by stannyitr »

Maakt normaal toch niet uit in wat voor versnelling je zit om je wielpk's exact te weten.
Je krijgt in een hogere versnelling enkel een meer correcte grafiek dan in bv. 2de versn.
De aandrijfverliezen blijven toch zo goed als dezelfde eender in welke versnelling en een goede bank meet deze verliezen ook correct.
De kracht die de motor op de wielen geeft is in 5de dezelfde als in bv. 2de enkel de versnelling verschit.

Zal wel aan mij of de bank liggen :razz: :razz: :wink:
stannyitr

Post by stannyitr »

Als ik zo onbeleefd mag zijn gaskleppie.
Wat zijn alle mods die aan die itr zijn gebeurd :?:
IvoG

Post by IvoG »

stannyitr wrote:Maakt normaal toch niet uit in wat voor versnelling je zit om je wielpk's exact te weten.
Je krijgt in een hogere versnelling enkel een meer correcte grafiek dan in bv. 2de versn.
De aandrijfverliezen blijven toch zo goed als dezelfde eender in welke versnelling en een goede bank meet deze verliezen ook correct.
De kracht die de motor op de wielen geeft is in 5de dezelfde als in bv. 2de enkel de versnelling verschit.

Zal wel aan mij of de bank liggen :razz: :razz: :wink:

Ligt aan jou! :lol:

Gaskleppie wrote:Zoek op dit forum maar eens op "dyno" ,er is al eindeloos over geouwehoerd.
:idea:

Enne, de mods, daar zul je toch de eigenaar naar moeten vragen... :wink:
HONDA

Post by HONDA »

Ik snap niet helemaal waarom er zo geheimzinnig gedaan wordt over de eigenaar. Interessantdoenerij... ?

Mooie cijfers Frank, het blokje is eindelijk terug begrijp ik.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
IvoG

Post by IvoG »

Nou, de eigenaar wil/hoeft gewoon niet in de spotlight staan. Frank wou wel zijn bevindingen met de rest delen, maar als de eigenaar dat zelf had willen doen had ie het ook gedaan denk ik.

Misschien wil ie geen target worden voor degenen die andermans spullen niet kunnen laten staan? :dunno:
50ct

Post by 50ct »

Groot gelijk IvoG!
De laatste tijd gaat mijn alarm steeds af. Ik weet zeker dat er mensen (geiten) die dit doen om te testen of de eigenaar allert is. Die jongens zijn aan het polsen....Ze willen zeker mijn 17" OZ Superleggera en Recaro's! Ik woon in een buurt waar er af en toe wat jongens leuke dingen komen "halen"
Locked