Problemen met de itr
Problemen met de itr
hey iedereen
ik heb dus problemen met de itr. gisteren was ik aan het rijden en plotseling begon de versnellingsbak te ratelen, steeds luider. hij maakte wel al geluid, maar dat was een geluid gelijk een roulementje dat kapot is. nu is het echt ratelen. kan er hier nog mee gereden worden of moet hij echt volledig stil blijven staan?
2de probleem: de itr heeft last gehad van teveel olieverbruik. hiervoor is hij binnengeweest en is er een oliesegment vervangen op de derde cilinder en alle cilinderwanden werden gehoned. de derde cilinder viel maar net binnen de tolerantie. wat toen ook op viel, was dat de cilinderwanden al eens gehoned waren (waar ik nie van weet, dus van de vorige eigenaar) nu heb ik reeds 12000km gereden en de wagen drinkt nog altijd 1l/1000km
kan dit aan het feit liggen dat de cilinderwanden al 2 keer gehoned zijn dat er nu meer speling is tussen zuiger en cilinderwand? moet er dan eigenlijk geboord worden en werken met grotere zuigers? hopelijk kan iemand mij raad geven. kheb al een massa geld in die wagen gestoken en die is nog altijd nie in orde. kben zelfs al aant twijfelen om hem te verkopen omda de miserie nooit gedaan is met dienen auto :cry:
ik heb dus problemen met de itr. gisteren was ik aan het rijden en plotseling begon de versnellingsbak te ratelen, steeds luider. hij maakte wel al geluid, maar dat was een geluid gelijk een roulementje dat kapot is. nu is het echt ratelen. kan er hier nog mee gereden worden of moet hij echt volledig stil blijven staan?
2de probleem: de itr heeft last gehad van teveel olieverbruik. hiervoor is hij binnengeweest en is er een oliesegment vervangen op de derde cilinder en alle cilinderwanden werden gehoned. de derde cilinder viel maar net binnen de tolerantie. wat toen ook op viel, was dat de cilinderwanden al eens gehoned waren (waar ik nie van weet, dus van de vorige eigenaar) nu heb ik reeds 12000km gereden en de wagen drinkt nog altijd 1l/1000km
kan dit aan het feit liggen dat de cilinderwanden al 2 keer gehoned zijn dat er nu meer speling is tussen zuiger en cilinderwand? moet er dan eigenlijk geboord worden en werken met grotere zuigers? hopelijk kan iemand mij raad geven. kheb al een massa geld in die wagen gestoken en die is nog altijd nie in orde. kben zelfs al aant twijfelen om hem te verkopen omda de miserie nooit gedaan is met dienen auto :cry:
-
- Posts: 46
- Joined: Sun Feb 27, 2005 9:35 am
- Contact:
Wat een pech!! Wat de versnellingsbak betreft: zo snel mogelijk onderuithalen en nakijken. Misschien is het gewoon een lager, maar het zou ook kunnen dat er enkele tanden uit het kroonwiel op het differentieel zijn uitgebroken. (heb ik al eens voor gehad). Als je de bak belast (bij optrekken) is het geratel dan minder dan dat hij stationair draaid.
Als dat het geval is kan je maar beter een 2de hands bak gaan zoeken want dat kost poen (+/-€1000).
Als dat het geval is kan je maar beter een 2de hands bak gaan zoeken want dat kost poen (+/-€1000).
brrr Is niet zo goed nieuws.
Ik had ook veel last van olie verbruik,klepseals,zuigerveren,olieschrapers vervangen en verbruik is met 70% gedaald.
Een itr blok slikt in vtec altijd wat olie door de hoge toerentallen,wrijvingen,carterdrukken,....
Versnellingsbak er zo snel mogelijk onderuit(lager, tanden weg,diff...)kan alleen maar erger worden :cry: .
Veel succes :wink:
Ik had ook veel last van olie verbruik,klepseals,zuigerveren,olieschrapers vervangen en verbruik is met 70% gedaald.
Een itr blok slikt in vtec altijd wat olie door de hoge toerentallen,wrijvingen,carterdrukken,....
Versnellingsbak er zo snel mogelijk onderuit(lager, tanden weg,diff...)kan alleen maar erger worden :cry: .
Veel succes :wink:
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
2 keer honen is idd te veel voor een standaard zuigermaat.
Ik zou eens gaan zoeken naar de oorzaak hiervan. Klinkt raar maar laat je injectoren eens reinigen. Als er 1 vuil is en minder benzine geeft kan de verbranding veel te heet worden op 1 cilinder met soortgelijke gevolgen.
Als je de bakolie eruit laat lopen moet je eens goed kijken wat voor kleur hij is. Hij hoort doorzichtig bruin te zijn. Net als nieuwe motorolie. Als hij baggerzwart is hebben ze er 100% zeker verkeerde olie ingegooid en als je pech hebt kan je zo je bak weg gooien. Verkeerde olie kan een Honda bak volledig slopen!
Ik zou eens gaan zoeken naar de oorzaak hiervan. Klinkt raar maar laat je injectoren eens reinigen. Als er 1 vuil is en minder benzine geeft kan de verbranding veel te heet worden op 1 cilinder met soortgelijke gevolgen.
Als je de bakolie eruit laat lopen moet je eens goed kijken wat voor kleur hij is. Hij hoort doorzichtig bruin te zijn. Net als nieuwe motorolie. Als hij baggerzwart is hebben ze er 100% zeker verkeerde olie ingegooid en als je pech hebt kan je zo je bak weg gooien. Verkeerde olie kan een Honda bak volledig slopen!
-
- Posts: 46
- Joined: Sun Feb 27, 2005 9:35 am
- Contact:
bedankt voor de tips allemaal. we hebben gisteren al een beetje gezocht en het gekletter komt blijkbaar niet uit de versnellingsbak, maar uit het onderblok. waarschijnlijk door het hoge olieverbruik eventjes drooggekomen en de krukaslagers (deze lagen normaal aan het olieverbruik) zijn misschien kapot. deze zaten in een verkeerde volgorde toen het blok voor de 1ste keer openging, maar waren nog helemaal niet beschadigd. toen heeft hij gezegd dat hij deze volgorde zo gaat laten want als hij ze op de juiste plaats gaat steken, gaan ze enorm beginnen verslijten.
hopelijk blijft het daarbij want als de krukas beschadigd is, wordt dit waarschijnlijk een nieuw onderblok. tenzij jullie mij hier een goedkoop revisiebedrijf kunnen aanraden (wel een goed he :wink: )
hopelijk blijft het daarbij want als de krukas beschadigd is, wordt dit waarschijnlijk een nieuw onderblok. tenzij jullie mij hier een goedkoop revisiebedrijf kunnen aanraden (wel een goed he :wink: )
DeViAtE wrote:deze zaten in een verkeerde volgorde toen het blok voor de 1ste keer openging, maar waren nog helemaal niet beschadigd. toen heeft hij gezegd dat hij deze volgorde zo gaat laten want als hij ze op de juiste plaats gaat steken, gaan ze enorm beginnen verslijten.
Is het niet beter om gewoon nieuwe te plaatsen, en in goeie volgorde?
rallyintegraR wrote:Wat een pech!! Wat de versnellingsbak betreft: zo snel mogelijk onderuithalen en nakijken. Misschien is het gewoon een lager, maar het zou ook kunnen dat er enkele tanden uit het kroonwiel op het differentieel zijn uitgebroken. (heb ik al eens voor gehad). Als je de bak belast (bij optrekken) is het geratel dan minder dan dat hij stationair draaid.
Als dat het geval is kan je maar beter een 2de hands bak gaan zoeken want dat kost poen (+/-€1000).
En ruilbak vindt je niet...
ben al een aardige tijd op zoek naar een S80 bak maar ze zijn er gewoon weg niet....
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
nee, je olie probleem zal niet wegzijn na het vervangen van de lagers.
Om er in 1 keer af te zijn is er maar 1 mogenlijkheid en dat is totale revisie. Nou is het alleen de vraag WIE dat gaat doen. Als ik zo hoor hoe de belgische garage bedrijven werken zou ik daar niet veel vertrouwen in krijgen. Ik heb al meer van dit soort "makkelijke" oplossingen en versleutel werkzaamheden gelezen die ook ernstig de mist in gingen.
Je kan ook een ander blok kopen. Dan ben je ook klaar. Net zo duur als een GOEDE revisie btw...
Om er in 1 keer af te zijn is er maar 1 mogenlijkheid en dat is totale revisie. Nou is het alleen de vraag WIE dat gaat doen. Als ik zo hoor hoe de belgische garage bedrijven werken zou ik daar niet veel vertrouwen in krijgen. Ik heb al meer van dit soort "makkelijke" oplossingen en versleutel werkzaamheden gelezen die ook ernstig de mist in gingen.
Je kan ook een ander blok kopen. Dan ben je ook klaar. Net zo duur als een GOEDE revisie btw...
gisteren nog eens geïnformeerd naar de stand van zaken. de krukas was zwaar beschadigd, maar deze kan perfect hersteld worden. ze wordt opgelast en dan naar de standaard maten geslepen. de zuigers zijn toegekomen dus ze kunnen beginnen boren. de klepgeleiders moeten vervangen worden en de cilinderkop wordt geflowd.