Problemen met de itr

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
DeViAtE

Problemen met de itr

Post by DeViAtE »

hey iedereen

ik heb dus problemen met de itr. gisteren was ik aan het rijden en plotseling begon de versnellingsbak te ratelen, steeds luider. hij maakte wel al geluid, maar dat was een geluid gelijk een roulementje dat kapot is. nu is het echt ratelen. kan er hier nog mee gereden worden of moet hij echt volledig stil blijven staan?

2de probleem: de itr heeft last gehad van teveel olieverbruik. hiervoor is hij binnengeweest en is er een oliesegment vervangen op de derde cilinder en alle cilinderwanden werden gehoned. de derde cilinder viel maar net binnen de tolerantie. wat toen ook op viel, was dat de cilinderwanden al eens gehoned waren (waar ik nie van weet, dus van de vorige eigenaar) nu heb ik reeds 12000km gereden en de wagen drinkt nog altijd 1l/1000km

kan dit aan het feit liggen dat de cilinderwanden al 2 keer gehoned zijn dat er nu meer speling is tussen zuiger en cilinderwand? moet er dan eigenlijk geboord worden en werken met grotere zuigers? hopelijk kan iemand mij raad geven. kheb al een massa geld in die wagen gestoken en die is nog altijd nie in orde. kben zelfs al aant twijfelen om hem te verkopen omda de miserie nooit gedaan is met dienen auto :cry:
www.r-speedonline.be

For all your Honda parts!!!
rallyintegraR

Post by rallyintegraR »

Wat een pech!! Wat de versnellingsbak betreft: zo snel mogelijk onderuithalen en nakijken. Misschien is het gewoon een lager, maar het zou ook kunnen dat er enkele tanden uit het kroonwiel op het differentieel zijn uitgebroken. (heb ik al eens voor gehad). Als je de bak belast (bij optrekken) is het geratel dan minder dan dat hij stationair draaid.

Als dat het geval is kan je maar beter een 2de hands bak gaan zoeken want dat kost poen (+/-€1000).
DeViAtE

Post by DeViAtE »

rallyintegraR wrote:Als je de bak belast (bij optrekken) is het geratel dan minder dan dat hij stationair draaid.
(+/-€1000).

tis juist het tegenovergestelde. het geratel verergerd tijdens het optrekken en het luidst als ik juist van de gas ga bij het schakelen.
www.r-speedonline.be

stannyitr

Post by stannyitr »

brrr Is niet zo goed nieuws.
Ik had ook veel last van olie verbruik,klepseals,zuigerveren,olieschrapers vervangen en verbruik is met 70% gedaald.
Een itr blok slikt in vtec altijd wat olie door de hoge toerentallen,wrijvingen,carterdrukken,....

Versnellingsbak er zo snel mogelijk onderuit(lager, tanden weg,diff...)kan alleen maar erger worden :cry: .

Veel succes :wink:
stannyitr

Post by stannyitr »

Als er reeds 2 keer gehoond is en je al op het einde van de tolerantie zit,miss toch opteren voor(boren) overmaats pystons dan.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

2 keer honen is idd te veel voor een standaard zuigermaat.
Ik zou eens gaan zoeken naar de oorzaak hiervan. Klinkt raar maar laat je injectoren eens reinigen. Als er 1 vuil is en minder benzine geeft kan de verbranding veel te heet worden op 1 cilinder met soortgelijke gevolgen.

Als je de bakolie eruit laat lopen moet je eens goed kijken wat voor kleur hij is. Hij hoort doorzichtig bruin te zijn. Net als nieuwe motorolie. Als hij baggerzwart is hebben ze er 100% zeker verkeerde olie ingegooid en als je pech hebt kan je zo je bak weg gooien. Verkeerde olie kan een Honda bak volledig slopen!
rallyintegraR

Post by rallyintegraR »

Goed idee Frank, kan hij ook meteen effe kijken wat voor ijzer er allemaal mee uit komt!! Als er tanden bij zijn, neem dan alvast een zakdoek :cry:
ITR639

Post by ITR639 »

Weeral zo'n pech Jurgen.
Je hebt nog nie veel geluk gehad ermee he.

Goeie tip van die injectorenreiniger Frank.
Moet ik ook een keertje doen, kan nooit kwaad.
DeViAtE

Post by DeViAtE »

bedankt voor de tips allemaal. we hebben gisteren al een beetje gezocht en het gekletter komt blijkbaar niet uit de versnellingsbak, maar uit het onderblok. waarschijnlijk door het hoge olieverbruik eventjes drooggekomen en de krukaslagers (deze lagen normaal aan het olieverbruik) zijn misschien kapot. deze zaten in een verkeerde volgorde toen het blok voor de 1ste keer openging, maar waren nog helemaal niet beschadigd. toen heeft hij gezegd dat hij deze volgorde zo gaat laten want als hij ze op de juiste plaats gaat steken, gaan ze enorm beginnen verslijten.

hopelijk blijft het daarbij want als de krukas beschadigd is, wordt dit waarschijnlijk een nieuw onderblok. tenzij jullie mij hier een goedkoop revisiebedrijf kunnen aanraden (wel een goed he :wink: )
www.r-speedonline.be

ITR1689

Post by ITR1689 »

DeViAtE wrote:deze zaten in een verkeerde volgorde toen het blok voor de 1ste keer openging, maar waren nog helemaal niet beschadigd. toen heeft hij gezegd dat hij deze volgorde zo gaat laten want als hij ze op de juiste plaats gaat steken, gaan ze enorm beginnen verslijten.

Is het niet beter om gewoon nieuwe te plaatsen, en in goeie volgorde?
DeViAtE

Post by DeViAtE »

tja, er was toen geen schade aan dus waren ze nie aan vervanging toe. ze zaten al meer dan 50000km in die volgorde.
www.r-speedonline.be

ITR1689

Post by ITR1689 »

DeViAtE wrote:tja, er was toen geen schade aan dus waren ze nie aan vervanging toe. ze zaten al meer dan 50000km in die volgorde.

Problemen kunnen pas later komen......
DeViAtE

Post by DeViAtE »

blijkbaar :(

maar ja, nu zit ik met de gebakken peren. khoop dat het alleen maar de lagers zijn en dat er niks aan de krukas is.

en als het alleen maar de lagers zijn, dan zal het olieprobleem nie verholpen worden zeker als deze vervangen zijn?

wa moet er dan gebeuren?
www.r-speedonline.be

bUnDiE

Post by bUnDiE »

rallyintegraR wrote:Wat een pech!! Wat de versnellingsbak betreft: zo snel mogelijk onderuithalen en nakijken. Misschien is het gewoon een lager, maar het zou ook kunnen dat er enkele tanden uit het kroonwiel op het differentieel zijn uitgebroken. (heb ik al eens voor gehad). Als je de bak belast (bij optrekken) is het geratel dan minder dan dat hij stationair draaid.

Als dat het geval is kan je maar beter een 2de hands bak gaan zoeken want dat kost poen (+/-€1000).

En ruilbak vindt je niet...
ben al een aardige tijd op zoek naar een S80 bak maar ze zijn er gewoon weg niet....
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

nee, je olie probleem zal niet wegzijn na het vervangen van de lagers.
Om er in 1 keer af te zijn is er maar 1 mogenlijkheid en dat is totale revisie. Nou is het alleen de vraag WIE dat gaat doen. Als ik zo hoor hoe de belgische garage bedrijven werken zou ik daar niet veel vertrouwen in krijgen. Ik heb al meer van dit soort "makkelijke" oplossingen en versleutel werkzaamheden gelezen die ook ernstig de mist in gingen.
Je kan ook een ander blok kopen. Dan ben je ook klaar. Net zo duur als een GOEDE revisie btw...
bUnDiE

Post by bUnDiE »

En daar zit 9 van de 10 keer ook een goede bak bij :D
bUnDiE

Post by bUnDiE »

Mocht je een nieuwe bak willen moet je mij even een pm sturen..

heb wel goede aanbiedingen al vindt ik hetzelf...

betreft compleet nieuwe bak met lsd en 9maanden honda garantie 8)
BugsM

Post by BugsM »

@bundie

Kun je me een pb sturen met de prijs van die itr bak? Dacht zelf dat ie iets van 2500 euro kost, maar das dus nie zo?
DeViAtE

Post by DeViAtE »

kheb het blok gisteren naar van kronenburg gebracht om het te laten boren. er komen geharde spoon zuigers in en een koppakking van spoon. de kop wordt uit elkaar gehaald en dan zien we wel of daar iets aan is. volgende week weet ik meer.
www.r-speedonline.be

DeViAtE

Post by DeViAtE »

gisteren nog eens geïnformeerd naar de stand van zaken. de krukas was zwaar beschadigd, maar deze kan perfect hersteld worden. ze wordt opgelast en dan naar de standaard maten geslepen. de zuigers zijn toegekomen dus ze kunnen beginnen boren. de klepgeleiders moeten vervangen worden en de cilinderkop wordt geflowd.
www.r-speedonline.be

Locked