Onderhoud van de lak, hoe hou ik mijn auto in showroomstaat?
-
- Posts: 80
- Joined: Fri Apr 09, 2004 9:49 pm
Onderhoud van de lak, hoe hou ik mijn auto in showroomstaat?
Alvast vooruitlopend op de clinic op 18 juni wil ik hieronder vast wat tips geven over het onderhouden van de lak. Deze stukken had ik in eerste instantie geschreven voor een ander forum, maar ze komen hier nu ook goed van pas.
Veel leesplezier 8)
Veel leesplezier 8)
-
- Posts: 80
- Joined: Fri Apr 09, 2004 9:49 pm
Wassen
Een groot deel van de lakproblemen ontstaat tijdens het wassen van de auto. Door een onjuiste wastechniek ontstaan er in korte tijd duizenden microkrasjes in de lak. De krasjes zijn met name zichtbaar als de auto in de zon staat, de originele glans en diepte van de lak gaan verloren en de wasbewegingen zijn zichtbaar op het oppervlak. Door de weerkaatsing van licht op de randen van de microkrasjes lijkt de lak veel lichter. Deze krasjes zijn voor de meeste autoliefhebbers bijzonder frustrerend.
Door de auto op de juiste manier te wassen kan een groot deel van deze krasjes voorkomen worden, waardoor de auto er langer mooi uit blijft zien.
Wat heb je nodig?
- Twee emmers
- Een washandschoen
- Een zachte borstel voor de velgen
- Een goede autoshampoo
- Eventueel een goede velgenreiniger
- Goed zeem of speciale droogdoek
Voor het wassen kun je beter een speciale washandschoen gebruiken als een spons. Bij een spons blijft het vuil dat je van de lak wast tussen de lak en de spons zitten. Dit zal kleine krasjes in de lak veroorzaken. Een goede washandschoen is gemaakt van materiaal met lange vezels, hierdoor wordt het vuil opgenomen in de handschoen waardoor het geen direct contact met de lak maakt.
Ook een goede autoshampoo is van belang. De shampoo het oppervlak goed benatten en ervoor zorgen dat het vuil losweekt van het oppervlak. De shampoo vormt een klein laagjes om de vuildeeltjes om ervoor te zorgen dat ze zonder wrijving van het oppervlak verwijdert kunnen worden. Verder moet de shampoo voldoende mild zijn om rubber delen en bestaande waxlagen niet aan te tasten en als laatste moet het ook nog een mooie glans achterlaten.
Indien de velgen niet meer schoon te krijgen zijn met alleen water en shampoo dan zul je een velgenreiniger moeten gebruiken. Het is belangrijk dat deze velgenreiniger voldoende sterk is om hardnekkige remstof te verwijderen, maar hij mag natuurlijk niet de velgen aantasten.
Hoe ga je te werk?
Je begint met de auto goed af te spoelen, zodat alle loszittende vuildeeltjes van de auto verwijdert zijn. Vervolgens doe je de aanbevolen hoeveelheid autoshampoo in een emmer en je vult de emmer met handwarm water. Daarnaast vul je een tweede emmer met enkel water. Je begint de auto van boven naar onder te wassen, gebruik hierbij veel water om ervoor te zorgen dat het vuil als het ware van de lak afspoelt. De tweede emmer met water gebruik je om de washandschoen eerst even af te spoelen nadat je een stuk van de auto gedaan hebt en voordat je hem weer in de emmer met autoshampoo doopt. Het spreekt voor zich dat je de auto niet in de volle zon moet wassen omdat er anders watervlekken ontstaan die soms erg hardnekkig kunnen zijn.
Na het wassen spoel je de auto goed af. Er is een trucje dat ervoor zorgt dat er weinig water op de auto achterblijf, zodat het droogmaken aanzienlijk makkelijker is. Je hebt hiervoor een groot volume water met een lage druk nodig, in de praktijk betekend dit dus een tuinslang zonder sproeikop. Laat het water over de oppervlakken van de auto lopen op zo’n manier dat het in één gesloten laag van het oppervlak afloopt. Dit doe je door aan één kant te beginnen en vervolgens het afvloeiende water met de slang te blijven volgen zodat dit als het ware gevoed wordt met water en dus voldoende volume en snelheid heeft om als één geheel van de lak af te lopen. Je zult zien dat er veel minder water op de lak achterblijft.
Voor de velgen gebruik je een aparte spons of borstel. Nooit een spons die je voor velgen gebruikt op je lak gebruiken! Remstof is scherp en kan zich vastzetten in de spons, als je die op je lak zou gebruiken kun je weer krasjes veroorzaken. Maak de velgen regelmatig goed schoon, anders kan het zelfs met de beste velgenreiniger moeilijk worden om ze weer helemaal schoon te krijgen. Maak ook de binnenkant van de velg regelmatig schoon, ten eerste wordt de rest van de velg dan minder snel vies en ten tweede is het gewoon een mooi gezicht als de hele velg mooi schoon is. Vergeet ook de wielkasten en de banden niet even schoon te schrobben met een borstel. Met name bij donkere auto’s is het een rotgezicht als de auto helemaal schoon is en de wielkasten en de banden zijn nog lichtbruin van de modder!
Drogen!
Het drogen van de auto is vaak een vervelend klusje. Een zeem neemt maar een beperkte hoeveelheid water op en uit naden en kieren lijkt steeds opnieuw weer water te komen. Sinds kort heb ik een nieuwe ontdekking gedaan op het gebied van drogen van de auto. Meguiars heeft sinds kort een zogenaamde Water Magnet, een zachte doek die enorm veel water absorbeert. Het grote voordeel van deze doek is dat je het oppervlak droog kunt deppen, waardoor de kans op krasjes door op de auto gewaaide zandkorrels vele malen kleiner is. Laat de auto in ieder geval niet gewoon opdrogen, de watervlekken die dan ontstaan zijn vaak moeilijk te verwijderen en kunnen in het ergste geval zelfs permanente schade aan de lak veroorzaken.
Tot zover een stukje over de juiste wastechniek, het klinkt voor sommigen misschien vergezocht, maar het is wel de manier om de lak langer mooi te houden.
Een groot deel van de lakproblemen ontstaat tijdens het wassen van de auto. Door een onjuiste wastechniek ontstaan er in korte tijd duizenden microkrasjes in de lak. De krasjes zijn met name zichtbaar als de auto in de zon staat, de originele glans en diepte van de lak gaan verloren en de wasbewegingen zijn zichtbaar op het oppervlak. Door de weerkaatsing van licht op de randen van de microkrasjes lijkt de lak veel lichter. Deze krasjes zijn voor de meeste autoliefhebbers bijzonder frustrerend.
Door de auto op de juiste manier te wassen kan een groot deel van deze krasjes voorkomen worden, waardoor de auto er langer mooi uit blijft zien.
Wat heb je nodig?
- Twee emmers
- Een washandschoen
- Een zachte borstel voor de velgen
- Een goede autoshampoo
- Eventueel een goede velgenreiniger
- Goed zeem of speciale droogdoek
Voor het wassen kun je beter een speciale washandschoen gebruiken als een spons. Bij een spons blijft het vuil dat je van de lak wast tussen de lak en de spons zitten. Dit zal kleine krasjes in de lak veroorzaken. Een goede washandschoen is gemaakt van materiaal met lange vezels, hierdoor wordt het vuil opgenomen in de handschoen waardoor het geen direct contact met de lak maakt.
Ook een goede autoshampoo is van belang. De shampoo het oppervlak goed benatten en ervoor zorgen dat het vuil losweekt van het oppervlak. De shampoo vormt een klein laagjes om de vuildeeltjes om ervoor te zorgen dat ze zonder wrijving van het oppervlak verwijdert kunnen worden. Verder moet de shampoo voldoende mild zijn om rubber delen en bestaande waxlagen niet aan te tasten en als laatste moet het ook nog een mooie glans achterlaten.
Indien de velgen niet meer schoon te krijgen zijn met alleen water en shampoo dan zul je een velgenreiniger moeten gebruiken. Het is belangrijk dat deze velgenreiniger voldoende sterk is om hardnekkige remstof te verwijderen, maar hij mag natuurlijk niet de velgen aantasten.
Hoe ga je te werk?
Je begint met de auto goed af te spoelen, zodat alle loszittende vuildeeltjes van de auto verwijdert zijn. Vervolgens doe je de aanbevolen hoeveelheid autoshampoo in een emmer en je vult de emmer met handwarm water. Daarnaast vul je een tweede emmer met enkel water. Je begint de auto van boven naar onder te wassen, gebruik hierbij veel water om ervoor te zorgen dat het vuil als het ware van de lak afspoelt. De tweede emmer met water gebruik je om de washandschoen eerst even af te spoelen nadat je een stuk van de auto gedaan hebt en voordat je hem weer in de emmer met autoshampoo doopt. Het spreekt voor zich dat je de auto niet in de volle zon moet wassen omdat er anders watervlekken ontstaan die soms erg hardnekkig kunnen zijn.
Na het wassen spoel je de auto goed af. Er is een trucje dat ervoor zorgt dat er weinig water op de auto achterblijf, zodat het droogmaken aanzienlijk makkelijker is. Je hebt hiervoor een groot volume water met een lage druk nodig, in de praktijk betekend dit dus een tuinslang zonder sproeikop. Laat het water over de oppervlakken van de auto lopen op zo’n manier dat het in één gesloten laag van het oppervlak afloopt. Dit doe je door aan één kant te beginnen en vervolgens het afvloeiende water met de slang te blijven volgen zodat dit als het ware gevoed wordt met water en dus voldoende volume en snelheid heeft om als één geheel van de lak af te lopen. Je zult zien dat er veel minder water op de lak achterblijft.
Voor de velgen gebruik je een aparte spons of borstel. Nooit een spons die je voor velgen gebruikt op je lak gebruiken! Remstof is scherp en kan zich vastzetten in de spons, als je die op je lak zou gebruiken kun je weer krasjes veroorzaken. Maak de velgen regelmatig goed schoon, anders kan het zelfs met de beste velgenreiniger moeilijk worden om ze weer helemaal schoon te krijgen. Maak ook de binnenkant van de velg regelmatig schoon, ten eerste wordt de rest van de velg dan minder snel vies en ten tweede is het gewoon een mooi gezicht als de hele velg mooi schoon is. Vergeet ook de wielkasten en de banden niet even schoon te schrobben met een borstel. Met name bij donkere auto’s is het een rotgezicht als de auto helemaal schoon is en de wielkasten en de banden zijn nog lichtbruin van de modder!
Drogen!
Het drogen van de auto is vaak een vervelend klusje. Een zeem neemt maar een beperkte hoeveelheid water op en uit naden en kieren lijkt steeds opnieuw weer water te komen. Sinds kort heb ik een nieuwe ontdekking gedaan op het gebied van drogen van de auto. Meguiars heeft sinds kort een zogenaamde Water Magnet, een zachte doek die enorm veel water absorbeert. Het grote voordeel van deze doek is dat je het oppervlak droog kunt deppen, waardoor de kans op krasjes door op de auto gewaaide zandkorrels vele malen kleiner is. Laat de auto in ieder geval niet gewoon opdrogen, de watervlekken die dan ontstaan zijn vaak moeilijk te verwijderen en kunnen in het ergste geval zelfs permanente schade aan de lak veroorzaken.
Tot zover een stukje over de juiste wastechniek, het klinkt voor sommigen misschien vergezocht, maar het is wel de manier om de lak langer mooi te houden.
-
- Posts: 80
- Joined: Fri Apr 09, 2004 9:49 pm
Verwijderen vastzittende verontreinigingen met detailing klei
Het klinkt misschien gek, maar na het wassen is de auto nog niet volledig schoon. Er zijn allerlei soorten vervuiling (boomsappen, remstof, industrieel stof, teerspetters, vliegenlijkjes, etc.) die zich in de loop van de tijd vastzetten op het oppervlak. Vaak is dit niet direct zichtbaar, maar het beïnvloed wel het uiterlijk en de glans van de auto.
Een goede test om te bepalen of er van die vastzittende vervuiling op het oppervlak zit is om met je hand in een boterhamzakjes over de lak te wrijven. Ik durf te zeggen dat bij 95% van de auto’s de lak zal aanvoelen alsof er allemaal zandkorrels in zitten. Dat zijn dus die vastzittende vervuilingen.
Een goede en veilige methode om de vastzittende vervuiling te verwijderen is een speciale detailing klei. Met deze klei worden de vervuiling van de lak gehaald, zonder de laklaag aan te tasten. Mijn ervaring is dat mensen enorm sceptisch zijn over het gebruik of de resultaten van de klei. Als ze eenmaal hebben gezien wat de klei kan doen moeten ze een stuk hebben om op hun eigen auto te kunnen gebruiken. Persoonlijk beschouw ik het ook als mijn beste ontdekking op gebied van onderhoud van de lak. Deze klei wordt bijvoorbeeld ook gebruikt om overspray te verwijderen.
De het werkt als volgt; Neem de helft van de klei en kneed die kort totdat de klei soepel is. Maar er een platte schijf van die ongeveer 5 centimeter groot is. Spuit een klein stuk van het oppervlak in met de bijgeleverde Quick Detailer. Dit dient als een soort glijmiddel voor de klei zodat deze zonder weerstand over het oppervlak bewogen kan worden. Vervolgens wrijf je met korte snelle bewegingen over de lak. Na een aantal keer heen en weer wrijven zijn alle vastzittende vervuilingen opgenomen door de klei en is de lak op die plek zo glad als glas. Op die manier behandel je de hele lak zodat deze helemaal vrij is van vervuiling. Het is een redelijk intensief klusje, maar het is het werk meer dan waard. Kneed tijdens het kleien regelmatig de klei zodat de vervuilingen echt in de klei opgenomen worden.
Na het behandelen van een op het oog schone auto zal de klei er zo uit zien…
Het spreekt voor zich dat je het bovenstaande doet op een goed gewassen auto, zandkorrels in de klei kunnen namelijk wel leiden tot krasjes. Mocht je de klei laten vallen, snij dan de vervuilde stukken weg of neem een nieuw stuk klei!
Hieronder nog een schematische weergave van de werking van de klei.
Nu de lak helemaal schoon ik kun je verder gaan met de volgende stap. Welke stap dat is, is afhankelijk van de staat van de lak. Over het algemeen zal de lak lichte waskrasjes en lichte oxidatie (zichtbaar als een lichte waas op het oppervlak, waardoor de glans wat minder is) hebben. De volgende logische stap is dan om de originele kleur weer helemaal terug te halen met een speciale paint cleaner…
Het klinkt misschien gek, maar na het wassen is de auto nog niet volledig schoon. Er zijn allerlei soorten vervuiling (boomsappen, remstof, industrieel stof, teerspetters, vliegenlijkjes, etc.) die zich in de loop van de tijd vastzetten op het oppervlak. Vaak is dit niet direct zichtbaar, maar het beïnvloed wel het uiterlijk en de glans van de auto.
Een goede test om te bepalen of er van die vastzittende vervuiling op het oppervlak zit is om met je hand in een boterhamzakjes over de lak te wrijven. Ik durf te zeggen dat bij 95% van de auto’s de lak zal aanvoelen alsof er allemaal zandkorrels in zitten. Dat zijn dus die vastzittende vervuilingen.
Een goede en veilige methode om de vastzittende vervuiling te verwijderen is een speciale detailing klei. Met deze klei worden de vervuiling van de lak gehaald, zonder de laklaag aan te tasten. Mijn ervaring is dat mensen enorm sceptisch zijn over het gebruik of de resultaten van de klei. Als ze eenmaal hebben gezien wat de klei kan doen moeten ze een stuk hebben om op hun eigen auto te kunnen gebruiken. Persoonlijk beschouw ik het ook als mijn beste ontdekking op gebied van onderhoud van de lak. Deze klei wordt bijvoorbeeld ook gebruikt om overspray te verwijderen.
De het werkt als volgt; Neem de helft van de klei en kneed die kort totdat de klei soepel is. Maar er een platte schijf van die ongeveer 5 centimeter groot is. Spuit een klein stuk van het oppervlak in met de bijgeleverde Quick Detailer. Dit dient als een soort glijmiddel voor de klei zodat deze zonder weerstand over het oppervlak bewogen kan worden. Vervolgens wrijf je met korte snelle bewegingen over de lak. Na een aantal keer heen en weer wrijven zijn alle vastzittende vervuilingen opgenomen door de klei en is de lak op die plek zo glad als glas. Op die manier behandel je de hele lak zodat deze helemaal vrij is van vervuiling. Het is een redelijk intensief klusje, maar het is het werk meer dan waard. Kneed tijdens het kleien regelmatig de klei zodat de vervuilingen echt in de klei opgenomen worden.
Na het behandelen van een op het oog schone auto zal de klei er zo uit zien…

Het spreekt voor zich dat je het bovenstaande doet op een goed gewassen auto, zandkorrels in de klei kunnen namelijk wel leiden tot krasjes. Mocht je de klei laten vallen, snij dan de vervuilde stukken weg of neem een nieuw stuk klei!
Hieronder nog een schematische weergave van de werking van de klei.

Nu de lak helemaal schoon ik kun je verder gaan met de volgende stap. Welke stap dat is, is afhankelijk van de staat van de lak. Over het algemeen zal de lak lichte waskrasjes en lichte oxidatie (zichtbaar als een lichte waas op het oppervlak, waardoor de glans wat minder is) hebben. De volgende logische stap is dan om de originele kleur weer helemaal terug te halen met een speciale paint cleaner…
-
- Posts: 80
- Joined: Fri Apr 09, 2004 9:49 pm
Diepreinigen van de lak met Paintcleaner
In tegenstelling tot de detailing klei die het oppervlak van de lak volledig reinigt is een paint cleaner een diepreiniging die doordringt in de lak en de originele kleur weer helemaal naar boven kan halen. Alle auto’s zullen na verloop van tijd last krijgen van lichte oxidatie op de lak, dit is een dun laagje dat ervoor zorgt dat de lak niet meer de originele glans heeft. Sommige kleuren, bijvoorbeeld rood hebben daar aanzienlijk meer last van als andere kleuren. Ook de aanwezigheid van een blanke laklaag bepaald hoe snel en hoe ernstig de oxidatie op het oppervlak optreedt. Bij de meeste kleuren blijft de oxidatie beperkt tot een soort lichte waas over het oppervlak.
Een goede paintcleaner is in staat dit laagje te verwijderen en de glans weer terug te halen. Afhankelijk van de formulering zal de paintcleaner ook microkrasje of lichte waskrasjes verwijderen. Je zult zien dat de lak na een behandeling met de paintcleaner zijn oorspronkelijke kleur weer terug krijgt. Veel mensen merken niet dat de kleur van de auto verandert door vervuiling en oxidatie totdat ze de tot nu toe genoemde stappen hebben genomen. Als voorbeeld plaats ik hieronder een foto van een Fiat Cinquecento die ik onlangs behandeld heb. De bumpers en de achterspoiler waren bedekt met een flinke laag oxidatie en waren daarom helemaal wit uitgeslagen. Na een behandeling met een paintcleaner en een polish (volgende stap) kwam de originele kleur weer helemaal terug, de bumpers waren weer net zo geel als de rest van de auto. De eigenaar was enorm verbaasd dat dit mogelijk was zonder de delen opnieuw te spuiten. Om het verschil goed te kunnen tonen heb ik de bumpers en de spoiler met plaktape in twee stukken gedeeld.
De achterspoiler
De voorbumper
Nu de lak zowel boven als onder het oppervlak helemaal schoon is kunnen we verder met de volgende stap, het voeden van de met een polish.
In tegenstelling tot de detailing klei die het oppervlak van de lak volledig reinigt is een paint cleaner een diepreiniging die doordringt in de lak en de originele kleur weer helemaal naar boven kan halen. Alle auto’s zullen na verloop van tijd last krijgen van lichte oxidatie op de lak, dit is een dun laagje dat ervoor zorgt dat de lak niet meer de originele glans heeft. Sommige kleuren, bijvoorbeeld rood hebben daar aanzienlijk meer last van als andere kleuren. Ook de aanwezigheid van een blanke laklaag bepaald hoe snel en hoe ernstig de oxidatie op het oppervlak optreedt. Bij de meeste kleuren blijft de oxidatie beperkt tot een soort lichte waas over het oppervlak.
Een goede paintcleaner is in staat dit laagje te verwijderen en de glans weer terug te halen. Afhankelijk van de formulering zal de paintcleaner ook microkrasje of lichte waskrasjes verwijderen. Je zult zien dat de lak na een behandeling met de paintcleaner zijn oorspronkelijke kleur weer terug krijgt. Veel mensen merken niet dat de kleur van de auto verandert door vervuiling en oxidatie totdat ze de tot nu toe genoemde stappen hebben genomen. Als voorbeeld plaats ik hieronder een foto van een Fiat Cinquecento die ik onlangs behandeld heb. De bumpers en de achterspoiler waren bedekt met een flinke laag oxidatie en waren daarom helemaal wit uitgeslagen. Na een behandeling met een paintcleaner en een polish (volgende stap) kwam de originele kleur weer helemaal terug, de bumpers waren weer net zo geel als de rest van de auto. De eigenaar was enorm verbaasd dat dit mogelijk was zonder de delen opnieuw te spuiten. Om het verschil goed te kunnen tonen heb ik de bumpers en de spoiler met plaktape in twee stukken gedeeld.
De achterspoiler

De voorbumper

Nu de lak zowel boven als onder het oppervlak helemaal schoon is kunnen we verder met de volgende stap, het voeden van de met een polish.
-
- Posts: 80
- Joined: Fri Apr 09, 2004 9:49 pm
Polishen voor meer glans en diepte
Nu de lak helemaal schoon is kunnen we de lak gaan behandelen met een polish. Bij een polish denkt men vaak aan een schurend middel om de lak te polijsten. Dit hoeft echter niet zo te zijn, er zijn vele verschillende soorten producten die onder de noemer polish vallen. Indien het niet nodig is om een laagje van de lak te verwijderen (enkel nodig indien de auto erg veel krasjes of bijvoorbeeld zware oxidiatie vertoont) kiezen we voor een pure polish. Dit is een product dat bestaat uit voedende oliën die de lak in een optimale conditie kunnen houden. Je kunt het vergelijken met een huidcrème. De lak is geen dood product, het heeft net als de huid van tijd tot tijd verzorging nodig om er mooi uit te blijven zien. Het gebruik van een polish zorgt ervoor dat de lak gevoed wordt met oliën die ervoor zorgen dat de lak soepel blijft en beschermen tegen verkleuring. Het polishen van de lak zorgt voor een hele mooie diepe en natte glans. Door kenners wordt deze stap omschreven als de sleutel voor een showwinnende glans.
Na het polishen van de auto zal hij erbij staan alsof hij net uit de showroom komt rijden. De volgende stap is dan het beschermen van het bereikte resultaat met een geschikte wax.
Nu de lak helemaal schoon is kunnen we de lak gaan behandelen met een polish. Bij een polish denkt men vaak aan een schurend middel om de lak te polijsten. Dit hoeft echter niet zo te zijn, er zijn vele verschillende soorten producten die onder de noemer polish vallen. Indien het niet nodig is om een laagje van de lak te verwijderen (enkel nodig indien de auto erg veel krasjes of bijvoorbeeld zware oxidiatie vertoont) kiezen we voor een pure polish. Dit is een product dat bestaat uit voedende oliën die de lak in een optimale conditie kunnen houden. Je kunt het vergelijken met een huidcrème. De lak is geen dood product, het heeft net als de huid van tijd tot tijd verzorging nodig om er mooi uit te blijven zien. Het gebruik van een polish zorgt ervoor dat de lak gevoed wordt met oliën die ervoor zorgen dat de lak soepel blijft en beschermen tegen verkleuring. Het polishen van de lak zorgt voor een hele mooie diepe en natte glans. Door kenners wordt deze stap omschreven als de sleutel voor een showwinnende glans.
Na het polishen van de auto zal hij erbij staan alsof hij net uit de showroom komt rijden. De volgende stap is dan het beschermen van het bereikte resultaat met een geschikte wax.
-
- Posts: 80
- Joined: Fri Apr 09, 2004 9:49 pm
Beschermen van de glans met een wax of sealer
Na de complete voorbehandeling wordt het tijd om het resultaat te beschermen met een wax of sealer. Deze stap zorgt ervoor dat de glans en kleur die we tijdens de voorbehandeling weer helemaal teruggebracht hebben langdurig blijft. Er is tegenwoordig enorm veel keus op het gebied van waxen. Ik raad je echter wel aan om een goed product te nemen, deze zijn over het algemeen erg makkelijk aan te brengen en te verwijderen. Daarnaast laten de echt goede producten geen stof of witte waxresten achter op de auto. Ook het resultaat dat je met een goede wax kunt bereiken is beduidend beter als bijvoorbeeld de spullen van het merk met de schildpad. De glans zal dieper zijn en de goede producten beschermen de lak aanzienlijk langer, sommige producten kunnen de lak wel een half jaar lang goed beschermen.
Hoewel het wat meer werk is kun je de wax het beste in twee dunne laagjes aanbrengen. Na het aanbrengen van iedere laag wacht je tot de wax voldoende gedroogd is en je verwijdert hem met een speciale microvezel doek. Dit is belangrijk omdat het gebruik van een verkeerd soort doek of bijvoorbeeld een oud t-shirt al het harde werk teniet kan doen en opnieuw krasjes in de lak kan veroorzaken. Door twee dunne lagen aan te brengen weet je zeker dat je alle delen goed in de wax hebt staan, daarnaast voegt het wat extra diepte toe.
Het enige dat je nu nog rest is het onderhouden van de showroom shine die de auto nu heeft. Dit doe je door de auto regelmatig op de juiste manier te wassen en regelmatig een laagje wax aan te brengen voor bescherming.
De foto hieronder toont een auto waarvan de lak de nodige waskrasje had, de linkerkant van de motorkap is het resultaat na het uitvoeren van de hier beschreven behandeling. Je ziet dat nog niet alle krasjes weg zijn, maar het verschil is toch enorm. Als je echt alle krasjes wilt verwijderen dan zul je aan de slag moeten met een echt polijstmiddel en eventueel een professionele poetsmachine. Dat is echter alleen voor geoefende poetsers…

Na de complete voorbehandeling wordt het tijd om het resultaat te beschermen met een wax of sealer. Deze stap zorgt ervoor dat de glans en kleur die we tijdens de voorbehandeling weer helemaal teruggebracht hebben langdurig blijft. Er is tegenwoordig enorm veel keus op het gebied van waxen. Ik raad je echter wel aan om een goed product te nemen, deze zijn over het algemeen erg makkelijk aan te brengen en te verwijderen. Daarnaast laten de echt goede producten geen stof of witte waxresten achter op de auto. Ook het resultaat dat je met een goede wax kunt bereiken is beduidend beter als bijvoorbeeld de spullen van het merk met de schildpad. De glans zal dieper zijn en de goede producten beschermen de lak aanzienlijk langer, sommige producten kunnen de lak wel een half jaar lang goed beschermen.
Hoewel het wat meer werk is kun je de wax het beste in twee dunne laagjes aanbrengen. Na het aanbrengen van iedere laag wacht je tot de wax voldoende gedroogd is en je verwijdert hem met een speciale microvezel doek. Dit is belangrijk omdat het gebruik van een verkeerd soort doek of bijvoorbeeld een oud t-shirt al het harde werk teniet kan doen en opnieuw krasjes in de lak kan veroorzaken. Door twee dunne lagen aan te brengen weet je zeker dat je alle delen goed in de wax hebt staan, daarnaast voegt het wat extra diepte toe.
Het enige dat je nu nog rest is het onderhouden van de showroom shine die de auto nu heeft. Dit doe je door de auto regelmatig op de juiste manier te wassen en regelmatig een laagje wax aan te brengen voor bescherming.
De foto hieronder toont een auto waarvan de lak de nodige waskrasje had, de linkerkant van de motorkap is het resultaat na het uitvoeren van de hier beschreven behandeling. Je ziet dat nog niet alle krasjes weg zijn, maar het verschil is toch enorm. Als je echt alle krasjes wilt verwijderen dan zul je aan de slag moeten met een echt polijstmiddel en eventueel een professionele poetsmachine. Dat is echter alleen voor geoefende poetsers…

wow dat is echt aanzienlijk beter! maar waar haal je zoal die spullen? want je hebt tegenwoordig zoveel goedkope troep staan wat ik niet eens op mn auto zou dúrven smeren...
had laatst ergens in een blad een wax o.i.d. gezien, die was handgemaakt uit zwitserland en die koste bijna 500 euro per potje. maar dan had je ook gelijk een soort extreem wetshine. voor de echte show auto's... weet alleen niet meer waar het stond of welk merk het was :@
ik zou liever 1x zo'n potje kopen en je eige scheel betalen dan van die goedkope producten erop te smeren...
maar het is iig wel een stuk duidelijker over het wat en hoe te wassen
ga dit zeker toe passen in de toekomst
vooral met dit mooie weer!
had laatst ergens in een blad een wax o.i.d. gezien, die was handgemaakt uit zwitserland en die koste bijna 500 euro per potje. maar dan had je ook gelijk een soort extreem wetshine. voor de echte show auto's... weet alleen niet meer waar het stond of welk merk het was :@
ik zou liever 1x zo'n potje kopen en je eige scheel betalen dan van die goedkope producten erop te smeren...
maar het is iig wel een stuk duidelijker over het wat en hoe te wassen


mr. X wrote:had laatst ergens in een blad een wax o.i.d. gezien, die was handgemaakt uit zwitserland en die koste bijna 500 euro per potje. maar dan had je ook gelijk een soort extreem wetshine. voor de echte show auto's... weet alleen niet meer waar het stond of welk merk het was :@
Het product stond beschreven in de Autovisie, nummer ben ik even kwijt (heb 'em wel thuis liggen), maar het was volgens mij de meest recente of het voorgaande nummer. Het product heet Swissol. En dat van die 500 euro voor een potje.. dan werd het helemaal speciaal voor jouw auto gemaakt. Er waren ook goedkopere alternatieven maar alles bij elkaar was het wel een duur merk, maar wel klassespul omdat vele concoursgangers dat product gebruiken.
-
- Posts: 80
- Joined: Fri Apr 09, 2004 9:49 pm
-
- Posts: 80
- Joined: Fri Apr 09, 2004 9:49 pm
Hieronder nog een leuk voorbeeld van wat je met de juiste technieken en producten kunt bereiken.
Vanavond na het werk samen met een collega's zijn Honda CRV onder handen genomen. De auto had behoorlijk wat swirls dus heb ik ervoor gekozen om hem machinaal te polijsten. Dit was het proces:
- wassen met NXT Car Wash
- kleien met Quick Clay Detailing System
- polijsten met 3M polijstmiddel voor machinaal gebruik
- 1 laag NXT Tech Wax (wegen tijdgebrek geen tweede laag)
- NXT Tech Protectant voor de wielkasten en het plastic onder de voorbumper
- Hot Shine Tyre Srpay
- NXT Glass Cleaner
Zo zag de auto er uit na het wassen:
Dit zijn de foto's van het eindresultaat. Helaas begon het toen al donker te worden, maar het resultaat is goed te zien.

Vanavond na het werk samen met een collega's zijn Honda CRV onder handen genomen. De auto had behoorlijk wat swirls dus heb ik ervoor gekozen om hem machinaal te polijsten. Dit was het proces:
- wassen met NXT Car Wash
- kleien met Quick Clay Detailing System
- polijsten met 3M polijstmiddel voor machinaal gebruik
- 1 laag NXT Tech Wax (wegen tijdgebrek geen tweede laag)
- NXT Tech Protectant voor de wielkasten en het plastic onder de voorbumper
- Hot Shine Tyre Srpay
- NXT Glass Cleaner
Zo zag de auto er uit na het wassen:




Dit zijn de foto's van het eindresultaat. Helaas begon het toen al donker te worden, maar het resultaat is goed te zien.





-
- Posts: 80
- Joined: Fri Apr 09, 2004 9:49 pm
-
- Posts: 80
- Joined: Fri Apr 09, 2004 9:49 pm
We zijn ongeveer 4,5 uur bezig geweest met de CRV. Het grote voordeel was dat het samen waren, anders had ik nog wel een uurtje of 2 langer bezig geweest. Ik ben met de machine aan de slag gegaan terwijl mijn collega de stukken waar de machine niet bij kon gedaan heeft en dat scheelt behoorlijk.
Vroeger was ik al snel een hele dag bezig met zo'n auto. Gelukkig gaat het tegenwoordig allemaal wat sneller :-?
Groeten,
Richard
Vroeger was ik al snel een hele dag bezig met zo'n auto. Gelukkig gaat het tegenwoordig allemaal wat sneller :-?
Groeten,
Richard
Ik denk dat Richard zelf het beste kan bepalen hoe hij de workshop wil geven. We horen het dus vanzelf wel. 

Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007