Page 1 of 1

Turbonator

Posted: Thu Apr 07, 2005 10:00 am
by GaiTR
kwam deze site tegen , iemand bekent mee?
http://www.turbonator.com/index.html

Posted: Thu Apr 07, 2005 10:06 am
by HONDA
Geen ervaring mee maar dit soort dingen komt op elk forum wel eens tevoorschijn. Mij lijkt het onzin want je kan op zo'n manier niets winnen. Op een ander forum hebben ze zo'n ding wel eens getest en het hielp niets.

Als vermogen winnen zo simpel was dan had niemand een dure turbo/supercharger gekocht... :D

Posted: Thu Apr 07, 2005 10:47 am
by GaiTR
ja dacht ik dus ook al.

Posted: Thu Apr 07, 2005 11:07 am
by IvoG
JUNK TROEP WASTE-OF-MONEY CRAP!

Dat zijn maar enkele zoektermen voor de volgende die deze vraag stelt, kunnen we in 1 keer doorverwijzen naar deze post! :lol:

Posted: Thu Apr 07, 2005 11:45 am
by crx303
http://www.surbo.net

Suction turbo! :lol:

Posted: Thu Apr 07, 2005 2:56 pm
by ITR1689
Als dat ding (turbine) nou electrisch was aangedreven, dan was het wel leuk geweest.

Posted: Thu Apr 07, 2005 5:32 pm
by IvoG
Die zijn er ook, maar de levering van electriciteit kost ook vermogen! Denk eraan dat ene Perpetuum Mobile niet kan! :wink:

Posted: Thu Apr 07, 2005 5:57 pm
by ITR1689
In dit geval wordt de extra energie gewoon uit brandstof gehaald, net als bij een normale turbo.

Posted: Thu Apr 07, 2005 9:46 pm
by IvoG
Nee, een turbo werkt omdat het de kinetische energie van de uitlaatgassen gebruikt om meer lucht in de verbrandingskamer te persen. Energie die anders verloren zou gaan wordt hergebruikt. De turbonator en andere al dan niet elektrische turbo's trekken elektriciteit en dus vermogen van de motor, maar leveren niet genoeg druk op om het weggetrokken vermogen op te leveren.

Posted: Thu Apr 07, 2005 10:13 pm
by ITR1689
Een mechanische turbo is wel efficienter dan een electrische, maar het is geen gratis energie wat de turbo aandrijft. Een turbo zorgt voor enig tegendruk (bij de uitlaatslag) en dat gaat ten koste van de geleverde arbeid van de zuigers.

Dat is een van de redenen dat een turbomotor niet zo zuinig is bij deellast omdat de motor toch wat vermogen kwijt is aan de turbo, terwijl het niks bijdraagt (bij deellast).
Bij een benzineturbomotor is het nog erger, want dan is de gasklep maar deels open en de turbo zit aan de inlaatkant ook maar steeds druk op te bouwen voor niks. Bij een turbodiesel is het weer wat efficienter.

Volgens mij waren enkele autofabrikanten bezig met het ontwikkelen van een uitschakelbare turbo + bypass (wastegate). Maar dan komt de turbo te langzaam op gang wanneer men op het gas trapt. En dan wordt een electrische weer interessant. Of een combinatie van electrische en mechanische.