kwam deze site tegen , iemand bekent mee?
http://www.turbonator.com/index.html
Turbonator
Turbonator
Doat ma heanig an....ma wa rap wat
Gr. Gerhard
Gr. Gerhard
Geen ervaring mee maar dit soort dingen komt op elk forum wel eens tevoorschijn. Mij lijkt het onzin want je kan op zo'n manier niets winnen. Op een ander forum hebben ze zo'n ding wel eens getest en het hielp niets.
Als vermogen winnen zo simpel was dan had niemand een dure turbo/supercharger gekocht...
Als vermogen winnen zo simpel was dan had niemand een dure turbo/supercharger gekocht...

Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Nee, een turbo werkt omdat het de kinetische energie van de uitlaatgassen gebruikt om meer lucht in de verbrandingskamer te persen. Energie die anders verloren zou gaan wordt hergebruikt. De turbonator en andere al dan niet elektrische turbo's trekken elektriciteit en dus vermogen van de motor, maar leveren niet genoeg druk op om het weggetrokken vermogen op te leveren.
Een mechanische turbo is wel efficienter dan een electrische, maar het is geen gratis energie wat de turbo aandrijft. Een turbo zorgt voor enig tegendruk (bij de uitlaatslag) en dat gaat ten koste van de geleverde arbeid van de zuigers.
Dat is een van de redenen dat een turbomotor niet zo zuinig is bij deellast omdat de motor toch wat vermogen kwijt is aan de turbo, terwijl het niks bijdraagt (bij deellast).
Bij een benzineturbomotor is het nog erger, want dan is de gasklep maar deels open en de turbo zit aan de inlaatkant ook maar steeds druk op te bouwen voor niks. Bij een turbodiesel is het weer wat efficienter.
Volgens mij waren enkele autofabrikanten bezig met het ontwikkelen van een uitschakelbare turbo + bypass (wastegate). Maar dan komt de turbo te langzaam op gang wanneer men op het gas trapt. En dan wordt een electrische weer interessant. Of een combinatie van electrische en mechanische.
Dat is een van de redenen dat een turbomotor niet zo zuinig is bij deellast omdat de motor toch wat vermogen kwijt is aan de turbo, terwijl het niks bijdraagt (bij deellast).
Bij een benzineturbomotor is het nog erger, want dan is de gasklep maar deels open en de turbo zit aan de inlaatkant ook maar steeds druk op te bouwen voor niks. Bij een turbodiesel is het weer wat efficienter.
Volgens mij waren enkele autofabrikanten bezig met het ontwikkelen van een uitschakelbare turbo + bypass (wastegate). Maar dan komt de turbo te langzaam op gang wanneer men op het gas trapt. En dan wordt een electrische weer interessant. Of een combinatie van electrische en mechanische.