Page 1 of 1

CO meting bij APK

Posted: Tue Feb 08, 2005 9:34 pm
by ITR1689
Hallo allemaal,

Vorig jaar was de CO percentage van mijn ITR net iets te hoog bij 3000 rpm. Bij stationair zat ie wel onder het max. voor de APK. Dit allemaal zonder kat. Ik moest toen de kat terug zetten voor de APK.

Heeft iemand tips om de CO percentage tijdelijk te verlagen (vooral bij 3000 rpm) tijdens de APK? Dan hoef ik de kat niet meer terug te zetten nl. Het scheelde maar een halve procent of zo.

Ik kan op dit moment een paar bedenken:
- ECU resetten
- Methanol in je benzinetank?
- Zorgen dat de motor iets armer loopt (benzine druk verlagen?)
- V-power tanken?
- Injectorenreiniger in de tank doen

Posted: Tue Feb 08, 2005 10:09 pm
by Mau il-Vec
valse lucht aanl aten zuigen? pitje minder laten lopen?

Posted: Tue Feb 08, 2005 10:16 pm
by ITR1689
Valse lucht moet helpen, ja. Want dan gaat ie armer lopen, als de ECU dat maar niet compenseert.

Probleem met 1 cyl. uitschakelen is dat de keurmeester het ziet en bij een steekproef krijg je problemen.

Posted: Wed Feb 09, 2005 8:38 am
by HONDA
Dat je er zo dicht bij zit zonder kat verbaasd me. Netjes...

Posted: Wed Feb 09, 2005 9:44 am
by Bleu206gti
was de auto tijdens de keuring goed warm? Ik heb zelf vroeger wel eens problemen gehad met de APK keuring van mijn eerste auto, een Peugeot 405. Die werd toen ook wegens afgekeurd wegens een te hoog CO percentage. Er werd mij toen verteld dat de Cat defect was.

Ik vervolgens een ritje gemaakt naar de dealer, waar het CO percentage opnieuw gemeten werd. Nu was het percentage echter ruim binnen de marges. Omdat ik een stuk had moeten rijden naar de dealer was de motor goed warm.

Vervolgens ben ik terug gereden naar het APK keuringsstation waar de auto nogmaals getest werd. Ook nu was de waarde ruim binnen de marges.

Groeten,

Richard

Posted: Wed Feb 09, 2005 10:12 am
by ITR1689
Vorige keer was het al afgekoeld denk ik omdat ik niet meteen aan de beurt was. Deze keer laat ik de motor nog ff stationair draaien.
Honda's zijn heel schoon, daarom zit ie in de buurt van het max. zonder kat. Volgens mij moet een K20 die eisen makkelijk halen zonder kat, he Dimer?

Posted: Wed Feb 09, 2005 6:31 pm
by Dimer
ik hoop het :D ik ga het in april merken...

Posted: Wed Feb 09, 2005 6:56 pm
by Gaskleppie
1 cylinder uitschakelen is belachelijk! Wel brandstof injecteren en het niet ontsteken zal je co niet helpen!
Ook valse lucht kan je vergeten. Je lambda cijfer knalt omhoog en dat mag ook niet.

Met een apexi je mengsel aanpassen kan, brandstofdruk verlagen kan ook. Moet je hem wel afregelbaar maken en afleesbaar zodat je wel weer de oude waarden kan terugzetten.

je zou ook een potmetertje tussen de map sensor kunnen zetten om het signaal te verlagen. Een apexi doet dat ook. Ik heb het nog nooit geprobeerd, dus geen garantie dat het helpt.

Posted: Wed Feb 09, 2005 7:28 pm
by ITR1689
Gaskleppie wrote:1 cylinder uitschakelen is belachelijk! Wel brandstof injecteren en het niet ontsteken zal je co niet helpen!

Het is andersom. 1 injector uitschakelen door stekkertje eraf te halen.

Posted: Wed Feb 09, 2005 8:05 pm
by Voodoo
ITR1689 wrote:
Gaskleppie wrote:1 cylinder uitschakelen is belachelijk! Wel brandstof injecteren en het niet ontsteken zal je co niet helpen!

Het is andersom. 1 injector uitschakelen door stekkertje eraf te halen.


Ik ben het met gaskleppie eens dat je daar de oplossing niet kan vinden, je kan beter eerst uitzoeken hoe CO onstaat. CO onstaat meestal door een onvolledige verbranding, bestaat er niet een manier om de verbranding te optimaliseren voor een lagere CO-productie? Uit Richard's verhaal is het logisch dat de CO-gehalte lager is, omdat de motor lekker warm is gedraaid...waardoor je een betere verbranding krijgt in je motor.

Posted: Wed Feb 09, 2005 8:15 pm
by ITR1689
CO ontstaat bij een tekort een O2. Dan ontstaat er bij verbranding CO ipv. CO2. Het idee van 1 cylinder uitschakelen (brandstof injectie) is om lucht toe te voegen aan de uitlaatgassen van de overige 3 cylinders zodat CO wordt omgezet naar CO2, want CO met O2 wordt CO2.

Honda doet soortgelijks trouwens met de S2000 om de emissie laag te houden. Een electrisch luchtpomp pompt frisse lucht in het uitlaatspruitstuk, zodat lucht met de uitlaatgassen reageert. Dit helpt ook de kat want het wordt ook sneller heet en werkt dan effectiever.

Posted: Wed Feb 09, 2005 8:26 pm
by Mau il-Vec
Dus niet zo belachelijk als wordt beweert :wink:

Posted: Wed Feb 09, 2005 9:03 pm
by Voodoo
Hmmm...niet zo'n slecht idee :o

Posted: Thu Feb 10, 2005 12:05 am
by Gaskleppie
Je hebt gelijk wat betreft de S2000. Die doet het allemaal net even anders.
Maar als je bv een lucht lek hebt, gaat je lambdagetal alle kanten op.
Je CO is wel laag, maar je lambdacyfer is dan weer te hoog.
Vraag maar aan Marco met z'n mini. Die had het ook.
Zo maar even meer lucht toevoegen is een beetje te simpel gedacht.

Posted: Thu Feb 10, 2005 7:22 pm
by Nyther
Ik weet een garage in maastricht, die hebben geen CO meetapparatuur dus die kijken daar niet naar.... tmag niet, maar goed das niet mijn probleem :wink:

we hebben hoop honda rijders hiero en die gaan allemaal naar die garage als ze geen katalysator enzo meer hebben.... altijd goedgekeurd :D

Posted: Thu Feb 10, 2005 8:08 pm
by HONDA
En wat als ze een steekproef krijgen? Klinkt als een zeer domme garage of keurmeester...

Posted: Thu Feb 10, 2005 8:51 pm
by ITR1689
VTECCIE wrote:En wat als ze een steekproef krijgen? Klinkt als een zeer domme garage of keurmeester...

RDW heeft zeker geen zin om helemaal naar Maastricht te gaan voor een steekproef..

Posted: Fri Mar 11, 2005 3:25 pm
by ITR1689
Is niet gelukt zonder kat.

CO percentage was:
0,5 % stationair, max. toegestaan: 1,0 %
0,7 % bij 3000 rpm, max. toegestaan: 0,3 %

Die 0,3% bij 3000 rpm eis was te streng...

Posted: Fri Mar 11, 2005 4:06 pm
by HONDA
Klote... dan hoef ik het ook niet te proberen. Had je de benzinedruk nog verlaagd?

Posted: Fri Mar 11, 2005 4:33 pm
by ITR1689
VTECCIE wrote:Klote... dan hoef ik het ook niet te proberen. Had je de benzinedruk nog verlaagd?

Nee, ik heb geen drukregelaar. Wilde eentje kopen, maar ik vond het te duur. Heeft ook weinig zin, want de ECU gaat het compenseren door meer brandstof in te spuiten om lambda 1 te halen.