Niet normaal zo'n B16!!

Alle informatie & nieuws berichten over Honda
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Niet normaal zo'n B16!!

Post by Gaskleppie »

Op de MV zullen sommige het al gemerkt hebben, maar die B16 die ik in m'n Integra heb hangen deed het erg leuk daar tussen al de "grote" jongens.

Ik heb hem vanavond op de rollenbank gehad en kon m'n ogen niet geloven! gecorrigeerd vermogen: 191,5PK !!!!!!!!

Door het koude weer kwam er nu ongecorrigeerd 196,7PK uit! Echt niet normaal wat zo'n standaard blok met dik spul eromheen voor elkaar speelt. Ik heb dus mijn B18 inlaatspruitstuk, 310cc injectoren, DC sports JDM 4-1 header en HKS uitlaat 60mm helemaal naar achter. En natuurlijk mijn eigen Crocky italiaans gekruide chips gebakken met het Crome programma.

Tandjes! Ik heb sinds de MV het mengsel nog verder verbeterd en hij loopt nu nog een tikkie harder dan toen.

Ik zal de dyno proberen in te scannen en hem dan plaatsen. Je weet niet wat je ziet!

hahaha, dikke pret! :D
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Aardig gek.... voor alle zekerheid meerdere runs gedaan?
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Dimer
Posts: 2596
Joined: Sat Jul 03, 2004 7:32 pm
Contact:

Post by Dimer »

nou, weg met die B18
:D
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Niks weg met die B18, een B16 levert over de hele linie 20Nm minder dan een B18.
En dat klopt ook wel allemaal. Hij heeft maar 162Nm en het is dat hij die tot 9000rpm vast kan houden anders haal je echt geen 197PK.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

enne, ja ik heb meerdere runs gemaakt. Onderandere een paar vaste stand runnen bij diverse toerentallen om het mengsel goed te kunnen bekijken en zo nodig bij te stellen.
Dit was echter niet erg nodig. Ik had mijn huiswerk goed gemaakt en het mengsel stond zo'n beetje het hele toerenbereik perfect op 13,5:1

Het vermogen bleef keer op keer binnen 1 PK! Hoe bedoel je, een constante bank? :)
Tom
Posts: 343
Joined: Sat Jan 24, 2004 9:28 pm

Post by Tom »

:shock: ! Das niet verkeerd.....
User avatar
CyRaX
Posts: 929
Joined: Mon Jan 19, 2004 2:51 pm

Post by CyRaX »

Meures.....dat zijn serieuze cijfers voor een b16.
Hmmzzzz, leuk voor in de ee9. :twisted:
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

EE9 heeft toch een B16?
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
User avatar
CyRaX
Posts: 929
Joined: Mon Jan 19, 2004 2:51 pm

Post by CyRaX »

VTECCIE wrote:EE9 heeft toch een B16?


Ja, maar niet met de bovenstaande gaskleppie-mods... :wink:
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Het blok is standaard. Frank heeft alleen de ITR inlaat/uitlaat lijn en zijn chippie als voordeel. Met de b16 in jouw EE9 kun je dus ook een eind komen met een goede I/H/E. :D
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Ik heb ook een uitdraai van de dyno van Rob met een vergelijkbare setup in een civic coupe.
Dus ook een b16a2 maar dan met juist alles een maatje kleiner dan ik.
Dus:
b16a2 inlaatspruitstuk met 58mm gasklep
DC sports 4-2-1 55mm uitlaatspruitstuk.
Supersprint helemaal naar achter incl katvervanger.
CAI intake met K&N filter.
Op de bank afgestelde TCC chip

Ik win het zo goed als overal van hem. Alleen voor de 5000 pakt hij even winst tov mij maar dat komt omdat hij al op 4500rpm de Vtec ingaat.
Het leuke is dat hij bij 8000rpm net het zelfde vermogen aantikt wat ik daar ook haal maar daarboven buigt hij sterk af naar beneden waar de mijne juist skyhigh omhoog gaat. Hij blijft op 187PK hangen, de mijne gaat door tot de 197Pk

Maar zelfs onder de 4000rpm heeft de mijne meer vermogen wat aangeeft dat als je alles lekker dik maakt, dat dat wel degelijk helpt!! zelfs laagtoeren.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Image

Kijk zelf maar. Waar alle b16 instorten gaat deze lekker door tot aan de begrenzer. Dick heeft de run iets te snel gestopt. De begrenzer ligt nog een stukkie hoger. (9200rpm)



En als vergelijk:
Image
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Grappig als je kijkt naar de waarden van Wheel Power. Hoe komt dat?
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Klopt de door de bank gemeten toerental van de begrenzer nu met de echte begrenzer-toerental? Hoe wordt nu de toerental van de motor gemeten door de rollenbank?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

de verschillen tussen beide runs is de gekozen versnelling. De mijne is in z'n 5 gerold, die van Rob in 4. Kijk maar naar de topsnelheid, die is bij mij 250km/h en bij Rob 188.

En de toerenijking is nog steeds hetzelfde. Nu laat ik hem altijd ijken bij 5000rpm. De eventuele afwijking is dan minimaal. Het toerental waarbij Dick de run afbrak klopt idd. Hij trapte de koppeling eerder in dan de begrenzer inkwam. 1 van de andere runs hebben we wel helemaal door laten lopen en die kwam wel tot de 9200rpm, maar dat gaf geen hoger vermogen. Alle runs bleven binnen 1PK afwijking.

Ben je nu al overtuigd over de werking en meetmethode van een bank? Of denk je nog steeds dat het motorkoppel gemeten wordt?
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Gaskleppie wrote:Ben je nu al overtuigd over de werking en meetmethode van een bank? Of denk je nog steeds dat het motorkoppel gemeten wordt?


Ja, want dat lees ik overal bij documenten die ik op het net vind. Niet motorkoppel, maar koppel aan de drums.
In ieder geval vind ik de toerental-ijking of meting belangrijk. Direkt meten van het toerental is toch nauwkeuriger dan ijken.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Gaskleppie wrote:En de toerenijking is nog steeds hetzelfde. Nu laat ik hem altijd ijken bij 5000rpm. De eventuele afwijking is dan minimaal. Het toerental waarbij Dick de run afbrak klopt idd. Hij trapte de koppeling eerder in dan de begrenzer inkwam. 1 van de andere runs hebben we wel helemaal door laten lopen en die kwam wel tot de 9200rpm, maar dat gaf geen hoger vermogen. Alle runs bleven binnen 1PK afwijking.

Dat geloof ik wel, want je hebt maar 1 keer de toerental geijkt hier toch? Logisch dan dat de afwijking minimaal is. Probeer maar 'ns een keer expres verkeerd te ijken. Kijk dan naar de verschillen.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Ben ik met je eens, maar er is voor dit type bank nog steeds geen externe toerengever beschikbaar.
Wel heeft hij begin dit jaar een software update gekregen en het afgelopen jaar heb ik het idee dat hij het beter doet dan eerst.
Ook is hij toen weer geijkt, maar meer dan 1% zat hij er niet naast.


We hebben al een keer een run expres verkeerd gedaan. Vorig jaar al en daar komt idd een zelfde vermogen uit, maar een belachelijk koppel.
Deze B16 heeft een maximaal koppel van 163Nm wat een hele normale waarde is voor een 1600. Hij houd het alleen tot het laatst toe vast waardoor hij dat hoge piekvermogen haalt
Ook weer een reden waarom ik niet twijfel aan de uitdraai.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Gebruik dan een keer met dezelfde motor eerst de 4de en daarna de 5e versnelling. Kijk of er verschillen zijn.

In dit geval moet je opnieuw de toerental ijken. Dat vind ik zowieso belachelijk. Een goede rollenbank met toerentalmeting aan de bougiekabel (of dergelijks) weet meteen dat je een andere versnelling gebruikt.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

We hebben ook al eens geprobeerd of dat uitmaakte. Meer dan 2Pk verschil hebben we niet kunnen ontdekken tussen 4 en 5
Wel was het drag verlies natuurlijk anders, maar het uiteindelijke cijfer maakte bijna niks uit.

Zo hebben we ook nog geprobeerd of er verschillen zitten tussen de voorste en de achterste rollen. Als je goed kijkt op de uitdraai zie je ergens staan dat het een rearwheeldrive car is. Maar ook daar zat geen merkbaar verschil in. En dat terwijl je daar weer minder diep in weg zakt omdat de rollen dichter bij elkaar staan.

Het is de modernste en nieuwste bank van nederland die elk jaar geijkt wordt. Dat kan niet iedereen zeggen!
Locked