meters inbouwen
-
- Posts: 404
- Joined: Mon Mar 01, 2004 9:23 pm
- Contact:
meters inbouwen
Ik wil samen met mijn zwager [automonteur] oiltemp., oilpres. en air/fuel ratio meters inbouwen, iemand ervaringen mee? of tips :wink: Dan bedoel ik met name het aansluiten van de meters.
Beetje afhankelijk van het type meters en wat je precies allemaal hebt gekocht. Dus vertel... :-)
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
-
- Posts: 404
- Joined: Mon Mar 01, 2004 9:23 pm
- Contact:
Ik ben nog een beetje aan het neuzen naar deze meters en m'n zwager heeft al toegezegd om ze d'r voor mij in te zetten, ik was niet van plan om een 2e gat in m'n uitlaat te boren.
De vragen die jij stelt Ken kan ik beter aan jouw vragen :-) Leg maar uit wat jouw ideeen hierover zijn, de meters moeten nog worden aangeschaft dus alles is nog mogelijk.
De vragen die jij stelt Ken kan ik beter aan jouw vragen :-) Leg maar uit wat jouw ideeen hierover zijn, de meters moeten nog worden aangeschaft dus alles is nog mogelijk.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
De belangrijkste lijken mij olie temp, olie druk en air/fuel.
Het makkelijkste is om een ring tussen de oliefilter te zetten waar beide filters inzitten.
Maar die geeft een groot nadeel en dat is dat je de olietemp meet NA de koeler. Je meet dus niet de echte olietemp die in de motor zit, maar de gekoelde olie en dat zegt helemaal niks over echte temp. Tijdens opwarmen van de motor geeft hij te hoog aan, en bij doortrappen geeft hij te weinig aan. Ik zou deze optie niet nemen.
Dan kan je ook nog een oliepeilstok sensor nemen. Die steek je in het gat van de peilstok en die meet wel de goede temp. Nadeel hiervan is dat je wel minder vaak olie gaat peilen omdat het nou eenmaal meer werk is om "even te peilen".
De oliedruksensor zal je in het bestaande gat van de oude oliedrukschakelaar kunnen zetten. Deze vind je links van de oliefilter. Het is die kleine sensor met die rubberen dop eroverheen. Neem dat wel een oliedruksensor die een 2e oliedrukschakelaar in zich heeft anders werkt het oliedruklapmpje op het dashboard het niet meer. Meestal zit die niet bij de meter inbegrepen.
Eventuele oplossingen met T-stukjes en dan de oude en de nieuwe sensor beide gebruiken gaan alleen goed als er een extra steuntje gemaakt wordt voor de sensor. Door trillingen kan zo'n T-stukje breken met alle gevolgen van dien. Een stukje flexibel slang en dan het T-stukje met beide sensoren ergens anders goed vast zetten kan ook.
Of je neemt de netste manier maar niet de makkelijkste manier: de carterpan loshalen en daar een olietemp sensor in zetten. Dit kan echter nog wel eens fout gaat omdat het blik van de carterpan heel dun is. Ook het oliedicht maken gaat nog wel eens fout.
In de aftapplug zetten kan ook, maar zal een te lage temp aangeven. De sensor zit dan te veel in de rijwind en de sensor steekt dan heel laag onder de auto met alle risico's van dien.
De air\fuel meter kan zo op de lambda sensor. Das geen probleem. De lambda aansluiting kan het makkelijkste vanaf de ecu gehaald worden. De aansluiting is te vinden op de 3e stekker van de ecu. Het is de kleinste stekker met 3 rijen aansluitingen. Het gaat om de middelste rij en dan het 2e draadje. Dit is een witte draad. Alles bekijk je vanaf de voorkant van de ecu waar de stekkers ingestoken zitten. De signaal draad van de air/fuel meter verbind je aan de witte draad die uit de kabelboom naar de ecu gaat.
Haal wel even de accu los voor je gaat beginnen!
Dit verhaaltje kan zo voor een FAQ gebruiks worden. ideetje?
Het makkelijkste is om een ring tussen de oliefilter te zetten waar beide filters inzitten.
Maar die geeft een groot nadeel en dat is dat je de olietemp meet NA de koeler. Je meet dus niet de echte olietemp die in de motor zit, maar de gekoelde olie en dat zegt helemaal niks over echte temp. Tijdens opwarmen van de motor geeft hij te hoog aan, en bij doortrappen geeft hij te weinig aan. Ik zou deze optie niet nemen.
Dan kan je ook nog een oliepeilstok sensor nemen. Die steek je in het gat van de peilstok en die meet wel de goede temp. Nadeel hiervan is dat je wel minder vaak olie gaat peilen omdat het nou eenmaal meer werk is om "even te peilen".
De oliedruksensor zal je in het bestaande gat van de oude oliedrukschakelaar kunnen zetten. Deze vind je links van de oliefilter. Het is die kleine sensor met die rubberen dop eroverheen. Neem dat wel een oliedruksensor die een 2e oliedrukschakelaar in zich heeft anders werkt het oliedruklapmpje op het dashboard het niet meer. Meestal zit die niet bij de meter inbegrepen.
Eventuele oplossingen met T-stukjes en dan de oude en de nieuwe sensor beide gebruiken gaan alleen goed als er een extra steuntje gemaakt wordt voor de sensor. Door trillingen kan zo'n T-stukje breken met alle gevolgen van dien. Een stukje flexibel slang en dan het T-stukje met beide sensoren ergens anders goed vast zetten kan ook.
Of je neemt de netste manier maar niet de makkelijkste manier: de carterpan loshalen en daar een olietemp sensor in zetten. Dit kan echter nog wel eens fout gaat omdat het blik van de carterpan heel dun is. Ook het oliedicht maken gaat nog wel eens fout.
In de aftapplug zetten kan ook, maar zal een te lage temp aangeven. De sensor zit dan te veel in de rijwind en de sensor steekt dan heel laag onder de auto met alle risico's van dien.
De air\fuel meter kan zo op de lambda sensor. Das geen probleem. De lambda aansluiting kan het makkelijkste vanaf de ecu gehaald worden. De aansluiting is te vinden op de 3e stekker van de ecu. Het is de kleinste stekker met 3 rijen aansluitingen. Het gaat om de middelste rij en dan het 2e draadje. Dit is een witte draad. Alles bekijk je vanaf de voorkant van de ecu waar de stekkers ingestoken zitten. De signaal draad van de air/fuel meter verbind je aan de witte draad die uit de kabelboom naar de ecu gaat.
Haal wel even de accu los voor je gaat beginnen!
Dit verhaaltje kan zo voor een FAQ gebruiks worden. ideetje?
-
- Posts: 404
- Joined: Mon Mar 01, 2004 9:23 pm
- Contact:
Gaskleppie wrote:
Dit verhaaltje kan zo voor een FAQ gebruiks worden. ideetje?
Een technisch FAQ gedeelte is niet eens zo'n raar idee. Komt voor elkaar Frank.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
-
- Posts: 404
- Joined: Mon Mar 01, 2004 9:23 pm
- Contact:
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Je had die bekjes bij Hyper moeten zien toen ik die Defi's aan de kant schoof als totaal niet mooi... ik vind ze simpel en zeker niet speciaal.
Ieder z'n smaak uiteraard. :-)
Ieder z'n smaak uiteraard. :-)
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
ITR1689 wrote:Van mij hoeven meters niet te glimmen, als ze maar nauwkeurig en betrouwbaar zijn.
Zijn die DEFI meters wel nauwkeurug?
Dat mag ik hopen voor die centen.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
-
- Posts: 404
- Joined: Mon Mar 01, 2004 9:23 pm
- Contact:
Mau il-Vec wrote:John, weet je ook waar ik die op internet kan bekijken?
http://www.takakaira.co.jp/performance/main.html
nice!!!