Zo goed zijn Bridgestone S-03's

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Hoe goed zijn de Bridgestone S-03's??
Dat zal ik je vertellen,,,,
Op zandvoort heb ik hier:

Image

mee gereden. Erg leuk bandje met veel grip. Maar na een paar rondjes kreeg ik het idee dat ik niet eens zoveel harder ging dan een paar weken daarvoor met de straatbandjes van me, de s-03's dus.
In sommige bochten waar er nogal wat onrust in de auto kwam bij aanremmen in een lichte bocht, over een heuvel (schijvlak) kon ik zelfs harder insturen simpel omdat de auto veel rustiger bleef. Daardoor kon je je veel beter concentreren op het insturen ipv het rustig en recht proberen te krijgen voor je instuurd.
Met de Yokohama's stuurde in meestal rond de 120km/h in terwijl ik met de S-03's een gegeven moment gillend en krijsend met 130km/h het schijvlak indook.
Zelf wijd ik het aan de hogere bandwang van de Yokohama. De Bridgestone die ik reed was met 17" velgen, de Yokohama's met 15".
Nou zijn er hier puristen die beweren dat 15" altijd beter is ivm onafgeveerd gewicht, et waarden, wieluitlijning etc. Nou, ik begin daar ernstig aan te twijfelen!
Het gevoel met de bridgestones was zoveel beter dat ik er simpelweg harder mee kon. De Yokohama's onderstuurden ook meer dan de Bridgestones. Even voor de duidelijkheid, we reden geen lullige rondetijden! 2:10 met een standaard onderstel is gewoon erg snel!
Ik hou het lekker op 17"! De Yokohama's waren in de soft compound waardoor ze zeker meer grip moesten kunnen geven dan de straat S-03's dus daar lag het niet aan.

Superbanden die S-03!!!
Nyther

Post by Nyther »

heej die heb ik ook :lol:

heb ze alleen aan de voorzijde erop ligge, binnekort ook achter als de nieuwe velgen eraan komen, maar damn wat een grip!

ik heb nu aan de voorzijde zo veel grip dat de achterkant soms gewoon uitbreekt doordat ie voor gewoon grip blijft houden! snel ook potenza's aan de achterzijde ! :wink:
ITR1689

Post by ITR1689 »

Ik vind toch dat je de banden op dezelfde velgen met elkaar moet vergelijken. Want de vraag is nu of je 15" met 17" vergelijkt of S-03 met Advan.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ik bedoel hier dus mee dat de Yokohama's meer grip zouden moeten hebben dan de bridgestones.
Als je hier vanuit gaat kan je dus stellen dat 17" Snellere tijden neerzet op het circuit dan 15" met dezelfde band. Met andere woorden, met de Yoko's zou je dus een klap harder kunnen gaan als je ze in 17" zou nemen met 17" velgen ipv in 15"

Ik weet dat jij een groot voorstander bent van de standaard 15" maat, dus ben ik zeer benieuwd wat jij van deze stelling vind.
ITR1689

Post by ITR1689 »

Ik vind 16" het beste compromis.
17" is zwaarder, maar door de lagere wangen van de band stuurt het scherper dan 15".
15" is lichter, maar dan zijn de wangen weer hoger -> minder scherpte.

De voordeligste oplossing, want ik vind goeie 16" velgen en banden nog te duur, is standaard 15" in combinatie met banden met keiharde wang zoals de S-03. Ik heb ook bewust 195/50R15 genomen, zodat de wang dan iets lager is dan 195/55R15. Ik heb nu een iets kleinere bandomtrek en ik heb lichte banden en velgen en toch stuurt ie scherp.
Nyther

Post by Nyther »

kheb een keer een test gelezen van een auto die op cirquit aantal laps deed met verschillende velgmaten... conclusie was dat de 17 inchers de beste rondetijden neerzetten... helaas ben ik site kwijt...
ITR1689

Post by ITR1689 »

Je moet ook kijken naar wat voor auto het is. Was het een Integra Type R? 17" op een oude Mini zal bijv. niet werken.
En vaak hebben raceauto's zulke grote remmen dat ze minimaal 17" velgen moeten gebruiken. 15" past bijv. niet op een CTR/ATR. 16" mischien ook niet.

En bij weer andere raceklassen mogen ze niet groter dan 15" gebruiken om de remschijfdiameter te beperken.

Bij Formule 1 bijv. mogen ze niet groter dan 13" gebruiken.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Mijn 17" met de (zware) bridgestones S-03 zijn altijd nog lichter dan de 15" standaard met de Yokohama's.
Nou zit het gewicht wel wat meer naar buiten, maar het weegt niet op tegen de voordelen van een strakker onderstel.
Locked