Gewichtbesparing in een ITR

Alle informatie & nieuws berichten over Honda
Nyther
Posts: 698
Joined: Wed Nov 12, 2003 5:09 pm

Re: heeey

Post by Nyther »

ITR1689 wrote:Bij een Integra Type R moet je beter de achterbank verwijderen. Wordt ie echt sneller van. Heb ik ook gedaan.
Voor opbergruimte moet je een Accord Type S station kopen.


dat achtebankje heb ik in me handen gehad, zitgedeelte weegt mischien 2 kilo, stuk schuim met stof erover.....

hoeveel weegt de rugleuning dan?
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Als je al gewichtsbesparing wil dan is het reservewiel + krik + gereedschap een betere eerste stap. Als tweede stap de achterbank + zitting en de plastic kappen in de kofferbak.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Re: heeey

Post by ITR1689 »

Nyther wrote:
ITR1689 wrote:Bij een Integra Type R moet je beter de achterbank verwijderen. Wordt ie echt sneller van. Heb ik ook gedaan.
Voor opbergruimte moet je een Accord Type S station kopen.


dat achtebankje heb ik in me handen gehad, zitgedeelte weegt mischien 2 kilo, stuk schuim met stof erover.....

hoeveel weegt de rugleuning dan?

Rugleuning weegt 5 kilo per helft. Ik heb niet alleen achterbank weggehaald hoor. Alles is weg. Zelfs tapijt en die 5 grijze/zwarte teermatten achter. Mijn ITR weegt nu 1040 kilo met een halve tank. :D
Nyther
Posts: 698
Joined: Wed Nov 12, 2003 5:09 pm

Post by Nyther »

hMM ja reserverwiel is al eruit, krik etc ook scheekde al 14KG op de weegschaal... schijnt dat die achterste evrstevingsstang onder de achterlichten ook een dikke 10KG weegt en dat je die kunt vervangen door een aftermarket stang die 1/3e van dat gewicht is! scheelt ook weer snel 7 kg!
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Die stang heb ik er wel eens uitgehaald en die is inderdaad ZWAAR!
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

vergeet niet dat de ITR een super mooie balans heeft en dat je ook voorin gewicht weg moet halen als je achterin redelijk veel weghaalt.
Een lichtere accu is bv een aardige optie. (nyther...)
Een cf hood is ook een goede.
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Ik heb deze discussie afgesplitst van de voorstel praat, aangezien het wel erg off-topic was. De voorsteller zelf heeft niks gezegd of gevraagd over gewichtsbesparing.

Maar ga vooral door, interessant onderwerp! :wink:
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Voorin heb ik een C/F kap (-15 kg), Alles van de stuurbekrachtiging is weg (-5 kg?), Airco is ook weg (-20 kg, zat in mijn ITR door vorige eigenaar), accu gaat later naar achteren.
Uitlaatspruitstuk en kat is nu ook veel lichter.
Radio, speakers, antenne, allemaal weg. :D
Totaal heb ik zo rond 80-100 kilo verwijderd denk ik.
Mau il-Vec
Posts: 404
Joined: Mon Mar 01, 2004 9:23 pm
Contact:

Post by Mau il-Vec »

En daarmee kwam je mij toch mooi stapsvoets voorbij in de tunnel Ken! Dus het werkt inde praktijk wel degelijk :wink:
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Mau il-Vec wrote:En daarmee kwam je mij toch mooi stapsvoets voorbij in de tunnel Ken! Dus het werkt inde praktijk wel degelijk :wink:

Ja, komt ook doordat mijn zware antenne nu in jouw auto zit.....hahaha :D
Nyther
Posts: 698
Joined: Wed Nov 12, 2003 5:09 pm

Post by Nyther »

scheelt een cf kap -15KG????

ik dat dat daar maar 5-10KG max inzat....
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Een C/F kap weegt 5 a 6 kg. Een normale rond de 20 kg.
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

@ITR1689

Wat levert die gewichtsbesparing van 80-100 kg nu in de praktijk op? Als je met 100 kg minder Maurice maar stapvoets voorbij komt dan vind ik het nog niet schokkend.

En hoe heb je de balans (voor & achter) in de gaten gehouden?
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Met Maurice reden we toen 120-180. Ik zat ong. 50 meter achter hem. In de tunnel kwam ik steeds dichterbij, dat bedoelde hij. Stapvoets is een beetje rare beschrijving, want we reden harder dan 120.

In de praktijk voel je gewoon dat ie veel wendbaarder is. Balans is nog steeds goed, want ik krijg nog steeds overstuur met gas los. Dus ik kan in de bochten een neutraal weggedrag krijgen. Voor een nog betere balans moet ik accu naar achteren plaatsen en nog wat dingen uit de motorruimte verwijderen. :D
0-100 km/h boeit mij niet zo, dus ik weet ook niet wat het scheelt.

Soms doe ik de achterbank ook ff terug, als ik mensen mee moet nemen. Duurt 5 minuten om het in te zetten.
stannyitr
Posts: 116
Joined: Sun Jun 27, 2004 1:47 pm

Post by stannyitr »

Dacht dat 7kg verlies overeen komt met een winst van 1pk.
Nyther
Posts: 698
Joined: Wed Nov 12, 2003 5:09 pm

Post by Nyther »

stannyitr wrote:Dacht dat 7kg verlies overeen komt met een winst van 1pk.


hmm, volgens mij speelt het gewicht van de auto, naarmate je sneller gaat, steeds minder een rol....
en dan kun je niet zomaar zeggen dat je een pk meer of minder krijgt ofzo..

trouwens, ook al weegt je wagen 500KG, pk van motor blijft hetzelfde hoor :P
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

De verhouding vermogen/gewicht wordt wel gunstiger naarmate de auto lichter wordt.

Laten we aannemen dat een ITR 1200 kg (1.2 ton) weegt, en 190 PK produceert.

190pk / 1.200 ton = 158.3 pk/ton

Will je naar 160 pk/ton dan moet je naar 192pk / 1.200 ton (2 PK erbij bij gelijk gewicht) of 190pk / 1.1875 ton (12,5 kg af bij gelijk vermogen).

Je wint dus geen PK's met gewichtsbesparing, maar in verhouding hoeven die PK's minder gewicht mee te sleuren en is de auto dus sneller.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Ik doe het voor de wendbaarheid, bochtsnelheid en remvertraging. Voor de acceleratie alleen zou ik niet alles uit de auto slopen. Maar dat is mooi meegenomen dat ie daardoor ook sneller optrekt.

Met minder gewicht trekt ie sneller op, is de bochtsnelheid hoger, remt ie beter en verandert ie sneller van richting. Met meer pk trek je alleen maar sneller op. Dus gewicht is veel belangrijker!
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Amen! ;-)
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

[quote="IvoG"]Amen! ]

Hahaha. Oh ja, hij wordt er zelfs zuiniger van! :D
Locked