verlagen inkomen vtec
-
verlagen inkomen vtec
Als de vtec bij 4500 rpm inkomt, heeft dit nadelige gevolgen voor de prestatie van de motor?
Thx.,
Marco
Thx.,
Marco
Misschien iets meer slijtage op de lange duur maar meer ook niet lijkt me. Ja nadelige gevolgen in je portemonnee.
Maar stel je eens voor Marco... :-)
Maar stel je eens voor Marco... :-)
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
- Gaskleppie
Re: verlagen inkomen vtec
marco gooyaers wrote:Als de vtec bij 4500 rpm inkomt, heeft dit nadelige gevolgen voor de prestatie van de motor?
Thx.,
Marco
Ik zou ni weten waarom je dat zou doen.
Nyther wrote:mischien snellere acceleratie fred?
alleen de nadelen van een vtec wat inslaat bij 4500 betekent wel dat als je op de snelweg rijdt met 130, dat je dan al in de vtec zit te "cruisen" dat vind meneer honda niet zo'n goed idee, vandaar dat ie pas inslaat bij 5800rpm
das mijn theorie :P
Toch niet echt. Want de bedoeling van meneer Honda was een hoog vermogen met klein cilinder inhoud, als je de B18 190 pk zou geven zonder Vtec dan zou hij zeer slechte leegloop hebben. Je kan zelf nokkenassen krijgen waar hij steeds in Vtec loopt (Vtec killers noemen ze die) Met andere woorden met zo'n grote klepopening (Vtec dus) op leegloop of lage toerentallen zou alleen maar pk en koppel verlies zijn. Let wel dit met standaard motor.

dat kan toch niet goed zijn mijn gedacht om zomaar de vtec eerder te laten komen.
als je de vtec eerder wil laten inkomen moet de ecu toch ook volledig aangepast worden,als jullie willen kun je de vtec continu laten werken of via een vtec-controller of zelfs een schakelaar.
als je de vtec eerder laat inkomen zal de ecu nog maar pas vanaf zijn standaard toerental de vtec sturen,dus door zomaar te vervroegen kan niet goed zijn,de vtec werk dan maar de ecu stuurt nog in de non-vtec modus.
of ben ik hier mis mee?
ik ben niet zo kenner van het technische gedeelte :wink:
als je de vtec eerder wil laten inkomen moet de ecu toch ook volledig aangepast worden,als jullie willen kun je de vtec continu laten werken of via een vtec-controller of zelfs een schakelaar.
als je de vtec eerder laat inkomen zal de ecu nog maar pas vanaf zijn standaard toerental de vtec sturen,dus door zomaar te vervroegen kan niet goed zijn,de vtec werk dan maar de ecu stuurt nog in de non-vtec modus.
of ben ik hier mis mee?
ik ben niet zo kenner van het technische gedeelte :wink:
- Gaskleppie
Waar het over ging was de Mini typeR. En die heeft een DTA motor management die dus volledig instelbaar is.
Hij moet idd extra bijgesteld worden als je hem eerder in laat komen maar effect heeft het zeker wel.
Maargoed, De lage nokken van de B18c6 zijn bedoeld om zo laag mogelijk al vermogen te leveren. Hierdoor geven ze bij 4500 rpm nog steeds een redelijk vermogen, maar de hoge nokken die dan al goed zouden kunnen werken worden dan nog niet gebruikt. En das jammer. Je hebt een set nokken die op dat moment meer vermogen kunnen leveren en je gebruikt ze niet!
Door de Vtec op 4800rpm te zetten gaat de overgang in vermogen ook veel rustiger. Je voelt hem dan bijna niet meer. Met andere woorden: De hoge nokken leveren op dat moment (4800rpm) al net zo veel vermogen als de lage nokken kunnen leveren. Maar alles daarboven gaan ze meer vermogen leveren dan de lage nokken kunnen.
het heeft dus zin, je rijd alleen op de snelweg idd meestel in de Vtec met de resultaten van dien (verbruik)
Maar kwaad kan het mechanisch gezien niet.
Hij moet idd extra bijgesteld worden als je hem eerder in laat komen maar effect heeft het zeker wel.
Maargoed, De lage nokken van de B18c6 zijn bedoeld om zo laag mogelijk al vermogen te leveren. Hierdoor geven ze bij 4500 rpm nog steeds een redelijk vermogen, maar de hoge nokken die dan al goed zouden kunnen werken worden dan nog niet gebruikt. En das jammer. Je hebt een set nokken die op dat moment meer vermogen kunnen leveren en je gebruikt ze niet!
Door de Vtec op 4800rpm te zetten gaat de overgang in vermogen ook veel rustiger. Je voelt hem dan bijna niet meer. Met andere woorden: De hoge nokken leveren op dat moment (4800rpm) al net zo veel vermogen als de lage nokken kunnen leveren. Maar alles daarboven gaan ze meer vermogen leveren dan de lage nokken kunnen.
het heeft dus zin, je rijd alleen op de snelweg idd meestel in de Vtec met de resultaten van dien (verbruik)
Maar kwaad kan het mechanisch gezien niet.
jep,zo is het ook,het ideale moment van de vtec ligt lager als standaard ingesteld,binnen een maand of 2 word de mijne voorzien van een unichip,dan laat/word het inschakelpunt van de vtec ook verlaagd.ik denk aan 4800rpm dat nog juist gaat.normaal aan 120-130km/u is juist onder de 4800rpm.
maar het ideale punt kan makkelijk achterhaald worden natuurlijk,een run met continu vtec en een run zonder,waar de vermogenlijnen kruisen is normaal het ideale punt :lol:
maar het ideale punt kan makkelijk achterhaald worden natuurlijk,een run met continu vtec en een run zonder,waar de vermogenlijnen kruisen is normaal het ideale punt :lol:
- Gaskleppie
-
verlagen vtec
Ik denk wel dat ik hem lager laat inkomen. Alleen met de 14" wielen zal ik wel problemen krijgen, de vtec hakt er dan al bij 100 in denk ik. Das misschien minder voor cruisen?
Ik laat die Watsonrally gozer wel kijken wat de ervaring is.
Ik laat die Watsonrally gozer wel kijken wat de ervaring is.
- Gaskleppie
-
verlagen vtec
Moet het mengsel nog worden aangepast als de vtec op 5000rpm inkomt.?? Volgens Watsonsrally moet het mengsel armer worden??
Grt.,
Marco
Grt.,
Marco
Re: verlagen vtec
marco gooyaers wrote:Moet het mengsel nog worden aangepast als de vtec op 5000rpm inkomt.?? Volgens Watsonsrally moet het mengsel armer worden??
Grt.,
Marco
Volgens mij gebruikt de ECU een ander fuel map bij de hoge nokken. Want het is in feite een andere nokkenas geworden.
Het is daarom ook belangrijk dat je ook in de ECU naar high cam fuel map omschakelt als je VTEC vervroegt. Alleen toerental vervroegen is niet optimaal.
Hier staat heel veel goeie info: http://www.hondata.com/tech.html
http://www.hondata.com/techecuanatomy.html
-
mengsel
k bedankt, ik chk het ff.
Ik kan me niet voorstellen dat het mengsel minder rijk moet worden. Zeggen ze in Engeland.
Ik kan me niet voorstellen dat het mengsel minder rijk moet worden. Zeggen ze in Engeland.
-
Toyota
Hoi lui,
Omdat ik eerst met een 20v 4age bezig was heb ik me verdiept in Toyota. Op de site hieronder staat alles voor de 4AGE.
Ze maken ook een vergelijk tussen vvt en vtec en leggen beide principes uit. Belangrijke opmerking (en let op, komt van DE totyota man
): honda craps all over toyota when it comes to power.
Misschien leuk om te lezen
http://www.billzilla.org/engineintro.htm
Marco
---> mini type-R is zondag 10 aug. klaar hihi
Omdat ik eerst met een 20v 4age bezig was heb ik me verdiept in Toyota. Op de site hieronder staat alles voor de 4AGE.
Ze maken ook een vergelijk tussen vvt en vtec en leggen beide principes uit. Belangrijke opmerking (en let op, komt van DE totyota man

Misschien leuk om te lezen

http://www.billzilla.org/engineintro.htm
Marco
---> mini type-R is zondag 10 aug. klaar hihi
-