Flow in Kamikaze header op een N/A ITR.

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
CyRaX

Flow in Kamikaze header op een N/A ITR.

Post by CyRaX »

Sja, voor de kenners: Lees onderstaande en geef uw mening....
Heb hiervoor met een b16a rex ook met een Kamikaze header gereden, en merkte niks van powerloss......maar toch?
Gaskleppie: Jij nog goeie info voor mij?

Kamikaze Endyn Modified 4-1 header:

A unique D-series design, with its 4-1 two-piece layout, this header is the popular choice among supercharged Hondas because of the long and large diameter (2 1/2'') downpipe and collector. The short primaries will push peak power up the rpm range. The fairly large primary tubing diameter (1 3/4'') and the large downpipe are clearly designed to move greater volume than most D-series headers. This great volumetric capacity is something a highly modified naturally aspirated or supercharged engine will benefit the most from. A stock engine would likely lose power with this header due to lost velocity caused by too much volume.

Image

Ik weet dat er D-series staat, maar toch...
Nyther

Post by Nyther »

dan heb ik toch liever dat het 4->1 punt net voor de collector ligt, ziet niet echt optimaal uit voor de flow zoals ie op de foto uitziet...

dit is mijne, peak performance header van JCP/Hyper:
2,5inch collector...

vind dit er beter uitzien , ook kwa aérodynamica voor de flow..

kheb er niet echt veel verstand van maar denk dat dees beter is kwa flow...

Image
Erick

Post by Erick »

Nyther wrote:
dit is mijne, peak performance header van JCP/Hyper:
2,5inch collector...

FF ter info, het is niet de combi van JCP/ Hyper maar Hyper /Dynamic auto sports.

JCP heeft er niets mee te maken want die levert geen spullen meer aan Hyper.
Nyther

Post by Nyther »

dat weet ik, maar mij is verteld dat deze destijds nog is gelevert door jcp.

jcp levert idd. niks meer aan hyper maar dat is weer een ander verhaal ;)

back on topic dan maar weer :D
IvoG

Post by IvoG »

Nyther wrote:dan heb ik toch liever dat het 4->1 punt net voor de collector ligt, ziet niet echt optimaal uit voor de flow zoals ie op de foto uitziet...

Hoe die eruitziet maakt voor de echte flow weinig uit. :idea:
ITR1689

Post by ITR1689 »

Uitlaatspruitstukken met elkaar vergelijken is wat lastig door alleen naar uiterlijk te kijken.

Bij uitlaatspruitstukken is de lengte van de buizen van belang en ook het punt waar ze bij elkaar komen en ook hoe ze bij elkaar komen -> 4-1 of 4-2-1. De diameter is ook belangrijk om de energie van de uitlaatgassen vast te houden. Dus ze moeten niet te klein en ook niet te groot zijn.

Uitlaatgassen komen met pulsen (schokgolven) uit de cylinderkop en daardoor kan je met lengte van de buizen extra effecten genereren om a.h.w. extra uitlaatgassen uit de cylinders te "zuigen". Het is ook belangrijk dat de pulsen van de ene cylinder een andere niet stoort -> gelijke lengte van de buizen.
Met een goed ontwerp kan je zelfs ervoor zorgen dat de ene cylinder de andere helpt met het "uitzuigen" van de uitlaatgassen.

Volgens mij komen de buizen van de Kamikaze te vroeg bij elkaar en zijn ze niet even lang. Hierdoor kunnen de gassen van de cylinders elkaar storen.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Moeilijk te zeggen hoor.....

De buizen lijken me juist wel net zo lang. De buitenste hebben de binnenbocht, de binnenste de buitenbocht, vandaar mijn gedachte.
Dit soort spruitstujjen zijn wel vaak bedoeld voor 1 optimaal toerental.
langere 4-1's hebben vaak een wat breder toerenbereik waarin ze werken omdat ze door de lengte van de buizen de terugkaatsende sonische drukgolven beter dempen. Kijk maar eens bij de aller duurste spruitstukken. die zijn ook langer en hebben allemaal een verdikking in de buis op ongeveer 20cm vanaf het blok. Dit is ook om die druk golven die terug slaan richting de uitlaatkleppen op te vangen.
De kamikaze heeft hele kort runners en daardoor werkt hij hoogtoeren mischien veel beter dan alle andere spruitstukken, maar op vele andere toerentallen kan hij de flow ernstig verstoren.
Image
Dit is zo'n Hytech header. Dit is zonder twijfel het beste spruitstuk wat ooit voor een B18 gemaakt is. Veel langer dan een standaard en alle truukjes en slimmigheden zitten erin. Venturi's, anti reflectie, lange lengtes, 4-2-1 design.
Een kamikaze doet mischien hetzelfde piekvermogen als deze, maar op alle andere toerentallen zal hij het moeten afleggen. Maarja, de Hytech is 1600dollar.......
Guest

Post by Guest »

Ik heb hier een magazine liggen van één of twee jaar terug waar 10 verschillende spruitstukken zijn getest, spijtig genoeg op een GSR. :)
Nyther

Post by Nyther »

Fredje-Nos wrote:Ik heb hier een magazine liggen van één of twee jaar terug waar 10 verschillende spruitstukken zijn getest, spijtig genoeg op een GSR. :)

Inscannen en posten maar!
CyRaX

Post by CyRaX »

gaskleppie wrote:Moeilijk te zeggen hoor.....

De buizen lijken me juist wel net zo lang. De buitenste hebben de binnenbocht, de binnenste de buitenbocht, vandaar mijn gedachte.
Dit soort spruitstujjen zijn wel vaak bedoeld voor 1 optimaal toerental.
langere 4-1's hebben vaak een wat breder toerenbereik waarin ze werken omdat ze door de lengte van de buizen de terugkaatsende sonische drukgolven beter dempen. Kijk maar eens bij de aller duurste spruitstukken. die zijn ook langer en hebben allemaal een verdikking in de buis op ongeveer 20cm vanaf het blok. Dit is ook om die druk golven die terug slaan richting de uitlaatkleppen op te vangen.
De kamikaze heeft hele kort runners en daardoor werkt hij hoogtoeren mischien veel beter dan alle andere spruitstukken, maar op vele andere toerentallen kan hij de flow ernstig verstoren.

Daar was ik dus al bang voor. Een 4-2-1 is dus wat het waarschijnlijk gaat worden. Ik denk dat mid-range ook belangrijker is.
Alleen die hy-tech....das mij ff te duur. Nu ja, dan maar is zoeken naar een "goede" 4-2-1.
HONDA

Post by HONDA »

JDM Integra Spruit... heb ik ook en het werkt perfect!
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
ITR1689

Post by ITR1689 »

De Toda 4-2-1 is een goeie 4-2-1. Is ook duur denk ik.
http://www.ipsracing.com/engine/headers/toda_421.html
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Een 4-1 kan wel goed zijn, maar het zal altijd een heel klein beetje vermogen (lees: koppel) laag toeren kosten. Maar de voordelen van een JDM (60 mm collector) 4-1 zoals de JDM DC sports 4-1 of de JDM ITR Honda 4-1 hebben hier bewezen dat ze echt power maken in combinatie met een goed open uitlaatsysteem.
En dat wint het met kop en schouders van de gangbare en betaalbare 4-2-1 headers die maar een 55mm collector hebben.
Alleen de veeeeeel duurdere headers zijn weer 4-2-1 en daar betaal je dik voor de laatste paar PK's die je nog uit je blok kunt halen.

Zelf adviseer ik 1 van de bovengenoemde 4-1 JDM 60mm headers. Ook de peak performance schijnt goed te zijn maar ik heb daar nog geen dyno's van gezien.
Er is geen goedkope 4-2-1 header die die headers verslaat.

En dat beetje koppel wat je weer terug wilt? Neem TODA B nokkenassen. heeft echt bergen koppel laag toeren. Je zou er zo een caravan achter hangen ;)
Hij loopt zo de VTEC in zonder dat je het meer voelt, zoveel power hebben die nokken al laagtoeren. Maargoed, ik dwaal af.......
IvoG

Post by IvoG »

Koppel, vermogen, flow, toeren, caravans :roll:

Zijn er geen zondagrijders meer te vinden hier dan? :roll:

:wink: :lol:
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Op zondag rij ik ook hard hoor!!
Locked