Ik heb vandaag geconstateerd dat mijn linkerremblokken veel sneller slijten dan mijn rechter (achterzijde). Mijn monteur geeft aan dat de remtang vervangen moet worden (we hebben al eerder met het remsysteem gestoeid, omdat het een tijdje terug voor een slijpend geluid zorgde).
Mijn vragen: Is dit inderdaad het geval? Welke remtang is goed en betaalbaar? En waar kan ik die bestellen?
Hierbij foto's het is werkelijk absurd!
Blood, sweat and gears. Life in between the racing stripes.
Iemand die zeer handig is met reviseren is Autokraai in ieder geval. Ik kreeg het toendertijd niet voor elkaar om de stofhoes weer over de zuiger te krijgen van de achterste klauwen omdat die relatief smal zijn. Hun hebben mooie tooltjes ervoor.
Mijn auto trekt nu ook een beetje naar rechts. Kan dit een gevolg zijn van de linkerachterrem? Nieuwe blokken zitten erop, ik check volgende week het verschil met rechts en dan ga ik besluiten welke actie ondernomen wordt!
Blood, sweat and gears. Life in between the racing stripes.
Gewoon uit elkaar trekken en kijken wat de schade is aan beide klauwen. als er te veel metaal aangetast is gewoon nieuwe kopen. En anders even reviseren.
De stof hoesjes heb je geen tool voor nodig. zit er in 1 seconde om heen. je moet alleen even voorzichtig zijn dat je hem niet stuk maakt. Maar dit is ook echt niet iets wat van gister is, als er zo veel verschil is blijft er al een tijdje 1 hangen.
Ja, je moet vervangen. Na 10 jaar zijn meeste klauwen wel aan hun einde toe, zeker de achterklauwen met hun handremmechanisme. Het wordt vaak van kwaad tot erger. Reviseren kan helpen, maar je probleem kan in een korte termijn weer terugkomen. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar beste is om em compleet met een nieuwe te vervangen.
zelf doen! lijkt heel moeilijk maar als je de volgorde weet en een oem revisieset neemt dan kan je het beter doen dan menig garagebedrijf en dan heb je weer wat geleerd
misschien kan martijn een how toe plaatsen incl het stofhoes terugplaats filmpje gereedschap ding
@ Maskertje , Als je een remklauw goed reviseerd is hij weer als nieuw en kan hij er weer 10 jaar tegen aan. Ik zou kijken martin wat ik nog heb aan foto's enz. Als ik tijd heb zet ik het er even op. Als er in de tussentijd mensen zijn met de behoefte een how-to te plaatsen. be my guest. ik heb niet zo veel tijd.
integra wrote:@ Maskertje , Als je een remklauw goed reviseerd is hij weer als nieuw en kan hij er weer 10 jaar tegen aan. Ik zou kijken martin wat ik nog heb aan foto's enz. Als ik tijd heb zet ik het er even op. Als er in de tussentijd mensen zijn met de behoefte een how-to te plaatsen. be my guest. ik heb niet zo veel tijd.
Hangt ervan af wat je verstaat onder reviseren. Want alleen een stofhoesje vervangen zoals door enkelen hier wordt aangegeven, is niet reviseren.
Nieuwe kopen is de meeste simpele en dure oplossing,
Maarre, misschien domme vraag, wat SLIJT er dan precies aan een remklauw? Volgens mij is het doorgaans een redelijk solide constructie (beetje grof gegoten misschien) waarin een paar zuiger(tjes) bij het remmen een paar mm heen en weer bewegen onder hydraulische druk. En That's it !!
Wat je wel krijgt is dat in jarenlang gebruik het hele gebeuren warm/koud/warm/koud wordt en tevens een enorme hoeveelheid troep en stof over zich heen krijgt. Rubbertjes verouderen en drogen uit, vet spoelt langzaam weg enz. Kwestie van demonteren, goed schoonmaken, eventuele roest op de zuigers verwijderen, hoesjes vervangen en weer in elkaar zetten. Tevens een mooi moment uiteraard om ze bv. te laten spuiten of poedercoaten. Ik ken de klauwen van een ITR niet, maar het principe van ALLE hydraulische remmen is al tientallen jaren hetzelfde.
Remzuigers gaan vast zitten omdat vaak de remvloeistof niet optijd word ververst. Remvloeistof trekt water aan en daardoor gaat de boel roesten en loopt vast.
Heb denk al een duizend tal remklauwen gangbaar gemaakt/gereviseerd. Rubbertje monteren is lastig, maar geeft niet echt problemen.
Als je spullen voor de remklauw besteld of gaat vervangen, neem dan OEM onderdelen van de dealer. Dat past altijd goed en is kwalitatief een stuk beter.
een opeens juichende uitlaatbrul geeft aan dat Dr Jekyll achterin is gaan zitten en dat Mr Hyde de macht heeft overgenomen.
idd, altijd 2 stuks. 2 voor of 2 achter. Pff, Ik heb er echt veel werk aan gehad. Maar ze zijn ook weer nieuw nu. Ik Moet alleen de voorste nog maar dat is een makkie vergeleken met achter.