Verbruik EP3
Verbruik EP3
Hallo,
Ik zou graag bij normaal rij gedrag het verbruik willen weten van een EP3, kan iemand dit mij vertellen en het mij ook even toelichten?
Dank!
Ik zou graag bij normaal rij gedrag het verbruik willen weten van een EP3, kan iemand dit mij vertellen en het mij ook even toelichten?
Dank!
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
Re: Verbruik EP3
Voor op gesteld: Verbruik is erg afhankelijk van de rijder en ook verschilt het soms een beetje per auto en zeker ook per km stand.
Ik rij zuiniger dan mijn man met normaal rij gedrag. Waarom? Tsja... Ik anticipeer waarschijnlijk beter op het verkeer, of hou meer afstand of trap gewoon minder ver het gas in... leg het maar uit...
EP3 standaard km stand 0-60.000
Gemiddeld:1 op 10,5-11
Winter kort: 1 op 9,5
Zomer lang: 1 op 11,5
Minimaal 1 op 8 (circuit niet meegerekend)
Maximaal 1 op 12,6 (ooit gehaald)
Ik rij zuiniger dan mijn man met normaal rij gedrag. Waarom? Tsja... Ik anticipeer waarschijnlijk beter op het verkeer, of hou meer afstand of trap gewoon minder ver het gas in... leg het maar uit...
EP3 standaard km stand 0-60.000
Gemiddeld:1 op 10,5-11
Winter kort: 1 op 9,5
Zomer lang: 1 op 11,5
Minimaal 1 op 8 (circuit niet meegerekend)
Maximaal 1 op 12,6 (ooit gehaald)
Re: Verbruik EP3
Plus eventuele modificaties. Bijv. Afwijkende bandenmaat, andere in- en uitlaatsysteem. Veel of weinig spullen in de auto (gewicht). De cijfers die Jo& haalt zijn erg netjes. Zelf rij ik gemiddeld 1 op 9 a 1 op 9,5. Hoofdzakelijk in de stad.
Re: Verbruik EP3
Ik kom gem. op 1 op 8.5 tot 9 uit.
-
- Posts: 1466
- Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm
Re: Verbruik EP3
ik rij sportief in mijn dc5 en ik haal makkelijk 1 op 10.
tevens gemod zoals je weet en getuned door magnesium.
tevens gemod zoals je weet en getuned door magnesium.
Re: Verbruik EP3
Bij normaal gebruik en onder de 5500 tpm blijven is 1:12 best haalbaar... Maar af en toe vtec gebruiken en boven de 5500 tot 8200 toeren rijden, maakt er met gemak 1:8 van...
Re: Verbruik EP3
EP3 is niet gemaakt om rustig te rijden, als je rustig wilt rijden koop je een EP2 of FK1.
Gebruik de dingen waarvoor ze dienen vind ik.
Ik rij 400 km met een bak, en ik knal door, als ik rustiger zou rijden haal ik met gemakt 450 a 500.
Gebruik de dingen waarvoor ze dienen vind ik.
Ik rij 400 km met een bak, en ik knal door, als ik rustiger zou rijden haal ik met gemakt 450 a 500.
Re: Verbruik EP3
Soms wordt je auto zuiniger van tuning...
Re: Verbruik EP3
@Jo& Thanks voor de reactie! Kan qua mij betreft dicht
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
Re: Verbruik EP3
Graag gedaan als je niet erg vind laat ik hem open mochten er nog mensen zijn die wat willen weten of willen reageren.
Re: Verbruik EP3
Dagelijk gebruik, woon-werk, stukje snelweg en stukje stad en laatste stuk altijd iets meer Vtec gebruik haal ik een keurige 1:9,5 a 1:10. Zodra ik iets meer snelweg rijd gaat het verbruik naar 1:12, veel zuiniger wordt het niet tenzij ik 90km/h constant ga rijden maar daar heb ik zo'n auto niet voor...
Geen mods, standaard EP3 bj 2005.
Geen mods, standaard EP3 bj 2005.
Re: Verbruik EP3
Standaard staat hij overal te rijk, dat merk je ook direct aan je bougies, draai deze er maar eens uit.
Met cold air intake is het nog vrij goed, alles onder vtec is dan mooi 12,5 op 1 in vollast, maar eens vtec gaat hij al rap naar 11:1
Dus maw met afstelling wordt hij inderdaad zuiniger maar veel zal het niet zijn.
Met cold air intake is het nog vrij goed, alles onder vtec is dan mooi 12,5 op 1 in vollast, maar eens vtec gaat hij al rap naar 11:1
Dus maw met afstelling wordt hij inderdaad zuiniger maar veel zal het niet zijn.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Re: Verbruik EP3
Een standaard EP3 naar de 11:1 in vollast?
Nou, ik heb genoeg standaard EP3's op de bank gezien (tijdens de club dyno dag zijn er genoeg voorbij gekomen) en die draaiden echt niet zo rijk. Met zulke mengsels zouden ze ook nooit hun standaard vermogen halen. 11;1 is echt veeeel te rijk. Had jou geval geen heel vuil filter? Dan kan hij wel rijker gaan lopen.
Nou, ik heb genoeg standaard EP3's op de bank gezien (tijdens de club dyno dag zijn er genoeg voorbij gekomen) en die draaiden echt niet zo rijk. Met zulke mengsels zouden ze ook nooit hun standaard vermogen halen. 11;1 is echt veeeel te rijk. Had jou geval geen heel vuil filter? Dan kan hij wel rijker gaan lopen.
Re: Verbruik EP3
ik rijd dagelijks woon werk 37km heen en terug. zit swinters zo rond de 1:9 a 1:9.5
Zomers meestal zo rond de 1:9.5 a 1:11
V-tec hooguit 5min van het uur dat ik totaal onderweg ben, rij wel zo tussen de 120 en 150km/h
ep3 uit 2004 met k&n inlegfilter en rvs uitlaat vanaf de cat. verder geen mods.
Zomers meestal zo rond de 1:9.5 a 1:11
V-tec hooguit 5min van het uur dat ik totaal onderweg ben, rij wel zo tussen de 120 en 150km/h
ep3 uit 2004 met k&n inlegfilter en rvs uitlaat vanaf de cat. verder geen mods.
Re: Verbruik EP3
Neen met een vuil filter haal je geen 208 pk met cold air intake.
Ik geloof ook nergens dat je met een injen al direct 216 pk bankt bij rica, jij wel dan?
AFR was gemeten met wideband sensor in de pot wel en het is eerder 11,5:1, ik zie trouwens bij rica nog niet eens AFR's spijtig genoeg.
Gaskleppie ik stuur de grafiek wel in PM zodat je kan zien.
En enkel in vollast vanaf vtec, voor vtec staat hij op 12;5
Ik geloof ook nergens dat je met een injen al direct 216 pk bankt bij rica, jij wel dan?
AFR was gemeten met wideband sensor in de pot wel en het is eerder 11,5:1, ik zie trouwens bij rica nog niet eens AFR's spijtig genoeg.
Gaskleppie ik stuur de grafiek wel in PM zodat je kan zien.
En enkel in vollast vanaf vtec, voor vtec staat hij op 12;5
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Re: Verbruik EP3
Dat is dan 1 geval wat jij toevallig tegen bent gekomen.
En inderdaad, een EP3 kan goed reageren op een CAI (ook al vaker gezien op meerdere EP3's) die boven de 210 pk kwamen.
Dit keer is tijdens de dynodag de AF niet op de uitdraai erbij gezet maar in voorgaande dynodagen is het wel gedaan. Als je even zoekt naar de resultaten van eerdere dagen zal je zien dat de AF er wel bij staat en niet zo rijk is als wat jij schetst.
En inderdaad, een EP3 kan goed reageren op een CAI (ook al vaker gezien op meerdere EP3's) die boven de 210 pk kwamen.
Dit keer is tijdens de dynodag de AF niet op de uitdraai erbij gezet maar in voorgaande dynodagen is het wel gedaan. Als je even zoekt naar de resultaten van eerdere dagen zal je zien dat de AF er wel bij staat en niet zo rijk is als wat jij schetst.
Re: Verbruik EP3
@ Sin,
De bank van Rica is goed genoeg, de club komt er elk jaar en de resultaten van degenen die geen aanpassingen hadden gedaan en dit jaar weer de bank op gingen bleven nagenoeg hetzelfde. Ook van degenen die wat hadden veranderd was er een verschil te zien.
A/F is wel gemeten maar toevallig in bovenstaande uitdraai er niet bij gezet, de anderen hadden dat wel.
12.5 A/F is te rijk voor een N/A, 11,5 al helemaal, 13.2-13.5 zou je willen hebben.
Wat Gaskleppie aangeeft, heb in al die jaren ook nog geen enkele standaard EP3 gezien die zo rijk liep als wat jij beweert.
Er moet ergens ook nog een topic zijn over de verschillen in dyno's.
De bank van Rica is goed genoeg, de club komt er elk jaar en de resultaten van degenen die geen aanpassingen hadden gedaan en dit jaar weer de bank op gingen bleven nagenoeg hetzelfde. Ook van degenen die wat hadden veranderd was er een verschil te zien.
A/F is wel gemeten maar toevallig in bovenstaande uitdraai er niet bij gezet, de anderen hadden dat wel.
12.5 A/F is te rijk voor een N/A, 11,5 al helemaal, 13.2-13.5 zou je willen hebben.
Wat Gaskleppie aangeeft, heb in al die jaren ook nog geen enkele standaard EP3 gezien die zo rijk liep als wat jij beweert.
Er moet ergens ook nog een topic zijn over de verschillen in dyno's.
Re: Verbruik EP3
En hoe worden die bij Rica gemeten, de AFR's?
Ik heb al spijt dat ik met mijne niet bij rica op de bank geweest ben.
Had wel eens willen weten hoeveel pk er uit de mijne kwam dan, en hoe de AFR daar staat dan, alleszins meer dan 208 daar ben ik wel zeker van.
Ik heb al spijt dat ik met mijne niet bij rica op de bank geweest ben.
Had wel eens willen weten hoeveel pk er uit de mijne kwam dan, en hoe de AFR daar staat dan, alleszins meer dan 208 daar ben ik wel zeker van.
Re: Verbruik EP3
Sensor in de achterdemper zoals bij jou ook gemeten.
Je bent welkom bij de volgende dyno dag bij Rica.
Je bent welkom bij de volgende dyno dag bij Rica.