Als het scheurt, is het altijd langs de las zoals op de foto. De las zelf is dikker dan het plaatwerk waardoor het niet zou kunnen dat de las zelf zou scheuren. Waarom deze vlak langs de las scheurt heeft de volgende reden... door het lassen is er in dit geval waarschijnlijk een te diepe inbranding geweest in het plaatwerk waardoor er een soort van kratertje ontstaat rondom het geheel wat inhoud dat de plaat op die plaats iets dunner geworden is dan de originele dikte van de plaat. Dus kan het daar ook makkelijker afbreken wat ook gebeurt is. Met ander woorden... slecht laswerk. Hoe kan je dit voorkomen? De lasser hoort de vlam of smeltbad iets meer op de lasmoer te houden dan op het plaatwerk. Logisch aangezien de lasmoer dikker van materiaal is dan de plaat.
Ik zie dat de elleboog iets heeft geraakt, althans daar lijkt het op, op de hoek van de elleboog lijken wel schraap plekken te zijn. Dat kan ook de reden zijn dat het stuk is gegaan. Bij het gat op de pijp zie je ook 2 punten tegenover elkaar, dit lijken wel punten waar die langs is gebogen zeg maar, voordat die helemaal stuk ging.
slydawg wrote:Ik zie dat de elleboog iets heeft geraakt, althans daar lijkt het op, op de hoek van de elleboog lijken wel schraap plekken te zijn. Dat kan ook de reden zijn dat het stuk is gegaan. Bij het gat op de pijp zie je ook 2 punten tegenover elkaar, dit lijken wel punten waar die langs is gebogen zeg maar, voordat die helemaal stuk ging.
Het heeft een paar honderd meter onder de wagen liggen bungelen voordat ik weer stapvoets bij de garage kon terug komen.
Als ik het goed zie zijn die 2 punten aan de bovenkant gebogen, mocht hij klem gezeten hebben en zo krachten te verduren gehad hebben zouden die 2 punten waar hij gebogen is aan de onderkant moeten zitten.
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
Afgelopen vrijdag is er het laatste contact geweest met Showoff. Ik zal jullie de mail laten lezen en zelf oordelen.... Voor het nette heb ik de namen achterwege gelaten.
Beste Nick, ik heb de foto’s bekeken en dit is zo te zien door het vele resoneren inderdaad los ‘getrild’ net buiten de lasnaad. Zoals aan telefoon aangegeven is de garantie voorbij maar willen we uit coulance meedelen in de reparatiekosten daar ik ook van mening ben (en uit ervaring weet) dat een dergelijk product veel langer mee gaat normaliter. Lassen zou ons hier +- 20 euro kosten. We zijn bereid je een coulance vergoeding van 35 euro te geven in de vorm van een waardebon voor een volgende aankoop, 1 jaar geldig. Ik hoop dat je dit een net aanbod vind en we het zo kunnen oplossen.
Beste XXX,
Om eerlijk te zijn vind ik het huidige aanbod heel erg magertjes. In de eerste plaats is de reparatie in overleg en op aanraden van XXX gedaan. Dat het lasbedrijf hiervoor kosten in rekening brengt die een stuk hoger uitkomen dan een reparatie in jullie eigen werkplaats was dan ook te verwachten. Voor mij waren er op dat moment sowieso geen (goedkopere) alternatieven en ik was allang blij dat ik überhaupt ter plaatse geholpen kon worden. Verder geef je zelf al aan dat je uit ervaring weet dat een dergelijk product langer mee hoort te gaan dan iets meer dan een jaar. Het vergoeden van € 35,- vind ik dan verre van coulant. Dit is niet eens de helft van de gemaakte kosten laat staan de extra tijd die ik die dag verloren ben. Mijn inziens is het niet meer dan redelijk om op zijn minst de helft van de gemaakte kosten te vergoeden. Vooralsnog heb ik, evenals de mensen die ik via de Type R Club ken, goede ervaringen met Showoff en hoop dat dat ook in de toekomst zo zal blijven. Graag uw reactie op het vorenstaande.
Beste Nick,
XXX heeft aangegeven dat we zouden ‘meedenken’ in de kosten om het te lassen en gaf ook aan dat door het lokaal te laten lassen uw een rit op en neer al zou besparen. Tevens volledig in de veronderstelling dat we terug gebeld zouden worden OF dit kon en wat de kosten zouden bedragen om dan tot een overeenkomst te komen. Dat is iets anders dan nu achteraf een x bedrag opvragen.
Maar in uw voorgaande email staat geen kostenbedrag uberhaupt dus ik hoor allereerst graag wat uw werkelijke kosten waren en of daar een van overlegbaar is met BTW. Ik zal dat dat hier intern bespreken en kom met een wellicht herziend voorstel om dit netjes op te lossen.
Beste XXX,
In de eerste mail had ik de factuur als bijlage meegezonden, het klopt dat in deze niet geheel duidelijk is wat de kosten zijn. Voor het lassen €30,- (de)monteren uitlaat €45,- €75,- BTW 19% €14,25 Totaal €89,25
Hopend dat dit alles iets duidelijker is geworden.
Beste Nick,
De factuur hebben we in de eerste email niet gezien. Afijn, je specificatie is voldoende. Ik zie dan ook dat de laskosten minder of zo goed als gelijk zijn aan hetgeen we je uit coulance wilden toesturen. Ik ben dan ook van mening dat het een nette oplossing is door die kosten terug te betalen (35 euro) in de vorm van een waardebon, met daarbij niet te vergeten dat het product buiten de garantie valt officieel. Dat zou XXX op de dag zelf ook verteld hebben, spijtig genoeg hebben jullie elkaar niet meer kunnen spreken. De kosten voor het (de)monteren zijn dan de enige kosten die we niet vergoeden, de laskosten wel. Mij lijkt dat een eerlijke deal. XXX gaf ook aan dat dit voor je goedkoper zou zijn vermoedelijk aangezien je anders het product (op eigen kosten) had moeten retourneren. Om je toch nog enigszins extra tegemoet te komen kan ik de toegezegde 35 euro ophogen naar 45 euro, dat is dan in totaal de helft van je rekening inclusief lassen/monteren.
Ik hoop dat je dit aanbod kan accepteren en er een goed gevoel aan overhoudt,
Beste XXX,
Laten we dit gebeuren maar afronden en zal het bod van €45,- accepteren. Persoonlijk vind ik het nog steeds een raadsel dat een dergelijk product na zo'n korte periode kapot gaat,wat jijzelf ook vindt. Is het mogelijk dat jullie de bon opsturen naar mijn huisadres,of maak je een aantekening in jullie systeem?
Beste Nick, we zullen de waardebon opsturen per post, deze zal je na het weekend ontvangen (post gaat op vrijdag enkel hier).
En tja… soms zijn dergelijke dingen lastig te verklaren en meestal is het een samenloop van omstandigheden als door warmte dun geworden materiaal, vibraties bij slechte motorsteunen, een uitlaat die net iets wringt in de rubbers en daardoor trilt, kan van alles zijn en gebeurt gelukkig zeer zelden. Ik ga er dan ook vanuit dat dit een eenmalig probleem was.
Het is een lastig verhaal idd. - een uitlaat en dergelijke aanhangels hebben een verwachte levensduur van enkele jaren. Dus 1 jaar garantie of niet, wettelijk gezien mag jij bij fatsoenlijk gebruik uitgaan van een een levensduur langer dan een jaar en daarom heb je recht op reparatie of vervanging - Het verhaal van de lasnaad kan zeker kloppen, trillingen ook en bijv metaalmoeheid (al denk ik de eerste 2) - Waardebon vind ik stom, nu ben je verplicht daar wat te kopen en ook nog binnen een jaar... Zij kunnen die factuur die jij betaald hebt zelf in de administratie boeken en een restitutie aan jou verlenen al dan niet van een gedeelte van het bedrag. - Dat ze niet 100% vergoeden snap ik, je hebt ze zelf niet in de gelegenheid gesteld een oplossing te bieden. Een eigen oplossing van hun was goedkoper geweest voor hen.
Opzich idd wel vriendelijk dat ze iets gedaan hebben (en slim). Strikt gezien hadden ze alles af kunnen wijzen, maar nog strikter eigenlijk niet hoor. Maar dat is een wettelijk verhaal...