Het begon met wat witte rook uit kleppendeksel en witte sludge, ik dacht gelijk aan koelvloeistof en ging er vanuit dat de koppakking stuk was.
Ik heb toen de koppakking vervangen maar bij het vervangen zag ik gelijk al aan de oude dat dat het probleem niet zou moeten zijn aangezien die nog perfect was.
Kop geinspecteerd en die zag er ook goed uit, evenals de zuiger en cilinder. (Zuiger niet uit blok gehaald).
De boel weer dichtgemaakt en jawel hoor nog steeds zelfde probleem, weekend sleutelen voor niets :evil:
Eerste keer kon ik de compressie test niet afmaken omdat tijdens de eerste meting de slang knapte. Inmiddels was de slang vervangen en deed de compressie test, bleek dat op cilinder 4 de compressie niet hoger kwam dan 5 bar. Het kon dus verschillende dingen zijn, een paar vielen gelijk af, kleppen waren goed en was geen olie/koelvloeistof vermenging dus een scheur kon het ook niet zijn.
Lektester erbij gehaald en lektest gedaan, zo goed als 100% lekkage volgens de tester. Ik zag tijdens de test dampen vanuit de olie drain kanalen komen wat mij tot de conclusie bracht dat het met de zuigerveren te maken had, tenminste iets met de zuiger.
Dus, kop weer eraf, zuiger eruit en dit was het resultaat.
Zie foto:

Zuiger en zuigerveren vervangen, cilinder was goed, geen krassen of zo zichtbaar.
Boel weer dichtgebouwd en compressie en lektest gedaan, alles naar behoren.
Gestart en draait en loopt weer zoals het hoort!
Probleem dus opgelost.
Les die ik opnieuw heb geleerd: eerst meten en goede diagnose stellen, scheelt een hoop onnodig werk.
Blijft het volgende wat ik nog niet precies weet,
Hoe kan dit gebeuren??
Te heet geworden?