K20A2 geen compressie

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
slydawg

K20A2 geen compressie

Post by slydawg »

Wat de K20 allemaal moet doorstaan...
Het begon met wat witte rook uit kleppendeksel en witte sludge, ik dacht gelijk aan koelvloeistof en ging er vanuit dat de koppakking stuk was.
Ik heb toen de koppakking vervangen maar bij het vervangen zag ik gelijk al aan de oude dat dat het probleem niet zou moeten zijn aangezien die nog perfect was.
Kop geinspecteerd en die zag er ook goed uit, evenals de zuiger en cilinder. (Zuiger niet uit blok gehaald).
De boel weer dichtgemaakt en jawel hoor nog steeds zelfde probleem, weekend sleutelen voor niets :evil:
Eerste keer kon ik de compressie test niet afmaken omdat tijdens de eerste meting de slang knapte. Inmiddels was de slang vervangen en deed de compressie test, bleek dat op cilinder 4 de compressie niet hoger kwam dan 5 bar. Het kon dus verschillende dingen zijn, een paar vielen gelijk af, kleppen waren goed en was geen olie/koelvloeistof vermenging dus een scheur kon het ook niet zijn.
Lektester erbij gehaald en lektest gedaan, zo goed als 100% lekkage volgens de tester. Ik zag tijdens de test dampen vanuit de olie drain kanalen komen wat mij tot de conclusie bracht dat het met de zuigerveren te maken had, tenminste iets met de zuiger.
Dus, kop weer eraf, zuiger eruit en dit was het resultaat.
Zie foto:

Image
Image
Image

Zuiger en zuigerveren vervangen, cilinder was goed, geen krassen of zo zichtbaar.
Boel weer dichtgebouwd en compressie en lektest gedaan, alles naar behoren.
Gestart en draait en loopt weer zoals het hoort!
Probleem dus opgelost.
Les die ik opnieuw heb geleerd: eerst meten en goede diagnose stellen, scheelt een hoop onnodig werk.

Blijft het volgende wat ik nog niet precies weet,
Hoe kan dit gebeuren??
Te heet geworden?
donkeykong

Post by donkeykong »

leuk weekend heb je achter de rug miquel! not!
ben blij dat het is opgelost :)
nickR

Post by nickR »

Een geluk dat er niet meer is beschadigd en dat je dit zelf kon oplossen.
In de garage was je héél wat euro'tjes lichter geweest :thumbs:
slydawg

Post by slydawg »

Voor mij was dit een top weekend!
integra

Post by integra »

Het gebeurt wel vaak bij een tweetakt motor. Ik heb nog een voorbeeld op mijn werkbank liggen zuigerveer breekt knalt tegen een in of uitlaatpoort en bang een heel stuk uit je zijkant van de zuiger.

Dit zie je toch ook niet zo heel vaak bij een viertakt motor ??
Ik zou ook niet zo een oorzaak kunnen noemen.

Wel geluk dat er geen vervolg schade is.
boikel

Post by boikel »

Respect dat je dit allemaal zelf repareert. 8)
slydawg

Post by slydawg »

Zuigerveren zijn onbeschadigd, ik dacht eerst dat de zuigerveren eruit lagen maar tot mijn grote verbazing was het de zuiger...

@Boikel, met juiste gereedschap wordt het allemaal zoveel makkelijker en hobby he!
LCR

Post by LCR »

Ahummm....Je woont bij mij in de buurt he.... :wink:

Heb je alleen die ene zuiger vervangen of moet je gelijk alle vier???
Je ben dus weer ready voor 8 mei 8)
donkeykong

Post by donkeykong »

slydawg wrote:Voor mij was dit een top weekend!

Ok dan, als je echt hebt genoten :)
nog nieuwe/andere plannen voor de auto??
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Hoe kan dit gebeuren??
Te heet geworden?

Ik denk dat ik een goede gok kan maken. Hij is niet te heet geweest in de vorm van te heet koelvloeistof. Anders zou de rok van de zuiger beschadigd zijn. Dit is echt een gevalletje "gebooste motor die niet gemaakt is om te boosten" Het ontwerp en toleranties van een stock K20 zijn berekend op NA verbrandings temperaturen. Vooral de ring-end-gap is bij een NA motor kleiner dan bij een turbo of charger auto. Bij een geforceerde motor houden ze er rekening mee dat de verbrandings temperatuur veel hoger is en dat dus de zuigerveer veel meer uitzet. Als je dan een grotere ring-end-gap hebt sluit deze bij die hogere temperaturen netjes af. Maar jij hebt een kleinere ring-end-gap. Daardoor komt er veel meer spanning op de veer te staan bij zware belastingen omdat de einden van de zuigerveer hard tegen elkaar staan te drukken. De veer kan dus nergens heen en drukt zich ook vast tegen de cilinder wand. Zo hard dat zelfs dat de dammetjes tussen de zuigerveren van de zuiger afbreken. Dus dat is ook wat je ziet. De dammetjes zijn uit de zuiger gebroken waardoor je geen compressie meer hebt.
Eigenlijk zou je alle zuigers eruit moeten halen en bij alle zuigerveren meer ruimte moeten maken dmv een zuigerveer slijper. Laat ik er nou net 1tje hebben staan ;)
Heb je foto's gemaakt van alle zuigers? Kan je ze posten, ben benieuwd hoe ze er aan de bovenkant uit zien.
Sincx

Post by Sincx »

Het lek is boven ! Die broer van je treft het maar met je hehe sleutelgek ;) .
slydawg

Post by slydawg »

@ LCR ging niet om mijn auto.

@ DK, geen plannen, gewoon rijden en genieten.

@ Gaskleppie, gok klinkt logisch idd. Heb bij het vervangen van de zuigerveren de ring end gap gemeten, deze was precies volgens het boekie, heb alleen niet bij stil gestaan dat bij boost die end gap wat groter mag.
Heb helaas geen foto's van de bovenkant van de overige zuigers maar ze waren wel identiek als degene die is vervangen.
Image
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

ok, die ziet er goed uit. Geen enkel spoor van detonatie, netjes.
Als je nog plannen hebt om de zuigerveren op maat te maken zeg je het maar. Ik heb een zuiger veer slijpertje.
slydawg

Post by slydawg »

Gaskleppie wrote:ok, die ziet er goed uit. Geen enkel spoor van detonatie, netjes.
Als je nog plannen hebt om de zuigerveren op maat te maken zeg je het maar. Ik heb een zuiger veer slijpertje.

Ben ook al voorzien van een zuigerveer slijpertje, destijds aangeschaft toen ik bezig was met die B18 op te bouwen.
D_ToXx

Post by D_ToXx »

Gaskleppie wrote:
Hoe kan dit gebeuren??
Te heet geworden?

Ik denk dat ik een goede gok kan maken. Hij is niet te heet geweest in de vorm van te heet koelvloeistof. Anders zou de rok van de zuiger beschadigd zijn. Dit is echt een gevalletje "gebooste motor die niet gemaakt is om te boosten" Het ontwerp en toleranties van een stock K20 zijn berekend op NA verbrandings temperaturen. Vooral de ring-end-gap is bij een NA motor kleiner dan bij een turbo of charger auto. Bij een geforceerde motor houden ze er rekening mee dat de verbrandings temperatuur veel hoger is en dat dus de zuigerveer veel meer uitzet. Als je dan een grotere ring-end-gap hebt sluit deze bij die hogere temperaturen netjes af. Maar jij hebt een kleinere ring-end-gap. Daardoor komt er veel meer spanning op de veer te staan bij zware belastingen omdat de einden van de zuigerveer hard tegen elkaar staan te drukken. De veer kan dus nergens heen en drukt zich ook vast tegen de cilinder wand. Zo hard dat zelfs dat de dammetjes tussen de zuigerveren van de zuiger afbreken. Dus dat is ook wat je ziet. De dammetjes zijn uit de zuiger gebroken waardoor je geen compressie meer hebt.
Eigenlijk zou je alle zuigers eruit moeten halen en bij alle zuigerveren meer ruimte moeten maken dmv een zuigerveer slijper. Laat ik er nou net 1tje hebben staan ]

ik hoeverre weet je dit zeker frank? wel zeker doen of gewoon stock laten? of zeg je je krijgt er zeker problemen mee...

(dan moet je toch aub graag een keer deze kant opkomen mig :wink: )
XavCTR

Post by XavCTR »

Zo, dat lijkt me wel even balen. Wat een gezicht die zuiger, toch wel geluk dat de cylinder zelf niet beschadigd was! Netjes opgelost. =) Zeker een zuiger gepakt van je reserve-K20? Wel handig, zo'n spare op de plank, hehe...
Locked