Tot het einde en er voorbij, een leven na de Type R

Alle informatie & nieuws berichten over Honda
Dirk V
Posts: 364
Joined: Mon Sep 21, 2009 5:42 pm

Tot het einde en er voorbij, een leven na de Type R

Post by Dirk V »

Ik lees de laatste erg tijd veel topics waarin vele jongensdromen uiteen spatten omdat de R, om welke reden dan ook, het veld moet ruimen.

Nogal vaak zijn de vervangende auto's (met alle respect) niet echt noemenswaardig.

Ik zou wel eens willen horen wie achteraf wel/geen spijt heeft van de verkoop en wat men al dan niet als respectabele vervanger ziet, en dan natuurlijk niet merken zoals Porsche, Ferrari etc.

PS. en Mr. X, als jij aankomt met een Hybride gaan wij jou natuurlijik meteen geloven... 8)
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

DC2 destijds verkocht en er geen spijt van gehad. De opvolgers waren een CBR 600RR en een EP3. De EP3 is niet mijn favoriet maar het voldoet voor een beetje lol en mijn vriendin rijdt er 95% van de tijd mee.

Om de verzameling compleet te maken zou ik nog wel een S2000 of een NSX willen. En mezelf kennende gebeurt dat ook nog wel...
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Ik ben mezelf ook aan het oriënteren op een fiets in plaats van auto. Er is geen andere nieuwe auto die mijn belletje doet rinkelen in een redelijke prijsklasse.
Mijn vervanger is een BMW 130i geworden van een paar jaar oud en heb daar geen moment spijt van.

Nogmaals, mij gaat het om de rij-eigenschappen van een auto. Daarin blinken er niet veel uit. Het is tegenwoordig veiligheid en comfort in plaats van sportiviteit en boven alles rijplezier.

Doe mij maar lekker een auto van een paar jaar oud die nog gebouwd is om plezier te beleven. De EP3 was destijds ook niet mijn favoriet na de DC2. Zodoende heb ik de EK9 gekocht. De S2000 biedt mij eigenlijk (en vele hier) te weinig in de zin van dagelijkse auto. Onpraktisch, zoals ook de NSX.

Als waardige opvolger durf ik nu de E46 M3 in de groep te gooien. Prijsklasse is op dit moment wellicht haalbaar na een R en de fun-factor liegt er niet om. Toch is het een auto waar dagelijks mee te rijden is en voorzien is van meer comfort.

Ga maar haten :D
Type-Q
Posts: 122
Joined: Sun Jul 27, 2008 8:12 pm

Post by Type-Q »

Als je puur naar de aanschafkosten kijkt vind ik de E46 M3 zeker een optie. Als ik kijk naar de kosten voor onderhoud en verbruik blijft er voor mij maar één auto over als opvolger voor de DC2 en dat is toch de S2000.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Ze zeggen dat de E46 M3 ook een gunstig verbruik heeft bij een normale rijstijl (lees: 1 op 10) en de S2000 heb ik me laten vertellen haalt de 1 op 10 lang niet altijd. Dit komt doordat de benzine druk standaard te hoog staat bij die auto's. Is enkele jaren geleden gebleken bij de Dyno dagen bij Rica. Jan met zijn lichtblauwe S2000 haalde zijn vermogen ook niet door een te rijk mengsel. Diezelfde dag is dat aangepast en afgesteld en haalde hij netjes de 240 pk. Hij vertelde toen ook dat het vaak 1 op 9 rijden was met die auto.

Daarbij komt kijken dat het uurloon bij een Honda dealer tegenwoordig dusdanig is verhoogd, dat het zowat niks meer scheelt met een BMW dealer.

Daarnaast is het ook een feit dat onderdelen van BMW niet gek veel duurder zijn dan die van Honda. We weten allemaal hier hoe belachelijk duur sommige dingen zijn. Voorbeeld: 1 Centercap van een JDM 16" DC2 of 15" EK9 velg is € 30,- per stuk en bij BMW zijn die dingen nog geen € 10,- per stuk.
Model specifieke onderdelen (zoals bij een M3 bijvoorbeeld een voorbumper of motorkap) kunnen wel aan de prijs zijn maar nog altijd scheelt dit niet veel met Honda prijzen want man wat liggen die soms hoog :lol:.

Onderaan de streep zou ik je niet durven beweren dat een S2000 uiteindelijk goedkoper is in onderhoud. Wél zal de verzekering en wegenbelasting een stukkie lager liggen.
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

Post by vtec vince »

S2000 staat bij mij ook hoog in het vaandel, helaas met mijn lengte ( 1.94 ) zal dit bij een droom blijven... FD2 , EP3 JDM en de DC5 blijven ook opties.
Of...misschien wel een EVO , Supra of Skyline.
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
Type-Q
Posts: 122
Joined: Sun Jul 27, 2008 8:12 pm

Post by Type-Q »

Ik kan me niet voorstellen dat een grote beurt bij een S2000 niet een stuk goedkoper is dan een bij een E46 M3. Dan denk ik aan (hoeveelheid) olie, filters en dergelijke. Ik spreek niet uit ervaring en de prijzen bij de BMW-dealer ken ik ook niet, maar ik kan het me gewoon niet voorstellen. By the way, wat dacht je van een setje nieuwe banden voor een M3... Waar we het wel allemaal over eens zullen zijn is dat een E46 M3 natuurlijk een schitterende wagen is met dito rij-eigenschappen.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Correct maar bij BMW ben je 30.000 km verder voor de auto weer terug naar de werkplaats moet voor normaal onderhoud (olie en filter).

Wat er volgens de boekjes voorgeschreven wordt weet ik niet maar als dit eens in de 20.000 km is, streept dat de extra hoeveelheid olie weer weg. De M3 heeft namelijk 6.5 liter olie en de S2000 rond de 4 liter.
De semi-slick banden die standaard op een M3 kunnen zitten zijn schreeuwend duur inderdaad en een normaal setje RE050 waar de auto ook op kan staan zal ongetwijfeld duurder zijn maar als je het echt volgens de boekjes zal bekijken ontloopt het elkaar echt niet veel.

Even de gegevens van Autoweek erbij gepakt:
Gegevens zijn berekend over 4 jaar met 15.000 km per jaar uitgaande van nieuwe auto's:

S2000
Verzekering € 44,-
MRB € 83,-
Onderhoud € 79,-

E46 M3
Verzekering €71,-
MRB € 143,-
Onderhoud € 100,-

Als je alleen naar het onderhoud kijkt (en dit zijn volgens mij verouderde gegevens met lager uurloon bij Honda) ontloopt het elkaar elkaar niet veel. Zoals gezegd is de verzekering en MRB een stukje hoger.
Eerst zat het arbeidsuur op +- € 65,- en tegenwoordig tegen de € 100,- (evenveel als bij BMW) in slechts een paar jaar.
Type-Q
Posts: 122
Joined: Sun Jul 27, 2008 8:12 pm

Post by Type-Q »

Oké, je hebt me overtuigd! Gooi ik zelf nog maar een balletje op als Type-R alternatief: een Nissan 350Z: alléén al voor het geluid zou je 'm moeten kopen!
DC2
Posts: 1088
Joined: Fri Sep 26, 2003 3:43 pm

Post by DC2 »

Ik heb 2 ITR's gehad. Van de eerste had ik veel spijt dat ik 'm weg had gedaan. Ben er nu wel overheen! :lol: Dit heeft grotendeels te maken met m'n motor, een Honda CBR1000RR. De R trekt me nog steeds erg aan, dus ik ben aan het oriënteren voor een ATR, hoewel er momenteel niet veel keus is.
Als echt leuk "speelgoed" op 4 wielen ga ik een GT-R R35 kopen. Nou is gisteren na een bezoek aan de AutoRai is het vrouwtje verliefd geworden op de Range Rover Evoque! We zijn er nog niet over uit!
User avatar
Benjdmin
Posts: 2130
Joined: Thu Jun 28, 2007 12:26 pm

Post by Benjdmin »

Ik miss mijn Dc2, spijt dat ik hem verkocht heb.

Ik rij nu dagelijks in een 2010 Renault Megane, and trust me that sucks!!!

Er zijn wel genoeg opties voor vervangers, e46 M3 of e36 M3, of een EVO tot IX, S2000, Focus RS, de nieuwe MINI S is ook leuk...
DC2
Posts: 1088
Joined: Fri Sep 26, 2003 3:43 pm

Post by DC2 »

Matgrijze M3. Zag er ook heel gaaf uit.

Image
Image
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Type-Q wrote:Oké, je hebt me overtuigd! Gooi ik zelf nog maar een balletje op als Type-R alternatief: een Nissan 350Z: alléén al voor het geluid zou je 'm moeten kopen!


Niet om je aan te vallen want nu lijkt het wel alsof ik alleen op jouw posts reageer :lol: maar na de EP3 ging het voor mij tussen de S2000, 350Z of Z4. Uiteindelijk is het de laatste geworden. De standaard zitpositie van de S2k was gewoon niet goed genoeg met mijn lengte (1.90+), de 350Z heeft een Franse motor die berucht stond om een olieverbruik (sommige gevallen zelfs tot 1 op 1500 km!) en een gemiddeld benzine verbruik volgens een paar eigenaren die rond de 1 op 6 lag met een gemiddelde rijstijl. Daarbij komt nog kijken dat die auto geen achterbank heeft en de bagage ruimte niet groter is dan een zak aardappelen. Beeldschone auto, echt waar, maar veel te duur voor wat je krijgt en hoogst onpraktisch.
De Z4 paste tot mijn verrassing eigenlijk ook in het budget en bood zoveel meer. Luxe, 6 cilinders, toch een verbruik wat rond de 1 op 11 lag, comfort, een verrassend grote kofferruimte zelfs met open kap, full-options zoals stoelverwarming en navigatie en een zitpositie die zelfs met mijn lengte heerlijk zat.

De S2000 komt zonder twijfel voor de 350Z!

Zoals Alireza al aangeeft had ik ook ontzettend veel spijt dat mijn eerste DC2 vroegtijdig verkocht werd. Dat is blijven kriebelen en na de Z4 is er dus weer een voor in de plaats gekomen.

Letterlijk bijna alle nieuwe modellen van Honda na 2000 doen me niks. (DC5, FD2 en NSX daargelaten). Elke keer dat ik ga kijken wat ik wil en zoek in een auto kom ik uit bij een BMW.

Ik blijf bij het lijstje:
130i
330i
E46 M3
Als opvolgers hoewel de EVO VI tot IX ook aantrekkelijk zijn.

Verder is er letterlijk niks waar ik voor warm loop in die prijsklasse.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

@ Ali

Die Matte M3 Competition is te bewonderen bij De Maassche in Echt zoals ook een witte X6M en een echte M3 raceauto en S 1000 RR motor :D

Mooie dealer die vaker leuk speelgoed heeft staan. Voor iedereen met een BMW hart is dat echt de moeite waard eens langs te gaan als je in de buurt bent.
DC2
Posts: 1088
Joined: Fri Sep 26, 2003 3:43 pm

Post by DC2 »

mr. X wrote:@ Ali

Die Matte M3 Competition is te bewonderen bij De Maassche in Echt zoals ook een witte X6M en een echte M3 raceauto en S 1000 RR motor :D

Mooie dealer die vaker leuk speelgoed heeft staan. Voor iedereen met een BMW hart is dat echt de moeite waard eens langs te gaan als je in de buurt bent.


Bedankt voor de tip. Denk zeker een keer langs te gaan. Ik moet toegeven dat ik nooit echt een BMW hart heb gehad, maar na veel gelezen te hebben erover blijkt het wel echte sportieve rijdersauto's te leveren (zoals je met regelmaat hebt opgemerkt), in vergelijking met bijv Audi; 335i tov S5 of M3 tov RS5. Laatste tijd zit ik ook naar BMW's te kijken. Ik vind een witte 335i coupe ook erg mooi.
Delta_lima
Posts: 695
Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm

Post by Delta_lima »

Ik had hiervoor een DC2 ITR, en heb hem verkocht en er een S2000 voor teruggekocht, deze gebruik ik als dagelijks vervoer, ook lange afstanden rij ik ermee.

De ITR was comfortabeler, in de zin dat de stoelen in een andere positie ingesteld konden worden tijdens een lange rit, en dat er uiteraard meer ruimte aanwezig was. Vergis je niet, in de kofferbak van de S2k gaat toch meer dan je denkt.

Anyway geen seconde spijt. De s2k is mits je hem kent, een geweldige auto met een extreem hoog fun gehalte. Hoger als de ITR. Ik verbruik 1 op 9 a 10. Collega's verklaren mij voor gek, maar elke keer dat ik de startknop indruk, en elke kilometer die ik afleg is met een glimlach op mijn gezicht.

Voor het nog snellere werk heb ik een kawasaki ninja zx9R.

Een collega van mij is helemaal bmw m3 liefhebber, zodoende heb ik er wel eens naar gekeken. Misschien is dat wat voor in de latere toekomst, als ik meer luxe en comfort zou willen hebben.
Verder is er niet zo heel veel leuks op de markt.
Een 350z vind ik te lomp, een supra te oud en ga zo maar door.
Miss ooit de nieuwste GTR, als die wat ouder zijn en in prijs wat gunstiger liggen?

Maar ik kan me niet voorstellen dat ik de S kwijt zou willen.
Ook het wisselen van de looks door de seizoenen heen, maakt het elke keer een andere auto om naar te kijken (hardtop-softtop-cabrio)
wat dus niet verveeld.

De S2k is in wegenbelasting en verzekering IETSJE duurder dan de ITR, het onderhoud is voor mij gelijk gebleven, ik doe (bijna) alles zelf. De S verbruikt wel een flinke slok olie, dat doen alle S2K's jonger dan 2004 wel. De ITR verbruikte weinig tot niks.

De S2k is voor mij echt een hobby, ondanks dat ik er veel in rij.. ik geef veel uit aan onderhoud en upgrade's maar elke euro die ik erin steek is er een met liefde.
Jan Visser
Posts: 225
Joined: Mon Jun 29, 2009 8:48 pm

Post by Jan Visser »

Heb laatst een E46 M3 moeten keuren, maar kreeg er geen stijve plasser van. Ding is gewoon te zwaar en te log en zo snel is ie nou ook alweer niet..... Sneller dan een S2000 ja, maar er zit geen emotie in dat ding. Liever een E30 M3 Cecotto :wink:

Liever een 130i dan een E46 M3. Die 1-series sturen tenminste echt strak!
iVTEC-fab
Posts: 1001
Joined: Tue Jun 16, 2009 10:09 am

Post by iVTEC-fab »

M-series zijn voor mijn gevoel de ultimo's.

Ik rij nu met mijn FN2 1,5 jaar rond. heb nog 2 tot 3 jaar met deze wagen te gaan en ik geniet er echt elke dag van.
Hij is dan wel niet zo extreem als de DC2 bijv. maar de sensatie tijdens het dagelijkse verkeer is absoluut aanwezig.
Zeker omdat de CW nooit gezien wordt, is mijn karretje een echte blikvanger, iedereen, jong en oud, kijkt me na, dat brengt ook wel een smile op je face :wink:

De BMW die mijn bell ringt is absoluut, met uitstek, de E60 M5. een nog ongerepte N/A V10 5.0liter 507Pk (8.250 RPM).
Ja hij is zwaar en log, maar op de straight line is hij bruut snel... En dan nog het geluid van die V10, geen woorden voor :o
De E46 M3 is mijn 2'de keus. (tenzij je wellicht de CSL op de kop kan tikken :wink: )
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Ik zou bij jappen blijven en gaan voor de japanse M3.
De Lexus IS-F
Nana korobi ya oki
iVTEC-fab
Posts: 1001
Joined: Tue Jun 16, 2009 10:09 am

Post by iVTEC-fab »

RedSun wrote:Ik zou bij jappen blijven en gaan voor de japanse M3.
De Lexus IS-F


Ja enorme fun-factor.
Maar jij gaat er echt van uit dat prijs geen rol speelt :lol: :lol:

een E60 M5 heb je nu voor een kleine €40K in goede staat.
Post Reply