Page 1 of 3
B18 tunen naar 250pk?
Posted: Sun Jan 30, 2011 5:42 pm
by Gaskleppie
Hier het lijstje van onderdelen wat je nodig hebt
Engine:
B16b (1820cc, 81.5x87.2mm)
Wiseco 12.5 cr race prep pistons
Manley H beam rods
ACL race bearings
B18c type R oil pump
B18c type R water pump
B18c type R ported cylinder head with full radius valve job
Supertech nitrided valves, valvesprings and titanium retainers
Jun type 3 camshafts with Skunk2 pro camgears
RMF narrow header
2.5â€-2.75†test pipe with flex pipe
Kakimotor R 2.75†catback
Edelbrock Performer X intake manifold (ported)
Professional products 76-68mm throttle body
3†intake with BPI flow stack, filter and airbox
RC 370cc injectors
Walbro 255lph fuel pump
B18c type R ignition rotor
NGK Iridium IX BKR7EIX-11 spark plugs
NGK spark plug wires
Gates Racing timing belt
Gates Racing low temp thermostat
Godspeed ITR DC2 full size radiator with 12" slim fan
eCtuned door mij
resultaat:

Posted: Sun Jan 30, 2011 5:57 pm
by CyRaX
Waarom ombouw van b16b doen......en niet gewoon meteen een b18c nemen?
Re: B18 tunen naar 250pk?
Posted: Sun Jan 30, 2011 6:32 pm
by itr03627
Gaskleppie wrote:Hier het lijstje van onderdelen wat je nodig hebt ]http://img822.imageshack.us/img822/2101/scannen0002h.jpg[/img]
mooi lijstje ik dacht dat jij geen afstelling meer deed?
:wink:
Posted: Sun Jan 30, 2011 6:59 pm
by Gaskleppie
Mwoooaaa, als er iets leuks langskomt wil ik nog wel eens iets beetpakken. Kijken of ik het niet verleerd ben ;-)
Posted: Sun Jan 30, 2011 7:25 pm
by itr03627
[quote="Gaskleppie"]Mwoooaaa, als er iets leuks langskomt wil ik nog wel eens iets beetpakken. Kijken of ik het niet verleerd ben ]
de mijne moet worden afgesteld

Posted: Sun Jan 30, 2011 7:27 pm
by Gaskleppie
wat heb je voor leuks dan?
Posted: Sun Jan 30, 2011 7:28 pm
by Sincx
Super tof, kennelijk ben je het niet verleerd ! Dat zal wel vooruit willen met zo'n motor ! Kpro tuning niet een uitdaging voor je ? 8) :lol:
Posted: Sun Jan 30, 2011 7:33 pm
by Gaskleppie
Nog weinig mee gespeeld. Wel een hoop werk door al die mappen.
Posted: Sun Jan 30, 2011 8:17 pm
by LCR
Heb jij ook de gamgears versteld of gewoon bij 0 gelaten??
En waren deze: RC 370cc injectors + Walbro 255lph fuel pump noodzakelijk vor de 250PS?
Posted: Sun Jan 30, 2011 8:40 pm
by Benjdmin
AWESOME!
Posted: Sun Jan 30, 2011 9:25 pm
by LaurenZ
Benjdmin wrote:AWESOME!
x2
Je vertelde het gister al tijdens t karten. Wat een mooi resultaat
Posted: Sun Jan 30, 2011 10:37 pm
by Gaskleppie
LCR wrote:Heb jij ook de gamgears versteld of gewoon bij 0 gelaten??
En waren deze: RC 370cc injectors + Walbro 255lph fuel pump noodzakelijk vor de 250PS?
nou, Rick had zn huiswerk al goed gedaan. Voor hij alles in elkaar zat heeft hij met de losse kop gecontroleerd hoeveel ruimte tussen de kleppen zat bij verschillende camgear standen. En dat bleek ernstig weinig te zijn. Zo begonnen we op uitlaat +4 en de inlaat op 0. veel krapper als dat wilde hij eigenlijk al niet gaan. 0-0 kan dus gewoon bijna niet met deze cams! Eb dan weten we ook gelijk waarom de motor van Richard van TCC vroegtijdig overleden is! Die reed met soortgelijke cams wel rond op 0-0.
Bij 0-0 zat er maar iets van 0,2mm tussen de kleppen bij de overlap. Ernstig krap dus!
Maar we hebben dus nog wel wat geprobeerd, al was het beperkt. Door het aanpassen hebben we wel laagtoeren heel wat gewonnen. Piek gebeurde er niet veel. Die winst haalde we juist weer door de inlaatbuis lengte te verlengen. We hebben 2,5uur op de dyno gestaan en we hebben alles geprobeerd wat je maar kan verzinnen.
370cc was wel nodig ja. 310cc had wel gegaan, maar was krap geweest.
Posted: Sun Jan 30, 2011 11:22 pm
by LCR
Gaskleppie wrote:LCR wrote:Heb jij ook de gamgears versteld of gewoon bij 0 gelaten??
En waren deze: RC 370cc injectors + Walbro 255lph fuel pump noodzakelijk vor de 250PS?
nou, Rick had zn huiswerk al goed gedaan. Voor hij alles in elkaar zat heeft hij met de losse kop gecontroleerd hoeveel ruimte tussen de kleppen zat bij verschillende camgear standen. En dat bleek ernstig weinig te zijn. Zo begonnen we op uitlaat +4 en de inlaat op 0. veel krapper als dat wilde hij eigenlijk al niet gaan. 0-0 kan dus gewoon bijna niet met deze cams! Eb dan weten we ook gelijk waarom de motor van Richard van TCC vroegtijdig overleden is! Die reed met soortgelijke cams wel rond op 0-0.
Bij 0-0 zat er maar iets van 0,2mm tussen de kleppen bij de overlap. Ernstig krap dus!
Maar we hebben dus nog wel wat geprobeerd, al was het beperkt. Door het aanpassen hebben we wel laagtoeren heel wat gewonnen. Piek gebeurde er niet veel. Die winst haalde we juist weer door de inlaatbuis lengte te verlengen. We hebben 2,5uur op de dyno gestaan en we hebben alles geprobeerd wat je maar kan verzinnen.
370cc was wel nodig ja. 310cc had wel gegaan, maar was krap geweest.
Goed om te weten!
Mijne staat op 0,maar hij is niet dood :lol:
Blijkbaar zijn dat andere cams uit de Jun collectie. Ik kan als alles goed verloop in Feb op een zaterdag pas op de bank afstellen met Lvan3.
Je bent van harte welkom :wink:
Posted: Mon Jan 31, 2011 6:57 am
by Gaskleppie
Je weet toch wel wat voor cams je hebt?
Het schijnt idd alleen bij de extreemste cams te kunnen gebeuren. Dus de Jun 3, BC4, Skunk2 stage 3 pro, enz.
Posted: Mon Jan 31, 2011 7:27 pm
by XavCTR
Impressive, net resultaat!
Posted: Mon Jan 31, 2011 7:29 pm
by Hatchman
en het filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=moNBxpjqzQM
Motor loopt echt schitterend, werkelijk een wereld van verschil met voor en na afstelling op de dyno. Super :thumbs:
CyRaX wrote:Waarom ombouw van b16b doen......en niet gewoon meteen een b18c nemen?
Het onderblok is met B18c krukas gekomen uit Japan en vervolgens hier opnieuw gebouwd met de nodige aanpassingen. Een B18c had het net zo goed kunnen zijn.
Posted: Tue Feb 01, 2011 10:11 am
by LCR
Dat wordt een hele snelle tijd tijdens Time Attack0 :-)
Posted: Tue Feb 01, 2011 7:26 pm
by Voodoo
Mag ik hem een keer lenen? ;p Wat denk je Frank, is er nog meer uit te halen of is dit maximale voor een NA?
Posted: Tue Feb 01, 2011 8:11 pm
by Hatchman
Dit is wel een beetje de max voor een 1.8 straatmotor, tenzij ik overstap naar een goed doordachte ITB setup.
Voor deze setup kan er enkel nog wat bij gewonnen worden met de overstap op bioethanol. Ik wil hem in de toekomst nog een keer afstellen op E85 in combinatie met Injector Dynamics injectoren deze hebben een fijner sproeibeeld dan de RC injectoren, zeker met de geflowde kop kan dit nog wel wat uitmaken.
Maar dat is pas aan de orde zodra E85 wat beter verkrijgbaar is in mijn omgeving.
Posted: Tue Feb 01, 2011 9:11 pm
by Hayvan
Civic kwam me al bekend voor, reed achter hem @ JAF
Wel een super nette resultaat!
