Foutmeldingen P0133 en P0420
- ChristopheR
- Posts: 455
- Joined: Tue Apr 21, 2009 6:04 pm
Foutmeldingen P0133 en P0420
Net voor nieuwjaar heb ik deze foutmeldingen eens gehad toen ik mijn racespruitstuk terug verving door het OEM spruitstuk met cat. Na 2 dagen was het terug weg. Probleem opgelost dacht ik. Tot ik zaterdag mijn ecu terug naar stock programmeerde met Flashpro, iets daarna terug melding.
Vandaag ben ik naar mijn Hondadealer geweest en zijn hebben de computer gereset en het uitlaatspruitstuk gecontroleerd op lekken. Alles ok. Foutmeldingen weg. Dus vertrek ik voor een ritje van ong 100 km en net als ik de auto thuis in de garage wil parkeren, kreeg ik terug een foutmelding.
Wat is er aan de hand? Heeft dit te maken met dat mijn cat lange tijd niet onder de auto gehangen heeft en ik er nog niet lang genoeg mee gereden heb? Of is er iets anders aan de hand? Iets met een sensor of zo? Of nog iets anders?
Dit zijn de 2 foutmeldingen:
P0133:A/F Sensor (Sensor 1) Malfunction/Slow Response
P0420:Catalyst System Efficiency Below Threshold
Groeten
Vandaag ben ik naar mijn Hondadealer geweest en zijn hebben de computer gereset en het uitlaatspruitstuk gecontroleerd op lekken. Alles ok. Foutmeldingen weg. Dus vertrek ik voor een ritje van ong 100 km en net als ik de auto thuis in de garage wil parkeren, kreeg ik terug een foutmelding.
Wat is er aan de hand? Heeft dit te maken met dat mijn cat lange tijd niet onder de auto gehangen heeft en ik er nog niet lang genoeg mee gereden heb? Of is er iets anders aan de hand? Iets met een sensor of zo? Of nog iets anders?
Dit zijn de 2 foutmeldingen:
P0133:A/F Sensor (Sensor 1) Malfunction/Slow Response
P0420:Catalyst System Efficiency Below Threshold
Groeten
Zijn herkenbare meldingen, die ik met mijn vorige auto ook heb gehad. In dit geval lijkt het een defecte lambda-sonde. Die zou ik eerst vervangen.
Kan ook zijn dat de uitlaatgassen net buiten het tolerantie-gebied van de lambda-sonde zitten waardoor de foutmelding op de katalysator ook gegeven worden. Maar dan zou je op de 2e sensor een foutmelding moeten krijgen, althans die na de katalysator niet die vóór de kat. Maar ik weet niet welke 1 of 2 genoemd wordt bij Honda.
Dat had ik zelf doordat ik een racekatalysator had en in combinatie daarmee een andere mapping.
De foutcodes P0133 en P0420 zijn in ieder geval hetzelfde en een generieke OBD-II code voor deze problemen.
Kan ook zijn dat de uitlaatgassen net buiten het tolerantie-gebied van de lambda-sonde zitten waardoor de foutmelding op de katalysator ook gegeven worden. Maar dan zou je op de 2e sensor een foutmelding moeten krijgen, althans die na de katalysator niet die vóór de kat. Maar ik weet niet welke 1 of 2 genoemd wordt bij Honda.
Dat had ik zelf doordat ik een racekatalysator had en in combinatie daarmee een andere mapping.
De foutcodes P0133 en P0420 zijn in ieder geval hetzelfde en een generieke OBD-II code voor deze problemen.
- ChristopheR
- Posts: 455
- Joined: Tue Apr 21, 2009 6:04 pm
-
- Posts: 225
- Joined: Mon Jun 29, 2009 8:48 pm
Die P0420 is vrij gemakkelijk te controleren met een Honda tester waar je de data in een grafiek kunt weergeven.
Als je beide lambda sondes op de grafiek bekijkt moet de 1e lambdasonde een mooie op en neer gaande lijn produceren bij 2500 rpm en de 2e lambdasonde moet een strakke lijn zijn die ongeveer 0.750 volt moet zijn. Is de 2e lambdasonde echter niet een strakke rechte lijn, maar beweegt ie lichtjes mee met de 1e lakmbdasonde op dezelfde frequentie dan is hoogst waarschijnlijk je katalysator stuk, of slecht aan het worden......
De P0133 kan echter van alles zijn.....
Een slechte EGR werking tot en met wat Stephane hierboven vermelde een rotte lambdasonde....
Ik denk echter dat de foutcode P0420 echter een gevolg is van de andere foutcode.
Als je beide lambda sondes op de grafiek bekijkt moet de 1e lambdasonde een mooie op en neer gaande lijn produceren bij 2500 rpm en de 2e lambdasonde moet een strakke lijn zijn die ongeveer 0.750 volt moet zijn. Is de 2e lambdasonde echter niet een strakke rechte lijn, maar beweegt ie lichtjes mee met de 1e lakmbdasonde op dezelfde frequentie dan is hoogst waarschijnlijk je katalysator stuk, of slecht aan het worden......
De P0133 kan echter van alles zijn.....
Een slechte EGR werking tot en met wat Stephane hierboven vermelde een rotte lambdasonde....
Ik denk echter dat de foutcode P0420 echter een gevolg is van de andere foutcode.
-
- Posts: 1466
- Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm
- ChristopheR
- Posts: 455
- Joined: Tue Apr 21, 2009 6:04 pm
-
- Posts: 1466
- Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm
dan is ie wel erg vroeg kapot gegaan ja, dus misschien is niet kapot...alleen jammer dat je hem niet ff kan bekijken 1,2,3.
kan ook door het verwisselen komen.
Misschien kan je even een sensor van iemand proberen?
kan ook aan de bedrading liggen...
las wel dat civic geen wideband sensor gebruikt, weet niet of dat met fn2 ook zo is. misschien dat ie dan wat goedkoper is
kan ook door het verwisselen komen.
Misschien kan je even een sensor van iemand proberen?
kan ook aan de bedrading liggen...
las wel dat civic geen wideband sensor gebruikt, weet niet of dat met fn2 ook zo is. misschien dat ie dan wat goedkoper is

- ChristopheR
- Posts: 455
- Joined: Tue Apr 21, 2009 6:04 pm
Er zijn voor zover ik weet maar weinig fabrikanten die standaard een wideband lambda sensor gebruiken, omdat het meetbereik van de ECU dat niet aankan. Zoiets staat mij althans bij van mijn problemen.
Ik heb destijds een Air/Fuel meter in mijn auto gehad met wideband sensor. En die widebands zijn ook niet zo duur voor zover ik me kan herinneren.
Standaard lambda hoeft volgens mij niet zoveel geld te kosten. Er zijn volgens mij maar 2 varianten. Bosch en nog eentje. Dat moet voor €100 wel te fixen zijn.
Ik heb destijds een Air/Fuel meter in mijn auto gehad met wideband sensor. En die widebands zijn ook niet zo duur voor zover ik me kan herinneren.
Standaard lambda hoeft volgens mij niet zoveel geld te kosten. Er zijn volgens mij maar 2 varianten. Bosch en nog eentje. Dat moet voor €100 wel te fixen zijn.
-
- Posts: 1466
- Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm
dc5 gebruikt wel een wideband, en ik hoor alleen maar gezeik met niet oem sensoren, maar ja dat kan per auto verschillen en weet niet hoe dat met een fn2 zit.
het is wel vreemd, want mijn sensor was kapot en mijn lampje bleef altijd branden en ging nooit weg.
slow response van de sensor stond er toch bij een foutmelding, als sensoren minder werken geven het ze het signaal minder door, ipv 7 keer per seconde 1-2 keer per seconde naar de ecu.
misschien kan het ook iets te maken hebben met het extreme koude weer wat we hebben gehad
misschien is er toch iets anders aan de hand.....
het is wel vreemd, want mijn sensor was kapot en mijn lampje bleef altijd branden en ging nooit weg.
slow response van de sensor stond er toch bij een foutmelding, als sensoren minder werken geven het ze het signaal minder door, ipv 7 keer per seconde 1-2 keer per seconde naar de ecu.
misschien kan het ook iets te maken hebben met het extreme koude weer wat we hebben gehad

misschien is er toch iets anders aan de hand.....
- ChristopheR
- Posts: 455
- Joined: Tue Apr 21, 2009 6:04 pm
-
- Posts: 1466
- Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm
- ChristopheR
- Posts: 455
- Joined: Tue Apr 21, 2009 6:04 pm