koppeling vervangen.

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
boikel

koppeling vervangen.

Post by boikel »

Even een snel vraagje.

Als je je versnellingsbak van het blok wilt losmaken, is het dan nodig om beide aandrijfassen los te maken of is het genoeg om alleen de rechtse (bijrijderskant) te demonteren?

Alvast bedankt.
Keung

Post by Keung »

Werkt voor jezelf alleen maar makkelijker waneer beide assen verwijderd zijn.
Anders moet je de prise-as en aandrijfas tegelijk centreren bij montage.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

idd. Voor je het weet sloop je je kering en zit je helemaal met de gebakken peren. Beide eruit is echt makkelijker.
boikel

Post by boikel »

Thanks, dat wou ik even weten.

Nu weer vloeken op die 32mm moer die niet los wil. :twisted:
boikel

Post by boikel »

Oke, volgende vraag.

Moet er veel kracht gezet worden om de versnellingsbak van het blok te scheiden. Blok steunt met de karter op een assteun en linker motorsteun en is nu licht gekanteld, alle 17mm bouten zijn los. Toch krijg ik geen beweging in de bak. Meer kracht zetten? eventueel met behulp van een grote schroevendraaier, of zie ik iets over het hoofd?

Dit is de eerste keer dat ik een bak demonteer en wil aboluut niks beschadigen.

thanks
integra

Post by integra »

Als je alle bouten los hebt. dan gaat hij onder al wel een beetje open staan. en anders even een beetje bewegen. (Als alle bouten er uit zijn zitten er alleen nog een paar busjes die de boel op de plek houden.)
boikel

Post by boikel »

Hmm, zal nog eens kijken of er nog 1 bout verstopt zit. Straks komen er ook nog wat hulptroepen, dus het zal wel goed komen. :D
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

De pas bussen willen idd wel eens knap vast zitten. Maar met een schroevendraaier even wrikken moet genoeg zijn om het los te krijgen.

Voor die as moer heb ik zelf een dop 32 op een pijp van 2 meter gelast. even een stevige schroevendraaier in een ventilatie sleuf van je remschijf zetten zodat je naaf niet meer kan draaien en na een doffe "knak" krijg je alles zonder problemen los.
Als je bang bent dat je je schijf sloopt kan je ook je wieldopje eraf halen, wiel laten zitten en op de grond laten staan. Dop door het gat van je velg steken en draaien maar.
boikel

Post by boikel »

Hehe, versnellingsbak is eraf. De 2 pas bussen waren redelijk verroest dus zorgde voor een berg weerstand.

Voor de asmoeren gebruik ik idd ook een dop 32 op een metalen stang, hierop plaats ik een buis van 1.5 meter. Echter boog de metalen stang door en met mijn nieuwe stang slipte mijn wielen door. Echt vast dus. In combinatie met remmen ging het wel goed. :D

Nu de koppeling, zowel op mijn Toda vliegwiel als exedy drukgroep zijn hotspots en een vrijwel niet versleten gedeelte te zien. Lijkt mij dat 1 van de 2 krom is of de koppeling is verkeerd gemonteerd. Moet nog een manier bedenken om dat te meten, zal er morgen foto's van maken.
De koppelingsplaat heeft een dikte van 7.4 mm, niet echt versleten dus.

Verder is de slave cylinder van de koppeling nat, die mag dus ook vervangen worden. :(

Het laatste dat me opviel is dat mijn release bearing niet van exedy is maar OEM. Zit er verschil in exedy of OEM druklager?

Wat een gezeur allemaal, had liever gewoon 1 duidelijk probleem gehad. Het erge vind ik eigenlijk wel dat deze koppeling nog maar 5000 km in mijn ITR zit. :-?
donkeykong

Post by donkeykong »

yup zoals al besproken in andere topics is de oem beter, denk dat het ook in jouw geval zo is.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Komen die hotspots niet van druppels olie die op de plaat gekomen zijn?
Wat waren eigenlijk de klachten?
boikel

Post by boikel »

Het begint idd een onsamenhangend verhaal te worden, zal even opnieuw beginnen.

2 jaar geleden (5000km) heb ik door een Honda dealer mijn koppeling laten vervangen door een Exedy/ Toda koppeling en vliegwiel. Het viel me direct op dat de koppeling een stuk zwaarder was en dat de koppeling bij wegrijden wat stonk. Nieuwigheid volgens de dealer, gaat wel over.

Na 3 trackdays begon de koppeling te slippen bij terugschakelen :!: bij vol gas geven is er niks aan de hand. Stank van verbrande koppeling werd steeds erger en het aangrijppunt van de koppeling kwam pas de laatste paar mm. Daarom maar even open gemaakt om te kijken. Pas toen ik de slave cylinder eraf haalde zag ik dat deze nat was.

Rechts bovenin kan je de groefjes die er nieuw opzaten nog steeds voelen, links onderin is gevlekt en zo glad als een spiegel.
Image

Vliegwiel zit nog in de auto, dus had wat problemen met de belichting, hoop dat het toch duidelijk te zien is. Ook hier weer een ruw "nieuw" gedeelte en een vlekkerig glad gedeelte te zien.
Image

Image

Image

De hotspots van het vliegwiel en koppeling drukten in gemonteerde toestand tegen elkaar aan. Ik zal er maar meteen een voorzichtige conclusie tegenaan gooien, of het vliegwiel/ drukgroep was krom bij montage. Of de drukgroep is niet goed kruislings aangedraaid. :cry:

Anyway, ik zit nu met de gebakken peren, denk niet dat ik na 2 jaar nog iemand verantwoordelijk kan houden voor slechte producten/ slechte montage. Straks ga ik kijken of het vliegwiel nog recht is en dan zie ik wel verder. :-?

Met verschil tussen de exedy en OEM druklager bedoelde ik eigenlijk verschil in afmetingen. Diameter en hoogte hetzelfde?

edit: Koppelings plaat ziet er opzich niet verkeerd uit, nog 7.4 mm dikte. Minimum dikte is 6mm, weet iemand hoe dik een nieuwe exedy koppeling is?

Image

Image
vtec vince

Post by vtec vince »

Ik heb ff voor je gekeken , ik heb er een voor de Accord hier liggen.
Deze is 9 mm dik. ( nieuwe )
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
boikel

Post by boikel »

Thanks.

Oke, dus half versleten, die wordt zeker vervangen.

Vliegwiel ga ik naar een metaalverwerkingsbedrijf brengen om te kijken of die nog recht is. :|
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Vaag verhaal...
Anders moet je de plaat eens op meerdere plaatsen meten en kijken of bv het hart wel helemaal recht in de plaat zit. Als de slijtage mooi vlak is kan je de plaat uitsluiten.
Dan blijven de drukgroep en vliegwiel over. Aan een vliegwiel kan weinig fout gaan dus kom je automatisch uit op de drukgroep. Als die niet helemaal gelijkmatig aandrukt en altijd 1 punt als eerste tegen de rest aandrukt krijg je verkleuringen als wat je nu ziet. Die hoek wordt waanzinig veel heter dan de rest wat die verkleuringen geeft.
Dus volgens mij is je drukgroep niet goed geweest. Fout monteren kan bijna niet en het enige wat je fout kan doen is boutjes niet goed vast draaien. Ik neem aan dat je dat wel gezien zou hebben bij het loshalen.
Volgens mij heb je gewoon pech met de drukgroep. Misschien zou je zelfs nog kunnen zien of de drukplaat een beetje scheef ligt tov de rest van de drukgroep. Zo ja heb je bingo.
Als ik jou was zou ik wel het vliegwiel wel even minimaal laten vlakken om te zien of hij nog bruikbaar is. De drukcilinder is toeval vrees ik. Als je een andere drukgroep zoekt kan ik de ACT aanbevelen. Die voelt super aan en werkt bij mij en bij vele andere zee goed. Stage 2 is meer dan gek genoeg.
integra

Post by integra »

Idd. Frank je hebt mij toen ook die ACT aanbevolen.
En die bevalt echt goed. Voelt veel sterker aan als de originele.
boikel

Post by boikel »

Drukgroep getest met een pers en micrometer, werkt oke. Vliegwiel is recht, koppelingsplaat is ook oke. Ik weet het niet meer. :(

Slave cylinder was nat en zuiger loopt niet lekker. Kan het zijn geweest dat de slave te traag terug in zijn positie kwam en daardoor de koppeling te traag aangreep= stank en slippende koppeling.
Dit is maar gissen hoor, weet het anders ook niet meer.

Maar goed, zou dan wel jammer zijn dat ik mijn koppeling nu vervang door/ voor een slechte slave. Het is dat het zo'n k#tklus is om te vervangen anders zou ik het nog eens proberen met nieuwe slave en oude koppeling. :-?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

nergens sporen van olie lekkage achter het vliegwiel?
boikel

Post by boikel »

Nope, mooi schoon.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Tja, als alles verder goed is zou je er toch vanuit moeten gaan dat die slave cilinder de schuldige is. Maar krijg je dat vliegwiel nog goed? Die ziet er knap gehavend uit!
Locked