Page 1 of 1
verse laklaag
Posted: Sat Sep 25, 2010 4:42 pm
by vtec vince
Mijn auto is vorige week op bepaalde plekken gespoten.
Nu heb ik ooit eens gehoord dat je de auto niet te snel mag wassen als je vers spuitwerk hebt.
Heeft iemand een idee hoe lang dat ongeveer is?
Posted: Sat Sep 25, 2010 6:18 pm
by Maus_aka_papachico
Volgens mij alleen afspoelen voor een aantal weken.. Correct me if i'm wrong.. :-)
Posted: Sat Sep 25, 2010 7:29 pm
by eteuben
Wassen mag al wel, maar poetsen niet... Ik zou als ik je was nog even een weekje wachten tot de onderlaag ook volledig uitgehard is.
Als de auto bij een schadebedrijf heeft gestaan, dan komt ie vast ook uit de droogruimte. Dat scheelt al een hoop tijd.
Posted: Sat Sep 25, 2010 7:34 pm
by Jan Visser
eteuben wrote:Wassen mag al wel, maar poetsen niet... Ik zou als ik je was nog even een weekje wachten tot de onderlaag ook volledig uitgehard is.
Als de auto bij een schadebedrijf heeft gestaan, dan komt ie vast ook uit de droogruimte. Dat scheelt al een hoop tijd.
En als het een beetje schade bedrijf is, is ie daar ook al gewassen......
Posted: Sun Sep 26, 2010 9:44 am
by vtec vince
Daar zeg je al zoiets Jan...een beetje schade bedrijf!
Dit bedrijf heeft alleen maar gepoetst waar ze gespoten hebben.
Ze hebben de hoek van de bumper opnieuw gespoten en het spatscherm.
Ik ging er vanuit dat je een komplete bumper spuit als die schade heeft...Valt me weer gruwelijk tegen.
Vandaar dat ik de auto graag helemaal wil wassen en zo goed kan oordelen of - en hoeveel kleur verschil ik nu ga krijgen.
IK heb nu dus het gevoel dat ik een hoop euro's weggegooit heb.
Posted: Sun Sep 26, 2010 5:22 pm
by eteuben
Mijn schadebedrijf doet niet aan spotrepair en doet de hele bumper, ook wordt de auto naderhand volledig gewassen afgeleverd. Dan mag het iets meer kosten.
Kleurverschil is er, maar voor ons erg moeilijk te zien. De metallic korreltjes zijn toch, hoe vaag dan ook, iets anders dan origineel.
Posted: Mon Sep 27, 2010 8:11 am
by bastiaan45
Lakken die tegenwoordig gebruikt worden mogen na 24 uur al bewerkt worden. Poetsen en polijsten is geen probleem.
Vroeger was het zo dat je een week moest wachten.
Posted: Mon Sep 27, 2010 9:48 pm
by itr703
eteuben wrote:Kleurverschil is er, maar voor ons erg moeilijk te zien. De metallic korreltjes zijn toch, hoe vaag dan ook, iets anders dan origineel.
Wat mij vaak op niet metallic lakken opvalt is dat het bij een wat oudere auto inderdaad niet zozeer het kleurverschil is wat je ziet maar het verschil in glans. Ook nadat de auto is gepoetst
Posted: Mon Sep 27, 2010 10:53 pm
by Sebas
Wat mij vertelt is bij mijn schade hersteller is dat de lak laag bij een ITR erg dun is (en zonder blanke lak laag??), en dat je daardoor standaard na een paar jaar snel kleur verschil krijgt tussen bumpers (plastic) en carrosserie.... Géén idee of dit waar is.... Maar feit is wel dat bij een bepaalde lichtval ik kleur verschil zie bij menig bumper van ITR's......
Maar als ik mijn auto wegbreng om te herstellen, moet ie zeker wel schoon & gepoetst terug komen, anders kom ik er nooit weer.
Posted: Tue Sep 28, 2010 12:07 pm
by mr. X
De Integra heeft inderdaad een uni-kleur en is zeer dun. Dat betekend dat ze geen blanke laklaag hebben, die zit eigenlijk al een beetje in de kleurlak. Probeer maar eens met Scratch X 2.0 over mijn auto te gaan. Je trekt dan een partij kleur mee daar word je niet vrolijk van :lol:. Bij mijn zwarte was dat niet het geval en andere DC2's heb ik nog niet gepoetst.
Doordat ze zo dun zijn en geen blanke lak laag hebben, verkleuren ze ook makkelijker.
Posted: Tue Sep 28, 2010 1:55 pm
by RedSun
De metallic delen van versgespoten auto's glimmen meer omdat daar een verse blanke laklaag opzit. De laklaag op de andere delen is doffer geworden door weersinvloeden etc. Als je de auto eens flink poetst op de fanatieke manier zoals X dat doet zul je zien dat alles weer even mooi glimt.
Overigens is de laklaag bij uni kleuren eerder dikker dan dunner juist omdat er geen blanke lak opzit en verkleuren zo omdat ze geen bescherming hebben van de blanke laklaag.
Posted: Tue Sep 28, 2010 1:57 pm
by Rikky
Ik weet dat de gemiddelde lak dikte mij X toen 95 micron was... Waarom ze het hebben gedaan is verwacht ik vanwege de gewichtsbesparing :slaan:
Posted: Tue Sep 28, 2010 4:55 pm
by Jordan
om terug te komen op de topicstarter, mij werd ook altijd geadviseerd om niet de auto voor minimaal een week te wassen. Dus ook niet gewoon spoelen en al helemaal niet met een hogedruk.
Een weekje niet wassen is toch niet zo erg?!
Posted: Tue Sep 28, 2010 4:59 pm
by vtec vince
Een weekje wassen is idd geen ramp.
Aangezien hier een hoop meningen verschillen , ga ik het gemiddelde maar aanhouden.
Dat gaan dus 3 weken niet wassen worden.
Bind me maar vast in de stoel...ik heb nu al de neiging om te wassen :-)
Posted: Tue Sep 28, 2010 8:51 pm
by Jo&
1dagje wachten en je kan hem gewoon wassen hoor. Wat denk je als je rijdt door het zand dat plakt toch niet aan je auto. Dan kan je hem ook wassen.
Gewoon ff wachten met polijsten, maar dat ben je toch niet van plan...
Posted: Tue Sep 28, 2010 9:36 pm
by eteuben
Sterker nog, mijn schadebedrijf stelde voor hem gewoon te wassen zonder vooraf af te spoelen. Door het zeer lichte vuil wat je meeneemt in je spons ontstaan zeer lichte gebruikerskrasjes. Hierdoor lijkt de lak gebruikt net als alle omliggende plaatdelen. En lijkt hij dus niet zo nieuw meer (bewust)
Posted: Wed Sep 29, 2010 6:32 am
by slydawg
Ook polijsten kan gelijk als ie uit de oven komt, heb dit bij meerdere schade bedrijven waargenomen, ff de stofjes en putjes in de lak eruit polijsten. Als het goed is en dat de manier is is een tweede, ik heb het toen geweigerd maar hun vonden dat normaal om na een verse spuitbeurt de foutjes weg te polijsten.