verse laklaag

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

verse laklaag

Post by vtec vince »

Mijn auto is vorige week op bepaalde plekken gespoten.
Nu heb ik ooit eens gehoord dat je de auto niet te snel mag wassen als je vers spuitwerk hebt.

Heeft iemand een idee hoe lang dat ongeveer is?
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
Maus_aka_papachico
Posts: 268
Joined: Sun Aug 31, 2008 9:26 am

Post by Maus_aka_papachico »

Volgens mij alleen afspoelen voor een aantal weken.. Correct me if i'm wrong.. :-)
eteuben
Posts: 1781
Joined: Tue Jun 21, 2005 8:57 pm
Contact:

Post by eteuben »

Wassen mag al wel, maar poetsen niet... Ik zou als ik je was nog even een weekje wachten tot de onderlaag ook volledig uitgehard is.

Als de auto bij een schadebedrijf heeft gestaan, dan komt ie vast ook uit de droogruimte. Dat scheelt al een hoop tijd.
Jan Visser
Posts: 225
Joined: Mon Jun 29, 2009 8:48 pm

Post by Jan Visser »

eteuben wrote:Wassen mag al wel, maar poetsen niet... Ik zou als ik je was nog even een weekje wachten tot de onderlaag ook volledig uitgehard is.

Als de auto bij een schadebedrijf heeft gestaan, dan komt ie vast ook uit de droogruimte. Dat scheelt al een hoop tijd.


En als het een beetje schade bedrijf is, is ie daar ook al gewassen......
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

Post by vtec vince »

Daar zeg je al zoiets Jan...een beetje schade bedrijf!
Dit bedrijf heeft alleen maar gepoetst waar ze gespoten hebben.

Ze hebben de hoek van de bumper opnieuw gespoten en het spatscherm.
Ik ging er vanuit dat je een komplete bumper spuit als die schade heeft...Valt me weer gruwelijk tegen.

Vandaar dat ik de auto graag helemaal wil wassen en zo goed kan oordelen of - en hoeveel kleur verschil ik nu ga krijgen.
IK heb nu dus het gevoel dat ik een hoop euro's weggegooit heb.
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
eteuben
Posts: 1781
Joined: Tue Jun 21, 2005 8:57 pm
Contact:

Post by eteuben »

Mijn schadebedrijf doet niet aan spotrepair en doet de hele bumper, ook wordt de auto naderhand volledig gewassen afgeleverd. Dan mag het iets meer kosten.

Kleurverschil is er, maar voor ons erg moeilijk te zien. De metallic korreltjes zijn toch, hoe vaag dan ook, iets anders dan origineel.
bastiaan45
Posts: 471
Joined: Mon Mar 17, 2008 12:37 pm

Post by bastiaan45 »

Lakken die tegenwoordig gebruikt worden mogen na 24 uur al bewerkt worden. Poetsen en polijsten is geen probleem.

Vroeger was het zo dat je een week moest wachten.
User avatar
itr703
Posts: 401
Joined: Thu Jan 15, 2004 11:26 pm
Contact:

Post by itr703 »

eteuben wrote:Kleurverschil is er, maar voor ons erg moeilijk te zien. De metallic korreltjes zijn toch, hoe vaag dan ook, iets anders dan origineel.


Wat mij vaak op niet metallic lakken opvalt is dat het bij een wat oudere auto inderdaad niet zozeer het kleurverschil is wat je ziet maar het verschil in glans. Ook nadat de auto is gepoetst
User avatar
Sebas
Posts: 210
Joined: Sat Sep 25, 2010 8:12 pm

Post by Sebas »

Wat mij vertelt is bij mijn schade hersteller is dat de lak laag bij een ITR erg dun is (en zonder blanke lak laag??), en dat je daardoor standaard na een paar jaar snel kleur verschil krijgt tussen bumpers (plastic) en carrosserie.... Géén idee of dit waar is.... Maar feit is wel dat bij een bepaalde lichtval ik kleur verschil zie bij menig bumper van ITR's......

Maar als ik mijn auto wegbreng om te herstellen, moet ie zeker wel schoon & gepoetst terug komen, anders kom ik er nooit weer.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

De Integra heeft inderdaad een uni-kleur en is zeer dun. Dat betekend dat ze geen blanke laklaag hebben, die zit eigenlijk al een beetje in de kleurlak. Probeer maar eens met Scratch X 2.0 over mijn auto te gaan. Je trekt dan een partij kleur mee daar word je niet vrolijk van :lol:. Bij mijn zwarte was dat niet het geval en andere DC2's heb ik nog niet gepoetst.

Doordat ze zo dun zijn en geen blanke lak laag hebben, verkleuren ze ook makkelijker.
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

De metallic delen van versgespoten auto's glimmen meer omdat daar een verse blanke laklaag opzit. De laklaag op de andere delen is doffer geworden door weersinvloeden etc. Als je de auto eens flink poetst op de fanatieke manier zoals X dat doet zul je zien dat alles weer even mooi glimt.

Overigens is de laklaag bij uni kleuren eerder dikker dan dunner juist omdat er geen blanke lak opzit en verkleuren zo omdat ze geen bescherming hebben van de blanke laklaag.
Nana korobi ya oki
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

Ik weet dat de gemiddelde lak dikte mij X toen 95 micron was... Waarom ze het hebben gedaan is verwacht ik vanwege de gewichtsbesparing :slaan:
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
Jordan
Posts: 328
Joined: Wed Mar 08, 2006 3:12 pm

Post by Jordan »

om terug te komen op de topicstarter, mij werd ook altijd geadviseerd om niet de auto voor minimaal een week te wassen. Dus ook niet gewoon spoelen en al helemaal niet met een hogedruk.
Een weekje niet wassen is toch niet zo erg?!
Honda history: EK3 '00 / EK4 '96 Facelift / AL '87 / AP1 '00 / EP3 '03 Facelift / FK2 '06
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

Post by vtec vince »

Een weekje wassen is idd geen ramp.
Aangezien hier een hoop meningen verschillen , ga ik het gemiddelde maar aanhouden.
Dat gaan dus 3 weken niet wassen worden.
Bind me maar vast in de stoel...ik heb nu al de neiging om te wassen :-)
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

1dagje wachten en je kan hem gewoon wassen hoor. Wat denk je als je rijdt door het zand dat plakt toch niet aan je auto. Dan kan je hem ook wassen.
Gewoon ff wachten met polijsten, maar dat ben je toch niet van plan...
eteuben
Posts: 1781
Joined: Tue Jun 21, 2005 8:57 pm
Contact:

Post by eteuben »

Sterker nog, mijn schadebedrijf stelde voor hem gewoon te wassen zonder vooraf af te spoelen. Door het zeer lichte vuil wat je meeneemt in je spons ontstaan zeer lichte gebruikerskrasjes. Hierdoor lijkt de lak gebruikt net als alle omliggende plaatdelen. En lijkt hij dus niet zo nieuw meer (bewust)
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Ook polijsten kan gelijk als ie uit de oven komt, heb dit bij meerdere schade bedrijven waargenomen, ff de stofjes en putjes in de lak eruit polijsten. Als het goed is en dat de manier is is een tweede, ik heb het toen geweigerd maar hun vonden dat normaal om na een verse spuitbeurt de foutjes weg te polijsten.
Locked