Bougiekabels
Bougiekabels
Ik had gisteren het eerste kleine falen met de EK9. Gisteren mijn vriendin naar het vliegveld gebracht (Düsseldorf/Weeze) en op de weg terug even kort geprobeerd hoeveel er in de Civic zat. Na korte tijd hoorde ik dat hij niet zuiver liep. Gelijk gestopt en geluisterd. Auto liep op 3 cylinders. Onder de motorkap gekeken en ondertussen ANWB gebeld met vrees voor het ergste.
Tijdje gewacht en nog even gekeken of ik wat zag. Vloeistoffen in het motorruim bijvoorbeeld. Brr... :shock: Maar er bleek een bougiekabel los te zitten. Die was op de verdelerkap losgeschoten of gesprongen. Dus die heb ik weer stevig vastgemaakt en toen kon ik weer rijden.
Vraag me af of dat vaker voorkomt bij Honda's, maar het lijkt me gewoon een incident?
Tijdje gewacht en nog even gekeken of ik wat zag. Vloeistoffen in het motorruim bijvoorbeeld. Brr... :shock: Maar er bleek een bougiekabel los te zitten. Die was op de verdelerkap losgeschoten of gesprongen. Dus die heb ik weer stevig vastgemaakt en toen kon ik weer rijden.
Vraag me af of dat vaker voorkomt bij Honda's, maar het lijkt me gewoon een incident?
-
Dit heb ik heeeeel toevallig vorige maand ook 1x gehad met de ITR.
ik stond aan het stoplicht en opeens begon de ITR te schudden en liep hij stationair 400-500toeren.
Versnellingspookje begon ook enorm te trillen.
ITR direct langs de kant gezet, en onder de motorkap gekeken.
Hij liep ook op 3 cylinders, en er was inderdaad een bougiekabel van de verdelerkap losgeschoten/getrilt.
De dag ervoor heb ik de koppeling vervangen, dus waarschijnlijk hebben we een van die bougiekabels een beetje losgetrilt/getrokken zonder dat we het door hadden.
Ik heb het in de 8jaar Honda en 7/8 Honda's nog niet eerder meegemaakt.
ik stond aan het stoplicht en opeens begon de ITR te schudden en liep hij stationair 400-500toeren.
Versnellingspookje begon ook enorm te trillen.
ITR direct langs de kant gezet, en onder de motorkap gekeken.
Hij liep ook op 3 cylinders, en er was inderdaad een bougiekabel van de verdelerkap losgeschoten/getrilt.
De dag ervoor heb ik de koppeling vervangen, dus waarschijnlijk hebben we een van die bougiekabels een beetje losgetrilt/getrokken zonder dat we het door hadden.
Ik heb het in de 8jaar Honda en 7/8 Honda's nog niet eerder meegemaakt.
- Gaskleppie
Dit jaar ook weer goed begonnen. Een bougiekabel schoot afgelopen zaterdag weer los. Terwijl ik ze er destijds helemaal netjes en goed terug op had gedaan. Half jaar lang er prima mee rond gereden.
Ik ben meteen naar de kant gegaan.. Kabel weer er terug opgeduwd, alleen toen wilde hij niet meer starten. ANWB gebeld en er was geen onsteking op de bougie te zien. Dus auto netjes af laten slepen, uiteraard onder toeziend oog van mij zelf.
Auto staat nu bij Verhagen en diagnose is dat hele onstekingssysteem vervangen moet worden. Ondanks nog een nette prijs die door Verhagen in rekening gebracht wordt wel weer even een dure grap.
Maar dan is hij wel weer perfect voor de volgende eigenaar :razz:
Ik ben meteen naar de kant gegaan.. Kabel weer er terug opgeduwd, alleen toen wilde hij niet meer starten. ANWB gebeld en er was geen onsteking op de bougie te zien. Dus auto netjes af laten slepen, uiteraard onder toeziend oog van mij zelf.
Auto staat nu bij Verhagen en diagnose is dat hele onstekingssysteem vervangen moet worden. Ondanks nog een nette prijs die door Verhagen in rekening gebracht wordt wel weer even een dure grap.
Maar dan is hij wel weer perfect voor de volgende eigenaar :razz:
-
Klopt inderdaad Jan maar mijn ervaring leert dat de module eerder sneuvelt.
Het beste is even overleggen bij RSP of TCC met de vraag of ze (module en bobine) beide hebben liggen en of er de mogelijkheid is terug te brengen wat je niet nodig hebt. Dat moet mogelijk zijn en scheelt jou frustratie en op en neer rijden. Ben er wel zeker van dat je OEM EK9 spullen krijgt.
Kost je +- € 150,- voor beide onderdelen en ik denk dat je er maar één nodig hebt dus ik gok dat je voor € 75,- klaar bent. Wil je er best mee helpen :wink:
Het beste is even overleggen bij RSP of TCC met de vraag of ze (module en bobine) beide hebben liggen en of er de mogelijkheid is terug te brengen wat je niet nodig hebt. Dat moet mogelijk zijn en scheelt jou frustratie en op en neer rijden. Ben er wel zeker van dat je OEM EK9 spullen krijgt.
Kost je +- € 150,- voor beide onderdelen en ik denk dat je er maar één nodig hebt dus ik gok dat je voor € 75,- klaar bent. Wil je er best mee helpen :wink:
-
mr. X wrote:Klopt inderdaad Jan maar mijn ervaring leert dat de module eerder sneuvelt.
Wou alleen zeggen dat het niet altijd de module hoeft te zijn, maar dat het ook wel de bobine kan zijn. Maar het klopt inderdaad dat de module vaker kapot gaat dan de bobine........
Daarom heeft Wendy ook een reserve module in haar dashboardkastje te liggen :wink: Mocht die module onderweg stuk gaan en ik ben niet in de buurt dan kan de wegenwacht die ter plaatse vervangen :lol:
Ik vind het moreel lastig om nu second opinion te vragen. Auto staat daar al en als ik hem weg moet halen moet ik zelf afsleep-auto en alles gaan regelen. Ze helpen me verder gewoon goed en ja, het kost nu wel serieus geld (€1.000 ongeveer).
Ik weet zelf niet wat er nu precies aan de hand is, maar ik ga morgen even met Michael bellen om het na te vragen. Hij moet me nog terug bellen hier over.
Mij lijkt nu dat een en ander is doorgebrand omdat de verdeler de vonk niet kwijt kon. Dat zodoende die terug naar binnen is geslagen en mogelijk een en ander door heeft gebrand. Maar ik weet het niet, dus ik roep misschien zo maar wat.
Ik weet zelf niet wat er nu precies aan de hand is, maar ik ga morgen even met Michael bellen om het na te vragen. Hij moet me nog terug bellen hier over.
Mij lijkt nu dat een en ander is doorgebrand omdat de verdeler de vonk niet kwijt kon. Dat zodoende die terug naar binnen is geslagen en mogelijk een en ander door heeft gebrand. Maar ik weet het niet, dus ik roep misschien zo maar wat.
Ik ben net gebeld door de dealer en het verhaal is als volgt. De originele EK9 module, bougies, kabels en ook de hoofdzekering zijn vervangen. Alles met nieuwe onderdelen. Daarmee zijn ook gelijk een aantal onderdelen preventief vervangen.
Het komt in totaal op ruim €800 nu, dus geen €1.000. Wel meer dan de bedragen die genoemd worden, maar dit zijn allemaal nieuwe onderdelen. Ik krijg de specificatie zaterdag en ik ben er van overtuigd dat het wel klopt.
Ik ga ook geen sloop-onderdelen op mijn EK9 zetten natuurlijk, dus nu is het gewoon allemaal weer nieuw.
Het komt in totaal op ruim €800 nu, dus geen €1.000. Wel meer dan de bedragen die genoemd worden, maar dit zijn allemaal nieuwe onderdelen. Ik krijg de specificatie zaterdag en ik ben er van overtuigd dat het wel klopt.
Ik ga ook geen sloop-onderdelen op mijn EK9 zetten natuurlijk, dus nu is het gewoon allemaal weer nieuw.
mr. X wrote:Eerlijk is eerlijk, als de prijs van de auto gelijk blijft wordt dit wel een koopje :-)
Vind het toch veel geld...
Prijs blijft gelijk. Kan de prijs niet hoger maken omdat iets wat defect is nu gerepareerd wordt :-? En ik vind de prijs erg netjes voor de auto die je krijgt, nog afgezien van alle nieuwe onderdelen. Probeer maar eens een EK9 te vinden die zo netjes is, binnen/buiten/boven/onder.
En het is inderdaad veel geld, dat ben ik met je eens...dus echt vrolijk word ik er ook niet van natuurlijk.
-
Delta_lima wrote:Damn balen! Pf jammer dat ik er nu geen geld en ruimte voor heb!
Zou er zo een EK9 bijwillen!
Jammer dan inderdaad. Ik wil hem eigenlijk ook niet weg doen, maar ik heb straks 3 auto's als ik mijn auto van de zaak er nog bij heb. En dan 2 auto's te hebben die stil staan in mijn garage is ook zonde. Niet alleen van de auto, maar ook van mijn geld want de all-risk verzekering en wegenbelasting moeten betaald blijven worden :razz:
Dus dan heb ik liever dat er iemand mee rijdt die er plezier aan beleeft.