Stationair schommelen benzinemotor (Civic Type R FN2)

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
Little Viper
Posts: 157
Joined: Thu Sep 17, 2009 3:04 pm
Contact:

Stationair schommelen benzinemotor (Civic Type R FN2)

Post by Little Viper »

Hallo,

Nu het weer terug wat warmer is valt mij op dat mijn FN2 heel soms tot 600t/min terugzakt,
bij het "tot stilstand komen" :o

M.a.w. het stationair draaien.
Direct springt het toerental correct tot +/- 800 t/min.
Soms blijft het minimaal schommelen.

Dit is vooral wanneer ik wat sportiever heb gereden.

Indien ik volgas geef bij stilstand, met de koppeling ingedrukt,
is het licht schommelen van het toerental weg.

Voor alle duidelijkheid: het komt slechts af en toe voor.

Ik heb een k & n apollo kelk

op mijn Fiesta ST heb ik dit euvel ook eens gehad.
Dit hebben ze toen zéér snel kunnen repareren.
Maar ik weet niet meer hoe.


Het plaatsen van nieuwe bougies op mijn Fiesta ST, had alleszins ook geholpen tegen het schommelen.
Want dit zorgt voor een betere ontsteking.

Wie heeft een idee wat het defect zou zijn?
ik tank 98oct v-power

Versleten bougies?
Luchtmassadebietmeter?
Uilaatdruk?
EGR klep?


Alvast bedankt
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Je stationairklep loopt stroef. Ding uit elkaar halen en schoonmaken zodat hij weer vrij kan lopen is meestal de oplossing.
Little Viper
Posts: 157
Joined: Thu Sep 17, 2009 3:04 pm
Contact:

Post by Little Viper »

Gaskleppie wrote:Je stationairklep loopt stroef. Ding uit elkaar halen en schoonmaken zodat hij weer vrij kan lopen is meestal de oplossing.

Allright :wink:

alle mogelijke zaken kaart ik aan bij de garage.
Dan hebben ze vrijspel bij de "reparatie".

Bij de Ford Fiesta ST was het snel geklaard en niets echt abnormaals
Little Viper
Posts: 157
Joined: Thu Sep 17, 2009 3:04 pm
Contact:

Post by Little Viper »

Little Viper wrote:
Gaskleppie wrote:Je stationairklep loopt stroef. Ding uit elkaar halen en schoonmaken zodat hij weer vrij kan lopen is meestal de oplossing.

Allright :wink:

alle mogelijke zaken kaart ik aan bij de garage.
Dan hebben ze vrijspel bij de "reparatie".

Bij de Ford Fiesta ST was het snel geklaard en niets echt abnormaals

Op mijn ford heb ik ook eens mijn GASKKLEP laten vervangen onder GARANTIE
Little Viper
Posts: 157
Joined: Thu Sep 17, 2009 3:04 pm
Contact:

Post by Little Viper »

één der volgende weken ga ik naar de garage.

Zou ik de lambdasonde ook eventueel ook kunnen aanhalen als controlepunt?

Al problemen mee geweest bij Honda's?
Of geeft dit andere effecten?
Keung
Posts: 760
Joined: Tue Jul 03, 2007 11:19 pm

Post by Keung »

Belangrijk om te weten, komt het stationair schommelen ook voor met een OEM airbox?

De luchtmassameters zijn namelijk gevoelig voor aftermarket luchtfilters, ook de filterolie hebben nadelig effect op de luchtmassameter-meting.
Niet alleen Honda maar bij alle merken.
Little Viper
Posts: 157
Joined: Thu Sep 17, 2009 3:04 pm
Contact:

Post by Little Viper »

Keung wrote:Belangrijk om te weten, komt het stationair schommelen ook voor met een OEM airbox?

De luchtmassameters zijn namelijk gevoelig voor aftermarket luchtfilters, ook de filterolie hebben nadelig effect op de luchtmassameter-meting.
Niet alleen Honda maar bij alle merken.


Momenteel heb ik het af en toe bij mijn K & n apollo inductiekit.

Ik heb die open luchtfilter gisteren nog opengehaald.
Deze is kraaknet :wink:

Ik heb wel de indruk dat het eerder bij WARM weer is.

Toen ik vorig jaar nog met het originele gesloten luchtfiltersysteem reed was het niet zo warm,
dus ik kan het niet écht vergelijken.
Ik herinner mij wél nog dat bij het "tot stilstand komen na een lange rit" de luchtmassedebietmeter toen het toerental zeer "traag" deed zakken.

(m.a.w. de luchtmassameter berekende de waardes).

Op mijn Fiesta ST had ik geen luchtmassadebietmeter.
Toch heb ik ook eens stationaire schommelingen gehad (mét inductiekit).
Het was direct gemaakt.

Ik weet dat de Luchtmassadebietmeter een "gevoelig" punt is bij de FN2.

Ik heb al gedacht om nu het gesloten-originele systeem eens terug te laten plaatsen.Om zo te testen of het dan ook voorvalt :?:

Voor alle duidelijkheid:
Mijn FN2 is wel nog steeds een bom 8)
Little Viper
Posts: 157
Joined: Thu Sep 17, 2009 3:04 pm
Contact:

Post by Little Viper »

1)
Vaststellingen:
-Het is enkel bij temperaturen > 30° dat hij stationair eens kon schommelen met de K & N Apollo .
Want ik had ook weer enkele dagen geen problemen, toen het wat koeler was (+/- 25°)

-Indien die "kelk" vanvoor zou staan zou het probleem er waarschijnlijk niet zijn.

-De luchtmassadebietmeter is extreem gevoelig voor tuning :(
Tenzij je remapt (chippen)

2)
Het originele luchtfilterhuis is teruggeplaats bij Honda, als test.

Vaststellingen:

+Mijn schommelingen waren direct weg :goed:
+Meer koppelgevoel (en dat zal er ook wel zéker zijn) onderin tot +/- 6.000t/min
+De wagen rijdt zéér zacht in de fille (juist een Turbodiesel)
+Het optrekken loopt zéér egaal ("gelijkopgaand"), geen "dipjes"
maar dat wisten we nog...
+Het herberekenen (rond 3.000t/min) van de Luchtmassadebietmeter is weg :-D
+De wagen "herpakt" nóg beter bij terugschakelen
+topsnelheid haalt hij sneller

-"Vtec gevoel" is een klein beetje weg (o.a. omdat de curve al zo mooi loopt)
Met de K & N apollo sloeg dat echt aan als een bom :twisted:
-Hernemingen in héél hoge toeren (> 5.500 t/min) zullen een klein beetje minder zijn
K & N apollo gaf meer vermogen in hoge toeren (zie testbankcurve t.o.v. originele FN2)
-Nu heb ik minder motorgeluid in de wagen :(
Het aanzuiggeluid van een benzinewagen is toch super 8-)
-De gasrespons van de K & N apollo was "agressiever".
Zeker in de hoge toeren.
-Het optrekken voelt wel wat "fake" (vals) met al die electronica

3)
Conclusie:

Ik blijf bij het origineel luchtfilterhuis :idea:
Want vermogen is wat telt :!:
al is sound de crème de la crème.

:arrow:
+De wagen heeft meer trekkracht 8-)
+Rijdt probleemloos
+En als je eens in de fille zit, dan verloopt dit boterzacht met het gaspedaal.

ps: ik ben nu de paneelfilter van k & n aan het testen.
De leveringsdatum van BMC was te laat.

Iemand ervaring met een paneelfilter op de FN2 of andere Honda?

Thanks voor feedback
Type R CW
Posts: 261
Joined: Sun Feb 15, 2009 8:35 pm

Post by Type R CW »

ik heb de paneelfilter, binnen 3 maand gaat hij weg :D kun je hem kopen van mij! Tegen goeie prijs.

positieve ervaringen mee! Heb een mugen airbox in backorder sta, dermee dat hij weg gaat!
Little Viper
Posts: 157
Joined: Thu Sep 17, 2009 3:04 pm
Contact:

Post by Little Viper »

Type R CW wrote:ik heb de paneelfilter, binnen 3 maand gaat hij weg :D kun je hem kopen van mij! Tegen goeie prijs.

positieve ervaringen mee! Heb een mugen airbox in backorder sta, dermee dat hij weg gaat!

Ik heb de paneelfilter van K & N al gekocht :wink:

Mijn 1ste indruk was dat hij niet echt beter reed.
Schommelingen had ik alleszins niet :wink:

'k heb het ooit op een BMW 318i gehad,
en daar was de gasrespons écht voelbaar.

Het verbruik op de fn2 leek mij ook gestegen met de paneelfilter (?)

Ik heb er nog maar 50-tal km mee gereden.
Dus ik mag er mij niet echt over uitspreken.

NB: Mijn K & N apollo staat te koop
De K & N apollo is universeel (dezelfde maten)

Prijs o.v.t.k.
Beast19rp
Posts: 152
Joined: Thu Jul 09, 2009 12:55 pm

Post by Beast19rp »

ik heb gisteren te horen gekregen dat injen een 3de generatie aan cold air intake heeft gemaakt voor de fn2

de eerste generatie paste maar gaf foutmelding.

de 2de gaf geen foutmelding, maar paste niet goed

de 3de generatie past en geeft geen foutmelding.

op de testbank geeft hem met enkel en alleen de injen CAI 3gen +8pk

binnen dit en 3 weken zouden ze beschikbaar zijn heb ik gehoord.
Little Viper
Posts: 157
Joined: Thu Sep 17, 2009 3:04 pm
Contact:

Post by Little Viper »

Beast19rp wrote:ik heb gisteren te horen gekregen dat injen een 3de generatie aan cold air intake heeft gemaakt voor de fn2

de eerste generatie paste maar gaf foutmelding.

de 2de gaf geen foutmelding, maar paste niet goed

de 3de generatie past en geeft geen foutmelding.

op de testbank geeft hem met enkel en alleen de injen CAI 3gen +8pk

binnen dit en 3 weken zouden ze beschikbaar zijn heb ik gehoord.

Op de FN2 is het al niet slecht om een CAI te hebben die een mooie sound maakt,
zónder koppel- en pkverlies :razz:
Maar vooral een CAI die vrij van problemen blijft met die k*tmassadebietmeter is prioritair :-?

Alleszins zeer mooi en interessant nieuws :wink:
Type R CW
Posts: 261
Joined: Sun Feb 15, 2009 8:35 pm

Post by Type R CW »

ja, ge kunt injen pakken. Maar vergeet die +8pk, geloof je nu echt alles wat er op papier sta! :D

Als je 3 pk wint zal het veel zijn op de fn2, wat je de laatste tijd hier te lezen krijgt is echt voor strijk te gaan :)
Ik ga niet beweren dat injen slecht is, helemaal niet. Maar je moet een beetje realistisch zijn hé.
De fn2 krijg je in piek pk's niet goed omhoog. Middentoerengebied is prachtig, win je gemakelijk 30pk bij.
check civinfo maar is goed, en die UK's die gaan er voor ze er zijn er veel die S/A rijden. Of die Intake manifold, CAI, Header, Catback, Gasklep hebben steken en dan nog maar 233pk krijgen. Dus met die pk winsten dat zij zeggen hé klopt niks van!


Ik ga de mugen airbox volgende week bestellen se.
Luud
Posts: 74
Joined: Tue Aug 19, 2008 7:53 pm

Post by Luud »

de mugen airbox, waar is deze te bestellen en hoeveel kost ie :?:

een link graag?
Type R CW
Posts: 261
Joined: Sun Feb 15, 2009 8:35 pm

Post by Type R CW »

Bij RSP te bestellen, dacht dat de recente prijs ongeveer +930 euro ofzo iets was. De Yen staat momenteel redelijk duur in japan.

www.risingsunperformance.nl

De verdeler zit hier ook op het forum. Kun je best is contact met opnemen.
Locked