Rondetijd met/zonder interieur

Alle informatie & nieuws berichten over Honda
Locked
Hondamatic

Rondetijd met/zonder interieur

Post by Hondamatic »

In het laatste nummer van Top Gear Magazine (iig de NL versie) staat een test met een Peugeot 207 GTI, of iets soortgelijks, waarbij de rondetijd in standaard uitvoering is vergeleken met de rondetijd na een stripactie. De conclusie van het verhaal is dat er geen verschil in rondetijd wordt geconstateerd, ondanks een gewichtsreductie met meer dan 100kg. Dit wordt, oa, geweten aan de verstoring van de balans in de auto, aangezien het meeste gewicht aan de achterzijde wordt verwijderd, waardoor de auto te licht op de achteras wordt en gaat oversturen (?).
Nu heb ik wel een aantal civic's gezien, en volgens mij ook wel een aantal itr's hier waar de achterbank uit is gestript. Ook zie ik op circuitplaatjes van deze auto's regelmatig blokkerende achterwielen bij het aanremmen van bochten. Nu vraag ik me af of iemand hier wel eens een soortgelijke test heeft gedaan: dus rondetijd met alle interieurdelen in de auto vs gestript.
Ben erg benieuwd of er praktijkervaringen zijn die het TopGear verhaal kunnen ontkrachten of juist bevestigen!
mr. X

Post by mr. X »

Met mijn eerste DC2 reed ik dagelijks zonder alles achter de voorstoelen. Dat scheelt merkbaar.

Zoals in je stukje opgemaakt kan worden, kan je niet ongestraft je kofferbak leeg trekken zonder dat gewicht te compenseren aan de voorkant.
Een lege achterkant moet eigenlijk gepaard gaan met gewichtsbesparing aan de voorkant om de gewichtsverdeling weer op orde te brengen. Accu naar achteren, CF motorkap, airco eruit etc.

Minder gewicht is altijd beter, mits de balans in de auto zit!
Balans is alles, je kan beter 50 kg meer meeslepen en grip hebben bij het aanremmen dan het kwijt zijn en de bocht niet fatsoenlijk doorkomen.

Ik geloof zeker dat de ronde tijden naar beneden gaan met minder gewicht en een uitgebalanceerde auto. 100% zeker. Harde data heb ik helaas niet.
LCR

Post by LCR »

Ik ben bezig........
Strippen maakt icm uitbalanceren van de auto WEL een verschil in rondetijd! Alleen strippen niet......soms wel als je geluk hebt.
Ik heb voor de Time Attack heel even een lijstje afgewerkt van dingen die ik uit de ATR ging strippen. Hoe meer je gaat strippen hoe meer hoofdpijn je gaat krijgen, omdat de meeste R af-fabriek al bijzonder goed is uitgebalanceerd.
Als je het goed wil doen zal je wel langer met de gewichtjes moeten gaan 'puzzelen' op een digitale weegschaal.
Dat zijn tot nu toe mij bevindingen.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Accu achterin zetten en je balans is weer goed.....
Locked