afstellen EP3 keuring

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
User avatar
D_ToXx
Posts: 848
Joined: Fri Apr 27, 2007 7:08 pm

afstellen EP3 keuring

Post by D_ToXx »

weet er iemand hoe en wat je de Co waarde naar onder krijgt
met hondata? de mijne schomeld tussen de 0,3 en 0,6 op stationair en dit moet 0,3 zijn..

op 3000RPM is de waarde 0,6 en dit moet 0,2 zijn.

compleet open uitlaat en volgens mij staat de sensoren in de uitlaat uit.
User avatar
Gangaran
Posts: 1894
Joined: Sun Apr 16, 2006 8:12 pm

Post by Gangaran »

Dat de sensoren uit staan maakt niet uit.
Ik dacht dat de CO waarde 0,5 moest zijn bij 3000rpm.
Slydawg heeft mij een manier uitgelegd hoe het misschien
mogelijk is om door te keuring te komen zonder CAT.
De mijn moet binnenkort gekeurd worden, dus ik ga het
proberen en laat je weten of het is gelukt of niet.
User avatar
Gangaran
Posts: 1894
Joined: Sun Apr 16, 2006 8:12 pm

Post by Gangaran »

Image

RPM tussen de 0 en 3000 kiezen en vervolgens op CTR - D(Decrease) drukken.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Dat de sensoren uit staan maakt niet uit.

Zeker wel! Bij de keuring moet niet alleen de CO onder de 0,5% zijn, maar moet ook het lambda getal rond de 1 zitten met een max afwijking van 0,03 (als ik het goed heb)
Stel dat je de CO laag genoeg krijgt door op - te drukken, dan zal de lambda waarde allang niet meer goed zijn en veel te hoog aangeven.
Wat ze dus met die lambda keuring doen is controleren dat je ecu via de lambda sensor regelt. Dan blijft de lambda waarde namelijk altijd rond die 1 schommelen.
En tijdens dat schommelen moet de CO onder de 0,5% blijven.

Bij stationair moet alleen de CO waarde goed zijn en maakt de lambda niet uit. Daar zou je dus wel kunnen minnen tot hij goed is. Maargoed, bij 3000rpm moet hij wel closed loop draaien, dus zal hij dat ook bij stationair doen.

Met andere woorden: Ga je cat er maar onder zetten of zoek een keurings station wat niet moeilijk doet...
User avatar
D_ToXx
Posts: 848
Joined: Fri Apr 27, 2007 7:08 pm

Post by D_ToXx »

ik zal morgen ofzo eens proberen met sensoren aan en met gangaran zijn oplossing om de waarde's constant te houden....

anders word het sleutelen.... crap.

het is idd een puntje-precies keurings station :wink:
wat wel leuk is dat ik vorig jaar er helemaal niets over hoorde... :lol:

ik zal dan ook eens de waarde's vragen, volgens mij was het iets van: bij een auto na 2002 mei moet ie 0,2 zijn op ongeveer 3000 RPM.
User avatar
Gangaran
Posts: 1894
Joined: Sun Apr 16, 2006 8:12 pm

Post by Gangaran »

Ik dacht dat het open loop moest staan, maar ben er zelf niet helemaal uit.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Gangaran wrote:Image

RPM tussen de 0 en 3000 kiezen en vervolgens op CTR - D(Decrease) drukken.


Op de foto wijs je wel je onstekings map en de geselecteerde kolom is niet de juiste he, voordat mensen 1 op 1 overnemen.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Sorry, maar als je dat niet zeker weet kan je ook beter geen advies geven...
No hard feelings, maar normaal gesproken staat een ecu gewoon closed loop en regelt hij onder deellast terug naar 14,7:1 oftewel lambda 1.
User avatar
Gangaran
Posts: 1894
Joined: Sun Apr 16, 2006 8:12 pm

Post by Gangaran »

Gaskleppie wrote:Sorry, maar als je dat niet zeker weet kan je ook beter geen advies geven...
No hard feelings, maar normaal gesproken staat een ecu gewoon closed loop en regelt hij onder deellast terug naar 14,7:1 oftewel lambda 1.


Begrijpelijk, maar ik wil zelf meer hierover leren. Het moet mogelijk zijn, want vorig jaar was mijn Lambda in orde en mijn CO was 0,51 i.p.v. 0,50.
Daarom wil ik graag weten of je iets kan doen, zonder dat ik alles voor 1 dag moet afbreken en daarna weer tergubouwen. Bij de EP3 is dat niet makkelijk om bij de uitlaatspruitstuk te komen.
User avatar
Gangaran
Posts: 1894
Joined: Sun Apr 16, 2006 8:12 pm

Post by Gangaran »

Sly bedoel je deze?

Image
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Volgens mij is je kolom nog steeds verkeerd, je zit in de kolom voor decellereren.
En ook niet de hele kolom selecteren, alleen het toeren gebied dat je wil afstellen en dan ook bij de juiste cam angle, weet niet hoe die bij jouw staan.
Als je twijfelt niet aan beginnen en zo laten voordat je schade aanricht.
User avatar
Gangaran
Posts: 1894
Joined: Sun Apr 16, 2006 8:12 pm

Post by Gangaran »

Ok, ik dacht dat het "simpel"zou zijn.
Dan maar komend weekend de auto apk-klaar maken.
muggo
Posts: 113
Joined: Thu Aug 13, 2009 6:36 pm

Post by muggo »

ik heb bijna een jaar geleden met de apk het zelfde probleem gehad .
kan je 1 tip geven zet gewoon de kat terug apk klaar zet je de katvervanger weer terug we hebben toen van alles geprobeerd om de waardes te veranderen kregen niks voor elkaar .

greetz muggo
BugsM
Posts: 649
Joined: Mon Feb 14, 2005 12:32 pm

Post by BugsM »

Wat is nu datum eerste toelating? Dat bepaalt al eerst wat norm is.
Na 31-6-2002 is het 0,2 verhoogd toerental tussen 2000 en 3200tpm. Derde getal mag je weglaten. Lambda is natuurlijk altijd alleen op verhoogd toeren en tussen 0,97-1,03, hier ook 3de getal weglaten na komma. Stationair co mag max 0,3 zijn.
Tevens MOET hier een werkende kat en lambdaregeling zijn.
User avatar
D_ToXx
Posts: 848
Joined: Fri Apr 27, 2007 7:08 pm

Post by D_ToXx »

donderdag gaat mijn orgineel spruitstuk er maar terug op.
moet maar... ik ga niet prutsen in de ECU.
User avatar
Gangaran
Posts: 1894
Joined: Sun Apr 16, 2006 8:12 pm

Post by Gangaran »

Ik heb het bij de mijne ook gedaan.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Maar dan staat hij nog steeds open loop. Ik hoop dat je er mee weg komt..
Gijs
Posts: 139
Joined: Fri May 09, 2008 7:30 am

Post by Gijs »

Standaard map inladen ? En indien nodig in de Hondata closed loop aanvinken ?

Ik moet het vanaf nu ook elk jaar doen, ik heb wel een voordeel dat ik men originele ECU ook nog heb, en dat erbij vervangen duurt niet lang :D
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Aan de mappen ligt het eigenlijk nooit. De mappen worden natuurlijk wel uitgelezen om te bepalen hoeveel er geinjecteerd wordt, maar als de closed loop regeling gewoon zn werk doet, wordt dat mengsel toch gewoon terug geregeld naar lambda 1 oftwel 14,7:1
User avatar
Gangaran
Posts: 1894
Joined: Sun Apr 16, 2006 8:12 pm

Post by Gangaran »

Gaskleppie wrote:Maar dan staat hij nog steeds open loop. Ik hoop dat je er mee weg komt..


De mijne staat altijd in close loop. Ik rijd nooit in open loop.
Locked