afstellen EP3 keuring
afstellen EP3 keuring
weet er iemand hoe en wat je de Co waarde naar onder krijgt
met hondata? de mijne schomeld tussen de 0,3 en 0,6 op stationair en dit moet 0,3 zijn..
op 3000RPM is de waarde 0,6 en dit moet 0,2 zijn.
compleet open uitlaat en volgens mij staat de sensoren in de uitlaat uit.
met hondata? de mijne schomeld tussen de 0,3 en 0,6 op stationair en dit moet 0,3 zijn..
op 3000RPM is de waarde 0,6 en dit moet 0,2 zijn.
compleet open uitlaat en volgens mij staat de sensoren in de uitlaat uit.
Dat de sensoren uit staan maakt niet uit.
Ik dacht dat de CO waarde 0,5 moest zijn bij 3000rpm.
Slydawg heeft mij een manier uitgelegd hoe het misschien
mogelijk is om door te keuring te komen zonder CAT.
De mijn moet binnenkort gekeurd worden, dus ik ga het
proberen en laat je weten of het is gelukt of niet.
Ik dacht dat de CO waarde 0,5 moest zijn bij 3000rpm.
Slydawg heeft mij een manier uitgelegd hoe het misschien
mogelijk is om door te keuring te komen zonder CAT.
De mijn moet binnenkort gekeurd worden, dus ik ga het
proberen en laat je weten of het is gelukt of niet.
- Gaskleppie
Dat de sensoren uit staan maakt niet uit.
Zeker wel! Bij de keuring moet niet alleen de CO onder de 0,5% zijn, maar moet ook het lambda getal rond de 1 zitten met een max afwijking van 0,03 (als ik het goed heb)
Stel dat je de CO laag genoeg krijgt door op - te drukken, dan zal de lambda waarde allang niet meer goed zijn en veel te hoog aangeven.
Wat ze dus met die lambda keuring doen is controleren dat je ecu via de lambda sensor regelt. Dan blijft de lambda waarde namelijk altijd rond die 1 schommelen.
En tijdens dat schommelen moet de CO onder de 0,5% blijven.
Bij stationair moet alleen de CO waarde goed zijn en maakt de lambda niet uit. Daar zou je dus wel kunnen minnen tot hij goed is. Maargoed, bij 3000rpm moet hij wel closed loop draaien, dus zal hij dat ook bij stationair doen.
Met andere woorden: Ga je cat er maar onder zetten of zoek een keurings station wat niet moeilijk doet...
ik zal morgen ofzo eens proberen met sensoren aan en met gangaran zijn oplossing om de waarde's constant te houden....
anders word het sleutelen.... crap.
het is idd een puntje-precies keurings station :wink:
wat wel leuk is dat ik vorig jaar er helemaal niets over hoorde... :lol:
ik zal dan ook eens de waarde's vragen, volgens mij was het iets van: bij een auto na 2002 mei moet ie 0,2 zijn op ongeveer 3000 RPM.
anders word het sleutelen.... crap.
het is idd een puntje-precies keurings station :wink:
wat wel leuk is dat ik vorig jaar er helemaal niets over hoorde... :lol:
ik zal dan ook eens de waarde's vragen, volgens mij was het iets van: bij een auto na 2002 mei moet ie 0,2 zijn op ongeveer 3000 RPM.
- Gaskleppie
Gaskleppie wrote:Sorry, maar als je dat niet zeker weet kan je ook beter geen advies geven...
No hard feelings, maar normaal gesproken staat een ecu gewoon closed loop en regelt hij onder deellast terug naar 14,7:1 oftewel lambda 1.
Begrijpelijk, maar ik wil zelf meer hierover leren. Het moet mogelijk zijn, want vorig jaar was mijn Lambda in orde en mijn CO was 0,51 i.p.v. 0,50.
Daarom wil ik graag weten of je iets kan doen, zonder dat ik alles voor 1 dag moet afbreken en daarna weer tergubouwen. Bij de EP3 is dat niet makkelijk om bij de uitlaatspruitstuk te komen.
Volgens mij is je kolom nog steeds verkeerd, je zit in de kolom voor decellereren.
En ook niet de hele kolom selecteren, alleen het toeren gebied dat je wil afstellen en dan ook bij de juiste cam angle, weet niet hoe die bij jouw staan.
Als je twijfelt niet aan beginnen en zo laten voordat je schade aanricht.
En ook niet de hele kolom selecteren, alleen het toeren gebied dat je wil afstellen en dan ook bij de juiste cam angle, weet niet hoe die bij jouw staan.
Als je twijfelt niet aan beginnen en zo laten voordat je schade aanricht.
Wat is nu datum eerste toelating? Dat bepaalt al eerst wat norm is.
Na 31-6-2002 is het 0,2 verhoogd toerental tussen 2000 en 3200tpm. Derde getal mag je weglaten. Lambda is natuurlijk altijd alleen op verhoogd toeren en tussen 0,97-1,03, hier ook 3de getal weglaten na komma. Stationair co mag max 0,3 zijn.
Tevens MOET hier een werkende kat en lambdaregeling zijn.
Na 31-6-2002 is het 0,2 verhoogd toerental tussen 2000 en 3200tpm. Derde getal mag je weglaten. Lambda is natuurlijk altijd alleen op verhoogd toeren en tussen 0,97-1,03, hier ook 3de getal weglaten na komma. Stationair co mag max 0,3 zijn.
Tevens MOET hier een werkende kat en lambdaregeling zijn.
- Gaskleppie
- Gaskleppie