Trillend stuur bij remmen

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
mr. X

Trillend stuur bij remmen

Post by mr. X »

Goh, wat een vreemde vraag misschien van mijn kant aangezien het toch veelal voor de hand ligt wat de oorzaak, en dus de oplossing, is.

Toen ik gisteren met de Integra voor het eerst een rondje laag gevlogen heb (over een industrie terrein), merkte ik op dat als je hoog in de toeren van het gas af gaat en gelijk VOL op de rem gaat hij soms vreselijk gaat trillen. Niet een beetje, nee echt heel hard. Het zijn duidelijk de remmen en niet iets anders.

Dit terwijl je met normaal rijden, hard remmen, en zelfs heel hard remmen op een recht stuk (zelfs vanaf 200 naar 50) nergens last van hebt.
Als het goed is verwacht ik dat er rondom gewoon OEM blokken op zitten. De schijven zien er nog zo mooi uit en voelen goed zonder randje op het eind van de schijf dus er zit genoeg vlees op en ze zijn zeker niet krom.

Heeft iemand een idee waar ik kan beginnen met zoeken? Misschien is het wel iets heel simpels en kijk ik er simpelweg overheen.

Toevallig, nadat ik de schijven heb af laten draaien en samen met nieuwe DS2500 blokken op de EJ9 heb gezet, merk ik ook daar dat hij trilt in het stuur. Echter doet die het constant. Zacht remmen, hard remmen, maakt niet uit.
Wanneer je de rem constant ingedrukt houdt, merk je ook dat hij steeds iets harder begint te remmen tot op een punt dat hij weer even weg valt in rem vermogen. Net of je geleidelijk de rem iets harder in trapt en weer los laat. Duidelijk geval van kromme schijf zou ik zeggen.
Toen ik vandaag bij de automaterialenzaak ben geweest die ze heeft afgedraaid, zei hij dat het zou kunnen dat hij zo trilt omdat er een 'stofje tussen de schijf en je naaf zit'. Hoewel het me stug leek zei ik dat ik voor de zekerheid de schijven eraf zou halen en alles zou controleren. Als het nog steeds zo bleef, bood hij aan de schijven opnieuw af te draaien maar ik ben bang dat ik daar niks mee op schiet.
De EJ9 is pas nog uitgelijnd, banden die er nu onder zitten zijn nagenoeg nieuw, blokken waren gloednieuw en schijven vers afgedraaid toen ze tegelijk gemonteerd werden en ik heb ze echt heel ferm ingeremd.
Kan het werkelijk zijn dat er door een 'stofje' / vuiltje tussen schijf en naaf dit trillen kan komen?
Jo&

Post by Jo& »

Bandenspanning?
MLM

Post by MLM »

Wat verstaat hij dan onder stofje/vuiltje dat dit kan veroorzaken?
Moonrock240

Post by Moonrock240 »

Ik heb ooit een gelijkaardig probleem gehad, en achteraf bleek dat de schijven toch krom waren. Het was heel miniem volgens de persoon die ze afgedraait heeft, maar ik voelde het pas bij snelheden boven de 50km/h en hoe warmer de remmen werden, hoe erger het trillen werd.

Na het afdraaien van de schijven was het probleem opgelost.

Sommige firma's zouden ook afdraaien als ze gemonteerd zijn op de auto...

Verder opletten dat bij de montage alles netjes is, zonder zand, roest, ed.
Katana

Post by Katana »

Probeer of je het ook hebt als je niet hoog in de toeren zit
mr. X

Post by mr. X »

Ik was er bij en heb zelfs nog filmpjes gemaakt toen de schijven afgedraaid werden.
Zo high tech was die afdraai machine niet dus hoe je een miniem verschil zou kunnen zien snap ik niet.

Bandenspanning was goed, die controleer ik wekelijks.

Ik zal eens proberen het zonder de hoge toeren te veroorzaken. Waarschijnlijk ligt het aan de hitte. Één keer hard remmen (zelfs vanaf hoge snelheid) veroorzaakt misschien niet genoeg hitte om de Integra te laten schudden maar meerdere keren snel achter elkaar misschien wel. Wat je daar uit af kan lijden weet ik niet.

Gezeik met dat afdraaien. Misschien maar eens op zoek naar nieuwe schijven dan kan je kromme schijven in ieder geval uitsluiten.
chris

Post by chris »

mr. X wrote:Ik was er bij en heb zelfs nog filmpjes gemaakt toen de schijven afgedraaid werden.
Zo high tech was die afdraai machine niet dus hoe je een miniem verschil zou kunnen zien snap ik niet.

Bandenspanning was goed, die controleer ik wekelijks.

Ik zal eens proberen het zonder de hoge toeren te veroorzaken. Waarschijnlijk ligt het aan de hitte. Één keer hard remmen (zelfs vanaf hoge snelheid) veroorzaakt misschien niet genoeg hitte om de Integra te laten schudden maar meerdere keren snel achter elkaar misschien wel. Wat je daar uit af kan lijden weet ik niet.

Gezeik met dat afdraaien. Misschien maar eens op zoek naar nieuwe schijven dan kan je kromme schijven in ieder geval uitsluiten.

mooi moment voor een upgrade 8)
D_ToXx

Post by D_ToXx »

misschien dat er een remklauw niet goed terug gaat.

ik had hetzelfde bij sturen met remmen in een lange bocht.
achter was een rubber gaar(icm vuil) en de klauw kwam niet goed terug.
remblok was compleet scheef afgeslepen.
JDMTEG

Post by JDMTEG »

Dat is nu typisch de reden waarom ik nooit afgedraaide schijven zou willen gebruiken.

Maar het kan misschien ook anders.
Had de persoon die ze afgedraaid heeft het gedaan op een aparte draaibank?
Bij de Honda dealer heb ik namelijk eens gehoord dat ze daar de schijven afdraaien, met een speciaal aparaat, terwijl ze nog op de wagen zitten. Geen kans op slingeren aangezien alles dan op zijn plaats zit.
Katana

Post by Katana »

ITR897 wrote:Dat is nu typisch de reden waarom ik nooit afgedraaide schijven zou willen gebruiken.

Maar het kan misschien ook anders.
Had de persoon die ze afgedraaid heeft het gedaan op een aparte draaibank?
Bij de Honda dealer heb ik namelijk eens gehoord dat ze daar de schijven afdraaien, met een speciaal aparaat, terwijl ze nog op de wagen zitten. Geen kans op slingeren aangezien alles dan op zijn plaats zit.

Die heb ik ook gezien en op deze manier is het heel lastig goed te krijgen. Ziet er wel simpel uit.

Als ze het afdraaien goed doen dan heb je geen problemen. Ik heb het meerdere malen gedaan om verschillende auto's. Geen probleem.(met nieuwe blokken).

Echter als de schijven afgedraaid zijn dan worden ze natuurlijk ook dunner= kunnen ze "makkelijker"krom trekken.

Dan moeten ze ook eerst weer worden ingeremt en bij voorkeur met nieuwe blokken.
slydawg

Post by slydawg »

Heb hetzelfde ooit gehad op me vorige auto met nieuwe schijven en blokken, trillen zoals M hierboven omschrijft, ben er nooit achter gekomen wat het precies was, auto is zo verkocht.
Moonrock240

Post by Moonrock240 »

mr. X wrote:Waarschijnlijk ligt het aan de hitte. Één keer hard remmen (zelfs vanaf hoge snelheid) veroorzaakt misschien niet genoeg hitte om de Integra te laten schudden maar meerdere keren snel achter elkaar misschien wel. Wat je daar uit af kan lijden weet ik niet.

Zo was het bij mij ook, enkel als ze echt heel warm werden, begonnen ze te trillen. Na het afdraaien was het probleem opgelost. Ik ben toen bij Mosa-Frein in Namen (België) geweest, die doen vooral circuit-remmen dus zijn wel thuis in het afdraaien van schijven. Waarschijnlijk is dit veel te ver voor je, maar mischien is er in je buurt een gelijkaardige shop...

Let trouwens goed op dat je na een flinke stop, het rempedaal niet ingedrukt houdt. Vaak is dit de oorzaak van kromme schijven.
mr. X

Post by mr. X »

Goed advies maar daar zorg ik altijd voor! Zeker ook als je voor een stoplicht staat nadat je even gek gedaan hebt laat ik de auto al-tijd rollen (als het niet meer vooruit kan zet ik hem weer in zijn achteruit :lol:, mensen kijken me dan ook vaak raar aan). Niet alleen bij het indrukken van de remmen kunnen ze namelijk kromtrekken. Waar de remklauw zit, kan de hitte moeilijk weg doordat het remblok er zo dicht op zit. Zo kunnen ze ook krom trekken.

Een goed adres vinden is nog niet zo makkelijk. Iedereen aan wie ik het vraag verwijst me door naar een simpele automaterialen zaak.
bastiaan45

Post by bastiaan45 »

Ik denk toch ook echt dat het in je schijven zit. Onbalans, oneffenheid of licht krom.. is niet ondenkbaar met dit weer.. Zou die eens wisselen dan heb je het snel gezien..

Wanneer dit niet zo is.. misschien is een van de klauwen niet in order, verkeerde verdeling of remdruk..

Toch een kwestie van de boel eens loshalen.

succes.
wesjes

Post by wesjes »

slydawg wrote:Heb hetzelfde ooit gehad op me vorige auto met nieuwe schijven en blokken, trillen zoals M hierboven omschrijft, ben er nooit achter gekomen wat het precies was, auto is zo verkocht.

Ik had dit probleem eerst ook dat het stuur begon te trillen, maar was bij mij niet echt extreem, maar schijven waren / blokken waren op.

Na deze vervangen te hebben geen last meer..
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Het kan echt van alles zijn hoor. Speling in 1 van de 8 kogels die aan je voorwielen vastzitten, speling in je stuurhuis bussen, uitgewoonde rubbers van je ophanging, noem maar op.
Ik kan dus ook niet aangeven waar het kan zitten. Het kan idd ook gewoon een kromme schijf zijn, je weet het pas als je alles nagezocht hebt.
Locked