Nederlandse taal (en de meest voorkomende fouten)

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Locked
mr. X

Nederlandse taal (en de meest voorkomende fouten)

Post by mr. X »

Toch wil ik het proberen.

De laatste tijd merk ik dat er meer op taal gelet wordt en mensen soms negatieve reacties krijgen op hun taalgebruik terwijl zij zich daar zelf misschien niet van bewust zijn. Dit kan dan weer irritaties op wekken en dat is iets wat ik hiermee probeer tegen te gaan.
Foutloos schrijven is een kunst. Zelf lukt het me ook [nog] niet altijd maar ik probeer het wel en word graag gewezen op mijn fouten om er iets van te leren.
Dit is een topic voor mensen die uit eigen beweging hun Nederlands willen verbeteren. Als je er niks mee wil doen is het prima. Nou, eigenlijk niet maar oké :wink:. De mogelijkheid wordt in ieder geval nu gegeven waar deze er voorheen niet was.

Ik zal proberen om een lijstje te maken, en bij te houden, met de meest voorkomende fouten die heel klein lijken maar toch een groot verschil kunnen maken met daarbij een, zo duidelijk mogelijke, uitleg.

Over de loop van de volgende maanden hoop ik hier toch wel alle, veel voorkomende, fouten te hebben staan. Eventueel kunnen we er een sticky van maken, dit topic in het 'Informatie (Lees Dit!)' gedeelte zetten of in ieder geval een link van dit topic in het 'Nieuw op het forum? Lees dit eerst!' topic te zetten.

Het doel van dit topic is NIET om iemand de grond in te boren die veel fouten maakt maar ik vind wel dat er van quotes gebruik gemaakt mag worden om iets uit te lichten. Eventueel zonder de topic naam erbij:
Een naamloze quote dus.

Werkwoord
Een werkwoord wordt nooit met een 't' op het eind geschreven als het onderwerp IK is of JE of JIJ erachter staat.

Ik word gezien in mijn type-R.
Jij wordt gezien in jouw type-R.
Word jij/je gezien in jouw type-R?
Word ik gezien in mijn type-R?
Wordt hij gezien in zijn type-R.

Dit is makkelijk te horen als je het werkwoord verwisselt met het werkwoord 'lopen':

Ik loop.
Je zegt namelijk ook niet: 'ik loopt...'

De reden dat het werkwoord 'worden' vaak verkeerd geschreven wordt (loopt) is doordat dit al eindigt op een 'd' waardoor het niet te horen is. Daarom pak je een werkwoord wat niet eindigt op een 'd' zodat je het makkelijk hoort.

Sommige mensen vinden het ook moeilijk een werkwoord te herkennen.
Antwoorden, doden, bevinden zijn een paar werkwoorden die, zelfs door mensen die over het algemeen foutloos schrijven, verkeerd getypt worden omdat ze niet herkent worden als werkwoord. Dit wordt dan als volgt geschreven:
Ik antwoord (ik loop).
Hij antwoordt (hij loopt).
Ik bevind (ik loop).
Hij bevindt (hij loopt).

En soms gebeurd juist het omgekeerde en komt er een zin voorbij zoals:
Na antwoordt te hebben ontvangen heb ik gereageerd.
Antwoord is hier GEEN werkwoord. Dat is hier 'hebben'. Daarom is gigantisch fout.

De meest grove fout mijns inziens komt voorbij wanneer de verleden tijd geschreven wordt met een 't' op het eind als het onderwerp ook nog eens 'ik' is:
Ik werdt.
Dit is dus dubbel fout.
De verleden tijd wordt nooit geschreven met stam + 't'.

Woorden
Hieronder staan enkele verschillen die veel mensen niet weten. Eigenlijk zijn ze heel simpel maar je moet het wel een keer te horen krijgen.

Als - dan
Het is groter of kleiner DAN maar even groot ALS.

Zij - hun
Heel simpel; HUN is bezittelijk. Hun huis, hun auto, hun voordeur. Hun wordt nooit gebruikt als aanduiding van een groep mensen. 'Hun daar hebben...' moet natuurlijk zijn: 'Zij daar hebben...'.

Jou - jouw
Wederom bezittelijk.
Ik ken jou. Jou is hier een persoon.
Ik ken jouw auto. Jouw wordt gebruikt bij aanduiding van een bezit.

Enige - enigste
Het woord 'enige' gebruik je als aanduiding van iets waar er maar één van is.
Hoewel het woord 'enigste' erop lijkt, en het eigenlijk de overtreffende trap van enige is, kan er niet minder dan één van iets zijn waardoor het eigenlijk als fout bestempeld wordt.
Enig daarentegen is weer een heel ander woord. Dat betekend dat iets schattig, heel leuk of heel mooi is.

Langs - naast
Je zit naast iemand maar rijdt langs een huis. Langs wordt vaak gebruikt als er beweging is. Je kan wel naast elkaar lopen maar wanneer je langs elkaar loopt, gaat ieder een andere kant uit.
Bij objecten van grote lengte kan echter wel weer beide gebruikt worden: De weg loopt naast/langs de dijk. Bij kleine objecten is alleen 'naast' mogelijk. Het café staat naast de kerk.

Insgelijks - Eensgelijks
Simpel, alleen 'insgelijks' is de juiste.

Onmiddellijk - onmidelijk
Je schrijft het met zowel dubbel 'D' als met dubbel 'L'.

Mijn - me
Zo uit mijn hoofd durf ik dat niet te zeggen.
Zo uit me hoofd... is hartstikke fout.
Het woord 'me' mag nooit gebruikt worden wanneer 'mijn' bedoeld wordt.

Hartstikke - hardstikke
Veel mensen schrijven dat fout, het moet echt 'harTstikke' zijn.

Allerlei - allerlij
Alleen 'allerlei' is goed.

Stijlfouten
Dubbele ontkenningen willen ook nog wel eens voorbij komen zoals:
Ik heb nooit geen gelegenheid gehad de auto te poetsen.
Zowel 'nooit' als 'geen' duiden hier hetzelfde aan en kunnen niet tegelijk gebruikt worden maar passen als op zichzelf staande woorden hier prima.

Hiaten of het weg laten van woorden:
Zij was niet in staat hem te overtuigen dat hij ongelijk had.
Dit moet zijn:
Zij was niet in staat hem ervan te overtuigen dat hij ongelijk had.

Pleonasme; het zeggen van het overduidelijke.
De ronde circel [heb je ooit een vierkante circel gezien?], de witte sneeuw [ooit zwarte sneeuw uit de wolken zien vallen?], de snelle type-R :lol:. De laatste was natuurlijk een grapje.

Tautologie:
Tweemaal een woord gebruiken dat hetzelfde aanduidt.
Ik ben blij en verrast.

Interpunctie
Om te beginnen zou ik iedereen willen vragen gebruik te maken van interpunctie. Het gebruik van interpunctie (HOOFDLETTERS, komma's, aanhalingstekens, et cetera) is zo ontzettend belangrijk. Zonder leestekens is het soms erg moeilijk te begrijpen wat er bedoeld wordt:

De secretaris zei de burgemeester is een ezel.
"De secretaris," zei de burgemeester, "is een ezel."
De secretaris zei: "de burgemeester, "is een ezel."

Mochten er nog mensen zijn met voorbeelden zie ik die graag gepost worden zodat ik ze kan bijvoegen in dit topic zodat het overzichtelijk blijft.
jupke

Post by jupke »

tijd over?
chris

Post by chris »

het begint hier warempel een forum van hoogstaand niveau te worden, zowel op het gebied van omgangsnormen als taal! :lol:

ik juich het initiatief toe, kan mij namelijk enorm ergeren aan het taalgebruik in de huidige maatschappij, zowel geschreven als gesproken. Helpt dan overigens ook zeker niet dat ik in Amsterdam-oost woon..
Jo&

Post by Jo& »

"Daarom is gigantisch fout."
Woord volgorde klopt niet :wink:

De laatste was natuurlijk een grapje.
Dat moet toch het zijn?
Of: De laatste zin was.... Dan slaat de op zin en niet op laatste. (ook mooie toevoeging trouwens).
Jo&

Post by Jo& »

Toevoegingen:
- Beschijf ook ff het gebruik van hen ten opzichte van hun en zij.
( ik was bij hen op bezoek. Het kan geen hun zijn want bezoek is geen plaats. Het is geen zij want je duid aan dat je bij een groep mensen was).

- Het is:
Hartelijk bedankt
Hartstikke heet.
Niet 'hartstikke' bedankt, dat is incorrect.

- Met zonder is ook een bekende fout.

- Verschil tussen grootte en grote.

- Correct gebruik van : en ; en , (heb 2x en gebruikt want een , was onduidelijk geweest)

- En je mag geen zin met en beginnen. Of is die regel pas afgeschaft?

- Kofschip / fokschaap regel voor voltooid deelworden.

Mijn probleem is niet dat ik de regels niet ken, maar dat er teveel regels zijn om bij stil te staan :wink:
mr. X

Post by mr. X »

jupke wrote:tijd over?

Ben ziek aan het worden en had voor vandaag mijn verplichtingen gedaan. Het stoort me al langer en er is geen enkel soortgelijk topic. Mensen die wel willen hadden voorheen niet de mogelijkheid. Nu is die er wel. Heeft me stiekem best lang gekost maar ik hoop dat er mensen zijn die er iets aan hebben.

Hou maar op, Chris. Ongelofelijk wat je tegenwoordig allemaal voorbij hoort komen. Zelfs sommige leerkrachten betrap ik op fouten. Zo moeilijk is het toch niet.
Niet alleen het taal gebruik stoort me maar ook aan het gebrek fatsoen stoort me mateloos. Dit forum zal nooit een heel hoog niveau krijgen als niet iedereen er achter staat, maar we kunnen er toch met zijn alle voor zorgen dat we niet de huidige maatschappij achterna hollen. Ik heb het al meerdere malen gezegd. De type-R's zie ik als elite groep onder de Honda's met een soort voorbeeldfunctie. Niet iedereen ziet dat zo maar het niveau mag toch wel boven een bepaald level blijven als je het mij vraagt.
ee8

Post by ee8 »

Mijn Nederlands is al foutloos....

8)
Delta_lima

Post by Delta_lima »

Lol basisschool.
chris

Post by chris »

Delta_lima wrote:Lol basisschool.

iets wat een groot deel van nederland tegenwoordig schijnt te hebben gespijbeld :lol:
mr. X

Post by mr. X »

Je mist een hoofdletter aan het begin van je zin en schrijft 'Nederlands' zonder hoofdletter.

Let op, in dit topic wordt gecontroleerd :twisted:.
Roy

Post by Roy »

mr. X wrote:De weg loopt naast/langs de dijk. Bij kleine objecten is alleen 'naast' mogelijk. Het café staat naast de kerk.

De weg ligt naast de dijk.
De weg loopt langs de dijk.

Verder zie ik meestal deze fout:

"Er zijn nog wat kleine reparaties die aan mijn auto nog gedaan moeten worden." ( fout)

"Er zijn nog wat kleine reparaties die nog moeten worden gedaan aan mijn auto." (goed)

Een zin eindigt nooit met een werkwoord.

"Ik weet niet waneer het gedaan wordt." (fout)

"Ik weet niet waneer het wordt gedaan." (goed)

Het komt zelfs voor in de Telegraaf! :cry:
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
*Miss_Honda*

Post by *Miss_Honda* »

g-unit wrote:
"mr. X":99n0676i wrote:De weg loopt naast/langs de dijk. Bij kleine objecten is alleen 'naast' mogelijk. Het café staat naast de kerk.

De weg ligt naast de dijk.
De weg loopt langs de dijk.

Verder zie ik meestal deze fout:

"Er zijn nog wat kleine reparaties die aan mijn auto nog gedaan moeten worden." ( fout)

"Er zijn nog wat kleine reparaties die nog moeten worden gedaan aan mijn auto." (goed)

Een zin eindigt nooit met een werkwoord.

"Ik weet niet waneer het gedaan wordt." (fout)

Het komt zelfs voor in de Telegraaf! :cry:[/quote:99n0676i]
Dit merk ik ook heel goed bij m'n vriend.. die komt uit Brabant.
Ze gooien de woorden door elkaar, en ik heb dat ondertussen al deels overgenomen.
Ik hussel ze soms ook door elkaar, zonder dat ik het weet :-? :lol:

En dan nog met ik zit naast iemand en rijdt langs het huis
Bij m'n vriend thuis zeggen ze:
Ik lig langs je op bed :lol:
Ik was altijd bezig met corrigeren, en ondertussen doe ik het net zo hard mee :o ops:
ee8

Post by ee8 »

mr. X wrote:en schrijft 'Nederlands' zonder hoofdletter.

Let op, in dit topic wordt gecontroleerd :twisted:.

Gecontroleerd worden vind ik prima, mits het klopt:

[quote]RESULTAAT
1Ne·der·lands bn van, in, uit Nederland
2Ne·der·lands het]

Bron: www.vandale.nl
BZRKbb2

Post by BZRKbb2 »

g-unit wrote:Verder zie ik meestal deze fout:

Er staat twee keer: 'nog' in één zin, dat klinkt niet echt lekker en het is volgens mij ook overbodig. Beter zou zijn:
"Er zijn nog wat kleine reparaties die aan mijn auto moeten worden gedaan."

Of eventueel de gehele zin inkorten:
"Er moeten nog wat kleine reparaties aan mijn auto worden gedaan."
mr. X

Post by mr. X »

Scherp Niels. Dat doe ik wel vaker terwijl ik me er niet van bewust ben.

Ander voorbeeld: Wanneer, voornamelijk een man, zijn nationaliteit moet invullen zet hij 'Nederlands' terwijl het 'Nederlandse' hoort te zijn. Overigens weten maar weinig mensen dit en wordt 'Nederlands' geaccepteerd.

g-unit wrote:"Ik weet niet waneer het gedaan wordt."[/color] (fout)

Je schrijft 'wanneer' met dubbel 'n'.

Overigens heb ik nog nooit gehoord dat een zin niet op een werkwoord mag eindigen.

Ikzelf zei tot voor kort ook 'ik kom langs je liggen'. Nog altijd betrap ik mezelf er soms op. Niet op die precieze zin aangezien ik geen vriendin meer heb :lol: maar het verkeerd gebruiken van het woord 'langs'. Dit komt omdat mijn ouders dit beide verkeerd gebruiken.

Niks tegen Brabanders hè, met onze New Kids :wink:. Motte komme jonguh.
Roy

Post by Roy »

BZRKbb2Er staat twee keer: 'nog' in één zin, dat klinkt niet echt lekker en het is volgens mij ook overbodig.[/quote wrote:
Ik was aan het twijfelen, maar was bang voor :

"mr. X wrote:Hiaten of het weg laten van woorden:
Zij was niet in staat hem te overtuigen dat hij ongelijk had.
Dit moet zijn:
Zij was niet in staat hem ervan te overtuigen dat hij ongelijk had.

mr. X wrote:
"g-unit":2nzvzdih wrote:"Ik weet niet waneer het gedaan wordt."[/color] (fout)

Je schrijft 'wanneer' met dubbel 'n'.

Overigens heb ik nog nooit gehoord dat een zin niet op een werkwoord mag eindigen.

[/quote:2nzvzdih]

te snel typen! foutje bedankt.

Ik kreeg vroeger op mijn kop van mijn leraar Nederlands, als ik een zin eindigde met bepalde werkwoorden.

Overigens toch knap voor een Antilliaan, vind je niet? :wink:
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
ee8

Post by ee8 »

mr. X wrote:Scherp Niels. Dat doe ik wel vaker terwijl ik me er niet van bewust ben.

Told you.....

Mijn Nederlands is foutloos.

:lol:
BZRKbb2

Post by BZRKbb2 »

mr. X wrote:Motte komme jonguh.

Is dat niet: Moet je hierheen komen, jongen! :twisted:
*Miss_Honda*

Post by *Miss_Honda* »

Haha, vind het brabanste taaltje wel leuk, maar m'n nederlands gaat er wel een stukje op achteruit :lol:
Nouja... sinds ik van de middelbare school af ben (6 jaar geleduh) is m'n nederlands een stuk achteruit gegaan :( en ik had er altijd hoge cijfers voor :lol:
LCR

Post by LCR »

Tzzzz... he gast, ikke jouw sjaan man. Watzer...
Locked