De laatste tijd merk ik dat er meer op taal gelet wordt en mensen soms negatieve reacties krijgen op hun taalgebruik terwijl zij zich daar zelf misschien niet van bewust zijn. Dit kan dan weer irritaties op wekken en dat is iets wat ik hiermee probeer tegen te gaan.
Foutloos schrijven is een kunst. Zelf lukt het me ook [nog] niet altijd maar ik probeer het wel en word graag gewezen op mijn fouten om er iets van te leren.
Dit is een topic voor mensen die uit eigen beweging hun Nederlands willen verbeteren. Als je er niks mee wil doen is het prima. Nou, eigenlijk niet maar oké :wink:. De mogelijkheid wordt in ieder geval nu gegeven waar deze er voorheen niet was.
Ik zal proberen om een lijstje te maken, en bij te houden, met de meest voorkomende fouten die heel klein lijken maar toch een groot verschil kunnen maken met daarbij een, zo duidelijk mogelijke, uitleg.
Over de loop van de volgende maanden hoop ik hier toch wel alle, veel voorkomende, fouten te hebben staan. Eventueel kunnen we er een sticky van maken, dit topic in het 'Informatie (Lees Dit!)' gedeelte zetten of in ieder geval een link van dit topic in het 'Nieuw op het forum? Lees dit eerst!' topic te zetten.
Het doel van dit topic is NIET om iemand de grond in te boren die veel fouten maakt maar ik vind wel dat er van quotes gebruik gemaakt mag worden om iets uit te lichten. Eventueel zonder de topic naam erbij:
Een naamloze quote dus.
Werkwoord
Een werkwoord wordt nooit met een 't' op het eind geschreven als het onderwerp IK is of JE of JIJ erachter staat.
Ik word gezien in mijn type-R.
Jij wordt gezien in jouw type-R.
Word jij/je gezien in jouw type-R?
Word ik gezien in mijn type-R?
Wordt hij gezien in zijn type-R.
Dit is makkelijk te horen als je het werkwoord verwisselt met het werkwoord 'lopen':
Ik loop.
Je zegt namelijk ook niet: 'ik loopt...'
De reden dat het werkwoord 'worden' vaak verkeerd geschreven wordt (loopt) is doordat dit al eindigt op een 'd' waardoor het niet te horen is. Daarom pak je een werkwoord wat niet eindigt op een 'd' zodat je het makkelijk hoort.
Sommige mensen vinden het ook moeilijk een werkwoord te herkennen.
Antwoorden, doden, bevinden zijn een paar werkwoorden die, zelfs door mensen die over het algemeen foutloos schrijven, verkeerd getypt worden omdat ze niet herkent worden als werkwoord. Dit wordt dan als volgt geschreven:
Ik antwoord (ik loop).
Hij antwoordt (hij loopt).
Ik bevind (ik loop).
Hij bevindt (hij loopt).
En soms gebeurd juist het omgekeerde en komt er een zin voorbij zoals:
Na antwoordt te hebben ontvangen heb ik gereageerd.
Antwoord is hier GEEN werkwoord. Dat is hier 'hebben'. Daarom is gigantisch fout.
De meest grove fout mijns inziens komt voorbij wanneer de verleden tijd geschreven wordt met een 't' op het eind als het onderwerp ook nog eens 'ik' is:
Ik werdt.
Dit is dus dubbel fout.
De verleden tijd wordt nooit geschreven met stam + 't'.
Woorden
Hieronder staan enkele verschillen die veel mensen niet weten. Eigenlijk zijn ze heel simpel maar je moet het wel een keer te horen krijgen.
Als - dan
Het is groter of kleiner DAN maar even groot ALS.
Zij - hun
Heel simpel; HUN is bezittelijk. Hun huis, hun auto, hun voordeur. Hun wordt nooit gebruikt als aanduiding van een groep mensen. 'Hun daar hebben...' moet natuurlijk zijn: 'Zij daar hebben...'.
Jou - jouw
Wederom bezittelijk.
Ik ken jou. Jou is hier een persoon.
Ik ken jouw auto. Jouw wordt gebruikt bij aanduiding van een bezit.
Enige - enigste
Het woord 'enige' gebruik je als aanduiding van iets waar er maar één van is.
Hoewel het woord 'enigste' erop lijkt, en het eigenlijk de overtreffende trap van enige is, kan er niet minder dan één van iets zijn waardoor het eigenlijk als fout bestempeld wordt.
Enig daarentegen is weer een heel ander woord. Dat betekend dat iets schattig, heel leuk of heel mooi is.
Langs - naast
Je zit naast iemand maar rijdt langs een huis. Langs wordt vaak gebruikt als er beweging is. Je kan wel naast elkaar lopen maar wanneer je langs elkaar loopt, gaat ieder een andere kant uit.
Bij objecten van grote lengte kan echter wel weer beide gebruikt worden: De weg loopt naast/langs de dijk. Bij kleine objecten is alleen 'naast' mogelijk. Het café staat naast de kerk.
Insgelijks - Eensgelijks
Simpel, alleen 'insgelijks' is de juiste.
Onmiddellijk - onmidelijk
Je schrijft het met zowel dubbel 'D' als met dubbel 'L'.
Mijn - me
Zo uit mijn hoofd durf ik dat niet te zeggen.
Zo uit me hoofd... is hartstikke fout.
Het woord 'me' mag nooit gebruikt worden wanneer 'mijn' bedoeld wordt.
Hartstikke - hardstikke
Veel mensen schrijven dat fout, het moet echt 'harTstikke' zijn.
Allerlei - allerlij
Alleen 'allerlei' is goed.
Stijlfouten
Dubbele ontkenningen willen ook nog wel eens voorbij komen zoals:
Ik heb nooit geen gelegenheid gehad de auto te poetsen.
Zowel 'nooit' als 'geen' duiden hier hetzelfde aan en kunnen niet tegelijk gebruikt worden maar passen als op zichzelf staande woorden hier prima.
Hiaten of het weg laten van woorden:
Zij was niet in staat hem te overtuigen dat hij ongelijk had.
Dit moet zijn:
Zij was niet in staat hem ervan te overtuigen dat hij ongelijk had.
Pleonasme; het zeggen van het overduidelijke.
De ronde circel [heb je ooit een vierkante circel gezien?], de witte sneeuw [ooit zwarte sneeuw uit de wolken zien vallen?], de snelle type-R :lol:. De laatste was natuurlijk een grapje.
Tautologie:
Tweemaal een woord gebruiken dat hetzelfde aanduidt.
Ik ben blij en verrast.
Interpunctie
Om te beginnen zou ik iedereen willen vragen gebruik te maken van interpunctie. Het gebruik van interpunctie (HOOFDLETTERS, komma's, aanhalingstekens, et cetera) is zo ontzettend belangrijk. Zonder leestekens is het soms erg moeilijk te begrijpen wat er bedoeld wordt:
De secretaris zei de burgemeester is een ezel.
"De secretaris," zei de burgemeester, "is een ezel."
De secretaris zei: "de burgemeester, "is een ezel."
Mochten er nog mensen zijn met voorbeelden zie ik die graag gepost worden zodat ik ze kan bijvoegen in dit topic zodat het overzichtelijk blijft.