Page 1 of 2

Benzinedrukregelaar ATR vervangen

Posted: Wed Dec 02, 2009 6:53 pm
by vtec vince
Mijn benzinedrukregelaar is naar de filistijnen.
Nu heb ik een nieuwe besteld...Waar moet ik op letten als ik deze ga verwisselen?
Hij zit niet direct op de fuelrail aangesloten , maar staat in verbinding via een slangetje.
B.V.D.

Posted: Wed Dec 02, 2009 6:57 pm
by Jan Visser
Schoon werken en voor de rest is het vrij simpel.

Posted: Wed Dec 02, 2009 7:00 pm
by vtec vince
Ik had al vernomen dat ik de benzinedop los moest draaien , dan is de druk uit de leiding.
Of stroomt er dan nog benzine uit de leiding?

Posted: Wed Dec 02, 2009 10:52 pm
by mr. X
Dat slangetje is een vacuüm slangetje. Wanneer de motor draait, trekt hij een vacuüm en krijgt zo zijn benzine. Als je hem gaat vervangen kan je dit slangetje los trekken als de motor nog loopt voor +- 2 sec en dan zet je de motor uit. Dan gebruikt hij de benzine nog die in het systeem zit en komt er geen nieuwe aanvoer. Je kan hem ook gewoon los trekken zonder hem op deze manier te legen maar dan stroomt het er even uit. Kan meer zijn dan je denkt btw!

Hoe ben je er achter gekomen dat hij kapot is?
Heb je een OEM BDR besteld of aftermarket? Als het een aftermarket is moet je hem afstellen op de druk waar hij op stond. Dit doe je dan weer door eerst een BDR metertje erop te zetten om de waarde te bekijken of je moet iemand vinden die weet op welke waarde hij standaard moet staan. Als hij kapot is en geeft verkeerde waardes, dan weet ik namelijk ook niet hoe je het moet controleren :D .

Als je hulp nodig hebt hoor ik het wel. Ruimte en gereedschap genoeg :wink:.

Posted: Wed Dec 02, 2009 11:17 pm
by vtec vince
Er zit een metertje op.
Ik rook dus benzine..ben ik ff onder de kap gaan kijken...en het drupte er flink uit tussen die 2 rubbers.
Ik heb er een bij biesheuvel besteld, hij is van FSE.
Metertje kun je zo omzetten volgens mij.
Bij volgas gaf de meter 4,5 aan toen nog alles goed was...dus daar zal ik hem ook weer op afstellen.
Ik ga het morgen gewoon proberen.

Posted: Thu Dec 03, 2009 7:03 am
by Gaskleppie
Dat slangetje is een vacuüm slangetje. Wanneer de motor draait, trekt hij een vacuüm en krijgt zo zijn benzine. Als je hem gaat vervangen kan je dit slangetje los trekken als de motor nog loopt voor +- 2 sec en dan zet je de motor uit. Dan gebruikt hij de benzine nog die in het systeem zit en komt er geen nieuwe aanvoer. Je kan hem ook gewoon los trekken zonder hem op deze manier te legen maar dan stroomt het er even uit. Kan meer zijn dan je denkt btw!


Vakkundig antwoord maar er klopt geen reet van.
Dat vacuum slangetje is alleen om de druk te verhogen onder zwaardere belastingen. Als je een metertje aansluit kan je zien wat ik bedoel. Bij stationair trekt het vacuum de druk regelaar open en loopt er meer terug naar de tank waardoor de druk afneemt. Zonder vacuum sluit hij de tank retour meer af en gaat de druk omhoog.
Dus als je het slangetje los trekt gaat de druk juist omhoog.

Maare, zitten er dan wel aansluitingen bij om een slang op de retour van de rail te zetten? De oude regelaar haal je weg zeg je. Dan hou je een gat over. Daar zou je een slang op moeten kunnen zetten die naar je nieuwe regelaar gaat. Van je nieuwe regelaar moet hij dan weer naar de tank terug.
Heb je dat spul erbij?

Posted: Thu Dec 03, 2009 10:45 am
by mr. X
Ohja :o ops:
Nu je het zegt weet komt het weer boven.

Er was toch ook een trucje om het systeem te legen zodat je niet alle benzine over je tentakels krijgt?

Posted: Thu Dec 03, 2009 12:24 pm
by Jo&
Heeel simpel!


Tank leeg rijden :clap
Grapje!

Posted: Thu Dec 03, 2009 8:19 pm
by Gaskleppie
Als je tank dop even losdraaid ben je al een hoop druk kwijt. Daarna gewoon een koppeling of die regelaar losdraaien met een doekje er om heen. Die paar druppels die er dan nog uitkomen kan je makkelijk opvangen.

Posted: Thu Dec 03, 2009 9:07 pm
by vtec vince
Het is gelukt, hij loopt weer.
metertje te hard aangedraaid , dus die was afgebroken.
na een hoop gevloek weer tot rust gekomen , en toen maar weer aan de slag.
Alleen moet hij nog ff goed afgesteld worden , bij 4000 rpm voel ik dat hij inhoud.
Ga ik morgen ff doen, het was al donker , en ik sleutel liever bij daglicht!

Posted: Mon Dec 07, 2009 5:07 pm
by vtec vince
Hmmm..afstellen zonder metertje gaat niet lukken.
Blijft een kritisch punt die 4000 rpm.
Heb nu maar een afspraak gemaakt bij de Honda dealer.
Die gaat de bdr goed afstellen en de kleppen ook maar gelijk afstellen nu hij daar toch komt te staan.
Woensdag kan ik hem weg brengen.

Posted: Mon Dec 07, 2009 5:24 pm
by Jo&
Hoeveel km heb je erop staan?

Posted: Mon Dec 07, 2009 5:46 pm
by vtec vince
127.000

Posted: Fri Dec 11, 2009 7:14 pm
by vtec vince
De ATR net weer opgehaald bij de honda dealer.
Ze hebben de kleppen gesteld zoals ik gevraagd heb...er was er 1 bij die 5/100 ste verkeerd stond , de rest stond allemaal goed.
Benzinedrukregelaar hebben ze niet kunnen afstellen, hadden ze geen gereedschap voor.
Verder hebben ze ongevraagd olie bijgevuld..was er niet echt blij mee.
Nu een afspraak bij biesheuvel autosport gemaakt voor de BDR.
Woensdag is het judgement day :-)

Posted: Wed Dec 16, 2009 5:00 pm
by vtec vince
Vandaag bij Biesheuvel autosport geweest , metertje gekocht en aangesloten.
Hij liep dus op 2 bar benz druk...veeeel te weinig :-?
Opgeschroefd naar 3,5 bar , en nu gaat ie weer als de brandweer.
Eindelijk weer eens lekker in de v-tec knallen yessssss :twisted:

Posted: Wed Dec 16, 2009 5:05 pm
by Jo&
vtec vince wrote:Verder hebben ze ongevraagd olie bijgevuld..was er niet echt blij mee.


Wat een rare actie...?
Laat je normaal de beurtjes daar ook uitvoeren?

Posted: Wed Dec 16, 2009 5:17 pm
by vtec vince
Nee , ik ben er 1 x eerder geweest voor wat onderdelen op te halen.
Ik doe veel zelf aan mn ATR.
We hebben een doe het zelf garage hier in Oss , is wel handig.
Maar nu ze dit gedaan hebben ben ik er natuurlijk helemaal klaar mee.
Nu heb ik dus 2 verschillende soorten olie in mijn moter zitten dankzij de expertise van de Honda monteur!
Zijn oordeel was dus...als je in de vtec gaat met te weinig olie , is dat slecht voor het blok.
Mijn antwoord : als die moter niet goed loopt , ga je toch niet in de vtec rijden!

Posted: Wed Dec 16, 2009 7:08 pm
by mr. X
Sowieso moet je niet rijden met te lage olie, VTEC of niet.
Wel ben ik met je eens dat ze eerst met je hadden kunnen overleggen. Volgende keer duidelijk aangeven. Het is helaas niet voor iedereen vanzelfsprekend of zelfs wenselijk dat zoiets gedaan wordt.

Posted: Thu Dec 17, 2009 12:40 pm
by vtec vince
Ik twijfel sowieso of er idd te weinig olie in gezeten heeft...
Er is namelijk 1000 km geleden nieuwe olie in gekomen.
Ik zal het verbruik eens goed in de peiling houden.

Posted: Thu Dec 17, 2009 12:50 pm
by Jo&
Toch had hij op zn minst even kunnen vragen welke olie type je erin hebt...