Welke nieuwe auto verslaat een oude R
Welke nieuwe auto verslaat een oude R
Om even in te haken wat er in het multimedia topic speelt het volgende:
Welke NIEUWE auto denk jij dat een oude (+-2000) type-R op het circuit achter zich zal laten.
Graag goed onderbouwde meningen.
De nieuwprijs mag een nieuwe FN2 niet overtreffen.
Laten we de streep trekken bij € 35.000,-
Brand los! Ik ben benieuwd.
Welke NIEUWE auto denk jij dat een oude (+-2000) type-R op het circuit achter zich zal laten.
Graag goed onderbouwde meningen.
De nieuwprijs mag een nieuwe FN2 niet overtreffen.
Laten we de streep trekken bij € 35.000,-
Brand los! Ik ben benieuwd.
oe, das pittige vraag.
voor een nieuwe auto van onder de 35.000,- eur, ken ik er geen één. de enige snelle auto's voor dat geld zijn dus de Cupra's en GTI's, maar die zijn niet zo snel als de S2k.
nieuwprijs van de S2k is overigens ook een goeie €55.000,-, dat is dus een beetje als appels met peren vergelijken.
voor een nieuwe auto van onder de 35.000,- eur, ken ik er geen één. de enige snelle auto's voor dat geld zijn dus de Cupra's en GTI's, maar die zijn niet zo snel als de S2k.
nieuwprijs van de S2k is overigens ook een goeie €55.000,-, dat is dus een beetje als appels met peren vergelijken.
+/- 2000 qua Type-R's hebben we het dan over de DC2, DC5, EK9, EP3.
Dan komen de enige echte concurenten denk ik bij Renault weg. Megane R.26 (die meteen ook alle R's achter zich laat) en de Clio Sport (Cup).
R.26 doet de ring onder de 8:20, dat halen stock R's niet, max 8:30 denk ik. Clio weet ik zo niet, maar als je naar de specs van de huidige kijkt word je er met je R nog wel druk mee.
Dan komen de enige echte concurenten denk ik bij Renault weg. Megane R.26 (die meteen ook alle R's achter zich laat) en de Clio Sport (Cup).
R.26 doet de ring onder de 8:20, dat halen stock R's niet, max 8:30 denk ik. Clio weet ik zo niet, maar als je naar de specs van de huidige kijkt word je er met je R nog wel druk mee.
De NA Speedster (die overigens niet meer in productie is, 03-2001 - 08-2005) kostte € 29.000,-
De Turbo Speedster (die ook niet meer in productie is, 05-2003 - 08-2005) kostte € 46.000 ,-
Bron
De Megane is ook in mijn ogen de meest gewaagde concurrent.
Ze worden overigens van het nieuwe model (nog?) niet gemaakt maar aangezien het oude model R26 (02-2007 - 12-2008) € 34.000 kost (en het nieuwe top model diesel € 33.000) zal het nieuwe R26 model daar wel weer overheen gaan.
Bron
Laten we eerlijk wezen, de DC2 kostte destijds nieuw € 30.852,-
De grens van € 35.000 is daarom niet laag in mijn ogen. Het is nog altijd een smak geld! Wat ik hiermee duidelijk wil maken is dat je dus voor meer geld dan je toentertijd voor een DC2 nieuw betaalde, tegenwoordig geen een auto meer koopt met soortgelijke prestaties.
De Turbo Speedster (die ook niet meer in productie is, 05-2003 - 08-2005) kostte € 46.000 ,-
Bron
De Megane is ook in mijn ogen de meest gewaagde concurrent.
Ze worden overigens van het nieuwe model (nog?) niet gemaakt maar aangezien het oude model R26 (02-2007 - 12-2008) € 34.000 kost (en het nieuwe top model diesel € 33.000) zal het nieuwe R26 model daar wel weer overheen gaan.
Bron
Laten we eerlijk wezen, de DC2 kostte destijds nieuw € 30.852,-
De grens van € 35.000 is daarom niet laag in mijn ogen. Het is nog altijd een smak geld! Wat ik hiermee duidelijk wil maken is dat je dus voor meer geld dan je toentertijd voor een DC2 nieuw betaalde, tegenwoordig geen een auto meer koopt met soortgelijke prestaties.
mr. X wrote:De NA Speedster (die overigens niet meer in productie is, 03-2001 - 08-2005) kostte € 29.000,-
De Turbo Speedster (die ook niet meer in productie is, 05-2003 - 08-2005) kostte € 46.000 ,-
Bron
De Megane is ook in mijn ogen de meest gewaagde concurrent.
Ze worden overigens van het nieuwe model (nog?) niet gemaakt maar aangezien het oude model R26 (02-2007 - 12-2008) € 34.000 kost (en het nieuwe top model diesel € 33.000) zal het nieuwe R26 model daar wel weer overheen gaan.
Bron
Laten we eerlijk wezen, de DC2 kostte destijds nieuw € 30.852,-
De grens van € 35.000 is daarom niet laag in mijn ogen. Het is nog altijd een smak geld! Wat ik hiermee duidelijk wil maken is dat je dus voor meer geld dan je toentertijd voor een DC2 nieuw betaalde, tegenwoordig geen een auto meer koopt met soortgelijke prestaties.
Bij Top Gear (uitzending uit +/- 2004) was de EP3 het snelste het circuit rond van de modellen uit die tijd: Leon, Golf, Megan en andere weet ik niet meer.
Ik denk dat de vraag stelling te breed is.
Vraag 1 zou moeten zijn welke auto's die NU te koop zijn voor onder de 40K zijn beter dan de FN2.
Vraag 2 welke auto's vanaf 2000 zijn beter dan de Type-R's van die tijd (benoem de R's dan)
Ik denk dat je niet zozeer naar een max. prijs moet kijken, maar meer naar de klasse auto en doel waarvoor hij is gebouwd. bv lotus elise, speedster, gti , cupra , opc's , RS, en andere hot hatches.
Dus weg met die grens van 35k, maar daarmee bedoel ik niet dat je met vergelijkingen moet komen als M6, GTR, gallardo etc.
Dus weg met die grens van 35k, maar daarmee bedoel ik niet dat je met vergelijkingen moet komen als M6, GTR, gallardo etc.
Nee maar welke vergelijking dan wel? Een Ferrari is ook gebouwd met het maken van een volbloed auto in het achterhoofd. Er moet ergens een grens getrokken worden.
Waar het mij om gaat is dat er geen auto tegenwoordig meer wordt aangeboden voor een nette prijs die de prestaties heeft van een oude R. De maximum prijs ligt al 5000 euro hoger dan de DC2 nieuw was toentertijd.
Vroeger was Honda the poor man's sportscar die het menig grote jongen lastig wist te maken. Dat blijkt wel uit het feit dat ze nog altijd met huidige generatie 'hot hatches' mee kunnen.
Het is toch niet eerlijk vergelijken met een Lotus Elise die nieuw begint bij € 50.000,-.
Voor € 20.000,- kan je de DC2 namelijk kapot tunen tot zo'n extend dat hij de Elise weer voorbij gaat. Dan houdt de vergelijking op. Ik heb het over nieuwe auto's zo uit de showroom met een vergelijkbare prijs.
Waar het mij om gaat is dat er geen auto tegenwoordig meer wordt aangeboden voor een nette prijs die de prestaties heeft van een oude R. De maximum prijs ligt al 5000 euro hoger dan de DC2 nieuw was toentertijd.
Vroeger was Honda the poor man's sportscar die het menig grote jongen lastig wist te maken. Dat blijkt wel uit het feit dat ze nog altijd met huidige generatie 'hot hatches' mee kunnen.
Het is toch niet eerlijk vergelijken met een Lotus Elise die nieuw begint bij € 50.000,-.
Voor € 20.000,- kan je de DC2 namelijk kapot tunen tot zo'n extend dat hij de Elise weer voorbij gaat. Dan houdt de vergelijking op. Ik heb het over nieuwe auto's zo uit de showroom met een vergelijkbare prijs.
Je hebt helemaal gelijk hoor, de vergelijking is erg moeilijk en ik heb er zeker geen pas klare antwoord voor.
Ik bedoelde meer om geen absolute prijsgrens te nemen.
Want je betaald nu relatief veel meer voor dezelfde model auto. Civicjes zijn bijvoorbeeld al 7000EUR duurder dan +/- zelfde model als toen in 2000.
Ik bedoelde meer om geen absolute prijsgrens te nemen.
Want je betaald nu relatief veel meer voor dezelfde model auto. Civicjes zijn bijvoorbeeld al 7000EUR duurder dan +/- zelfde model als toen in 2000.
mr. X wrote:Waar het mij om gaat is dat er geen auto tegenwoordig meer wordt aangeboden voor een nette prijs die de prestaties heeft van een oude R. De maximum prijs ligt al 5000 euro hoger dan de DC2 nieuw was toentertijd.
Vroeger was Honda the poor man's sportscar die het menig grote jongen lastig wist te maken. Dat blijkt wel uit het feit dat ze nog altijd met huidige generatie 'hot hatches' mee kunnen.
Daar ben ik het niet mee eens. Nu in 2009 betaal je 35.000 voor een FN2, gecorrigeerd naar inflatie met 1998, 11 jaar dus, is 30.000 toen voor een DC2 duurder.
Sterker nog! Als je de koop kracht van 30.000 in 1998 verrekend voor aan de hand van de Consumer Price Index naar 2009, dan kom je nog boven de 35.000 uit.
Dus, de FN2 is in verhouding een goedkopere auto dan de DC2 toen.
Dit kan ik makkelijk uitrekennen.
Toch moet er een prijsgrens zijn in deze discussie.
Prijs is limiterende factor van kunde van een auto.
Nou Joanne, geef eens een rekenvoorbeeldje. Zo ver met inflatie berekening ben ik (nog) niet gekomen op school.
Dat is ook de reden dat ik € 5000,- boven de catalogus prijs van de DC2 toentertijd ging zitten. Dacht namelijk dat dit voldoende zou zijn. Hoe hoog zou volgens jou dan de maximale prijs worden, als je die berekening erop los laat?
Dan wordt dat namelijk de prijs.
Dat is ook de reden dat ik € 5000,- boven de catalogus prijs van de DC2 toentertijd ging zitten. Dacht namelijk dat dit voldoende zou zijn. Hoe hoog zou volgens jou dan de maximale prijs worden, als je die berekening erop los laat?
Dan wordt dat namelijk de prijs.
Kun je alvast leren hoe je het berekend:
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/A4EB37F7-FAE1-439A-B3DF-2EB663D7784C/0/2007prijsindexengelsart.pdf
Hoe het wordt samengesteld
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/2A7E1052-0D66-492A-9829-A5AB252403C6/0/cpimicrodata.pdf
Ik zoek alleen nog ff gegevens tot 2009.
In 1998 was 30.000 wat je in 2006 33.630 voor nodig had. Maar zegt eigenlijk niets want het betreft Transport, maar dit is niet auto specifiek of in het algemeen.
Je kunt het op 2 manieren berekenen. Koopkracht over alle producten (algemeen dus).
Hoeveel kon ik in 1998 voor 30.000 kopen en hoeveel geld heb ik daar nu voor nodig. Algemene koopkracht.
Of koopkracht in branche auto's.
Dus hoeveel geld heb ik nu nodig voor een auto die in 1998 30.000 kostten.
Het wordt per product categorie ander berekend (dus Food, Electricity, Restaurants etc).
Ik kan het exacte getal niet vinden. Maarten, misschien kan jij een goede source vinden, ik ben aan het werk.
Zoek op iets van consumer price index.
Waarschijnlijk komen we op net geen 40.000 uit.
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/A4EB37F7-FAE1-439A-B3DF-2EB663D7784C/0/2007prijsindexengelsart.pdf
Hoe het wordt samengesteld
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/2A7E1052-0D66-492A-9829-A5AB252403C6/0/cpimicrodata.pdf
Ik zoek alleen nog ff gegevens tot 2009.
In 1998 was 30.000 wat je in 2006 33.630 voor nodig had. Maar zegt eigenlijk niets want het betreft Transport, maar dit is niet auto specifiek of in het algemeen.
Je kunt het op 2 manieren berekenen. Koopkracht over alle producten (algemeen dus).
Hoeveel kon ik in 1998 voor 30.000 kopen en hoeveel geld heb ik daar nu voor nodig. Algemene koopkracht.
Of koopkracht in branche auto's.
Dus hoeveel geld heb ik nu nodig voor een auto die in 1998 30.000 kostten.
Het wordt per product categorie ander berekend (dus Food, Electricity, Restaurants etc).
Ik kan het exacte getal niet vinden. Maarten, misschien kan jij een goede source vinden, ik ben aan het werk.
Zoek op iets van consumer price index.
Waarschijnlijk komen we op net geen 40.000 uit.
De Mazda 3 MPS kost 34595 Euro en behoort in het rijtje van de hot hatches tot de snellere broeders in deze test:
http://www.topgearmagazine.nl/uitgelich ... t-hatches/
http://www.topgearmagazine.nl/uitgelich ... t-hatches/
-
- Posts: 471
- Joined: Mon Mar 17, 2008 12:37 pm
autodre wrote:Wel de prijzen zijn natuurlijk onwijs gestegen in 9 jaar. Dus 35.000 vind ik een lage grens...Denk dat er haast geen auto's zijn dan....
Maar denbk dat een Speedster wellicht in de buurt komt? Weet niet wat die nieuw is...
De speedster verslaat de ITR. Hebben we ooit uitgetest met een OEM ITR.
Optrekken,remmen,bochtenwerk.....tis erg licht zo'n speeltje. De non turbo versie.
-
- Posts: 386
- Joined: Fri Feb 06, 2009 1:08 pm
sorry dat ik er zo tussen val, wat een schitterende topic
37.000euro ford focus st
36.000euro mazda 3 mps (model '06-'08 )
38.500euro mini john cooper works
37.000euro opel astra gtc opc
34.000euro renault megane f1-team r26 of rs (model '06-'08 )
33.000euro seat leon cupra 310 (model '08-'09)
36.000euro subaru impreza wrx
32.000euro volkswagen tsi gti
38.000euro honda civic type-r
**renault clio rs 28.000euro qua prestaties kan ie met deze klasse mee in mijn ogen het blijft natuurlijk maar een cliotje
wat de prestaties op het circuit zal zijn voor mij is dat onbekent van deze allen. toch denk ik dat mijn zorgen het groots zijn voor de enige fransman in dit rijtje
37.000euro ford focus st
36.000euro mazda 3 mps (model '06-'08 )
38.500euro mini john cooper works
37.000euro opel astra gtc opc
34.000euro renault megane f1-team r26 of rs (model '06-'08 )
33.000euro seat leon cupra 310 (model '08-'09)
36.000euro subaru impreza wrx
32.000euro volkswagen tsi gti
38.000euro honda civic type-r
**renault clio rs 28.000euro qua prestaties kan ie met deze klasse mee in mijn ogen het blijft natuurlijk maar een cliotje
wat de prestaties op het circuit zal zijn voor mij is dat onbekent van deze allen. toch denk ik dat mijn zorgen het groots zijn voor de enige fransman in dit rijtje
Robin type-r driver wrote:sorry dat ik er zo tussen val, wat een schitterende topic
37.000euro ford focus st
36.000euro mazda 3 mps (model '06-'08 )
38.500euro mini john cooper works
37.000euro opel astra gtc opc
34.000euro renault megane f1-team r26 of rs (model '06-'08 )
33.000euro seat leon cupra 310 (model '08-'09)
36.000euro subaru impreza wrx
32.000euro volkswagen tsi gti
38.000euro honda civic type-r
**renault clio rs 28.000euro qua prestaties kan ie met deze klasse mee in mijn ogen het blijft natuurlijk maar een cliotje
wat de prestaties op het circuit zal zijn voor mij is dat onbekent van deze allen. toch denk ik dat mijn zorgen het groots zijn voor de enige fransman in dit rijtje
Lancer Evo?
Is een subaru echt zo goedkoop nu nieuw?
Waar heb jij je prijzen van en van welke jaren, want ze lijken me niet allemaal te kloppen... (misschien heb ik wel ongelijk!)