Positieve Crank Valve

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Post Reply
DC2TYPER
Posts: 558
Joined: Tue Aug 22, 2006 12:08 am

Positieve Crank Valve

Post by DC2TYPER »

Ik heb deze eens op zijn werking gecontroleerd, hij lijkt het me goed te doen hoewel ik niet zeker ben. Het lijkt een beetje 'vertraagd' als ik er in blaas/zuig. Nu merkte ik ook op dat er wat vloeibare (schone) olie onderaan de klep zat (het gedeelte dat in het blok gaat). Hoort dit zo ? Want als ik logisch nadenk kan die olie de werking van de klep belemerren als deze mee naar binnen gaat... ?
Progger
Posts: 101
Joined: Sat Oct 21, 2006 10:44 pm

Post by Progger »

de positieve crankcase ventilatie zorgt ervoor dat de overdruk in het onderblok afgevoerd wordt en terug wordt opgezogen in de inlaat. Dit zijn voornamelijk dampen (mengsel olie en niet verbrande en verbrande lucht). Aangezien er olie in de carter zit is het normaal dat deze tot daar komt. Eventjes uitkuisen kan natuurlijk nooit geen kwaad.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Als je zachtjes zuigt aan die klep moet hij doorlaten, zuig je hard moet hij dicht springen.
In de praktijk is hij dus dicht als je motor stationair draaid of zelfs rustig rijd en als je gas geeft (minder onderdruk in je intake) gaat hij open en zuigt hij de caterdruk weg.
DC2TYPER
Posts: 558
Joined: Tue Aug 22, 2006 12:08 am

Post by DC2TYPER »

Ik had gelezen dat een slecht werkende pcv olieverbruik kon veroorzaken. Ik vroeg me dus ook af wanneer hij dit veroorzaakt, als hij helemaal niet meer open/dicht gaat, of ook wanneer hij dit nog wel doet maar niet meer correct ?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Als hij vast zit en niet meer dicht gaat bij stationair zal hij overmatig hard zuigen en ook overmatig olie meezuigen.
Als hij vast dicht zit kunnen de carterdampen minder makkelijk weg en dus druk opbouwen. Beide is niet goed..
VTEClover
Posts: 203
Joined: Tue Apr 04, 2006 5:39 pm

pcv

Post by VTEClover »

waar zit deze pcv valve en hoe controleer je deze???
heb namelijk ook toenemende olieverbuik en had dit over 10.000 km niet
nog niet erg +- 500 ml op 1500 km ongeveer(ben nu exact aan het controleren hoeveel juist op hoev km)

ter info!!!
ben niet van olie veranderd(castrol magnatec volsynth 5w40)
heb niets van rook uit de uitlaat ook niet in vtec
nergens geen olielekken
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

blader eens even een stukje naar boven.......
VTEClover
Posts: 203
Joined: Tue Apr 04, 2006 5:39 pm

pcv

Post by VTEClover »

ok staat hoe je het test maar niet waar hij zit.
maar denk dat het zoals mn crx ee8 vroeger het rode buisje is dat bij de itr zwart is in het IM
als die zo moeilijk en zonder breken te verwijderen is zoals de crx laat ik hem wel zitten.

op honda tech topic gevonden en als de klep niet werkt moet je rook bij stationair opwarmen hebben.

staat ook dat castrol magnatec dikke marketingcrap is en volsynth op basis v minerale olie is of zelfs maar half synth is

ga gewoon eens andere olie uittesten denk ik!!!!!!!
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Die Magnetec is een rete goede olie hoor. Lekker belangrijk dat het een half sysntheet is.
Ik zou er lekker op blijven rijden. Niks mis mee.

Oja, hij zit idd tussen de runners van de intake.
VTEClover
Posts: 203
Joined: Tue Apr 04, 2006 5:39 pm

pcv

Post by VTEClover »

is een tijdje geleden maar heb hem vandaag ens nagekeken.
stukje darm dat naar de intake manifold loopt losgemaakt.

zuig ik er lichtjes aan dan laat hij door ,maar als ik er hard aan zuig dan komt er nog steeds lucht door zij het wel dat er prcies een knikkertje ofzo of klepje trilt maar volledig sluiten doet hij bij mij niet !!! is deze aan vervanging toe??? prijs al gaan vragen en komt op 43 euro incl btw !!!!
blaas je er op dan stopt hij wel af met een klik.
maar blazen is hier niet v toepassing om hem te testen of wel???
Post Reply